Klimaatklasse vrijstaand vriezer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggooiert123
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-05 20:08
Hoihoi,

Ik heb een vriezer gekregen. Klimaatklasse (laagste) is N, dus zou werken tot bij 16 °C. Waar hij staat wordt het soms 13 °C.

Mijn vraag is (1) hoe nauw het komt. Ik denk dat de 16 °C vanuit de fabrikant een 'safe bet' is, want liever het zekere voor het onzekere, maar wat ik al zeg. "Ik denk."

En (2); Wat is jullie ervaring met zulke klimaatklassen? Bij welke temperatuur wordt het kritisch?

Als het al snel ruk wordt, moet ik dat oude bakbeest uit de prehistorie (a la 1 kwh/dag) maar weer aanslingeren.

Groetjes!

[ Voor 13% gewijzigd door Weggooiert123 op 25-10-2023 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:34
Wat is een temperatuur die lager komt? Hebben we het dan over 13 graden of over vriespunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggooiert123
nooberke schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:00:
Wat is een temperatuur die lager komt? Hebben we het dan over 13 graden of over vriespunt?
Rond de 13 inderdaad, ik heb het bij de post gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:52
De klimaatklasse van een koelkast heeft zover bij mij bekend en na een snelle google zoektocht weinig te maken met of het apparaat zuinig is... de klimaatklasse geeft aan tussen welke temperaturen de koelkast het meest optimaal werkt. Dat slaat over het algemeen vooral op de gebruikte (elektronische)onderdelen, die bij te warme temperaturen overhit kunnen raken en bij te lage temperaturen door zaken als condensvorming defect kunnen gaan.

Wat ik er verder van begrijp is dat het in principe geen probleem mag zijn als de koelkast tijdelijk/kortstondig met hogere of lagere temperaturen te maken heeft... als in een paar dagen is geen probleem, maar een week of langer kan tot problemen leiden. En dan mogen de temperatuursverschillen uiteraard niet te groot zijn. Tegen of zelfs onder vriespunt is gewoon slecht, maar een aantal graden lager mag niet snel tot problemen leiden.

Overigens wat ik bij een beknopt artikel van de consumentenbond begrijp lijkt het erop dat de aangegeven min en max temperaturen vaak helemaal geen 'safe bet' zijn, eerder het tegenovergestelde blijkt uit tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggooiert123
MicGlou schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:15:
De klimaatklasse van een koelkast heeft zover bij mij bekend en na een snelle google zoektocht weinig te maken met of het apparaat zuinig is... de klimaatklasse geeft aan tussen welke temperaturen de koelkast het meest optimaal werkt. Dat slaat over het algemeen vooral op de gebruikte (elektronische)onderdelen, die bij te warme temperaturen overhit kunnen raken en bij te lage temperaturen door zaken als condensvorming defect kunnen gaan.

Wat ik er verder van begrijp is dat het in principe geen probleem mag zijn als de koelkast tijdelijk/kortstondig met hogere of lagere temperaturen te maken heeft... als in een paar dagen is geen probleem, maar een week of langer kan tot problemen leiden. En dan mogen de temperatuursverschillen uiteraard niet te groot zijn. Tegen of zelfs onder vriespunt is gewoon slecht, maar een aantal graden lager mag niet snel tot problemen leiden.

Overigens wat ik bij een beknopt artikel van de consumentenbond begrijp lijkt het erop dat de aangegeven min en max temperaturen vaak helemaal geen 'safe bet' zijn, eerder het tegenovergestelde blijkt uit tests.
Ik begrijp de verwarring. De vriezer is lekker zuinig en door mijn manier van schrijven lijkt het alsof ik dit koppel aan zuinigheid. Pas ik eventjes aan.