10-bit monitor voor werk, fotografie en gamen niet gevonden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Op dit moment ben ik aan het kijken of ik mijn thuiswerkplek kan moderniseren. Daarom ben ik ook een nieuwe PC aan het samenstellen. Dus een mooi excuus om ook mijn monitor te vervangen.

Mijn huidige werkplek bestaat uit een laptop, PC en een Surface Pro. Mijn laptop is voor werk, de PC gebruik ik vaak tijdens het werk om iets in mijn eigen archief op te zoeken en de Surface Pro voor online sessies zoals Teams.

Aan mijn PC hangt nu 1 monitor maar ik zal ook graag mijn laptop op een monitor aan sluiten. Een setup met 2 monitoren vind ik fijn werken maar voor 3 monitoren heb ik ook ruimte. Weet alleen nog niet welke monitor en is het handig om een KVM switch te gebruiken?

Inmiddels heb ik al de nodige uren besteed aan onderzoek maar het lukt mij op dit moment niet om de juiste monitor te vinden.

Eisen
- Kleurdiepte 10-bit en niet 10-bit (8-bit + FRC)
- 4K
- Refreshrate 100Hz of hoger
- Afmeting 27" - 32"

Nu dacht ik met deze Dell en deze Samsung de juiste optie te hebben:
Dell G3223Q Zwart
Samsung Odyssey G7 G70B 28" (BG700EP) Zwart

Nog iets verder zoeken en het betreft voor beide monitoren niet 10-bit maar 10-bit (8-bit + FRC). Staat helaas niet goed in de pricewatch.

Op dit moment lijkt het of er geen enkele monitor bestaat die aansluit bij mijn eisen en wensen. Wie heeft er een suggestie voor een monitor? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:58
Voor mooie kleurweergave heb je een IPS scherm nodig.
Daarvoor zijn er wel een aantal te vinden met 10-bit, bijvoorbeeld LG heeft een hele stapel hiervan.
Bijvoorbeeld de LG 32UQ750P

Sorry, die is VA.
Ik bedoel de
uitvoering: LG UltraGear 32GQ950P-B Zwart

[ Voor 31% gewijzigd door GarBaGe op 25-10-2023 16:06 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
GarBaGe schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:04:
Voor mooie kleurweergave heb je een IPS scherm nodig.
Daarvoor zijn er wel een aantal te vinden met 10-bit, bijvoorbeeld LG heeft een hele stapel hiervan.
Bijvoorbeeld de LG 32UQ750P

Sorry, die is VA.
Ik bedoel de
uitvoering: LG UltraGear 32GQ950P-B Zwart
Inderdaad voor de kleurweergave IPS. Had deze ook al gevonden en in eerste instantie was deze afgevallen door de opmerking 'Geen auto input switching'.

Omdat er niet echt veel keuze lijkt te zijn, heb ik mij nog iets meer verdiept in deze monitor. Nu lijkt het echter een 10-bit (8-bit + FRC) monitor te zijn. In de pricewatch staat 10-bit maar deze site geeft iets anders aan https://www.displayspecifications.com/en/model/cb2733ec

Hierdoor valt deze helaas dan ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:35
Het probleem waar je tegen aanloopt met je zoektocht naar een monitor die dus eigenlijk geschikt is voor "alles"... is dat je dan doorgaans ergens concessies moet doen. Gamen is vaak hoge refresh en lage input lag... maar om dan ook een true 10-bit 4K monitor te vinden wordt al flink lastiger. En de monitoren die wel een geschikte combinatie hebben zijn weer redelijk tot erg kostbaar.

Dus waar wil je een concessie doen? Liever toch 60hz en een iets hogere responsetijd, maar dan wel 4K en 10-bit... of dan toch maar 2560x1440 met +100hz en geen 10bit paneel?

[ Voor 6% gewijzigd door MicGlou op 26-10-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Je kan ook nog kijken naar Asus ProArt schermen, zoals deze:
https://www.displayspecifications.com/en/model/73f428d7
uitvoering: ASUS ProArt PA32UCR-K Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Dat is een kostbaar scherm... en niet echt geschikt als gaming monitor gezien 60hz en 5ms response tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Ik ben wel bang dat TS toch een beetje moet gaat kiezen tussen beeldkwaliteit OF gamen.
Net als wat @MicGlou al zegt.

Dat ProArt scherm is wel duur, maar het gebruik mini-led wat best uniek is en heeft een extreem hoge piekhelderheid en is daarmee ook een van de weinige schermen die HDR1000 gecertificeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
MicGlou schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:54:
Het probleem waar je tegen aanloopt met je zoektocht naar een monitor die dus eigenlijk geschikt is voor "alles"... is dat je dan doorgaans ergens concessies moet doen. Gamen is vaak hoge refresh en lage input lag... maar om dan ook een true 10-bit 4K monitor te vinden wordt al flink lastiger. En de monitoren die wel een geschikte combinatie hebben zijn weer redelijk tot erg kostbaar.

