Nieuwe vloer van OSB/Underlayment

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
Hi,

De situatie is als volgt:

Er ligt momenteel een vloer over de balken, die niet helemaal gelijk is. Een deel is met die groene spaanplaten gedaan en een ander deel is houten latjes (zeg maar oude gedeelte vs nieuwe gedeelte).

Nu ben ik van plan daar eerst een nieuwe vloer overheen te leggen met OSB/Underlayment om de boel iets te egaliseren.

De keuze die ik heb, is Underlayment 18mm platen van ong. 122x250 en OSB 18mm 60x245.

Mijn vraag is even: Welke is beter om te gebruiken? Mi heeft die 122X250 een groter oppervlakte die hij pakt, waardoor het steviger zou zijn dan die OSB. Alleen ga ik die platen ontzettend moeilijk de verdieping op krijgen. Daarom dacht ik zelf aan OSB. Doe platen zijn lichter, en makkelijker hanteerbaar. Alleen om te voorkomen dat ik een miskoop doe ben ik toch even benieuwd naar jullie mening. Er zit ong 130 euro verschil in kosten ook (OSB < Underlayment).

Voor het geluid denk ik er dan aan om een kurken ondervloer te leggen over het hout en dat op te volgen met laminaat+kleed of alleen vloerbedekking (vloertegels).

En nee, er is geen mogelijkheid de oude vloer weg te halen en een nieuwe vloer op de balkjes te leggen. De vloer wordt namelijk gelegd tussen twee knieschotten in.

Hoor graag wat wijsheid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:56
Lekker de OSB met tong en groef pakken, is prima genoeg voor een constructievloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:00
en de oude zooi er onderuit halen zodat je geen ongelijke ondervloer hebt... je zou ook nog naar dempend materiaal tussen OSB en balken kunnen kijken om het contact geluid iets te verminderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
hfolkers schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:22:
en de oude zooi er onderuit halen zodat je geen ongelijke ondervloer hebt... je zou ook nog naar dempend materiaal tussen OSB en balken kunnen kijken om het contact geluid iets te verminderen
Zoals ik al aangaf, dat is geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angermanagement
daniel14 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:26:
Lekker de OSB met tong en groef pakken, is prima genoeg voor een constructievloer
OBS gehaald, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-05 14:23
zelf bezig met een huis uit uit de jaren 30 en ook gewoon osb genomen

legt lekker door de tong groef

als ondervloer kan je nog kijken naar zo rubbere mat rol lijkt kwa demping beter... maar zelf nog niet over uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angermanagement
NLMarcel194 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:20:
zelf bezig met een huis uit uit de jaren 30 en ook gewoon osb genomen

legt lekker door de tong groef

als ondervloer kan je nog kijken naar zo rubbere mat rol lijkt kwa demping beter... maar zelf nog niet over uit
Ja ik snap wat je bedoelt. Even kijken of ik dat rubber doe of die kurk. Die gaat in elk geval tussen het OSB en het laminaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-05 14:23
Angermanagement schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:21:
[...]

Ja ik snap wat je bedoelt. Even kijken of ik dat rubber doe of die kurk. Die gaat in elk geval tussen het OSB en het laminaat.
klopt ja kurk is normaal voor het nog beter uitvlakken voor de vloer maar door de osb is het erg vlak genoeg
maar dan nog denk dat ik zelf als nog kurk neem

ik ga het nog wel zien... want dat laat ik toch wel leggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Angermanagement
NLMarcel194 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:25:
[...]

klopt ja kurk is normaal voor het nog beter uitvlakken voor de vloer maar door de osb is het erg vlak genoeg
maar dan nog denk dat ik zelf als nog kurk neem

ik ga het nog wel zien... want dat laat ik toch wel leggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zoijf3vWjWXUUlEhNCxn-cHZYKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fISOjrU2IeRumPqmNx9bWfs1.png?f=fotoalbum_large

Her en der wat groene stukjes eronder tegen het doorbuigen/klikken tegen het hout. Hier overheen komt dan dus de kurk/rubbermat en dan de afwerking (zit ook te denken aan tapijttegels ivm noise reduction voor het filmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:42
Even mijn eigen ervaring: ik heb over mijn houten vloer op 1e verdieping ook osb gelegd, maar niet vastgeschroefd aan de originele vloerdelen. Dat had ik achteraf absoluut wel moeten doen, of uitvlakken met minder stijf materiaal. Nu 'wippen' die platen een beetje al loop je over het laminaat, en bij springende kinderen is het helemaal niet aan te horen.
Op de 2e verdieping met enkele jaren meer wijsheid heb ik enkel de dikke bruine ondervloer (voorbeeld ) voor laminaat gebruikt en dat is eigenlijk ruim voldoende. Dat heb ik ook ervaren bij een ander. Als ik de foto van @Angermanagement zie is die originele vloer netter dan die van mij dus zou ik enkel die ondeevloer op leggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Piemol op 27-10-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-05 11:55
Ik lijm de osb platen steeds met bruislijm in de tand/groef, zowel vloer als wanden. Wordt alles nog net wat steviger.

[ Voor 7% gewijzigd door wittmann1982 op 28-10-2023 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angermanagement
Piemol schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:35:
Even mijn eigen ervaring: ik heb over mijn houten vloer op 1e verdieping ook osb gelegd, maar niet vastgeschroefd aan de originele vloerdelen. Dat had ik achteraf absoluut wel moeten doen, of uitvlakken met minder stijf materiaal. Nu 'wippen' die platen een beetje al loop je over het laminaat, en bij springende kinderen is het helemaal niet aan te horen.
Op de 2e verdieping met enkele jaren meer wijsheid heb ik enkel de dikke bruine ondervloer (voorbeeld ) voor laminaat gebruikt en dat is eigenlijk ruim voldoende. Dat heb ik ook ervaren bij een ander. Als ik de foto van @Angermanagement zie is die originele vloer netter dan die van mij dus zou ik enkel die ondeevloer op leggen.
wittmann1982 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:41:
Ik lijm de osb platen steeds met bruislijm in de tand/groef, zowel vloer als wanden. Wordt alles nog net wat steviger.
Hoe ik het nu doe, is dat ik de osb platen in elkaar schuif (waarbij er her en der wel een kleine kier is helaas) en waar ze "klikken" tegen de originele houten vloer leg ik een stukje van een groene plaat neer (om het op te vullen). Vervolgens schroef ik de platen vast. Voelt heel stevig met lopen, en ik hoor nergens "klik" of contactgeluid. Hier overheen komt dan nog dus die kurk of rubberen ondervloer en dan het laminaat of de tapijttegels. Zo zou het goed geluid moeten dempen, en ook met opnemen zou de echo/galm dan tot een minimum moeten zijn gebracht (vooral met tegels ipv bijv laminaat+kleed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-05 11:55
Zonder lijm lukt ook natuurlijk, ik doe graag een extra, zit het zeker vast 8)7
Pagina: 1