Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathies
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-10-2023
Hallo allemaal.

Graag zou ik jullie expertise inwinnen wat betreft HR CV installaties.
De kachel gaat weer aan en ik wilde weten of ik niet veel te veel verbruik.

Nu heb ik een poging gedaan om hier iets wijzer van te worden en heb ik mij laten inspireren door John Visser.
Hij benadrukt dat het belangrijk is dat het systeem een lage retour warmte heeft zodat het systeem efficiënt werkt en de tijd krijgt om zijn warmte af te geven.

Ik heb een klein huis van 70 m2. Hier staan beneden 3 radiatoren en een convector in de woonkamer. Nog 2 radiatoren boven. Ik heb een n Nefit Proline Hrc 24 cw4 cv-ketel. Het huis heeft energie label C.

voorheen zette ik de kachel alleen aan als ik na werk thuis kwam en zette heem weer uit voordat ik ging slapen. effectief dus 3 of 4 uur brand tijd. Dit leverde ongeveer een verbruik van 110 m3 gas per maand op. Inclusief douchen. Die leverde in een jaar een verbruik van 688m3 op. a € 1675,- Dat moet beter kunnen toch? Wat verbruiken mensen wel niet met een "groot" huis!?

Ik heb het vermogen van mijn CV ketel terug gebracht naar 25% circa 6kW. en Het pomp vermogen tussen 50-54% ingesteld. Nu heb ik gechecked of mijn radiatoren lauw/koud water retour doen. Dat lijkt goed te gaan.

Enige pijnpunt is dat het water van de convector bijna net zo warm terug komt als het erin ging. Hierdoor is het water dat retour komt bij mijn ketel nog steeds vrij warm/heet.

Hoe kan ik dit verhelpen? Ik heb geprobeerd de knop zo minimaal mogelijk open te zetten maar het blijf warm/heet terug het systeem in gaan.

Alle tips en tricks zijn welkom!

[ Voor 13% gewijzigd door Mathies op 25-10-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:06
Hoe heet is dat water precies, dan, als het retour komt? En hoe heet gaat het erin?

Kan overigens geen kwaad om deze vraag hier te stellen:

Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

Daar is eigenlijk elk issue al wel een keer langs geweest :)

688 kuub in een huis van 70m2 is niet bijster veel hoor - tenzij het heel goed geïsoleerd is...

[ Voor 15% gewijzigd door Gramser op 25-10-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:58

Aardedraadje

Met kabelschoen

Inderdaad zegt grootte/oppervlakte van het huis weinig zonder meer informatie over isolatiestaat, dus we kunnen geen oordeel vellen over je venbruik.

Wat de retourtemperatuur betregt; heb je temperaturen gemeten of alleen op gevoel? Wat is "heet" en "net zo heet"? Meten is weten :)

Retourtemperatuur zou (even uit m'n hoofd) zo'n factor 0.7 moeten liggen van de aanvoer. Dus bij 65 graden aanvoer zou je zo'n 45 graden retour willen zien.

(Edit; Het topic dat Gramser aanhaalt geeft de juiste informatie met meer uitleg)

Je hebt het over radiatoren en later één specifieke convector. Is de rest wel netjes kwa retourtemperatuur, dan zou het wel eens kunnen zijn dat die convector compleet open staat (niet waterzijdig geregeld) of z'n warmte niet kwijt kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Aardedraadje op 25-10-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:06
Belangrijkste is dat de retourtemperatuur laag genoeg moet zijn voor je ketel om in HR-bereik te kunnen opereren. Uit mijn hoofd is dat 58 of 55 graden, of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathies
Gramser schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:36:
Hoe heet is dat water precies, dan, als het retour komt? En hoe heet gaat het erin?

688 kuub in een huis van 70m2 is niet bijster veel hoor - tenzij het heel goed geïsoleerd is...
Gramser schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:36:

Helaas heb ik niet de apparatuur om het de exacte temperatuur te meten. Maar ik voel het aan de leidingen. Alle radiatoren heb ik nu een koude retour door de radiatorknoppen dichter te draaien. De kachel wordt nog steeds goed warm. Een soort waterzijdig inregelen op gevoel? Als ik de CV aanzet en hij geeft bijvoorbeeld 60 graden water in toevoer is de buis heet. Bij de convector in de woonkamer retour brand ik dan ook net niet mijn handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mathies schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:27:

Enige pijnpunt is dat het water van de convector bijna net zo warm terug komt als het erin ging. Hierdoor is het water dat retour komt bij mijn ketel nog steeds vrij warm/heet.
Ventilatoren er onder of er op monteren, zodat je meer airflow hebt en het water beter afkoelt. Genoeg topics hierover. En kijken of je de flow kan knijpen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathies
Aardedraadje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:47:
Inderdaad zegt grootte/oppervlakte van het huis weinig zonder meer informatie over isolatiestaat, dus we kunnen geen oordeel vellen over je venbruik.

