Beste tweakers,
Zouden jullie mij willen helpen met een advies in onze huidige verwarming/warmwater situatie?
Ik zal hieronder de situatie schetsen:
Rijtjeshuis
Onze CV-ketel ging stuk. Het verwarmingsgedeelte lekte.
Ik heb alle radiatoren leeg laten lopen en de verwarmingsfunctionaliteit in de CV-ketel uitgezet zodat deze alleen nog tapwater leverde. Hierdoor gaf de CV-ketel geen storingen meer en konden we deze voor warmwater blijven gebruiken. Voor de verwarming van de woonkamer hebben we een airco laten plaatsen, de Daikin Perfera FTXM25R-RXM25R 2,5 kW.
Verwarming-Warmwatervoorziening vanaf okt. 2022
Nu begint de warmwater functie van de CV-ketel ook kuren te geven
Voordat de CV-ketel er helemaal mee stopt wil ik graag een alternatief hebben.
Nog wat aanvullende informatie
Verbruik van okt 2022 t/m okt 2023
2400 kWh verbruik
2900 kWh opgewekt
250 m3 gas
Zelf zat ik aan de volgende opties te denken, maar misschien is er wel een veel betere optie.
Zouden jullie mij willen helpen met een advies in onze huidige verwarming/warmwater situatie?
Ik zal hieronder de situatie schetsen:
Rijtjeshuis
- Bouwjaar 1980
- 85 m2
- Isolatie: Vloer/Muur
- Kozijnen/Glas: Kunstof/HR++
- 3 slaapkamers met paneelradiatoren (staan nooit aan)
- badkamer met handdoekradiator (staan nooit aan)
- woonkamer 30m2 met vloerverwarming (staan nooit aan) en verwarming door middel van airco
- 10 zonnepanelen op ZW
- Verwarming: Remeha Calenta 28c CV-ketel
- Gebruikte verwarming: Vloerverwarming woonkamer
- Niet gebruikte verwarming: Radiatoren slaapkamers&badkamer
- Warmwater: Remeha Calenta 28c CV-ketel
Onze CV-ketel ging stuk. Het verwarmingsgedeelte lekte.
Ik heb alle radiatoren leeg laten lopen en de verwarmingsfunctionaliteit in de CV-ketel uitgezet zodat deze alleen nog tapwater leverde. Hierdoor gaf de CV-ketel geen storingen meer en konden we deze voor warmwater blijven gebruiken. Voor de verwarming van de woonkamer hebben we een airco laten plaatsen, de Daikin Perfera FTXM25R-RXM25R 2,5 kW.
Verwarming-Warmwatervoorziening vanaf okt. 2022
- Verwarming: Daikin Perfera FTXM25R-RXM25R 2,5 kW
- Gebruikte verwarming: Airco
- Niet gebruikte verwarming: Vloerverwarming woonkamer Radiatoren slaapkamers&badkamer
- Warmwater: Remeha Calenta 28c CV-ketel
Nu begint de warmwater functie van de CV-ketel ook kuren te geven

Voordat de CV-ketel er helemaal mee stopt wil ik graag een alternatief hebben.
Nog wat aanvullende informatie
Verbruik van okt 2022 t/m okt 2023
2400 kWh verbruik
2900 kWh opgewekt
250 m3 gas
Zelf zat ik aan de volgende opties te denken, maar misschien is er wel een veel betere optie.
Keuze | Voordelen | Nadelen | Kosten |
Remeha Calenta 28c van Marktplaats | Goedkoop, kan bestaande aansluitingen gebruiken | Oud model, mogelijk weer snel defect | €150 |
Remeha Tzerra geinstalleerd door monteur | Goed voor eventuele verkoopwaarde, want kan op bestaande vloerverwarming/radiatoren | Prijzig, Een hele CV-ketel voor eigenlijk alleen warmwatergebruik | €2400 |
Warmtepompboiler | Kan overproductie door zonnepanelen deels voor gebruiken | Prijzig, Werkt niet (handig) met vloerverwarming | €2000 tot €3000 exclusief installatiekosten |
Doorstroomboiler, boiler of ander alternatief | ? | Electrische verwarming met een COP van 1 verboden? Hybride warmtepomp de nieuwe standaard vanaf 2026 | ? |