Nieuwe CV-ketel voor enkel tapwater of toch warmtepompboiler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nibema
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-11-2024
Beste tweakers,

Zouden jullie mij willen helpen met een advies in onze huidige verwarming/warmwater situatie?
Ik zal hieronder de situatie schetsen:

Rijtjeshuis
  • Bouwjaar 1980
  • 85 m2
  • Isolatie: Vloer/Muur
  • Kozijnen/Glas: Kunstof/HR++
  • 3 slaapkamers met paneelradiatoren (staan nooit aan)
  • badkamer met handdoekradiator (staan nooit aan)
  • woonkamer 30m2 met vloerverwarming (staan nooit aan) en verwarming door middel van airco
  • 10 zonnepanelen op ZW
Verwarming-Warmwatervoorziening tm okt. 2022
  • Verwarming: Remeha Calenta 28c CV-ketel
  • Gebruikte verwarming: Vloerverwarming woonkamer
  • Niet gebruikte verwarming: Radiatoren slaapkamers&badkamer
  • Warmwater: Remeha Calenta 28c CV-ketel
Oktober 2022
Onze CV-ketel ging stuk. Het verwarmingsgedeelte lekte.
Ik heb alle radiatoren leeg laten lopen en de verwarmingsfunctionaliteit in de CV-ketel uitgezet zodat deze alleen nog tapwater leverde. Hierdoor gaf de CV-ketel geen storingen meer en konden we deze voor warmwater blijven gebruiken. Voor de verwarming van de woonkamer hebben we een airco laten plaatsen, de Daikin Perfera FTXM25R-RXM25R 2,5 kW.

Verwarming-Warmwatervoorziening vanaf okt. 2022
  • Verwarming: Daikin Perfera FTXM25R-RXM25R 2,5 kW
  • Gebruikte verwarming: Airco
  • Niet gebruikte verwarming: Vloerverwarming woonkamer Radiatoren slaapkamers&badkamer
Oktober 2023
Nu begint de warmwater functie van de CV-ketel ook kuren te geven 8)7
Voordat de CV-ketel er helemaal mee stopt wil ik graag een alternatief hebben.

Nog wat aanvullende informatie
Verbruik van okt 2022 t/m okt 2023
2400 kWh verbruik
2900 kWh opgewekt
250 m3 gas

Zelf zat ik aan de volgende opties te denken, maar misschien is er wel een veel betere optie.

KeuzeVoordelenNadelenKosten
Remeha Calenta 28c van MarktplaatsGoedkoop, kan bestaande aansluitingen gebruikenOud model, mogelijk weer snel defect€150
Remeha Tzerra geinstalleerd door monteurGoed voor eventuele verkoopwaarde, want kan op bestaande vloerverwarming/radiatorenPrijzig, Een hele CV-ketel voor eigenlijk alleen warmwatergebruik€2400
WarmtepompboilerKan overproductie door zonnepanelen deels voor gebruikenPrijzig, Werkt niet (handig) met vloerverwarming€2000 tot €3000 exclusief installatiekosten
Doorstroomboiler, boiler of ander alternatief?Electrische verwarming met een COP van 1 verboden? Hybride warmtepomp de nieuwe standaard vanaf 2026?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Tweedehands , de komende jaren gaat er nog een hoop ontwikkeling in wpb gebeuren. Heb je een paar jaar de tijd om het rustig aan te kijken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Voor 100 tot 150 euro een gebruikte elektrische COP=1 boiler van 30 liter. Dan moet je alleen geen bad hebben :)

Wat voor warmtepompboiler van 2000 tot 3000 euro had je in gedachten. Want ze zijn al te koop vanaf 569 euro, maar dan heb je maar 100 liter.

Gas is best duur bij een laag verbruik door vastrecht, ik denk snel een euro per kuub

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 25-10-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:28
digifun schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:34:
Tweedehands , de komende jaren gaat er nog een hoop ontwikkeling in wpb gebeuren. Heb je een paar jaar de tijd om het rustig aan te kijken.
Waar baseer je dat op? Er worden al 50 jaar warmtepompen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Joris748 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:15:
[...]

Waar baseer je dat op? Er worden al 50 jaar warmtepompen gemaakt.
Als je kijkt hoeveel vooruitgang alleen al de laatste jaren gemaakt is. Dat gaat wel doorzetten de komende jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

digifun schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:23:
[...]

Als je kijkt hoeveel vooruitgang alleen al de laatste jaren gemaakt is. Dat gaat wel doorzetten de komende jaren.
Klopt, de meeste dingen worden steeds beter. Ook met computers, daarom typ ik dit nog achter m'n Pentium II 233 MHz (Intel Inside ). Ik wacht elk jaar nog een jaar extra omdat de nieuwe steeds beter worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

digifun schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:23:
[...]

