Dispuut met webwinkel over bestelling annuleren (dropship)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-06 07:28
Dag Tweakers, lang ben ik lezer geweest van SF maar nu zelf in de problemen en vermoed dat ik volledig in mijn recht ben.

(BELGIË)

Ik heb begin september een bestelling gedaan bij een webwinkel
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
die dropshipping blijkt te doen. Via Bpost krijg ik standaard een mail en wordt de levering gekoppeld aan mijn account, waarmee ik het pakket kan afhalen uit een locker. Deze mail heb ik nooit gehad en dus onmogelijk om de locker te openen. Na contact met Bpost blijkt dit mailadres een willekeurig mailadres te zijn dat de dropshipper zelf heeft gekozen, niet de webshop. Dit mailadres bestaat dus ook niet.

De bestelling is retour gestuurd en ik vraag de webshop om een terugbetaling. Echter geven zij aan dat het pakket eerst naar de webshop terug moet (in Nederland) en niet naar de dropshipper. Ik geef aan dat ik het pakket geweigerd heb en retour afzender gestuurd is. Mij maakt het niet uit waar het pakket zich bevindt. Volgens webshop moet ik het pakket eerst ontvangen en dan tegen eigen kosten naar Nederland versturen (aan +- 17 euro eigen kosten).

Ik heb net een laatste mail gestuurd dat ik afzie van de aankoop en de bestelling annuleer, het pakket is retour gestuurd naar afzender en dat ik graag mijn geld terug ontvang na 14 dagen (ten laatste op 8 november).

Heb ik correct gehandeld of hoe kan ik dit verder afhandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
deSenna24 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:45:
De bestelling is retour gestuurd…
Door wie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:51
Waarom claimen dat je het retour hebt gestuurd? Je kan toch gewoon aangeven het pakket nooit ontvangen te hebben aangezien je geen code hebt gehad voor een kluis en ze niet bij jou thuis zijn geweest.

Dat de dropshipper het fout doet is het probleem van de webshop en niet van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Wat bedoelt u precies door wie? Wie de opdrachtgever van de retourzending is?
De bestelling is niet afgehaald in de locker en daarbij automatisch retour gestuurd. Ik heb niet getekend voor ontvangst dus ben ook geen opdrachtgever van de retourzending (vermoed ik).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

deSenna24 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:51:
[...]

Wat bedoelt u precies door wie? Wie de opdrachtgever van de retourzending is?
De bestelling is niet afgehaald in de locker en daarbij automatisch retour gestuurd. Ik heb niet getekend voor ontvangst dus ben ook geen opdrachtgever van de retourzending (vermoed ik).
Maar dat betekent dat dit:
Ik geef aan dat ik het pakket geweigerd heb en retour afzender gestuurd is.
Wat je in de TS meld dus niet klopt?
Jij hebt het pakket niet geweigerd, en jij hebt hem niet retour gestuurd.

/edit:
Daar komt de vraag en verwarring vandaan vermoed ik.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 25-10-2023 17:03 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
YakuzA schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:02:
[...]

Maar dat betekent dat dit:

[...]

Wat je in de TS meld dus niet klopt?
Jij hebt het pakket niet geweigerd, en jij hebt hem niet retour gestuurd.
Wordt die niet automatisch geweigerd als het pakket niet in ontvangst genomen wordt? De locker kan ik niet aan zonder dat de verzending klopt, hoe kan/kon ik het pakket op een goeie manier weigeren?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:59

DataGhost

iPL dev

Ja, niet dus. Dus je hebt niks geweigerd. Je hebt niks ontvangen, dát is waar je het over moet hebben. Niet om allemaal onzin zoals dat jij het geweigerd of teruggestuurd zou hebben, want dat klopt niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Precies
Jij hebt niks geweigerd
Jij hebt niks teruggestuurd, dat wil jij ook niet want dan ben jij ook verantwoordelijk als opdrachtgever voor het verzonden product. Dan maakt het jou heel veel uit waar het pakket is want niet ontvangen door webshop betekent dat ze waarschijnlijk heel moeilijk gaan doen over de terugbetaling.

Ik denk met hoe je reacties zijn het je jezelf onnodig moeilijk maakt.

Simpel en Eerlijk houden wat er precies is gebeurd.

