Bouwgrond, hoe kom je er aan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 16:50

sjirafje

No inspirational quotes here

Topicstarter
Onze woonwensen passen niet bij het woningaanbod daarom willen we al een paar jaar graag een eigen woning bouwen. Het lukt ons helaas niet om geschikte bouwgrond te vinden. Alle bouwgrond die we vinden daar is altijd wel iets serieus mee aan de hand. We hebben het idee dat de geschikte stukken bij projectontwikkelaars komen en alleen de restjes waar zij geen interesse in hebben op de markt komen. Gemeenten lijken hun grond ook alleen via projectontwikkelaars te verkopen.

We hebben een aankoopmakelaar in geschakeld maar dat heeft na bijna 2 jaar nog niets opgeleverd. Onze architect heeft ons ook adviezen gegeven maar ook die hebben nog niets opgeleverd. Uiteraard houden we Funda, Jaap, marktplaats etc in de gaten en hebben we er zoekopdrachten op ingesteld.

Wat zijn jullie gedachten hier over? Klopt ons gevoel? En zo ja, hoe kunnen wij te weten komen dat er grond te koop komt/is voor de projectontwikkelaars er mee aan de haal gaan?

Is het jullie wel gelukt om geschikte bouwgrond te vinden? Zo ja, hoe hebben jullie dat aangepakt?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:14
Ik denk dat het er vooral aan ligt waar je een stuk bouwgrond aan het zoeken bent. Wij hebben relatief makkelijk een kavel gekocht vlak bij een kleine stad in noord-holland noord.

Beter nog hier zijn in de afgelopen jaren echt veel vrijstaande kavels te koop geweest in de dorpen rondom. Ik denk dat als je aan het zoeken bent in en rondom de grote stad dat het waarschijnlijk wel een gebed zonder eind is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Buiten de Randstad is er regelmatig wat op Funda te vinden, maar grond is gewoon schaars. Projectontwikkelaars boeit een normaal woonhuiskavel geen bal, die zijn pas geïnteresseerd bij een stuk grond waar minimaal een appartementencomplex van tien woningen of een tiental huizen op past.

Wat zijn jullie zo specifieke woonwensen? Als het om een bijzondere vorm van huis gaat, bedenk je dan ook dat dat soort projecten zelden vergund worden.

Als het gaat om de wens voor een groot kavel (>5000m2), tja, dat soort lappen grond zijn uiterst schaars.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:32

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik denk dat je zelf het antwoord al gegeven hebt: je wilt een eigen woning bouwen want het huidige aanbod voldoet niet. Dat geeft aan dat je een behoorlijk eisenlijstje hebt. Niks mis mee uiteraard, maar dat zal dan ook zijn voor de bouwgrond

Er is bouwgrond te koop, maar voldoet dus ook niet aan je wensen. Je kunt wachten (doe je al eventjes ) of je stelt je eisenlijstje bij.

Ik heb vorig jaar ook bouwgrond gekocht. En uiteindelijk weer verkocht want het inleveren op bepaalde eisen beviel toch niet zo goed. Dus ik herken je verhaal ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is natuurlijk ook logisch dat er op gewilde plekken al iets staat.

Zoekend op een straal van tien kilometer rond ons huidige huis vind ik nu twaalf kavels (wel soms met nog te slopen oude meuk) dus het is er wel.

Maar nogmaals, wat zoeken jullie? Een kavel in een Randstedelijke stad is logischerwijs onhaalbaar.

[ Voor 64% gewijzigd door pagani op 25-10-2023 21:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-05 17:42
In plaats van afwachten wat er op de markt kom kan je ook zelf proactief zijn. Fiets of rij eens rond in de omgeving waar je op zoek bent. Zie je stukken grond die aan je wensen voldoet bespreek die dan eens met een aannemer qua haalbaarheid. Probeer de eigenaar te achterhalen via het kadaster en ga met ze in gesprek en leg je kaarten op tafel. Vaak zal het nee zijn maar wie weet heb je geluk of denken ze met je mee en hebben ze de gouden tip.

