Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuker
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07 00:58
Beste mede tweakers,

Ik zit met mijn handen in het haar. Hoe kan ik nou een BSOD krijgen als ik de machine idle is. Dat wil zeggen computer aangezet en niet aankomen. Ik heb een Windows 11 installatie die ik voornamelijk gebruik om mee te gamen. Tijdens de games ervaar ik 0 problemen. PC draait lekker en ik merk niks aan dat er mogelijk iets mis is, maar die ik terug naar Windows ga komt het zo nu en dan voor dat ik een BSOD krijg ook al doe ik niks met het systeem.

De specs:
AMD Ryzen 9 7950X
Asus ProArt X670E-CREATOR Wifi
G.Skill Trident Z5 Neo-RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR 2x32GB 6000Mhz CL30
2x SamSung 990 PRO 2TB M.2 SSD (Zit in the PCIE 4 sloten)
INNO3D Geforce RTX 3090 ICHILL X4 (Komt uit mijn vorige PC en heeft daar nooit problemen gegeven)

Wat heb ik al gedaan:

Alle drivers geupdate. Ik heb zelfs drivers geprobeerd voor de chipset van de AMD-site die nieuwer zijn dan bij ASUS.
Laatste bios versie zit erop.
Windows 11 al twee keer opnieuw geïnstalleerd.
MEMTEST gedraaid. 0 errors gevonden.
Geheugen op niet overclock snelheid gezet (4800 ipv 6000)
Ik heb CHKDSK gedraait en dism en sfc. Allemaal geen problemen gevonden.
Power opties in Windows uitgezet. Niks in slaapstand zetten of iets dergelijks.

Op het tweakers forum gezocht.
Deze link online gevonden: https://www.reddit.com/r/...ew_x670_build_with_7950x/ maar deze is een jaar oud. Er kan natuurlijk al een hoop opgelost zijn, maar dit lijkt als de processor onder druk staat.

De BSOD melding is elke keer anders en elke keer zie ik een andere proces/driver wat het probleem is: 1 x NVIDIA driver 3 x ntkrnlmp.exe 1 x AuthenticAMD.sys 1x amdppm.sys.
Het is elke keer anders.

Terwijl ik dit schrijf is die alweer twee keer gereboot met een BSOD. Correctie 3 keer.

Help! Wat kan ik nog doen en bekijken? Zie ik iets over het hoofd? Is dan toch de CPU hier de boosdoener?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuker
Ik heb de minidumps van Windows ook even online gegooid. Misschien worden jullie er wijzer uit.
https://we.tl/t-2wKp3K0Rj5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:42

DataGhost

iPL dev

Toch alle meldingen opschrijven. Ze zullen ongetwijfeld beter in een bepaalde richting wijzen. Hardware kan op elk moment kapot gaan, ook als deze voorheen geen problemen heeft gegeven, dat is geen garantie voor de toekomst.
Hoe lang en welke memtest heb je gebruikt? Welke meldingen zie je allemaal langskomen bij de BSODs? Wat zijn je temps? Wat zijn je voltages? Wat voor voeding heb je erin zitten? Wat zegt je SMART data? Wat staat er in je event log aan abnormale dingen?

Edit: dus:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
CRITICAL_PROCESS_DIED
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

Ik ben geneigd CPU/RAM/PSU te verdenken. Dan kom je dus allereerst terug bij memtest en je voltages enzo. Liefst vervang je deze hardware een voor een met leenhardware, maar dat zal wel niet makkelijk gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door DataGhost op 25-10-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuker
Alle meldingen zitten in de minidumps, maar de laatste 5:
ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY (partmgr.sys)
KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE (ntkrnlmp.exe)
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (amdppm.sys)
WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR (AuthenticAMD.sys)
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION (ntkrnlmp.exe)

Memtest heeft twee nachten gedraaid met meerdere passes.
Temps zijn goed en als die te hoog zouden zijn dan zou het systeem vooral crashen bij heavy load zoals een game bijvoorbeeld.
Er zit een 1000W voeding in. Voeding heeft in het vorige systeem prima gedraaid. Verwacht hier geen probleem aangezien onder belasting er geen problemen zijn.
SMART data laat niks zien wat een probleem is.

Eventlog:
The computer has rebooted from a bugcheck. Points to minidump.
Shutdown was unexpected.

