Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:51
Beste mensen,

Ik ben aan het kijken naar een carrièreswitch naar data scientist, omdat mijn vorige ongerelateerde carrières op niets uitliepen en ik wat anders wil proberen, en het me wel leuk lijkt om wiskunde toe te passen in de praktijk.

Ik heb verschillende niet-relevante banen gedaan, op zich wel interessante, maar zonder duidelijke lijn, niet in de IT, en niet heel "nuttig" in het algemeen (denk zoiets als pianist, etc.)

Vele jaren geleden wel een technische master gerelateerd aan IT behaald, mijn medestudenten zijn toen vaak begonnen als data scientist, programmeur, etc..

Maak ik een (goede) kans om ergens als junior data scientist te beginnen als ik mij goed voorbereid, en zo ja, waar en hoe bereid ik mij het beste voor?

Ik kan nog wel een beetje programmeren en herinner mij nog het een en ander van wiskunde en statistiek, maar ik ben echt oud, denk >> 40 jaar. Indien ik het beter kan vergeten, zijn er andere soortgelijke banen waar ik meer kans op maak met mijn technische master, het liefst iets meer op de voorgrond met mensen? Veel vacatures die ik zie vragen óf naar jonge mensen zonder ervaring (ben ik niet) óf naar mensen met relevante ervaring (heb ik niet), dus ik zie even niet welke kant ik op zou kunnen gaan, zit nu zonder werk maar geen uitkering dus ook geen hulp van instanties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:37

Kryziek

bb || !bb

Ik doe nu de opleiding HBO ICT aan Windesheim en heb vorig semester de module Data Science gevolgd en daar zaten meerdere personen van jouw leeftijd tussen. De module is ook los te volgen zonder meteen de hele opleiding te moeten doen dus dat is misschien een leuke instap. Verder kan ik aanraden eens op Datacamp rond te snuffelen, daar zijn veel cursussen te vinden in die richting en stomen je helemaal klaar met de basis, zowel programmeren als statistiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-07 17:05
Ik kan vanaf hier niet oordelen wat voor veertiger je bent, ik ken zestigers die innovatiever zijn dan dertigers en vice versa.

Vind die rondsnuffelen op de vaak gratis data avonden van vele werkgevers/detacheerders wel een goede. Je raakt aan de praat en je krijgt zelf het idee of je het instapniveau gaat aankunnen. In de programmeer wereld word volgens mij meetup veel gebruikt om dat soort dingen aan te kondigen.

Daarnaast zijn banen zoals Scrum Master en de wat meer softere banen in de IT wellicht een optie voor je. Je komt dichtbij de ontwikkelteams te staan en pikt dingen op en met de juiste motivatie school je jezelf om naar iets wat je interessant vind. Dat gaat dan wel over een aantal jaar, maar de IT omgeving an sich kan misschien al een schot in de roos zijn voor je. Solliciteren voor die banen kun je succesvol doen door te laten zien dat je begrijpt wat het inhoudt, sociaal persoon te zijn en een leuk motivatie verhaaltje imo. Ik heb hier wel het idee dat je met fake it until you make it een aardig eind kunt komen met de juiste inzet.

(veel bedrijven hebben toch dedicated SM's, ik vindt daar ook iets van maar dat doet er niet toe. Voordat anderen er iets erover vinden :+ )

[ Voor 20% gewijzigd door Furion2000 op 26-10-2023 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hele onaardige vraag, wat is je salaris verwachting?
Accepteer je 3000 bruto? Dan lukt het wel als junior.
Verwacht je te starten met 5000? Dat wordt moeilijk, gezien je aangeeft een tijd niet in vak gezeten te hebben. (Je opleiding is enkel een bewijs van kunnen leren, niet van kennis, omdat het meer dan 10 jaar geleden is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:51
99ruud99 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:39:
Hele onaardige vraag, wat is je salaris verwachting?
Accepteer je 3000 bruto? Dan lukt het wel als junior.
Verwacht je te starten met 5000? Dat wordt moeilijk, gezien je aangeeft een tijd niet in vak gezeten te hebben. (Je opleiding is enkel een bewijs van kunnen leren, niet van kennis, omdat het meer dan 10 jaar geleden is).
Wat betreft salaris; alles meer dan nul bij de juiste organisatie is meer dan ik nu verdien dus mooi meegenomen :P

Ik vraag mij vooral af of het in de praktijk ook echt voorkomt dat oudere mensen als junior binnenkomen en tussen de twintigers terecht komen met een manager (hoop eigenlijk organisaties zonder managers te vinden, schijnt een trend te zijn) van begin dertig. In de vacatures voor junior data scientists staat namelijk meestal duidelijk (of anders impliciet) dat ze mensen willen die net uit de schoolbanken komen.

Wat dat betreft is het advies van Furion2000 een goeie om langs te gaan bij die netwerkavonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:01
Lastig, junior posities voor data science zijn er sowieso vrij weinig en de hele hype van data science was ook meer 3-5 jaar geleden dan nu. Misschien een traineeship bij een partij als calco of dat soort dingen? Mits je een vrouw bent kun je ook eens kijken bij Technionista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:48
Misschien niet teveel blind staren op junior posities en salarissen maar meer op werkervaring en educatie. Ik kan niet echt opmaken of je iets van studie / trainingen hebt gedaan op gebied van data science? Maar dat is mijn inziens echt wel een vereiste als je hier in wil starten.
Dan zou ik een CV maken die sterk kan aantonen hoe je werkervaring en business kennis juist positief kan bijdragen.

Meeste juniors hebben wel de skills van data science maar totaal geen business skills. En als er ergens wel een gap is, dan is het daar. Een gap die jij wellicht kan oplossen. Maar dan moet je natuurlijk wel kunnen aantonen dat je ook een stuk van de data science skills hebt, anders lijkt het me heel erg lastig. Dit kan je natuurlijk wel oplossen door (interessante) certificaten te behalen op gebied van data science....daar heb je ook niet persé hulp voor nodig van instanties.
xiangpo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:28:
Lastig, junior posities voor data science zijn er sowieso vrij weinig en de hele hype van data science was ook meer 3-5 jaar geleden dan nu. Misschien een traineeship bij een partij als calco of dat soort dingen? Mits je een vrouw bent kun je ook eens kijken bij Technionista.
Zonder er met een kam doorheen te gaan maar Data Scientist op LinkedIn met enkel Job experience op entry level & associate geeft 1,632 results, denk dat de hype nog wel even doorgaat ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Zorg op 26-10-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:42
Je maakt zeker kans, maar je moet wel iets kunnen voor je binnen komt. Ik denk dat de hoeveelheid organisaties die bereid zijn om from-scratch te investeren in iemand die al 40 is geweest niet zo heel groot is.

Dat "geen manager hebben" zou ik loslaten als eis, het maakt echt niemand die een goede manager is iets uit wat de leeftijd is van mensen die gemanaged worden. Bovendien, als iemand jonger begonnen is en dus meer ervaring heeft in dat veld, dan is het toch prima dat die een manager en coach voor je is?

Met betrekking tot waar begin ik, deze site is een hele fijne high-level houvast. Hoe je de details invult is dan aan jou. https://roadmap.sh
Pagina: 1