Ps, grond die actief gebruikt wordt voor landbouw en veeteelt links laten liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05:54
Wat zijn je eisen? Misschien dat we kunnen helpen met realiteitscheck

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 18:40
sjirafje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:45:
... Wat zijn jullie gedachten hier over? ...
Of iets kopen wat slechts nog ontdaan hoeft te worden van het huidige vastgoed, welke in een redelijk deplorabele staat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties.

voor de realiteitscheck:
Onze wensen tav de bouw (vrije sector) is een 2 onder 1 kap / kangoeroewoning idee waarvan tenminste 1 van de 2 woningen levensloopbestendig moet zijn. Tav grootte van de kavel dachten we aan tussen de 700 en 1000m2 in totaal. De regio waarin we zoeken is het westen van Zuid-Limburg (hoofdzakelijk Eijsden-Margraten, Maastricht, Valkenburg, Meerssen, Beek, Stein etc). De ligging is wat ons betreft bij voorkeur in een rustigere omgeving (dorp/rand van de stad etc).

Sloop van bestaande bebouwing willen wel ook overwegen echter wordt het dan vaak te duur. De verkopende partij ziet (in onze ervaring) de bebouwing als iets van waarde, terwijl het voor ons een grote kostenpost is.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 20:00
Zoek je ook over de grens, naar mijn idee zijn de Belgen wat minder moeilijk met afwijkende bouw projecten, en is Duitsland toch vaak wat goedkoper, verder ben ik in die omgeving totaal niet bekend, maar zou ik ook naar bouwvallen ed zoeken. Als je met bouwkundig onderzoek ed aan kunt tonen dat de opstallen niets waard zijn kun je de huidige eigenaar misschien iets makkelijker overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:19
Is er een overkoepelende cq centrale website waar men kan zien wat er in NL te koop is aan bouwkavels ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-05 00:08
*snip* hier is Vraag & Aanbod overig voor

[ Voor 91% gewijzigd door Señor Sjon op 26-10-2023 11:28 ]

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Laatst online: 22-05 23:26
Ik neem aan dat je ook bekend bent met biedboek.nl? Hier staan soms nog wel interresante kavels tussen. Verder hebben sommige gemeentes een eigen vastgoed website voor kavels. Wel even naar de bestemming kijken uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Over de grens is voor ons geen optie.

We houden de sites van de gemeenten in de gaten en hebben ons waar mogelijk ingeschreven.

Biedboek was ik niet mee bekend daar gaan we naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-05 14:53
Volgens mij geef je zelf al het antwoordt, mooie kavels zijn in beheer bij projectontwikkelaars.

Wat je zou kunnen doen is projectontwikkelaars aanschrijven of je een kavel los kan kopen (of door hun laat ontwikkelen) in één van de projecten.

Zal niet goedkoop maar een mooi stuk grond in bezit van een projectontwikkelaar is sowieso altijd duur, 700m2 tot en met 1000 m2 is een villa perceel en die zitten vaak al tegen de 500 m2 in plaats van de 700 tot 1000 m2 (misschien is het in Limburg nog wat beter gesteld maar in de Randstad zie ik dit gebeuren). Denk aan 450.000 tot 600.000 euro minimaal alleen al aan grondkosten.

Twee-onder-1-kap met maatwerk zal ook wel prijzig zijn.

Wat is je totale budget? Als ik snel reken zal je toch al snel op een 1.5/1.6 miljoen zitten denk ik, als je het al haalt. In eigen beheer zal het wel een stuk goedkoper zijn dus je huidige zoekopdracht, lijkt mij beter, als het lukt.

Creatief denkend,
Optie 1: Wat je ook zou kunnen doen is een bestaande villa kunnen kopen en splitsen. Ik zit net even in die buurt te kijken, maar dat moet ruim lukken. Als je 1 partij kan voor financieren lukt dit makkelijker, als je twee hypotheken nodig hebt, dan is het lastiger maar niet onmogelijk, al zullen de meeste verkopers hier niet zo happig op zijn.
Optie 2: Een bestaand nieuwbouw project kopen en zelf aanpassen. Bijvoorbeeld twee-onder-1kap, 2 nummers naast elkaar en dan 1 levensbestendig maken.

[ Voor 27% gewijzigd door wm1234 op 26-10-2023 21:09 ]

Pagina: 1