Ben ik nog wel benieuwd, heb je nog interesse in het product zelf of niet? Dat maakt voor de vervolgacties nog wel uit verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Wel interessant ook, in de vijf dagen dat het pakket in de locker blijft heb je dus wel contact gehad met bpost, maar niet met de webshop die je wellicht nog de kluiscode hadden kunnen verstrekken? Of begrijp ik dat verkeerd uit je berichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
DataGhost schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:20:
Wel interessant ook, in de vijf dagen dat het pakket in de locker blijft heb je dus wel contact gehad met bpost, maar niet met de webshop die je wellicht nog de kluiscode hadden kunnen verstrekken? Of begrijp ik dat verkeerd uit je berichten?
De locker zelf werkt via bluetooth en is te openen met de Bpost app. Als je mailadres is gekoppeld aan de zending dan open je simpelweg de app en klik je op 1 knop om de locker te openen. Bij dit geval zat de zending dus aan een willekeurig mailadres (vb. asdfuiohaisudfh@gmail.com). Als je dan toegang wilt om bv. iemand anders zijn/haar pakje uit de locker te halen dan wordt er een bevestiging verzonden naar dat mailadres en in die mail een knop om te accepteren. Daarna wordt de zending mee gekoppeld aan een ander mailadres. Gezien het mailadres dat gekoppeld was dus niet bestaat was het onmogelijk de locker te openen en kan Bpost hier ook niet mee helpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat zijn dus de punten die je richting de webshop moet benoemen. JIj hebt geen pakket geweigerd. Je hebt simpelweg niets ontvangen, ook geen code voor de locker van Bpost. Je mag de dropshipper best verwijten dat die zomaar een willekeurig e-mailadres ergens opgeeft waar jij niets aan hebt of iets mee kunt. Kortom: fout van de dropshipper, die heeft nu gewoon te leveren of jou je geld retour te doen.

Dat het pakket naar de leverancier terug gaat en niet naar de dropshipper is de fout van de dropshipper. De meeste dropshippers maken afspraken met leveranciers zodat hun naam/adres op het verzendlabel komt. Wanneer je dan met een retour zit dan komt het bij de dropshipper en gaat het niet direct naar de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Galinsky schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:17:
Precies
Jij hebt niks geweigerd
Jij hebt niks teruggestuurd, dat wil jij ook niet want dan ben jij ook verantwoordelijk als opdrachtgever voor het verzonden product. Dan maakt het jou heel veel uit waar het pakket is want niet ontvangen door webshop betekent dat ze waarschijnlijk heel moeilijk gaan doen over de terugbetaling.

Ik denk met hoe je reacties zijn het je jezelf onnodig moeilijk maakt.

Simpel en Eerlijk houden wat er precies is gebeurd.

Ben ik nog wel benieuwd, heb je nog interesse in het product zelf of niet? Dat maakt voor de vervolgacties nog wel uit verwacht ik.
Ondertussen niet meer, maar mijn ouders of iemand anders in mijn familie kan het eventueel nog wel gebruiken. Misschien moet ik de vraag eens stellen om te laten leveren bij een ander adres. Mijn standaard voorkeur staat op locker, bij mijn ouders bv in de garage als ze niet thuis zijn.

1. Bestelling geplaatst
2. Zelfde dag verzendbevestiging gekregen
3. Enkele dagen later gevraagd aan webshop waar pakket zit (krijg geen T&T, enkel barcode)
4. Ik probeer de Bpost barcode te koppelen maar wordt gevraagd naar een mailadres. Ik bel Bpost en zij geven mij dit mailadres. Webshop kent dit mailadres ook niet en pakket wordt teruggstuurd naar afzender.
5. 3 weken na bestelling vraag ik webshop om het bedrag terug te storen gezien het niet ontvangen is en dat het pakket terug is naar afzender
6. Webshop stuurt plots een T&T van Bpost dat ik nog 1 dag heb om het pakket op te halen uit de locker. Dit keer wel gekoppeld aan een mailadres van webshop maar kan bestelling niet ophalen gezien ik op reis was en niet verwittigd was dat pakket opnieuw verzonden werd
7. Ik meld aan webshop dat ik dit niet kan ophalen, het pakket teruggestuurd zal worden en dat ik het pakket niet meer wens
8. Webshop meldt mij dat het niet mogelijk is om een terugbetaling te doen tot webshop het product ontvangen heeft. Pakket ligt momenteel bij dropshipper volgens T&T en zij weigeren contact met dropshipper te doen voor dit pakket

