Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Geen warmte vraag woonkamer wel badkamer INTERGAS hulp

Pagina: 1
Acties:

• BladetNL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:16
Hallo

ik heb een meningsverschil met de installateur van mijn Intergas Ketel over de terugslagklep die erin zit in tegenstelling tot de 2-wegklep die ik denk nodig te hebben.

Installatie:
Intergas 2824 cw4
Vloerverwarming met pomp en thermostaat + voeler

Radiatoren beneden
Vloerverwarming beneden

Radiatoren boven
Handdoeken radiator badkamer
Vloerverwarming Badkamer (boven) *

voorheen hadden wij een Nefit hr ecomline met boiler-ketel deze is vervangen voor een Intergas 2824 cw4 ketel
+ een Intergas comfort touch thermostaat in de woonkamer.

Er word middels een Airco verwarmt in de woonkamer continu temperatuur 20.5graden gemiddeld en de thermostaat staat ingesteld op 19graden. voor de vloer

voorheen met onze Nefit ketel met de welbekende ingewikkelde week planning display die daarbij hoort. kon er een radiator op de badkamer opgedraaid worden zodat onze handdoeken prima droog worden '' ondanks dat de woonkamer op temperatuur was en daar niet hoefde te stoken'' gewoon een warme radiator krijgen door de thermostaatkraan open te draaien in de badkamer.

Nu met de Intergas ketel blijkt dat anders. Wanneer de Woonkamer comfort Touch thermostaat lager staat dan de actuele temperatuur word de Radiator op de badkamer niet warm wanneer men de kraan open draait.

De ketel beschikt over een Terugslagklep die standaard in deze ketels zit. Ik was van mening dat wij een 2-Weg klep nodig hadden om dit probleem te verhelpen.

hier enkele foto's van de installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Vb7q10AZhC3MMmAdvPZq-REGmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHEHa0pkGL1FBtAgi4S35xJC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFxaAybnwfL14PrbOCCrQGOT7-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZ6YGAKLZYU0AkyWiacQiJL9.jpg?f=fotoalbum_large

Ook vond ik dit plaatje waardoor ik vermoed dat er toch een 2-wegklep nodig is:
https://www.feikencv.nl/v...agen/intergas-2-weg-klep/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJojuATKDNBWYYlI28mgxa_7fh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/suHSjyba2LcsQRVA2nsZxtUO.png?f=fotoalbum_large

De installateur zegt, wanneer de woonkamer thermostaat op temperatuur is geven alle andere radiatoren geen warmte meer af. (dus ook de badkamer niet) Onze wens is dus dat de badkamer radiator wanneer deze op een bepaalde stand (meestal 2/3) wel warmte afgeeft) hoe kunnen we dit werkend krijgen?

kan iemand uitleggen wat hier de juiste oplossing voor is.

[ Voor 20% gewijzigd door BladetNL op 25-10-2023 21:43 ]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:21
@BladetNL heeft de badkamerradiator een eigen voeding vanaf de cv ketel ? of is het mogelijk dat te creëren ? dan kan de ketel vervangen voor een intergas extreme een thermostaat in de badkamer hangen en stoken met die hap. wel de thermostaat in een waterdicht kastje plaatsen anders is die binnen 1 week kapot/kan slecht tegen vocht. een 2weg klep eerder een drie weg klep om appart voor de badkamer te kunnen stoken icm met de intergas extreme. hier is een beetje gefaalt .maar iedereen maakt welleens fouten. misschien is het niet leuk om te horen dat ik je nieuwe ketel afzeik maar het is wel nodig helaas. bij de intergas extreme kan je namelijk 2 maal een open therm/modulerend thermostaat eraan hangen. de onderwaarde hangt ergens rondt de 4 kw en heb je dus wel 2 radiatoren / 2 ruimtes nodig om de warmte goed kwijt te kunnen.
(dus alleen de badkamer radiator laten lopen is te weinig ketel gaat pendelen hoog verbruik etc)

andere optie is tweewegklep bij de huidige ketel. de badkamer een aan/uit thermostaat en de woonkamer open therm. maar ook daarvoor moet de radiator in de badkamer zijn eigen aansluitingen hebben/creeren. ik wil geen 230 vlot tweeweg klep in de badkamer. (das is zeg maar niet lekker kwa stroom etc) helaas ben ik er geen voorstander van om aan/uit en modulerend naast elkaar te stoken why ?je hebt minder rendement op het moment dat je aan/uit stookt. maar voor 1 a2 ruimtes kan het wel. ja je ketel heeft een onderwaarde van 6 kw. en moet dat ook nog kwijt kunnen. en 1 radiator/1 ruimte is daarvoor net te weinig. je zal dus meerdere ruimtes mee moeten laten draaien om het overschot goed kwijt te kunnen. anders heb je geen of minder rendement. wordt je reotur te heet ketel gaat pendelen etc. (eigenlijk hetzelfde verhaaltje)

