Zyk schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:55:
Is het een lasermodule (met driver, spanning erop en het werkt) of een losse laser? In dat laatste geval, hebben we het hier over een diodelaser, VCEL, zo’n ouderwetse glazen buis of wellicht iets heel anders?
Laseroutput voor een diode is grofweg lineair met de stroom (niet de spanning) die loopt zodra de drempelwaarde voor het op gang komen van de laser overschreden wordt.
Veel diodelasers hebben echter een ingebouwde fotodiode waarmee de laseroutput door de driver gemeten kan worden (deze laserdiodes hebben meestal 3 of 4 pinnen). Deze wordt door de driver gebruikt om de laseroutput binnen een smal vermogensbereik te regelen, zodat temperatuureffecten of (daar komt ‘ie) de voedingsspanning minimaal invloed heeft op het laservermogen.
Zoals eerder aangegeven missen er wat specifieke details over wat je precies gebouwd hebt. Zou je wellicht een foto kunnen posten?
Wat betreft laserveiligheid ben ik het eens met voorgaande posts die je daarop wijzen. Mijn dwingend advies zou zijn om je minimaal te verdiepen in blootstellingslimieten en biologisch effect van lasers. Als je begrijpt hoe een MPE berekend wordt, snap je ook hoe voorzichtig je moet zijn.
Hoewel alles wat je hierboven beschrijft volledig correct is denk ik dat dit niet helemaal van toepassing is op de situatie van TS

. Volgens mij leer je bij natuurkunde in de 2e klas al dat een laser zich niet gedraagt als een ohmse weerstand, daarom heb ik het vermoeden dat TS jonger is dan 14 jaar. Gezien de vraag of 9 volt de laser kapot maakt denk ik dat de begrippen driver, fotodiode en MPE wat aan de lastige kant zijn.
@
Ewoutpol Een 'krachtige' laser is natuurlijk leuk maar heb je niet heel veel aan. Vergeet ook niet dat niet alleen jij een laserbril nodig hebt maar ook alle andere mensen in de ruimte, dus dan ben je een hoop geld kwijt aan brillen.
Mijn advies zou zijn om eens bij Tinytronics te kijken. Daar verkopen ze high power LEDs, deze kun je ook krijgen in
verschillende kleuren. Het voordeel van deze LEDs is dat ze super fel zijn maar je er niet blind van kan worden. Op internet kun je uitzoeken hoe je deze gebruikt en wat voor componenten je nog meer allemaal nodig hebt. Als je hier wat meer over weet kun je gaan uitzoeken hoe je ze automatisch van kleur kan laten veranderen met bijvoorbeeld een arduino.