ik heb een probleem met mijn laser

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoutpol
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-10-2023
ik heb een laser gebouwd maar hij is zwak hoe krijg je de watts en de kracht van de laser omhoog en mag je een 9 volt of hoger of de laser doen of gaat die dan kapot

ik heb een 5mw laser gemaakt maar hij moet krachtiger

ik heb nog niks gevonden wat werkt dus het zij fijn zijn om zoveel mogelijk oplossingen te krijgen
..

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-09 07:46

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Er zijn richtlijnen hierover. 5mw is het max in nederland. Wil je meer, is dat sowieso illigaal.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Er is niks illegaal aan hogere vermogen lasers hoor (helaas).

Boven de 5mW zit je al ruim in klasse 3, en moet je wel maatregels nemen om oogschade bij jezelf en anderen te voorkomen.

Ik verwacht dat je een enkele diodelaser hebt, als je die krachtiger wil hebben moet je meer stroom door de laserdiode sturen, hoe dat moet hangt af van de driver die er tussen de voeding en de laser zelf.

Daarnaast moet je zorgen dat de laser het vermogen kwijt kan, de meeste energie wordt omgezet in warmte, de meeste losse diodes kunnen niet veel vermogen afvoeren naar de buitenkant en zullen snel oververhitten en kapot gaan.

Begin in ieder geval met de veiligheid, daarna zoek eens welke laserdiode je hebt en wat die diode aankan aan vermogen, duty cycle, etc, op basis daarvan kan je dan verder werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goz3rr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 10:49
NeFoRcE schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:16:
Er zijn richtlijnen hierover. 5mw is het max in nederland. Wil je meer, is dat sowieso illigaal.
1mW is de max in Nederland (en Europa) voor laserpointers en gadgets. Een lasersnijder of graveermachine heeft het duizendvoudige vermogen en is gewoon legaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Goz3rr op 25-10-2023 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:24
Do not look into laser with remaining eye.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:04

Mavamaarten

Omdat het kan!

Heb je een laser-beschermingbril? Zo nee, dan is dat stap 1. Klinkt heel stom, maar voor je het goed en wel beseft brand je een vlek op je netvlies en ben je voor het leven halfblind.

Daarnaast zou ik je aanraden om wat meer op te zoeken rond hoe lasers werken en aangestuurd worden. De antwoorden op de vragen die je hebt zijn namelijk best makkelijk te vinden als je weet hoe zoiets ongeveer werkt.

Het Inputvoltage van de driver verhogen gaat overigens niet zomaar werken.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 24-09 16:34

Zyk

Is het een lasermodule (met driver, spanning erop en het werkt) of een losse laser? In dat laatste geval, hebben we het hier over een diodelaser, VCEL, zo’n ouderwetse glazen buis of wellicht iets heel anders?

Laseroutput voor een diode is grofweg lineair met de stroom (niet de spanning) die loopt zodra de drempelwaarde voor het op gang komen van de laser overschreden wordt.

Veel diodelasers hebben echter een ingebouwde fotodiode waarmee de laseroutput door de driver gemeten kan worden (deze laserdiodes hebben meestal 3 of 4 pinnen). Deze wordt door de driver gebruikt om de laseroutput binnen een smal vermogensbereik te regelen, zodat temperatuureffecten of (daar komt ‘ie) de voedingsspanning minimaal invloed heeft op het laservermogen.

Zoals eerder aangegeven missen er wat specifieke details over wat je precies gebouwd hebt. Zou je wellicht een foto kunnen posten?

Wat betreft laserveiligheid ben ik het eens met voorgaande posts die je daarop wijzen. Mijn dwingend advies zou zijn om je minimaal te verdiepen in blootstellingslimieten en biologisch effect van lasers. Als je begrijpt hoe een MPE berekend wordt, snap je ook hoe voorzichtig je moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09 12:06
Zyk schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:55:
Is het een lasermodule (met driver, spanning erop en het werkt) of een losse laser? In dat laatste geval, hebben we het hier over een diodelaser, VCEL, zo’n ouderwetse glazen buis of wellicht iets heel anders?

Laseroutput voor een diode is grofweg lineair met de stroom (niet de spanning) die loopt zodra de drempelwaarde voor het op gang komen van de laser overschreden wordt.