andere oplossingen zijn
a weersafhankelijk stoken. ik zie een leiding voor de buitenvoeler. en een bypass ventiel/leidingen isoleren.
(maar weersafhankelijk stoken in deze tijden is ellende. kost veel gas/kost veel geldt/vooral nadelig dus)
zeker voor woonhuizen raadt ik het niet aan. voor bedrijfspanden wil het weleens een oplossing zijn.
b 2 x aan uit stoken. met een zone klep, das altijd nog goedkoper dan weersafhankelijk stoken.
echter je zit met grote onderwaarde je moet in meerdere ruimtes tegelijk stoken om je rendement te behouden. de ketel moet die 6 kw kwijt kunnen. en het moet er allemaal wel in te maken zijn.
c een systeem zoals tado. maar ook daarbij komt een heleboel kijken. (maar is zeker wel leuk om te doen)
(en eerlijk gezegd die knoppen in de badkamer zijn ook niet echt een geweldige oplossing helaas)

punten van aandacht.
1 altijd vulslang verwijderen. en dopje op de vulkraan draaien. (bedrijfsvoorschrift)
2 inlaatcombinatie met een tuinslang ? eigenlijk moet dat zwarte of grijze flex zijn.
gaat langer mee. professioneler. of een witte flexibele leiding. deze rommel mag echt niet.
3 je pomp mist een boutje. (waarschijnlijk mist hij er wel meer denk ik)
4 koud en warm water netjes achterlangs maken. t-stuk warm water iets lager zetten.en het past er zo in.
ja misschien wat sokjes extra maar zo mag ik het niet opleveren. dan zegt mijn baas doe maar overnieuw.

de discussie of bij deze ketel nog een tweewegklep geplaats moet worden om te voorkomen dat je vloerverwarmingspomp de cv ketel leeg trekt. deze verdeler is hydraulisch neutraal dus een keerklep is voldoende. bij zelf aanzuigende verdelers is het wel interessante optie. zoals robot lthc bijvoorbeeldt.
(nu is een keerklep meer dan voldoende/de tweewegklep moet vooral geplaatst worden icm met een extra kamerthermostaat. je zit wel in de goede richting maar je mist wel een beetje de boot :+ )

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 08:42
Als je een warme radiator in de badkamer wilt terwijl de woonkamer op temperatuur is, dan zal je er voor moeten zorgen dat de ketel altijd aan is. Dat zal bij de Nefit zo geweest zijn denk ik. Nu met de nieuwe ketel gaat da ding gewoon uit als de woonkamer op temperatuur is. En de rest van het huis krijgt dan geen warmte meer. Of dat iets met een klep te maken heeft weet ik niet. Ik vermoed eigenlijk van niet.

Euhm... \n ...

• Nickname55
  • Laatst online: 15-10 08:42
En als je de woonkamer verwarmt met een airco, dan lijkt het me niet zo logisch om de ketel de hele dag te laten branden voor een radiator in de badkamer...

Euhm... \n ...

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-11 20:39
zoals eerder vermeld
is het kostentechnisch wel interessant om de cv te laten pompen puur voor de badkamer radiator
weet niet of je in de buurt van die radiator een wcd hebt
maar is het niet wijzer om de radiator om te bouwen
https://www.maxaro.nl/rad...900-watt-wit-83cm-124001/
snel en getimed warmte in je badkamer (COP uiteraard wel 1)

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:29
Wij hebben exact deze situatie thuis, waarbij dit is opgelost met een Intergas tweeweg klep. De hele bovenverdieping, inclusief de badkamer verwarmt dus onafhankelijk van de woonkamer. Hiervoor is ook een tweede thermostaat aanwezig voor bovenverdieping, deze is in de badkamer geplaatst (draadloos).

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-09 08:32
rorie schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:41:
Wij hebben exact deze situatie thuis, waarbij dit is opgelost met een Intergas tweeweg klep. De hele bovenverdieping, inclusief de badkamer verwarmt dus onafhankelijk van de woonkamer. Hiervoor is ook een tweede thermostaat aanwezig voor bovenverdieping, deze is in de badkamer geplaatst (draadloos).
Dit is de enige echte oplossing. Intergas ondersteund gewoon 2 thermostaten

Of de CV weersafhankelijk regelen (dus altijd aan) maar dit is zeer onzuinig. Zo werkte het waarschijnlijk bij jouw met de oude ketel.

Wat je ook kan doen is de thermostaat verplaatsen naar de koudste ruimte (wat in dit geval de badkamer is?).

Dan moet je wel iets anders doen op de benedenverdieping om het niet daar te warm krijgen.