De eventlog point naar de minidumps. Voor de rest niks spannends. Allene dingen die met de crash te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
laatste bios er op staan,driver sup to date,ook de firmware van bv de ssd up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:52
Wat ik zou proberen: 1 ramstick draaien paar dagen, daarna de andere. (Memtest zegt niet alles).

Gaat dat nog steeds niet goed dan zorgen dat de gpu niet helemaal terug kan gaan in voltage/snelheid.

Daarna eventueel de cpu opnieuw plaatsen, wellicht is er ergens een matig contact.

Eventueel kan je ook nog het voltage van de cpu en of geheugen lichtelijk verhogen en kijken of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuker
freaky35 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:41:
laatste bios er op staan,driver sup to date,ook de firmware van bv de ssd up to date?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuker
meljor schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:42:
Wat ik zou proberen: 1 ramstick draaien paar dagen, daarna de andere. (Memtest zegt niet alles).

Gaat dat nog steeds niet goed dan zorgen dat de gpu niet helemaal terug kan gaan in voltage/snelheid.

Daarna eventueel de cpu opnieuw plaatsen, wellicht is er ergens een matig contact.

Eventueel kan je ook nog het voltage van de cpu en of geheugen lichtelijk verhogen en kijken of dat werkt.
Ik ga dit ook eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Installer Ryzen Master eens en kijk eens of er default een CO applied word.

ASUS heeft nog wel eens de neiging om -10 te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuker
Thomg schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:24:
Installer Ryzen Master eens en kijk eens of er default een CO applied word.

ASUS heeft nog wel eens de neiging om -10 te doen.
Bedoel je de curve optimizer mode?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfCiO5RoNxpfFMKXTSASarP1k44=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7eJMaUo0NZWktfhvekvxZQbR.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Beuker op 25-10-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Met advanced view, maar blijkbaar staat het uit..

Let op dat je geheugen op stock draait. Als dit bewust is dan niks gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:38

Dark

who tweaked the light?

Ik heb ook wel eens een systeem gehad dat vooral in idle/low load toestand zulke errors genereerde, met name WHEA_UNCORRATABLE en IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, soms zomaar 3x op een dag, dan weer een week niks, terwijl alle mogelijke belastende tests prima doorlopen werden.

Op een dag zette ik het systeem aan en bootte naar de desktop, terwijl ik even koffie ging maken. Een minuutje later was er een plofje te horen en klapte de aardlek schakelaar eruit. Je haalt de boel eens uit elkaar en test de voeding door de pennetjes kort te sluiten, verdomd weer de aardlek schakelaar om. Had de naar mijn idee toch nog prima -van het vorige systeem meegenomen- voeding het begeven. Misschien was het aan de kwaliteit van de voeding te danken dat er verder geen schade was aan het systeem, want met een reserve voeding die ik nog had liggen startte het wel weer gewoon op. Andere voeding besteld, probleem niet meer gezien.

Ergo: soms kan zelfs een goede voeding ook moeite hebben/krijgen met lage belasting, of tijdens het omschakelen van hoog naar lager gebruik, als je de mogelijkheid hebt zou ik deze toch eens wisselen voor een andere.

Iets met stabiel onder hoge loads maar niet met transient loads? Heb zelf het idee dat juist die transient toestand vaker voorkomt met nieuwere systemen, die snel schakelen in energiegebruik, en dat niet alle oude voedingen dat even lekker vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:35

RvL

Beuker schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:30:
[...]
Er zit een 1000W voeding in. Voeding heeft in het vorige systeem prima gedraaid. Verwacht hier geen probleem aangezien onder belasting er geen problemen zijn.

[...]
Een voeding kan ook onder lage belasting problemen geven.
Over welke voeding hebben we het? En hoe oud is die voeding? Aangezien je het hebt over een vorig systeem zou ik (afhankelijk van de leeftijd en kwaliteit) de voeding toch nog niet helemaal uitsluiten.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuker
RvL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:51:
[...]

Een voeding kan ook onder lage belasting problemen geven.
Over welke voeding hebben we het? En hoe oud is die voeding? Aangezien je het hebt over een vorig systeem zou ik (afhankelijk van de leeftijd en kwaliteit) de voeding toch nog niet helemaal uitsluiten.
FSP Hydro G PRO ATX3.0 1000W - VoedingATX12V 3.0, EPS12V 2.92 - 80 Plus Gold - 1000 Watt

Gekocht op 19-07-2023.
Deze werd toen aangeprezen in een BBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuker
Ik zie de spanning van de CPU in idle terug gaan naar 1.38 volt. Bij belasting 1.4 volt. Zou dat iets kunnen zijn? Is dat iets wat de CPU regelt of moederbord of kan inderdaad de voeding dit niet goed aan.

