Verdunningsfactor, unduidelijk welke situatie ik heb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:17
Omdat ik bezig ben een WTW systeem te installeren in ons huis wat enkel van natuurlijke ventilatie was voorzien, moet ik natuurlijk ook een inblaas maken. De afvoer is reeds voorzien.
De unit (Zehnder Q450) hangt inmiddels op de zolder en een zo kort mogelijke route naar buiten zou thermisch gezien natuurlijk het beste zijn.
Omdat het dak echter al vrij vol ligt met PV kom ik of uit op een Thermoduct vlakke dakdoorvoer welke dan onder de PV geplaatst kan worden (niet handig ivm zomerse temperaturen), of een doorvoer door de achtergevel. In de buurt van de achtergevel zit echter ook de CV aan/afvoer.

Nu hoeft dat geen probleem te zijn mits er voldoende afstand tussen zit. Ik heb al even zitten spelen met de verdunningsfactor calculator maar ik kan niet echt zien welke situatie bij mij nu van toepassing zou zijn, aangezien de CV theoretisch gezien in een ander dakvlak zou zitten.

De ketel is een Remeha Calenta 40C en hoewel he CV vermogen is teruggeschroeft naar ca 8kW, lijkt me niet dat ik dan met deze lagere waarde mag rekenen.
Hoewel maps 2 huisnummers aangeeft betreft het een enkele vrijstaande woning op meer dan 2m vanaf de perceelgrens.

Kan iemand mij vertellen welke "situatie" ik in de calculator moet gebruiken in dit geval?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeIX-ATQsg9e5upqt9kGdUAjX3k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fs7MZN2zXVVnVS9C7aSPphVH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMOkIA91ewW0lKo68wonIETgbK0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNZYAkHgpxWVlw9dxtA0zdFW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aA3DVa6DoMy3l1KTF8ArbqX_RlU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwzEFBmQvO7oNpgvFUYt4RB7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKTKSd0qzygModV_D5lhQ7fhFm4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P76DMJjKHMk4aiKjaZpvNJFH.jpg?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via MzKzM73 op 08-03-2024 08:27)

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
MzKzM73 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:23:

De calculator is overigens (als het goed is) gebaseerd op de NEN 1087 waarin dit word beschreven. Maar zo'n tooltje werkt net even wat prettiger dan de hele norm uitpluizen.
Omdat ik toch wel benieuwd was hoe ze het berekenen heb ik net vluchtig NEN 1087 bekeken. De afbeeldingen van de situaties komen 1 op 1 overeen dus de calculator zal wel kloppen. Er stond ook geen extra info in die beter toepasbaar is op deze situatie. Toch hadden ze wat mij betreft bij ithodaalderop er best wel even bij mogen zetten hoe ze het berekenen :). Misschien dat het te maken heeft met auteursrecht aangezien de norm voor consumenten 66 euro kost.
Ik zal toch maar eens moeten kijken naar een andere oplossing denk ik. Of toch ventilatielucht vanonder de (rand van) de PV aanzuigen, of versneld de CV de deur uit en een warmtepomp installeren. Andere optie is de CV pijp naar het noord dakvlak van de garage verhuizen, al brengt dat weer wat andere uitdaginen mee.
De CV pijp verplaatsen zou ik denk ik niet zo snel doen, dat lijkt mij best ingrijpend in de huidige situatie. Als je al van plan bent om een warmtepomp te installeren denk ik dat je beter de kosten van de afvoer verplaatsen in een warmtepomp kan stoppen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
MzKzM73 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:44:

Kan iemand mij vertellen welke "situatie" ik in de calculator moet gebruiken in dit geval?
De huidige situatie komt nog het dichtstbij de derde afbeelding van links. De calculator geeft dan een minimale afstand van 4.7m. Aangezien de CV afvoer rond de omtrek van de buis uitblaast zou het niet heel veel uit moeten maken hoe het schuine vlak en de gevel t.o.v. elkaar gedraaid zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUPDmNTFlNvMokFVZCwv3rO_Jck=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A2ILjty78wZeqGFK6aHAXzq7.png?f=fotoalbum_large

Als ik de afmetingen zo ongeveer schat in de afbeelding lijkt het mij dat het niet gaat lukken om een afstand van 4.7m te creëren. Zonder dat ik zelf een numerieke onderbouwing heb lijkt het mij ook niet verstandig om in de gevel een WTW toevoer te maken. Wanneer de wind langs het dak waait verplaatsen de rookgassen zich richting de gevel, hierbij zal een deel van de gassen omhoog bewegen. Daarbij komt ook nog dat je een behoorlijke onderdruk hebt.

