Verdienen van omzet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
@YannickSpinner mijn feedback gaat over de artikelen nieuws: Microsoft verkocht weer minder hardware, Xbox- en cloudservices deden... en nieuws: Alphabet verdient wederom meer met Google Cloud, ook Google-ads blijv....

In de tekst wordt een aantal keer verdienen en omzet door elkaar gebruikt. Als je omzet stijgt wil dat niet automatisch zeggen dat je meer verdient. Naar mijn idee verdien je pas iets als je winst maakt, of in deze context verdien je meer als je winst is gestegen.

Zie hieronder wat quotes:
nieuws: Microsoft verkocht weer minder hardware, Xbox- en cloudservices deden...
Ondanks de lagere omzet uit hardware wist Microsoft in Q1 van boekjaar 2024 een omzet van 56,6 miljard dollar te verdienen, waarvan 22,3 miljard dollar als winst gerekend wordt.
Op content- en servicesgebied steeg de Xbox-omzet namelijk met 13 procent. In totaal wist Microsoft zo'n 9 procent meer te verdienen met zijn Gaming-afdeling.
nieuws: Alphabet verdient wederom meer met Google Cloud, ook Google-ads blijv...
Het moederbedrijf van Google verdiende in het derde kwartaal van 2023 bijna 76,7 miljard dollar,
De grootste stijging van de omzet werd door de Google Cloud-afdeling behaald. Hiermee verdiende Alphabet 8,4 miljard dollar,
Hoe zie jij dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

https://www.investopedia....n-earnings-and-profit.asp
Profits and earnings are often used interchangeably, but they reflect different items found in the financial statements.

Gross profit, operating profit, and net profit are three main measures analysts evaluate on an income statement.

The net earnings are found on the bottom line of an income statement.
Waarbij Earnings = verdienen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-09 19:36

YannickSpinner

Redacteur
Hi @rens-br, dank voor je feedback. In de betreffende artikelen gebruik ik verdienen als algemene term, synoniem voor inkomsten genereren. 'Ik verdien 10 euro' zegt niets over of het m'n netto of bruto loon is, of ik nog belasting moet betalen en of m'n stroomkosten al in mindering gebracht zijn. Ik zie daarentegen dat Van Dale specifiek loon en winst onder verdienen schaart; dat zijn boekhoudkundig in mijn optiek ook weer twee hele verschillende dingen.

Ik haak @MoniqueVdB even aan, wat denk jij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MoniqueVdB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 08:07

MoniqueVdB

Eindredacteur
Verdienen is inderdaad 'winst verwerven', dus ik zou het niet als synoniem gebruiken voor omzet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Doorgaans wordt het zo opgeschreven:
"Een omzet behaald van ..." en "Een winst gemaakt van ..."

Zo houd je omzet en winst duidelijk uit elkaar. Als een lezer zelf moet gaan nadenken of een omzet netto of bruto is dan ga je toch een stapje te ver.