Premium (hybride) occassion voor 25K

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speculaasje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 12:49
Beste Tweakers,

Wij willen onze huidige auto's (Nissan Qashqai J10 uit 2007, onderhands verkocht voor 3K, en een Mercedes CLK 240 uit 2002, restwaarde praktisch 0) dit najaar gaan omruilen voor een premium, eventueel hybride, auto om de komende jaren weer kilometers mee te maken. Ik heb een short-list gemaakt van auto's maar ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en/of aankoopadvies om tot een definitief besluit te komen.

Situatie is alsvolgt: Voornamelijk vrouwlief rijd veel naar haar werk, ouders, vrienden aan de andere kant van het land etc. Gemiddeld 30-40K kilometers per jaar. Daarnaast gebruik ik sporadisch de Mercedes bij slecht weer, klein woon/werk verkeer of verkeer in de regio Gezien het gewicht en verbruik (1:6, 1:8) lopen de kosten daarmee flink op. Met name daarvoor lijkt de aanschaf van een PHEV mij erg interessant.

Wij hebben zonnepanelen (~2000kWH overcapaciteit) en plek voor een eigen laadpaal voor de deur.

Het totale budget ligt rond de 25K en de shortlist bestaat uit de volgende auto's:
PHEV's:
BMW 330e High Executive / M-Sport (2014-2018) - Aanschafprijs: 18-25K:

In het verleden als leaseauto gereden, het gecombineerde vermogen met de electromotor is erg prettig. "Beperkte" laadruimte achterin niet als storend ervaren, PHEV range wel erg beperkt rond de 20km.

De 330e Touring (G30) valt nog buiten het budget, ook import uit Duitsland lijkt nog aan de te dure kant voor deze optie.

Mercedes C350e (Estate) - Aanschafprijs: 18-25K:

Ook als station te krijgen, van buiten mooie wagen om te zien. Voelt van binnen iets meer gedateerd als de BMW's, maar dat is meer een onderbuikgevoel. Ook PHEV range aan de beperkte kant.

BMW 530e / Mercedes E350e - Aanschafprijs 25K-30K:

Helemaal aan de bovenkant van het budget, de luxe broetjes van de 3 en de C. Meer comfort, meer ruimte en iets meer PHEV range.

Volvo V40 D6 - Aanschafprijs - 10K-15K

De "budget" optie, waarbij een model < 200K km's snel richting de 15K of hoger gaat. Diesel is met onze hoeveelheid kilometers zeker een optie. Van binnen en van buiten niet de meest spannende auto (R-Design in het zilver is nog best te pruimen...). Wegenbelasting en afschrijving technisch na 2025 wel een dingetje..
Benzine
Naast PHEV ook aan het kijken naar reguliere benzine auto's.

BMW 420i/428i/430i Gran Coupe - Aanschafprijs 20K - 25K

Een mooie 4 serie, heeft kwa uiterlijk zeker mijn voorkeur over de andere modellen. Kwa achterbank niet de meest praktische auto, maar daar gaan wij prima mee uit de voeten kunnen.

BMW 640i Gran Coupe (2012 - 2015) Aanschafprijs 25K-35K

Eigenlijk net boven budget.... maar a man can dream.... dikke slee met bijbehorende zespitter. Kwa verbruik en kosten niet te vergelijken met bovenstaande opties, maar wel een droomauto om te rijden!

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen met bovenstaande modellen zijn en/of ik nog interessante modellen over het hoofd heb gezien welke wij in overweging kunnen nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:22
Jullie gaan dus van 2 auto's naar 1 begrijp ik?

Maar hoe dan als je vrouw met de auto weg bent en je ook de auto nodig heb?
Of hou je de Merc nog?
En wil je vrouw wel van Qashqai (SUV achtig) naar Sedan? (Mijn vrouw doet daar iig heel moeilijk over :+)

Ik zou zelf een SUV hybride voor je vrouw aanschaffen (de Foutlander bijv :D) en wellicht een 6 cyl speelgoed voor je zelf kopen :D

Maar even terug on topic, had je niet gezegd dat je wil laden, dan hebben ze bij Lexus ook aantal leuke premium hybride. Maar dat is niet plugin.