Dus waar wil je een concessie doen? Liever toch 60hz en een iets hogere responsetijd, maar dan wel 4K en 10-bit... of dan toch maar 2560x1440 met +100hz en geen 10bit paneel?
Je beschrijft exact waar ik tegen aan loop.

Eigenlijk wil ik geen concessie doen ;).
En ook al ben ik bereid om meer te betalen, is het lastig om een totaaloplossing te vinden. Als het niet anders is dan koop ik wellicht een aparte monitor voor werk en een aparte om op te gamen. Ook niet ideaal trouwens maar het maakt mijn zoektocht wel eenvoudiger.
Dit is voor kantoorwerk inderdaad een prima oplossing. Voor gamen met 60hz helaas wat minder geschikt.

Als ik puur naar de specificaties kijk dan wordt het deze monitor
https://www.displayspecifications.com/en/model/fe972830
uitvoering: ViewSonic Elite XG320U Zwart

Maar misschien is een grotere monitor / TV nog een optie. Daarbij twijfel ik wel of het weer geschikt is voor kantoorwerk want geen LCD scherm
uitvoering: Philips Evnia 42M2N8900/00 Wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
100Hz op 4K is leuk, maar gamen met 100fps op 4K vereist wel een stevige grafische kaart.
Dan praten we al snel over de EUR 1000+ categorie, zoals een 4080, 4090 of 7900XTX
Ik weet niet wat je nu gebruikt of wil gaan gebruiken...

Als je voor gamen 1 tandje omlaag gaat, zeg 1440, dan wordt het een stuk makkelijker voor je grafische kaart om 100 fps te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:37
Radical1980 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:02:
[...]
Je beschrijft exact waar ik tegen aan loop.

Eigenlijk wil ik geen concessie doen ;).
En ook al ben ik bereid om meer te betalen, is het lastig om een totaaloplossing te vinden. Als het niet anders is dan koop ik wellicht een aparte monitor voor werk en een aparte om op te gamen. Ook niet ideaal trouwens maar het maakt mijn zoektocht wel eenvoudiger.

[...]
Dit is voor kantoorwerk inderdaad een prima oplossing. Voor gamen met 60hz helaas wat minder geschikt.

Als ik puur naar de specificaties kijk dan wordt het deze monitor
uitvoering: ViewSonic Elite XG320U Zwart

Maar misschien is een grotere monitor / TV nog een optie. Daarbij twijfel ik wel of het weer geschikt is voor kantoorwerk want geen LCD scherm
uitvoering: Philips Evnia 42M2N8900/00 Wit
toon volledige bericht
Die laatste is qua beeldscherm gewoon een LG C2/C3 dus die kan je dan beter halen, stuk goedkoper en je mist (zeer waarschijnlijk) niets met wat kleine tweaks.

[ Voor 77% gewijzigd door Snowdog op 26-10-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
GarBaGe schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:46:
100Hz op 4K is leuk, maar gamen met 100fps op 4K vereist wel een stevige grafische kaart.
Dan praten we al snel over de EUR 1000+ categorie, zoals een 4080, 4090 of 7900XTX
Ik weet niet wat je nu gebruikt of wil gaan gebruiken...

Als je voor gamen 1 tandje omlaag gaat, zeg 1440, dan wordt het een stuk makkelijker voor je grafische kaart om 100 fps te halen...
Daar heb je een punt. Dit had ik natuurlijk nog genoemd. In de PC die ik aan het samenstellen ben daar komt waarschijnlijk deze kaart in ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
@Radical1980 Met die Viewsonic heb je denk ik de unicorn gevonden, lijkt erop dat die aan al je wensen voldoet. Wel een zeer pittige prijs, maar als je dat er voor over hebt... doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Snowdog schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:53:
[...]

