CV verdeler: hoe zit dat met maten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:08

decramy

root@birdie:~#

Topicstarter
Binnenkort komt bij mij de water-water warmtepomp en omdat het plaatsen van radiatoren wel goed gaat, heb ik aangegeven dat ik daarbij de aansluiting op de warmteafgifte op mij neem.

De warmtepomp heeft door de lage temperatuur een hogere flow. Daarom was ik van plan om de enkele leiding (die nu in de kruipruimte hangt, ketel hangt in de kelder) te vervangen door een verdeler. Van bus-infrastructuur naar ster-topologie dus ;-)

De installateur komt aan met een tekening met daarop aangegeven 35mm diameter voor de CV. Maar ik vind geen enkele verdeler met een primaire aansluiting M35. Ook sporadisch maar 5/4" of 1.5".

Wie weet de gouden zoekterm?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Topicstarter
Alternatief wat ik bedacht was om een T-stuk te nemen: M35x1"x1" en een tweetal verdelers op te hangen. Maar dat ziet er minder mooi uit...

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

35mm lijkt me vrij groot eerlijk gezegd. Ik heb zelf vanuit de warmtepomp twee 32mm Uponor meerlagenbuizen naar een 13-groeps open verdeler op 1" gemonteerd. De warmtepomp haalt in die opstelling ook gewoon een debiet van 25l/min wat méér dan voldoende is.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als je installateur 35mm pijpen legt heeft hij vast wel een puntstuk om op 1 1/4 aan te sluiten.

Mischien is dit wat?
Kan je naar elke radiator met een 15mm leiding of iets vergelijkbaar in meerlagenbuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s94QBrLJGwMSrg9Kyq9UvZ3jW_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2oZxwFyD5PDxvCDPY1qJSwBd.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-04 20:55
radiatoren..

[ Voor 97% gewijzigd door BiLLY_daKid op 25-10-2023 17:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• decramy

decramy

Topicstarter
ja, deze heb overbemeten aangeschaft.
De specsheets van de fabrikant geven ook gewoon een vermogen aan bij afwijkende inlaat/delta :)

Ik vind je opmerking wat zuur. Ik doe mijn best om overal over na te denken, passend binnen de sfeer van het huis. Vloerverwarming is niet altijd een optie, deze luxe heb ik in dit huis niet. LTV is ook prima te realiseren met radiatoren.

[ Voor 35% gewijzigd door decramy op 25-10-2023 19:15 . Reden: toch aangeven wat ik van BiLLY_daKid's reactie vond ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Topicstarter
Ronald.42 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:23:
Als je installateur 35mm pijpen legt heeft hij vast wel een puntstuk om op 1 1/4 aan te sluiten.

Mischien is dit wat?
Kan je naar elke radiator met een 15mm leiding of iets vergelijkbaar in meerlagenbuis.

[Afbeelding]
Ja, de Belgische klussers houden erg van dit soort collectors. Maar ik vind 1/2", of 15mm weer wat klein. De installateur wist me te melden dat er door 22mm buis ongeveer 3kW vermogen kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

35mm uitwendig, stel 33mm inwendig. Daar kan 4,6 m3/h debiet doorheen met een stroomsnelheid van 1,5 m/s. Met 4,6 m3/h flow en een deltaT van 5°C heb je een warmtepomp nodig van 27 kW (!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Topicstarter
Dre schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:26:
35mm uitwendig, stel 33mm inwendig. Daar kan 4,6 m3/h debiet doorheen met een stroomsnelheid van 1,5 m/s. Met 4,6 m3/h flow en een deltaT van 5°C heb je een warmtepomp nodig van 27 kW (!).
Haha. Fijne berekening.
De sheet van de pomp (12kW) zelf geeft aan dat ie met 28mm aangesloten wordt. Dan is 35 gewoon voor minder weerstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

28mm uitwendig, stel 26mm inwendig. Daar kan 2,9 m3/h debiet doorheen met een stroomsnelheid van 1,5 m/s. Met 2,9 m3/h flow en een deltaT van 5°C heb je een warmtepomp nodig van 17 kW (!).
decramy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:31:
[...]

Haha. Fijne berekening.
De sheet van de pomp (12kW) zelf geeft aan dat ie met 28mm aangesloten wordt. Dan is 35 gewoon voor minder weerstand?
Hoe dikker de leiding hoe minder weerstand. Wel meer isolatieverlies. En duurdere leidingen/koppelingen. Installateurs die drukverlies en stroomsnelheid berekenen kom ik helaas niet vaak tegen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
decramy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:13:
[...]

Ja, de Belgische klussers houden erg van dit soort collectors. Maar ik vind 1/2", of 15mm weer wat klein. De installateur wist me te melden dat er door 22mm buis ongeveer 3kW vermogen kon.
En hoeveel vermogen ga je in je grootste radiator kwijtraken dan bij 35 graden ta?