Veel diodelasers hebben echter een ingebouwde fotodiode waarmee de laseroutput door de driver gemeten kan worden (deze laserdiodes hebben meestal 3 of 4 pinnen). Deze wordt door de driver gebruikt om de laseroutput binnen een smal vermogensbereik te regelen, zodat temperatuureffecten of (daar komt ‘ie) de voedingsspanning minimaal invloed heeft op het laservermogen.

Zoals eerder aangegeven missen er wat specifieke details over wat je precies gebouwd hebt. Zou je wellicht een foto kunnen posten?

Wat betreft laserveiligheid ben ik het eens met voorgaande posts die je daarop wijzen. Mijn dwingend advies zou zijn om je minimaal te verdiepen in blootstellingslimieten en biologisch effect van lasers. Als je begrijpt hoe een MPE berekend wordt, snap je ook hoe voorzichtig je moet zijn.
Hoewel alles wat je hierboven beschrijft volledig correct is denk ik dat dit niet helemaal van toepassing is op de situatie van TS ;). Volgens mij leer je bij natuurkunde in de 2e klas al dat een laser zich niet gedraagt als een ohmse weerstand, daarom heb ik het vermoeden dat TS jonger is dan 14 jaar. Gezien de vraag of 9 volt de laser kapot maakt denk ik dat de begrippen driver, fotodiode en MPE wat aan de lastige kant zijn.

@Ewoutpol Een 'krachtige' laser is natuurlijk leuk maar heb je niet heel veel aan. Vergeet ook niet dat niet alleen jij een laserbril nodig hebt maar ook alle andere mensen in de ruimte, dus dan ben je een hoop geld kwijt aan brillen.

Mijn advies zou zijn om eens bij Tinytronics te kijken. Daar verkopen ze high power LEDs, deze kun je ook krijgen in verschillende kleuren. Het voordeel van deze LEDs is dat ze super fel zijn maar je er niet blind van kan worden. Op internet kun je uitzoeken hoe je deze gebruikt en wat voor componenten je nog meer allemaal nodig hebt. Als je hier wat meer over weet kun je gaan uitzoeken hoe je ze automatisch van kleur kan laten veranderen met bijvoorbeeld een arduino.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik ben eerder benieuwd hoe je die laser gemaakt hebt en waarvoor het moet dienen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 07:17
Gaat het om een laserdiode die je ergens uitgesloopt hebt? Of heb je echt iets zelf 'gebouwd'. In geval van dat eerste, die hebben een maximale stroomsterkte waar ze op kunnen opereren. Kom je daarboven dan gaan ze vrij snel stuk. Vroegah, begin jaren 2000, kocht ik nog weleens een DVD-brander om de laser eruit te halen, daar perste ik met gemak meerdere honderden milliwatts uit, mits goed gekoeld. Later kwamen de Bluray-branders. Dat was beide linke soep want ook ongebundeld was het licht erg intensief en sterk genoeg om je netvlies te beschadigen. Kijk goed uit waar je mee bezig bent. Zeker als het een infrarood laser (CD-brander of pomplaser uit een groene laserpen) betreft, je pupillen reageren daar namelijk niet op (je ogen sluiten niet en laten alles binnen).

Een leuke hobby maar eigenlijk is het zo dat als je deze vraag hier stelt, dat je je beter hier nog niet mee bezig zal houden. Verdiep je eerst in de materie en koop beschermingsmateriaal (brillen en dergelijke).

[ Voor 4% gewijzigd door Gethijsem op 26-10-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 15:15

chromeeh

the Gnome

Ewoutpol schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:07:
ik heb een laser gebouwd maar hij is zwak hoe krijg je de watts en de kracht van de laser omhoog en mag je een 9 volt of hoger of de laser doen of gaat die dan kapot

ik heb een 5mw laser gemaakt maar hij moet krachtiger

ik heb nog niks gevonden wat werkt dus het zij fijn zijn om zoveel mogelijk oplossingen te krijgen
..
Je hebt iets gemaakt waarvan je eigenlijk de technische specificaties niet weet, dan had je immers ook de maximale voedingsspanning en stroom geweten.

Met al het respect... Niet doen.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 15:37
Waarschijnlijk, door gebrek aan reactie, vermoed ik dat ie toch in de lichtstraal gekeken heeft...
Pagina: 1