Die laatste is qua beeldscherm gewoon een LG C2/C3 dus die kan je dan beter halen, stuk goedkoper en je mist (zeer waarschijnlijk) niets met wat kleine tweaks.
Was nog niet zover om uit te zoeken wat voor paneel er in zit. Bedankt voor het vermelden dat het paneel hetzelfde is van wat in de C2/C3 zit. Toevallig heb ik hier een G2 staan. Zal er eens een laptop aan hangen om te testen. Bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
MicGlou schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:05:
@Radical1980 Met die Viewsonic heb je denk ik de unicorn gevonden, lijkt erop dat die aan al je wensen voldoet. Wel een zeer pittige prijs, maar als je dat er voor over hebt... doen.
Denk het voor nu ook. De prijs is stevig en toch zitten allerlei andere monitoren die een gedeelte van mijn eisen en wensen ondersteunen ook rond deze prijs. Liever betaal ik ook 500 euro voor een monitor maar dit idee heb ik maanden geleden al losgelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Radical1980 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:09:
[...]
Denk het voor nu ook. De prijs is stevig en toch zitten allerlei andere monitoren die een gedeelte van mijn eisen en wensen ondersteunen ook rond deze prijs. Liever betaal ik ook 500 euro voor een monitor maar dit idee heb ik maanden geleden al losgelaten.
Ja, maar ook een hoop die er dicht tegenaan zitten en ongeveer de helft kosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Let wel op. Met DisplayPort 1.4 krijg je maximaal 120Hz op 4K en met HDMI 2.1 krijg je maximaal 144Hz op 4K vanwege de bandbreedte beperkingen van de kabel.
Wil je hoger, dan krijg je DSC (Display Stream Compression) en kan je mogelijk artifacten krijgen.
Dat doet weer teniet aan het feit dat je graag een zeer mooi beeld wil (10-bit ipv 8-bit of 8-bit met FRC)

In theorie kan DisplayPort 2.0/2.1 wel hoger, maar heel veel videokaarten en monitors ondersteunen dat nog niet.

Volgens mij zijn de AMD 7000 kaarten (zoals de 7900XTX) 1 van de eerste om DisplayPort 2.1 te ondersteunen, maar je monitor moet dat ook kunnen.
De ViewSonic doet dat weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
MicGlou schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:18:
[...]

Ja, maar ook een hoop die er dicht tegenaan zitten en ongeveer de helft kosten ;)
Voor het game gedeelte lukt het nog wel om een monitor te vinden. In die categorie zijn de prijzen nog redelijk vriendelijk. Een IPS met 10-bit zonder FRC blijft een puzzel.
GarBaGe schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:44:
Let wel op. Met DisplayPort 1.4 krijg je maximaal 120Hz op 4K en met HDMI 2.1 krijg je maximaal 144Hz op 4K vanwege de bandbreedte beperkingen van de kabel.
Wil je hoger, dan krijg je DSC (Display Stream Compression) en kan je mogelijk artifacten krijgen.
Dat doet weer teniet aan het feit dat je graag een zeer mooi beeld wil (10-bit ipv 8-bit of 8-bit met FRC)

In theorie kan DisplayPort 2.0/2.1 wel hoger, maar heel veel videokaarten en monitors ondersteunen dat nog niet.

Volgens mij zijn de AMD 7000 kaarten (zoals de 7900XTX) 1 van de eerste om DisplayPort 2.1 te ondersteunen, maar je monitor moet dat ook kunnen.
De ViewSonic doet dat weer niet.
Ben ook min of meer gedwongen tot 120Hz. DisplayPort 2.1 was ook iets waar ik op heb gezocht. Dat heb ik direct losgelaten omdat er bijna geen aanbod is op dit moment categorie: Monitors DisplayPort 2.1

Hierdoor ben ik wel aan het kijken naar deze ASUS ROG Swift PG32UQXR
https://www.displayspecifications.com/en/model/73843163
ASUS ROG Swift PG32UQXR Goud, Multi-color, Zwart

Volgens displayspecifications.com geen FRC maar 8-bit. Denk dat het een foutje is van de website. Dit ga ik nog verder onderzoeken.

Wat betreft de Viewsonic heb ik er moeite mee dat het alleen via Amazon is te bestellen. Contact met Viewsonic zelf leert ook dat het product end-of-life is. Ze hebben ook geen ander product wat hier op lijkt.

Het prijskaartje van de ASUS ROG Swift PG32UQXR vind ik wel fors. Daarom ga ik hier nog iets langer over nadenken en meer informatie verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Heb een bericht naar Asus gestuurd om te verifiëren hoe het met FRC zit. De eerste reactie is dat ze het verder gaan onderzoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Nog geen reactie gekregen van Asus maar het lijkt er op dat het panel met FRC is.

Denk dat ik tenminste voor twee verschillende monitoren ga. Bijvoorbeeld deze Dell Dell UP2720Q Zwart of de ProArt zoals aangegeven door @GarBaGe
Deze Dell die wordt gezien als opvolger is overigens met FRC Dell UltraSharp U2723QE Zilver

Voor gamen wordt het dan een andere monitor. Iemand nog een suggestie welke hier bij aansluit Dell of Asus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is een erg uitgebreide, goed onderbouwde koopadviesvraag, maar het blijft koopadvies.

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Ik verplaats even - move VB -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:34

Major_ton

Shoot!

Waarom die stellige focus op 10-bit?

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Pagina: 1