Wat de retourtemperatuur betregt; heb je temperaturen gemeten of alleen op gevoel? Wat is "heet" en "net zo heet"? Meten is weten :)

Retourtemperatuur zou (even uit m'n hoofd) zo'n factor 0.7 moeten liggen van de aanvoer. Dus bij 65 graden aanvoer zou je zo'n 45 graden retour willen zien.

(Edit; Het topic dat Gramser aanhaalt geeft de juiste informatie met meer uitleg)

Je hebt het over radiatoren en later één specifieke convector. Is de rest wel netjes kwa retourtemperatuur, dan zou het wel eens kunnen zijn dat die convector compleet open staat (niet waterzijdig geregeld) of z'n warmte niet kwijt kan.
Ja ik ben er wel van overtuigd dat het echt de convector is omdat de radiatoren wel koud water in het retour hebben. Nou wat betreft waterzijdig inregelen. Ik heb de knop minimaal open staan. ik hoor het water er heel zachtjes doorheen stromen. De kachel wordt ook goed warm. Maar de retour is dus ook gewoon bijna net zo warm . Scheelt heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
Hoelang en hoe vaak sta je onder de douche?
Ik heb zelf gemerkt dat korter én minder vaak douchen een aanzienlijke besparing oplevert.
Water verwarmen kost nogal wat energie, en als dat verwarmde water rechtstreeks het doucheputje in gaat dan is elke druppel die je niet gebruikt een besparing.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathies
Yaksa schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:11:
Hoelang en hoe vaak sta je onder de douche?
Ik heb zelf gemerkt dat korter én minder vaak douchen een aanzienlijke besparing oplevert.
Water verwarmen kost nogal wat energie, en als dat verwarmde water rechtstreeks het doucheputje in gaat dan is elke druppel die je niet gebruikt een besparing.
Met zijn 2e denk ik totaal een kwartier per dag. In de app is ter zien dat dit tussen de 0,5 en 0,8 m3 gas kost.

Ter overzien denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Qua verbruik valt het wel mee.
Maar het kan natuurlijk altijd beter 8)
Een appartement stel ik meestal zo af:
P1 70 graden
P2 6 kw
P3 op 1 (vaak is de wachttijd voor warm water niet zo lang)
P4 op 60 graden
P5 30%
P6 50%
P7 3 minuten

Overigens kan je als je door het info menu gaat de aanvoer en de retourtemperatuur zien.

[ Voor 15% gewijzigd door edsandje op 25-10-2023 16:21 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
Mathies schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:15:
[...]Met zijn 2e denk ik totaal een kwartier per dag. In de app is ter zien dat dit tussen de 0,5 en 0,8 m3 gas kost.
Ter overzien denk ik?
Tja, tenzij je allebei werkzaam bent in de steenkoolmijnen (of een vergelijkbaar beroep) kun je ook overwegen om om de dag te douchen.
Dan bespaar je qua energie voor het douchen al 50%.
Lijkt mij procentueel gezien een aardige besparing. Ën het lijken maar kleine hoeveelheden, maar wanneer je die voor een heel jaar optelt dan gaat het toch om een aardig bedrag waar je dan weer iets leuks mee kunt doen, dagje wellness of zo......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathies
edsandje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:20:
Qua verbruik valt het wel mee.
Maar het kan natuurlijk altijd beter 8)
Een appartement stel ik meestal zo af:
P1 70 graden
P2 6 kw
P3 op 1 (vaak is de wachttijd voor warm water niet zo lang)
P4 op 60 graden
P5 30%
P6 50%
P7 3 minuten

Overigens kan je als je door het info menu gaat de aanvoer en de retourtemperatuur zien.
Sorry ik heb het verkeerde model ingevoerd het is de variant zonder NXT. Bij deze kan je dit niet zien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:10
@Mathies ik woon zelf in een vergelijkbaar appartement. (oke 6m2 minder maar goed)
verbruik is ongeveer hetzelfde je doet je het dus niet heel gek als ik eerlijk ben.
vragen welke kamer thermostaat heb je ? (en hoort deze bij de betreffende cv ketel)
tweede vraag hoe groot zijn je aanvoer en je retour ? (ja soms zijn deze net te klein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Mathies schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:45:
[...]

Sorry ik heb het verkeerde model ingevoerd het is de variant zonder NXT. Bij deze kan je dit niet zien :(
Okay is iets anders maar het volgende instellen:
Max temp cv op 70 graden
Max vermogen op 25% (je kan ook het minimum proberen op 23%)
Warm water op eco
Pomptoerental op min 50% en max op 60 %
Pomp nadraaitijd 3 minuten
Als je op info drukt kan je diverse parameters zien, zo kan je kijken wat de ketel voor vermogen levert, setpoint en pomp toerental.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathies
edsandje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:57:
[...]