Denk dat dit zowat alles wel is :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:50

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Wat is volgens jou de dropshipper en wat is volgens jou de webshop? Want de term dropshipper betekent een partij die de bestelling aanneemt en de levering laat vervullen door een andere partij. In jouw geval is de dropshipper de *enige* partij waar jij iets mee van doen hebt, jij bent geen klant van de partij waaruit het pakket uiteindelijk is verstuurd noch van de verzendende partij (Bpost).

Wat je moet doen is de partij waar jij een koopovereenkomst mee hebt gesloten aansprakelijk stellen voor het niet leveren van het product, en de zaken bij de andere partijen laten rusten want daar kun je niks van verwachten (feitelijk hebben zij geen enkele wettelijke verplichting richting jou).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Je hebt niks te maken met de dropshipper. Dat de verkoper het daar neer gooit is leuk maar zijn probleem.

Je hebt een overeenkomst met de webshop en die heeft te leveren hoe ze dat doen is ook niet jouw probleem. Als de zending vervolgens niet wordt bezorgd of zonder afhaalcode kan je het niet jou verwijten dat het retour gaat.

Daarnaast heb jij het nooit in handen gehad dus is de eigendom nooit overgedragen. In dit geval dient de webshop dus gewoon de wkoa te velgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:50

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Anoniem: 217290 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:53:
Je hebt niks te maken met de dropshipper. Dat de verkoper het daar neer gooit is leuk maar zijn probleem.

Je hebt een overeenkomst met de webshop en die heeft te leveren hoe ze dat doen is ook niet jouw probleem. Als de zending vervolgens niet wordt bezorgd of zonder afhaalcode kan je het niet jou verwijten dat het retour gaat.

Daarnaast heb jij het nooit in handen gehad dus is de eigendom nooit overgedragen. In dit geval dient de webshop dus gewoon de wkoa te velgen.
De "dropshipper" is de partij die producten van een andere producent/"groothandel" (tegenwoordig ook vaak gewoon een reguliere webshop) verkoopt. Dat is precies wat ik met mijn vorige post ook probeerde aan te kaarten, ook jij zegt het nu precies verkeerd om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Jij hebt alleen te maken met de partij die het jou verkocht heeft. Dat hij zaken doet met een andere leverancier die het aan jou levert is niet relevant en zijn probleem.

Al zitgen er 5 partijen tussen jij hebt alleen met de verkoper te maken die het jou daadwerkelijk verkocht heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Ik zie dat ze een webshop keurmerk hebben, je kan daar ook een geschil indienen mocht je er niet uitkomen met ze. De shop zelf zit in nederland volgens de contactpagina.

[ Voor 20% gewijzigd door Toerq op 26-10-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:20

FreakNL

Well do ya punk?

Anoniem: 217290 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:53:

Fout.

Laten we even een hele bekende dropshipper pakken;
Wish

Als je daar iets koopt ga je toch ook bij Wish aankloppen als het mis gaat?

Het is inderdaad in dit topic erg verwarrend wie nou de webshop is (niet relevant) en wie de dropshipper. En met wie er nou gecommuniceerd wordt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:31
FreakNL schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 06:31:
[...]

Fout.

Laten we even een hele bekende dropshipper pakken;
Wish

Als je daar iets koopt ga je toch ook bij Wish aankloppen als het mis gaat?

Het is inderdaad in dit topic erg verwarrend wie nou de webshop is (niet relevant) en wie de dropshipper. En met wie er nou gecommuniceerd wordt…
Het mag een hele bekende zijn, maar ik ken 'Wish' dan weer niet.

Even op de website gekeken en wat ik zo zie is dan Wish een website en de produkten worden door andere bedrijven verkocht (ik zie bijv. "Items are sold and shipped by Siliyamm" ergens bij staan). Dan is het meer een verkoper (Silivamm) die gebruik maakt van het platform van Wish. Beetje zoals je op bol.com bij andere verkopers dan Bol koopt. En dat is, lijkt mij, niet waar het hier om gaat.