Ik heb mijn WPB al 5 jaar staan en de nieuwe versies verschillen bijna niks van de 'oude' versie

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

nibema schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:23:
Beste tweakers,

Zouden jullie mij willen helpen met een advies in onze huidige verwarming/warmwater situatie?
Ik zal hieronder de situatie schetsen:

Rijtjeshuis
  • Bouwjaar 1980
  • 85 m2
  • Isolatie: Vloer/Muur
  • Kozijnen/Glas: Kunstof/HR++
  • 3 slaapkamers met paneelradiatoren (staan nooit aan)
  • badkamer met handdoekradiator (staan nooit aan)
  • woonkamer 30m2 met vloerverwarming (staan nooit aan) en verwarming door middel van airco
  • 10 zonnepanelen op ZW
Verwarming-Warmwatervoorziening tm okt. 2022
  • Verwarming: Remeha Calenta 28c CV-ketel
  • Gebruikte verwarming: Vloerverwarming woonkamer
  • Niet gebruikte verwarming: Radiatoren slaapkamers&badkamer
Oktober 2022
Onze CV-ketel ging stuk. Het verwarmingsgedeelte lekte.
Ik heb alle radiatoren leeg laten lopen en de verwarmingsfunctionaliteit in de CV-ketel uitgezet zodat deze alleen nog tapwater leverde. Hierdoor gaf de CV-ketel geen storingen meer en konden we deze voor warmwater blijven gebruiken. Voor de verwarming van de woonkamer hebben we een airco laten plaatsen, de Daikin Perfera FTXM25R-RXM25R 2,5 kW.

Verwarming-Warmwatervoorziening vanaf okt. 2022
  • Verwarming: Daikin Perfera FTXM25R-RXM25R 2,5 kW
  • Gebruikte verwarming: Airco
  • Niet gebruikte verwarming: Vloerverwarming woonkamer Radiatoren slaapkamers&badkamer
Oktober 2023
Nu begint de warmwater functie van de CV-ketel ook kuren te geven 8)7
Voordat de CV-ketel er helemaal mee stopt wil ik graag een alternatief hebben.

Nog wat aanvullende informatie
Verbruik van okt 2022 t/m okt 2023
2400 kWh verbruik
2900 kWh opgewekt
250 m3 gas

Zelf zat ik aan de volgende opties te denken, maar misschien is er wel een veel betere optie.

KeuzeVoordelenNadelenKosten
Remeha Calenta 28c van MarktplaatsGoedkoop, kan bestaande aansluitingen gebruikenOud model, mogelijk weer snel defect€150
Remeha Tzerra geinstalleerd door monteurGoed voor eventuele verkoopwaarde, want kan op bestaande vloerverwarming/radiatorenPrijzig, Een hele CV-ketel voor eigenlijk alleen warmwatergebruik€2400
WarmtepompboilerKan overproductie door zonnepanelen deels voor gebruikenPrijzig, Werkt niet (handig) met vloerverwarming€2000 tot €3000 exclusief installatiekosten
Doorstroomboiler, boiler of ander alternatief?Electrische verwarming met een COP van 1 verboden? Hybride warmtepomp de nieuwe standaard vanaf 2026?
toon volledige bericht
Badgeiser?
https://www.gaswinkel.com...648YOdDbMpDBoCdXMQAvD_BwE

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 25-10-2023 19:39 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:47
Het mooiste zou zijn als je een Warmtepomp-systeem neemt die warm water levert via de boiler maar die wel de mogelijkheid heeft radiatoren/vvw te voorzien van warmte. Je hoeft dan niet zoals normaal je warmtepomp-behoefte te dimensioneren omdat je vrijwel volledig verwarmd met airco, maar de mogelijkheid tot het aanzetten van een radiator/vvw is wel erg fijn.

Geen idee of zoiets bestaat zonder direct een 'echte' all-electric te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Dre schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:33:
[...]

Klopt, de meeste dingen worden steeds beter. Ook met computers, daarom typ ik dit nog achter m'n Pentium II 233 MHz (Intel Inside ). Ik wacht elk jaar nog een jaar extra omdat de nieuwe steeds beter worden ;)
De levensduur van een warmtepompboiler is wel langer dan die van een processor, het gaat om hogere bedragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:37
digifun schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:26:
[...]

De levensduur van een warmtepompboiler is wel langer dan die van een processor, het gaat om hogere bedragen.
Dan komen we weer bij de vraag, welke ontwikkelingen verwacht jij de komende tijd die het wachten de moeite waard laten zijn? Zoveel ontwikkeling zit er niet meer in zulke systemen de laatste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

digifun schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:26:
[...]

Voor jou beeld: Mijn warmtepompboiler kostte mij een paar jaar geleden 0 euro na subsidie. En nu betaal ik 569 euro voor een vergelijkbare warmtepompboiler. Het is dus een stuk duurder geworden, en nota bene is de COP nog slechter van de nieuwe warmtepompboiler.

Dan komen we weer bij de vraag, welke ontwikkelingen verwacht jij de komende tijd die het wachten de moeite waard laten zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 25-10-2023 22:27 ]

Pagina: 1