Okay is iets anders maar het volgende instellen:
Max temp cv op 70 graden
Max vermogen op 25% (je kan ook het minimum proberen op 23%)
Warm water op eco
Pomptoerental op min 50% en max op 60 %
Pomp nadraaitijd 3 minuten
Als je op info drukt kan je diverse parameters zien, zo kan je kijken wat de ketel voor vermogen levert, setpoint en pomp toerental.
Deze instellingen heb ik! Ik heb alleen nu het idee dat ie aan en uit spring? is dit pendelen? Op dit moment staat de kachel "aan". bij info staat: 1,6 bar, nu 28 graden, setpoint nu 5 graden, bied 0% mod.

Ik zie nu toevallig springt ie weer aan setpoint 70 graden moduleert 75%.

Nu weer uit? binnen 2 minuten?

CV temperatuur 28 graden setpoint 5 graden moduleert 0 % pomp toerental 50%

Zet hij zichzelf uit als hij de aan de warmte vraag heeft voldaan of wat betekent dit?

[ Voor 11% gewijzigd door Mathies op 25-10-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathies
miciel schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:53:
@Mathies ik woon zelf in een vergelijkbaar appartement. (oke 6m2 minder maar goed)
verbruik is ongeveer hetzelfde je doet je het dus niet heel gek als ik eerlijk ben.
vragen welke kamer thermostaat heb je ? (en hoort deze bij de betreffende cv ketel)
tweede vraag hoe groot zijn je aanvoer en je retour ? (ja soms zijn deze net te klein)
Ik heb de ModuLine 1010, Dit is een simpele variant. Waarbij ik alleen de temperatuur kan bepalen door aan knopt te draaien. Deze heeft geen programma's. Wat bedoel je met hoe groot zijn je aanvoer en retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Mathies schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

Ik heb de ModuLine 1010, Dit is een simpele variant. Waarbij ik alleen de temperatuur kan bepalen door aan knopt te draaien. Deze heeft geen programma's. Wat bedoel je met hoe groot zijn je aanvoer en retour?
prima thermostaat voor de betreffende ketel.
(je kan nog checken of op de moduelrende kant is aangesloten oranje ingang als je helemaal zeker wilt zijn)
de cv aanvoer en retour onder de ketel dient 22 mm te zijn. en verderop in het huis dient er ook goede
verdeling te zijn. 15 mm aanvoer/retour kwa radiatoren is rond de 5 kw maar dan is het echt wel klaar.
bij mij zaten er 4 radiatoren op 15 mm. het was gezamelijk 5,5 kw. je komt er mee weg maar fijn is anders.
(en ik had 1 radiator van de badkamer welke een eigen aansluiting had) nu gewoon een normale verdeler van 22 mm gemaakt voor alle radiatoren werkt vele malen beter. nu is mijn hele huis gelijk goed op temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathies
miciel schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:28:
[...]

prima thermostaat voor de betreffende ketel.
(je kan nog checken of op de moduelrende kant is aangesloten oranje ingang als je helemaal zeker wilt zijn)
de cv aanvoer en retour onder de ketel dient 22 mm te zijn. en verderop in het huis dient er ook goede
verdeling te zijn. 15 mm aanvoer/retour kwa radiatoren is rond de 5 kw maar dan is het echt wel klaar.
bij mij zaten er 4 radiatoren op 15 mm. het was gezamelijk 5,5 kw. je komt er mee weg maar fijn is anders.
(en ik had 1 radiator van de badkamer welke een eigen aansluiting had) nu gewoon een normale verdeler van 22 mm gemaakt voor alle radiatoren werkt vele malen beter. nu is mijn hele huis gelijk goed op temp.
Mijn CV aanvoer en af voor vertrekken en komen aan in een 22mm pijp verdeeld zich dan over de boven verdieping over een 26mm pijp en wordt smaller naar de radiator toe met een 16/15mm pijp. de hoofdpijp invoer en retour in de woning is dus ongeveer 26mm.

Ik heb nog even de thermostaat van de muur gehaald. Er zit een blauwer en rode/oranje draad in het apparaat. En witte draad die kort is afgeknipt zit los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Mathies schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:49:
[...]

Mijn CV aanvoer en af voor vertrekken en komen aan in een 22mm pijp verdeeld zich dan over de boven verdieping over een 26mm pijp en wordt smaller naar de radiator toe met een 16/15mm pijp. de hoofdpijp invoer en retour in de woning is dus ongeveer 26mm.

Ik heb nog even de thermostaat van de muur gehaald. Er zit een blauwer en rode/oranje draad in het apparaat. En witte draad die kort is afgeknipt zit los.
aanvoer en retour is prima. wat de thermostaat betreft bedoelde ik de aansluiting onder de ketel te checken.
en 2 draadjes is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathies
miciel schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:55:
[...]

aanvoer en retour is prima. wat de thermostaat betreft bedoelde ik de aansluiting onder de ketel te checken.
en 2 draadjes is voldoende.
Ow on de CV zelf. Waar zie ik die orangje ingang? Het display geeft wel aan dat hij moduleert..

Ja heb hem gevonden. Zit inderdaad in de oranje aansluiting.

[ Voor 8% gewijzigd door Mathies op 25-10-2023 18:54 ]

Pagina: 1