Bij Wish (en bol.com) is het duidelijk dat je bij een andere verkoper koopt. En bij problemen met levering zal je in eerste instantie bij die andere verkoper, niet Wish of Bol, moeten aankloppen. Maar dropshipping is als je iets bij (bijvoorbeeld) bol.com zou kopen in de veronderstelling dat Bol de verkoper is en een ander bedrijf dat vervolgens uit zijn magazijn verscheept naar jou. En je dus NIET vooraf ziet dat er een tussenverkoper is. En in dat geval moet je bij problemen bij de originele verkoper zijn en niet bij de vage tussenverkoper.

In het geval van TS zie ik op de winkel-website geen informatie over dat er een andere verkoper tussen zit - dus bij problemen met levering moet je volgens mij toch bij die webwinkel zijn, niet bij de dropshipper die er tussen lijkt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Daar waar de TS "dropshipper" zegt is gewoon de verzender. Dat is feitelijk niet de definitie van "dropshipper" maar met dat in het achterhoofd is het verhaal wel duidelijk.

Ik zou het kort en simpel houden: jij hebt niks ontvangen, koop annuleren, binnen 14 dagen je geld terug, dat is datum X. Dan reageert de webshop met "jaaaa eerst moet zus en zo" en dan zeg jij "nee, zie vorige mail, ik heb geannuleerd, per datum X mijn geld terug." Herhaal de laatste stap zovaak als nodig.

Mochten ze je op datum X nog niet hebben terugbetaald, dan kun je de volgende stappen gaan nemen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klara12
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
bwerg schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:00:
Daar waar de TS "dropshipper" zegt is gewoon de verzender. Dat is feitelijk niet de definitie van "dropshipper" maar met dat in het achterhoofd is het verhaal wel duidelijk.

Ik zou het kort en simpel houden: jij hebt niks ontvangen, koop annuleren, binnen 14 dagen je geld terug, dat is datum X. Dan reageert de webshop met "jaaaa eerst moet zus en zo" en dan zeg jij "nee, zie vorige mail, ik heb geannuleerd, per datum X mijn geld terug." Herhaal de laatste stap zovaak als nodig.

Mochten ze je op datum X nog niet hebben terugbetaald, dan kun je de volgende stappen gaan nemen.
De webwinkel wil eerst zijn pakje terug. Dat is logisch.
De gebruikelijke gang van zaken is: je meldt dat je pakket niet hebt ontvangen/pakket kwijt is. (In dit geval dat je de locker niet open krijgt). (hierop heeft webshop gereageerd met nieuwe code)
Locker open lukt niet. dan:
Dan komt het automatisch terug bij de webwinkel.
Die meldt dat ze het pakket weer terug hebben.
Dan is het moment van overleg opnieuw verzenden of geld terug.

Al dat stoere "jij hebt niks ontvangen, koop annuleren" hoeft niet zo bot en is onnodig. Je zult moeten wachten tot webwinkel heeft uitgevogeld waar het pakket is. Dan krijg je pas geld terug.
Oftewel meegaan in de flow. Niet botweg verwachten dat je je geld terug krijgt als webwinkel nog niet weet waar het pakje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

klara12 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

Ware het niet dat het pakket terug gaat naar de chinese (?) verzender en niet naar de webwinkel.

Das het mooie met dropshipping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

[...]

De gebruikelijke gang van zaken is: je meldt dat je pakket niet hebt ontvangen/pakket kwijt is. (In dit geval dat je de locker niet open krijgt). (hierop heeft webshop gereageerd met nieuwe code)
Locker open lukt niet. dan:

Al dat stoere "jij hebt niks ontvangen, koop annuleren" hoeft niet zo bot en is onnodig. Je zult moeten wachten tot webwinkel heeft uitgevogeld waar het pakket is. Dan krijg je pas geld terug.
Oftewel meegaan in de flow. Niet botweg verwachten dat je je geld terug krijgt als webwinkel nog niet weet waar het pakje is.
Dat hoeft helemaal niet. Nog steeds heel bot is het het probleem van de webwinkel om het pakket bij TS te krijgen. Als dat niet lukt binnen een redelijke termijn moeten ze hem gewoon terugbetalen. Daarbij maakt het niet uit of het pakket wel of niet terug is bij de webshop, bij de verkeerde partij terecht gekomen is, of zelfs gewoon helemaal kwijt is. Dat de webshop daarop wil wachten is leuk maar niet zoals de gang van zaken hoort te zijn. Ze hebben geen enkel bewijs dat het bij TS is afgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

[...]