• new_born89
  • Laatst online: 11-11 09:44
Wij hebben exact dezelfde situatie. Heb je met jouw oplossing geen last van het feit dat als de warmtevraag van een kamer zo beperkt is (bijv kleine radiator badkamer) dat zelfs de minimale afgifte van de CV niet laag genoeg is? En de CV niet aanslaat voor die wamtevraag (als beneden al op temp is).

Ook benieuwd wat je kwijt was voor de Intergas tweeweg + installatie. Ik twijfel nu over deze oplossing of gewoon COP1 elektische handoekradiator (zeer goede isolatie, dus kort verwarmen).

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
BladetNL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:11:
De installateur zegt, wanneer de woonkamer thermostaat op temperatuur is geven alle andere radiatoren geen warmte meer af. (dus ook de badkamer niet) Onze wens is dus dat de badkamer radiator wanneer deze op een bepaalde stand (meestal 2/3) wel warmte afgeeft) hoe kunnen we dit werkend krijgen?

kan iemand uitleggen wat hier de juiste oplossing voor is.
simpel gesteld, dit kan niet met je apparatuur of beter gezegd dit is veel al onwenselijk.
(maar simpel klopt niet altijd, ik praat nu vanuit het stand punt standaard Nederlands rijtjes huis, standaarden bestaan maar zijn geen praktijk, dus relatief lezen omdat situaties verschillen.)

je kunt b.v. 2 thermostaten gebruiken, maar je ketel blijft een minimum vermogen afgeven van grofweg 5kW.
wil je de 100% de rendementen uit je gasketel halen dan heb je gewoon 5kW aan radiator vermogen nodig om dat te kunnen doen (liever zelfs meer als je de LT rendementen wil halen).
(dit is niet kneiter hard, vaak merk je met een 2,5kW aan radiators dat het verlies in rendement niet al te gek is.
het is eerder een langzaam verlopende schaal, als een harde afgrond.
maar mijn badkamer heeft maar 0,5kW aan radiator, en de factor 10 verschil is echt te gek)

de oplossing die ik gebruik hier voor:
hybride warmtepomp, die niet hybride is aangesloten(die heeft dan een eigen thermostaat).
deze warmtepomp levert maar 1,5kW(met maar 0,3kW elektra) en zodra het een beetje koud word buiten dan draait die al snel 24x7 warm water mijn huis in.
(dit zou ook kunnen met vrijwel elke 5kW warmtepomp, die kunnen ook moduleren naar grofweg <2kW.)

een andere oplossing kan zijn:
de thermostaat gewoon verwijderen uit de huiskamer.
en ophangen in de badkamer.
de huiskamer dan gewoon verwarmen met de warmtepomp (airco).
(vloerverwarming beneden dan een klein beetje open houden voor het komfoor.
of een thermostaat zetten op de vloerverwarming pomp, dat kan soms ook leuk zijn.)
dit noem je verplaatsen van je referentie ruimte. ;)

edit:
slim is: het aantal kW van je radiatoren op te zoeken en te vermelden.
voor de vloerverwarming is 0,1kW per m2 een vuistregel.
dit geeft inzicht in hoeveel vermogen je uit je gasketel kunt halen als je het systeem in 2 stukken knipt met 2 thermostaten b.v.. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 26-10-2023 11:39 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:21
migjes schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:31:
[...]

een andere oplossing kan zijn:
de thermostaat gewoon verwijderen uit de huiskamer.
en ophangen in de badkamer.
de huiskamer dan gewoon verwarmen met de warmtepomp (airco).
(vloerverwarming beneden dan een klein beetje open houden voor het komfoor.
of een thermostaat zetten op de vloerverwarming pomp, dat kan soms ook leuk zijn.)
dit noem je verplaatsen van je referentie ruimte. ;)
het is zeker geen slecht idee. thermostaat ergens op de bovenverdieping. en dan voor de vloerverwarming een danfoss amz 112 zoneklep met een thermostaat in de woonkamer. zonder doorschakeling naar de cv ketel die draait toch genoeg. door de warmte vraag van boven. door de tweede thermostaat is je vloer/woonkamer beschermt tegen tever opwarmen. .
(of de pomp met een 230 volt thermostaat begrenzen en zomers af en toe handmatig laten lopen. )

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 26-10-2023 15:42 ]

• BladetNL
dit is inderdaad nog een mooie oplossing om het op te lossen. anders is de enige eenvoudige oplossing voor ons om er een Infrarood paneel voor terug te plaatsen.

voor de andere vragen ga ik even wat informatie inwinnen. jullie horen van mij!

[ Voor 6% gewijzigd door BladetNL op 29-10-2023 11:15 ]

• BladetNL
Kan je me iets meer vertellen over welke thermostaat je geplaatst hebt?

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:29
BladetNL schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:20:
[...]

Kan je me iets meer vertellen over welke thermostaat je geplaatst hebt?
Beneden nest thermostaat
Boven Honeywell wireless
Pagina: 1