Nog een toevoeging: Persoonlijk zou ik niet al teveel waarde hechten aan een calculator waarbij niet inzichtelijk is hoe deze waarde tot stand komt. Luchtstromingsproblemen zijn in het algemeen behoorlijk complex waarbij er heel veel variabelen zijn (windrichting, windsnelheid, temperatuur, turbulentie afvoer etc.) Om deze reden is het lastig om te zeggenz; creëer een afstand van .. meter en je zit goed. Er zal vast een bepaalde marge in de calculator ingebouwd zitten maar het is de vraag hoeveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
Bedankt voor je toelichting. Het is inderdaad geen 4.7 meter. Sterker, bij de fabrieks instelling van 35kW en zeg 2 meter hoogteverschil wordt de benodigde afstand al bijna 8 meter. Dat daat hem dus niet worden.

De calculator is overigens (als het goed is) gebaseerd op de NEN 1087 waarin dit word beschreven. Maar zo'n tooltje werkt net even wat prettiger dan de hele norm uitpluizen.

Ik zal toch maar eens moeten kijken naar een andere oplossing denk ik. Of toch ventilatielucht vanonder de (rand van) de PV aanzuigen, of versneld de CV de deur uit en een warmtepomp installeren. Andere optie is de CV pijp naar het noord dakvlak van de garage verhuizen, al brengt dat weer wat andere uitdaginen mee.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx

Omdat ik toch wel benieuwd was hoe ze het berekenen heb ik net vluchtig NEN 1087 bekeken. De afbeeldingen van de situaties komen 1 op 1 overeen dus de calculator zal wel kloppen. Er stond ook geen extra info in die beter toepasbaar is op deze situatie. Toch hadden ze wat mij betreft bij ithodaalderop er best wel even bij mogen zetten hoe ze het berekenen :). Misschien dat het te maken heeft met auteursrecht aangezien de norm voor consumenten 66 euro kost.
De CV pijp verplaatsen zou ik denk ik niet zo snel doen, dat lijkt mij best ingrijpend in de huidige situatie. Als je al van plan bent om een warmtepomp te installeren denk ik dat je beter de kosten van de afvoer verplaatsen in een warmtepomp kan stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
Bedankt voor de reactie. Kleine update vanuit mijn kant:

Uiteindelijk ben ik toch voor een Thermoduct vlakke dakdoorvoer gegaan voor de balansventilatie lucht-inlaat. Deze is in het zuid dakvlak geplaatst dus de CV pijp heeft hier geen invloed op. Wel zit deze (de lucht inlaat) nu onder de PV. We zullen zien komende zomer of dat achteraf wel zo'n slim idee was geweest want het zal daar best warm kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:31

Aardedraadje

Met kabelschoen

MzKzM73 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:26:
Bedankt voor de reactie. Kleine update vanuit mijn kant:

Uiteindelijk ben ik toch voor een Thermoduct vlakke dakdoorvoer gegaan voor de balansventilatie lucht-inlaat. Deze is in het zuid dakvlak geplaatst dus de CV pijp heeft hier geen invloed op. Wel zit deze (de lucht inlaat) nu onder de PV. We zullen zien komende zomer of dat achteraf wel zo'n slim idee was geweest want het zal daar best warm kunnen worden.
Andere kant op denkend, misschien blijft het daar wel koeler. De panelen zullen inderdaad warm worden in de zon, maar dat deden je dakpannen ook. Dit terwijl zonnepanelen wellicht wat meer zonlicht weerkaatsen en ook aan de bovenkant warmte afgeven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Plus dat je eventueel in de zomer de ramen gewoon kunt openen en de WTW op de laagste stand of zelfs uit kunt zetten. Dat ligt er uiteraard wel aan of je de ramen open wilt hebben (geluid van buiten enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:09
Bedenk je dat een WTW ook koude van binnen zal terugwinnnen, dus op dagen dat het buiten warmer is dan binnen kan je de WTW beter aan laten en de ramen dicht laten. Dit zal ook de impact beperken van de extra warmte bij de luchtinlaat. En zodra het buiten koeler is dan binnen ('s avonds), gaat de bypass van de WTW open en komt de frisse lucht zo naar binnen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
We gaan het zien. Buiten aansluitingen zitten er inmiddel op aangesloten, nu nog even stoeien met spiro voor de huis aansluitingen. Hopelijk word morgen het leeuwendeel van de benodigde hulpstukken geleverd.
Pagina: 1