En ik wil een ferrari, dat wil niet zeggen dat ik daar recht op heb of dat dat redelijk is.
Al dat stoere "jij hebt niks ontvangen, koop annuleren" hoeft niet zo bot en is onnodig. Je zult moeten wachten tot webwinkel heeft uitgevogeld waar het pakket is.
Ze dropshippen zonder dat te vermelden waardoor de bezorging 3 weken duurt, en de terugzending waarschijnlijk ook. Hun Chinese partner vult random shit in als mailadres waardoor het hele ophalen niet werkt. Ze rekenen ook nog eens kosten die ze helemaal niet mogen rekenen. Naar mijn mening hebben ze weinig te klagen over bot en onnodig.

Maar los van jouw en mijn mening hebben ze juridisch gewoon ongelijk en moeten ze binnen twee weken terugbetalen.

Als het nou ging om de lokale bakker om de hoek waar je al 20 jaar komt, maar nee, dit soort dropshippers bouwen een mooie front-end bovenop alibaba.com en ze nemen zelf niet eens de moeite om te kijken wat hun eigen verplichtingen en verantwoordelijkheden zijn, want alibaba gaat die verantwoordelijkheden natuurlijk niet regelen. En dan zou de klant maar wekenlang op zijn verzending en geld terug moeten wachten want anders is dat "bot"?

[ Voor 25% gewijzigd door bwerg op 26-10-2023 14:50 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Het woord 'dropshipper' is geen wettelijk vastgelegde term en kan dus prima iets anders betekenen in België dan in Nederland. De TS kan denk ik het beste eerst wat meer verheldering geven, voordat er een uitgebreide discussie ontstaat over wat 'dropshipping' is.
A. Ben je een consument?

Heb jij dus niet in de uitoefening van beroep of bedrijf gekocht, maar de verkoper wel?

B. Met wie ben je een koopovereenkomst aangegaan?

1) Met de partij die jij 'dropshipper' noemt of,
2) Met het bedrijf in Nederland?

C) Waar is de verkoper gevestigd? Als het antwoord bij B. 'bedrijf in Nederland' is, dan is dat dus Nederland.

D) Waar ben jij voornamelijk woonachtig? In België?

Of (als je kocht in de uitoefening van beroep of bedrijf): waar is jouw bedrijf gevestigd? In België?

E) Als je een koopovereenkomst bent aangegaan met een bedrijf in Nederland, maar jij voornamelijk woonachtig of gevestigd bent in België: is er een rechtskeuze overeengekomen?

F) Wanneer (welke datum) zou je het pakket volgens de overeenkomst moeten hebben ontvangen?

G) Wanneer (welke datum) heb je om een terugbetaling gevraagd?

H) Indien je consument bent: was het de verkoper duidelijk dat je de overeenkomst hebt herroepen?

Bij voorkeur niet gaan corresponderen met de verkoper terwijl je nog antwoorden krijgt op je vraag. Soms is een TS heel enthousiast en gaat 'live' allerlei e-mails sturen. Dat werkt niet op een forum.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Dit staat op hun site bij bezorgen dus toch dropshipping.

Alle producten die u bestelt bij ----------, worden rechtstreeks vanuit winkel bij u thuis geleverd.

BPost verzorgt de levering van uw pakket van maandag tot en met zaterdag. U ontvangt meestal al binnen 2 werkdagen uw bestelling. Echter als gevolg van een toenemende drukte bij winkel kan de levertijd op dit moment enkele werkdagen langer duren. U ontvangt een tweede email zodra uw order het magazijn bij winkel verlaat met daarin uw trackingnummer waarmee u de levering van het pakket kunt volgen. Check dus regelmatig uw mailbox (kijk ook bij Spam of Reclame).

[ Voor 15% gewijzigd door Yorinn op 26-10-2023 20:14 . Reden: Naam winkel weggehaald volgens beleid ]

Pagina: 1