En ben je van plan je radiatoren elk met 22 mm aan te sluiten?

Je had het over een ster dus ik neem dan maar aan van de collector naar elke radiator afzonderlijk..??

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald.42 op 25-10-2023 19:42 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Topicstarter
Ronald.42 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:40:
[...]

En hoeveel vermogen ga je in je grootste radiator kwijtraken dan bij 35 graden ta?

En ben je van plan je radiatoren elk met 22 mm aan te sluiten?

Je had het over een ster dus ik neem dan maar aan van de collector naar elke radiator afzonderlijk..??
Nee niet helemaal. Hybride.
De huidige distributie vindt plaats in de kruipruimte. Van daar gaan er strengen naar boven, waar er 2 radiatoren aan hangen: eentje op BG en eentje op de verdieping. Op dit moment zijn de buizen die de kruipruimte in gaan wel allen 22mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
decramy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:54:
[...]

Nee niet helemaal. Hybride.
De huidige distributie vindt plaats in de kruipruimte. Van daar gaan er strengen naar boven, waar er 2 radiatoren aan hangen: eentje op BG en eentje op de verdieping. Op dit moment zijn de buizen die de kruipruimte in gaan wel allen 22mm.
Ik kan niet echt wat vinden met 1 1/4 in en 3/4 uit.
Hoeveel strengen kom je mee aan dan?

Anders wat laten maken?

Is ook geen rocket science, stuk koker wat gaten boren sokjes 3/4 erop lassen uiteinde een 1 1/4 sok andere kant afdichten of ook een sok voor een aftap of zo.

Geen handige metaal bewerker in je omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Topicstarter
Ronald.42 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:08:
[...]

Ik kan niet echt wat vinden met 1 1/4 in en 3/4 uit.
Hoeveel strengen kom je mee aan dan?

Anders wat laten maken?

Is ook geen rocket science, stuk koker wat gaten boren sokjes 3/4 erop lassen uiteinde een 1 1/4 sok andere kant afdichten of ook een sok voor een aftap of zo.

Geen handige metaal bewerker in je omgeving?
Nee helaas...

Als ik de boel een beetje concludeer kom ik een heel eind met 1", liever 5/4".

Hoe zit dat dan met nominale waardes?
Bijvoorbeeld deze. Geeft aan:
Uitwendige buisdiameter CV: 32 mm
Nom. diameter primair: 1" (25)

Waar komt die 7mm verschil dan vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Er zijn een hele hoop normen in de pijpelarij.

1 duims is 25,4 zou je zeggen..
Maar als ik 1" pijp bestel is hij uitwendig 33,7 mm.

In zuivelpijp is hij ook 25,4 kom je in Duitsland is diezelfde zuivelpijp ineens 28mm

Ga ik nu naar bijv 3 duims dan is dat 88,9mm in staal maar bestel ik dat in rvs zuivelpijp kan het zomaar 76,3 zijn of 80 of 85.

Din nummers zijn er niet voor niks.

Dan gaan we terug naar cv buis.
28mm kun je in 1,5mm wanddikte krijgen maar ook in 1,25mm
Inwendig is dat verschil dus 0,5mm

Met meerlagen buis is het ook zo'n feest met diameters breek me de bek niet open..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Topicstarter
Ja nou dat...

Denk je dat ik er mee wegkom om genoemde verdeler te gebruiken? Of zijn kunststof variant... https://www.techniekwebsh...koeling-ja-materiaal.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:18
heb je al gezegd wat voor warmtepomp er kom hoeveel.kW vermogen? het is heel.gangbaar om 1" aansluitingen.op verdelers te hebben en daar bijv 32mm meerlagenbuis op aan te sluiten. Dat is inwendig dan 26mm, meer genoeg voor heel veel kWs aan vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:18
decramy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:13:
[...]

je kunt na die 1/2" aansluiting meteen weer terug naar 20mm meerlagenbuis bijv. Dat kleine beetje extra weerstand merk.je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
decramy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:25:
Ja nou dat...

Denk je dat ik er mee wegkom om genoemde verdeler te gebruiken? Of zijn kunststof variant... https://www.techniekwebsh...koeling-ja-materiaal.html
Ik zou dan eerder kiezen voor die collector die ik eerder linkte.
Daar draai je gewoon punstukken 1/2 ×22 in en dan kun je je 22mm leidingen aansluiten.
Plaatselijk een kleine vernauwing maar dat ga je niet merken.
De toevoer is dan mooi groot met 1 1/4.
Scheeld meteen ook een paar knaken.

Maar die verdeler die jij linkt zal het ook wel redden.

Wat voor warmtepomp komt er eigenlijk? Hoeveel kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Topicstarter
Er komt een Stiebel Eltron van 12kW

Pagina: 1