Na 10 jaar is het eindelijk tijd om eens een nieuwe PC te bouwen! Mijn huidige PC heeft zijn beste tijd gehad, al komt hij nog best aardig mee (i5 4670, GTX1660Ti, 16GB RAM)...
Maar gezien games steeds meer resources vragen, mag het wel een keer
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name gamen. Ik speel momenteel vooral veel World of Warcraft, maar wil me wellicht ook gaan verdiepen in bijvoorbeeld Diablo 4 en Baldurs Gate. Ik ben een fan van single player games, vooral RPGs. RTS games en de meeste FPS games kunnen me weinig boeien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs is 1500 euro, mag eventueel uitschieten richting 2000 als dat echt meerwaarde biedt. Ik ben ook nog aan het kijken naar een nieuwe monitor, heb nu een LG ultrawide (2560 x 1080P) die nog prima functioneert maar wel op termijn vervangen gaat worden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis en andere randapparatuur heb ik.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een volledig systeem. Ik wil geen oude componenten meenemen, gezien mijn huidige PC inmiddels zo oud is dat ik dat niet meer betrouwbaar vind. Fun fact: De originele 120 GB SSD van Samsung doet het na 10 jaar nog steeds
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD is the way to go, begreep ik? Maakt me allemaal niet uit, als het maar werkt!
Ik heb 10 jaar op advies beknibbeld op de processor (i5 vs i7), maar dat wil ik nu niet meer doen. Beter gewoon het beste bang4buck erin nu, dat budget is er.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Lekker stil en full ATX.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb de meest recente BBG erbij gepakt en die enigszins aangepast naar een full ATX moederbord en kast en de 7800X3D als processor gepakt. Ik heb ergens gelezen dat het geheugen uit de BBG niet op een QVL van het moederbord staat, maar dat kan ik niet meer terugvinden.
De vraag is vooral: Gaat dit zo werken, en voldoet dit aan mijn wensen? Of zijn er dingen die ik over het hoofd zie, of die ik beter anders kan aanpakken?
Edit: Kleine wijziging; zwarte, dichte kast en grotere SSD.
Edit 2: werkgeheugen verwisseld met het geheugen uit het 4k systeem. Ook een mooie zwarte GPU in plaats van zo'n RGB geval
Maar gezien games steeds meer resources vragen, mag het wel een keer
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name gamen. Ik speel momenteel vooral veel World of Warcraft, maar wil me wellicht ook gaan verdiepen in bijvoorbeeld Diablo 4 en Baldurs Gate. Ik ben een fan van single player games, vooral RPGs. RTS games en de meeste FPS games kunnen me weinig boeien.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs is 1500 euro, mag eventueel uitschieten richting 2000 als dat echt meerwaarde biedt. Ik ben ook nog aan het kijken naar een nieuwe monitor, heb nu een LG ultrawide (2560 x 1080P) die nog prima functioneert maar wel op termijn vervangen gaat worden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis en andere randapparatuur heb ik.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een volledig systeem. Ik wil geen oude componenten meenemen, gezien mijn huidige PC inmiddels zo oud is dat ik dat niet meer betrouwbaar vind. Fun fact: De originele 120 GB SSD van Samsung doet het na 10 jaar nog steeds
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD is the way to go, begreep ik? Maakt me allemaal niet uit, als het maar werkt!
Ik heb 10 jaar op advies beknibbeld op de processor (i5 vs i7), maar dat wil ik nu niet meer doen. Beter gewoon het beste bang4buck erin nu, dat budget is er.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Lekker stil en full ATX.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb de meest recente BBG erbij gepakt en die enigszins aangepast naar een full ATX moederbord en kast en de 7800X3D als processor gepakt. Ik heb ergens gelezen dat het geheugen uit de BBG niet op een QVL van het moederbord staat, maar dat kan ik niet meer terugvinden.
De vraag is vooral: Gaat dit zo werken, en voldoet dit aan mijn wensen? Of zijn er dingen die ik over het hoofd zie, of die ik beter anders kan aanpakken?
Edit: Kleine wijziging; zwarte, dichte kast en grotere SSD.
Edit 2: werkgeheugen verwisseld met het geheugen uit het 4k systeem. Ook een mooie zwarte GPU in plaats van zo'n RGB geval
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 380,- | € 380,- |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS | € 184,- | € 184,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G | € 589,- | € 589,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Charcoal Black | € 127,90 | € 127,90 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 3 | € 57,94 | € 57,94 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 118,20 | € 118,20 |
| 1 | Voedingen | MSI MAG A750GL PCIE5 750 watt | € 117,- | € 117,- |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 197,89 | € 197,89 |
| Totaal | € 1.771,93 | |||
[ Voor 3% gewijzigd door Esumontere op 26-10-2023 09:12 ]