Verder over je optie boven:
- 330e sedan achterbak is wel heel erg krap hoor
- C350e is idd wat gedateerder
- V40 is ook gedateerd, en diesel zou ik niet meer doen
- 4 serie is wel een leuke, wellicht deze id weekend en een A3 e-tron of Golf GTE voor je vrouw dagelijks ritten? Weet niet of 25k dan genoeg zou zijn :+

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
Een EV? Jong gebruikte Model 3/id.3 ofzo? Gezien het kilometrage, de laadpaal die je al heb en overcapaciteit zou dat eigenlijk eerder mijn keuze zijn.

Als je naar de andere kant van het land rijdt heb je vrij weinig aan een plugin hybrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

LPG?

Jonge gebruikte Tesla 3?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:55
Er zijn imho 3 hoofdredenen om niet voor een diesel te gaan:
- Lage restwaarde/hoge afschrijving
- Niet een mileuzone in mogen
- Kans op hoge kosten door euro5/euro6 maatregelen (roetfilter/EGR)

Maar er zijn ook voordelen:
- Lage aanschafwaarde ivm reputatie
- Laag verbruik

Als je 30-40K per jaar doet dan vind ik de hoge afschrijving niet heel relevant. Na 3 jaar zit je dan al op 100-120K met dus grote kans dat je auto al over de 200dkm gaat. Dan zijn veel autos al significant afgeschreven, benzine, phev of diesel.

Verder is het gewoon een rekensom die je moet maken. Ik heb vergelijkbare kilometers en voor een bmw 3 serie diesel gekozen met 200dkm (inmiddels 330dkm) en dat is qua kosten iig de juiste keuze geweest :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:12
Premium, en ik zie geen Lexus in je lijstje ;-)
Kijk daar ook eens naar.

Onwijs betrouwbaar en premium merk/feeling/service etc met gemiddeld gezien betere prijzen dan BMW/Audi/Mercedes etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

laurens0619 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:48:
Er zijn imho 3 hoofdredenen om niet voor een diesel te gaan:
- Lage restwaarde/hoge afschrijving
- Niet een mileuzone in mogen
- Kans op hoge kosten door euro5/euro6 maatregelen (roetfilter/EGR)
Nou ik mis de belangrijkste eigenlijk. Smerig? Niet meer van deze tijd. Er is een reden dat je de milieuzone niet in mag.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 25-10-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
Carfanatic schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:04:
Een EV? Jong gebruikte Model 3/id.3 ofzo? Gezien het kilometrage, de laadpaal die je al heb en overcapaciteit zou dat eigenlijk eerder mijn keuze zijn.

Als je naar de andere kant van het land rijdt heb je vrij weinig aan een plugin hybrid.
Model 3 red je denk ik niet met 25k. Althans, versie van na eind 2020/ begin 2021 (na de zogenaamd facelift). Is wel de betere auto imho.

Alhoewel, als je TCO gaan berekenen is denk ik elektrisch alsnog goedkoper.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speculaasje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 12:49
Dank voor de eerste reacties! Voor context, er is op dit moment nog geen laadpaal aanwezig. Die komt er nog bij maar dat reken ik los van de aanschaf van de auto.

Consensus is dat diesel afvalt.

Vrouwlief ziet het liefst een X5 op de oprit staan, maar daar ben ik zelf niet zo van gecharmeerd 🙈. Overgang naar sedan is verder geen probleem.

De CLK blijft in eerste instantie staan (voor nood, en project om op te knappen). Gaat uiteindelijk wel de deur uit. Onderbouwing voor PHEV was vooral om de korte ritten op te vangen met electra en daarnaast relatief zuinig (1:15ish) de lange afstanden te rijden.