Overigens gaf deze voeding bij een Ryzen 3700X met een ASROCK x570 moederbord geen problemen.

Maar sta open voor suggesties. Ik heb nog een 750W voeding liggen. Ik begreep toen dat een 750W echt het minimum was voor een RTX3090. Zou dit gaan met een 7950X? 115W TDP meer?

[ Voor 40% gewijzigd door Beuker op 25-10-2023 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ik zou het gewoon eens proberen met die 750W voeding, misschien niet direct vol op het orgel door OCCT cpu+gfx te doen, maar in ieder geval eens kijken of hij dan niet crashed bij desktop werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuker
Dark schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:19:
Ik zou het gewoon eens proberen met die 750W voeding, misschien niet direct vol op het orgel door OCCT cpu+gfx te doen, maar in ieder geval eens kijken of hij dan niet crashed bij desktop werk.
750W voeding zit er nu aan. Overclocken ben ik toch niet zo van. Altijd gedoe en gezeur mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Beuker schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:36:
[...]

750W voeding zit er nu aan. Overclocken ben ik toch niet zo van. Altijd gedoe en gezeur mee gehad.
Ik doelde ook niet op overclocken hoor, met occt kan je ook gewoon de stabiliteit op standaard clocks testen. de zwaarste test doet linpack op de cpu en furmark op de gpu tegelijk, die zou ik nu even niet doen. kijk eerst eens aan of je onder normale/lage belasting okee bent nu.

edit: Mocht het nog gebeuren, ook niet getreurd. Dan heb je in elk geval de voeding uitgesloten.

[ Voor 9% gewijzigd door Dark op 25-10-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

750W is zat voor een 7950X + 3090 combi, als deze van schappelijke kwaliteit was kon je die prima meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Kan het ergens een slecht contact bij temperatuurveranderingen zijn? Ik heb (lang geleden) een PC gehad die consistent crashte na een zware inspanning (FE analyse). Seti@home draaien heeft het probleem een jaar of twee opgelost. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Het zou niet mogen maar ik zou de cpu koeler er eens afnemen en de cpu cuit zijn socket en eens alles controleren en herinstalleren, je weet maar nooit of er juist iets wel of niet contact maakt en dan bij idle problemen geeft.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beuker
Ohh wauw... Ik denk dat ik de 1000W voeding maar voor RMA ga sturen.

Ik heb er nu een 750W voeding in zitten die die doet het zonder problemen. 0 crashes gehad de hele dag.
Ik kijk het nog een weekje aan en dan weet ik het zeker.

Bedankt voor jullie ideeën en tips!

Maar toch blijf ik het vreemd vinden dat met een Ryzen 7 3700X en ASROCK X570 met de zelfde RTX3090 de 1000W voeding geen problemen gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:42

DataGhost

iPL dev

Beuker schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:04:
Maar toch blijf ik het vreemd vinden dat met een Ryzen 7 3700X en ASROCK X570 met de zelfde RTX3090 de 1000W voeding geen problemen gaf.
Nogmaals, zoals ik in mijn eerste reactie al zei, hardware kan slijten en op een gegeven moment kapot gaan. Dat iets goed gewerkt heeft geeft geen garantie op dat het nu nog steeds goed werkt of in de toekomst goed blijft werken. Als je die voeding nu weer inbouwt in je 3700X-systeem zal je waarschijnlijk dezelfde problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuker
DataGhost schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:14:
[...]

Nogmaals, zoals ik in mijn eerste reactie al zei, hardware kan slijten en op een gegeven moment kapot gaan. Dat iets goed gewerkt heeft geeft geen garantie op dat het nu nog steeds goed werkt of in de toekomst goed blijft werken. Als je die voeding nu weer inbouwt in je 3700X-systeem zal je waarschijnlijk dezelfde problemen krijgen.
Ja, uiteraard hardware kan slijten, maar ik verwacht niet dat als deze 3/4 maanden oud is deze cure heeft. Voeding is ook niet uitgebouwd geweest en is in de kast blijven zitten. En ja alles kan stuk gaan.

Anyway bedankt voor de hulp en meedenken. _/-\o_
Pagina: 1