Golf GTE en Audi A3 e-tron zijn denk ik ook prima opties! Zo te zien ook genoeg aanbod voor. Lexus IS 300h ben ik ook wel voor te porren.

Tesla Model 3 wordt inderdaad lastig voor het budget. De verhalen over de bouwkwaliteit van de eerste modellen houden mij daar ook een beetje van weg…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
Zit er zelf over te denken om een Golf 8 GTE uit Duitsland te halen, moet met 25k makkelijk lukken.

Dan heb je een 2 jaar oude auto die qua tech ook helemaal bij de tijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:19
V60 D6 phev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:56
Misschien niet zo premium qua status, maar wel qua auto en materiaalgebruik: een mooie Peugeot 308 III GT hybrid. In mijn beleving de mooiste auto in zijn klasse en rijdt erg goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:20
Lynk en Co? Is gewoon een Volvo dus premium.
70km electrisch bereik.
2021 model te krijgen vanaf ca. 29k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:42
Speculaasje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:10:
Situatie is alsvolgt: Voornamelijk vrouwlief rijd veel naar haar werk, ouders, vrienden aan de andere kant van het land etc. Gemiddeld 30-40K kilometers per jaar. Daarnaast gebruik ik sporadisch de Mercedes bij slecht weer, klein woon/werk verkeer of verkeer in de regio Gezien het gewicht en verbruik (1:6, 1:8) lopen de kosten daarmee flink op. Met name daarvoor lijkt de aanschaf van een PHEV mij erg interessant.
Een PHEV is briljant als je vaak/dagelijks een (korte) rit maakt die je volledig of grotendeels elektrisch kan doen. Op langere ritten is een PHEV doorgaans onzuiniger dan een gewone benzine en zal de motorrijtuigenbelasting hoger vanaf 2025 zijn (het halftarief voor PHEVs vervalt dan). De grote vraag is dus: past een PHEV wel bij hoe je de auto zult gebruiken?

Aangezien je beschrijft dat jij sporadisch een korte rit maakt, hoe sporadisch is dat en hoe lang zijn de meeste ritten die je partner maakt? Passen die bij de voordelen van een PHEV? Kan haar woon-werk verkeer grotendeels elektrisch?

Dan kun je de vergelijking maken:
- Hoeveel KM kun je elektrisch afleggen * verbruik * tarief
- Hoeveel KM leg je op alleen brandstof af * verbruik * tarief
(je moet daar even zoeken naar het verbruik bij een lege accu, de fabrieksopgave zegt hier eigenlijk niks over)

Dan kun je bepalen of een PHEV slimmer is dan een benzine.

Het allermooiste is natuurlijk een echte EV, maar die kun je binnen budget nauwelijks vinden als ‘premium’ ook een eis is. Betaalbare EVs, zoals de Opel Ampera-e, Hyundai Kona, Renault Megane E-TECH zijn niet echt premium. De Jaguar I-PACE is wel premium maar niet de beste EV (verbruik en actieradius zijn niet echt competetief).
Speculaasje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:10:
Mercedes C350e (Estate) - Aanschafprijs: 18-25K:

Ook als station te krijgen, van buiten mooie wagen om te zien. Voelt van binnen iets meer gedateerd als de BMW's, maar dat is meer een onderbuikgevoel. Ook PHEV range aan de beperkte kant.
Je zou wellicht ook de C 300de vanaf 2019 kunnen overwegen. Het model vanaf 2019 heeft een fatsoenlijke elektrische actieradius (56km WLTP) en omdat een diesels-hybride is, zijn ze niet echt gewild en kun je in Duitsland ook best wat exemplaren binnen budget vinden. Maar hij moet wel echt precies bij je gebruik passen wil je de nadelen (gewicht, hoge MRB) kunnen compenseren.
Pagina: 1