[Excel] Info uit ander werkblad aanvullen? (Vert.zoeken?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een schop in de goede richting, sommige functies van Excel ken ik (nog) niet goed genoeg om te weten welke ik moet gebruiken. Ik lees veel over "VERT.ZOEKEN", waarvan ik denk dat ik die ook nodig heb. Even checken of ik in de goede richting zit te denken.

Situatie:
Excel 1 met NAW gegevens van studenten. Daarin zijn 3 kolommen voor de complete naam: Voornaam, Tussenvoegsel en Achternaam. Achter iedere student moet ik de naam van locatieleider in een nieuwe kolom zetten. Deze info kan ik halen uit Excel 2 waar dit in staat. Helaas is in Excel 2 de kolom "Tussenvoegsel" niet aanwezig en is dat onderdeel van de achternaam.

Nu moet de de locatieleider nog achter de juiste naam in Excel 1.

Daar waar Excel 1 en Excel 2 staan kan ook Werkblad 1 en Werkblad 2 gelezen worden.

Mijn idee:
Om het te vergemakkelijken maak ik in Excel 1 een hulpkolom waarin ik de kolommen Voornaam, Tussenvoegsel en Achternaam samenvoeg. In Excel 2 doe ik exact hetzelfde. Zo heb ik in ieder geval in beide bestanden een kolom met exact dezelfde inhoud. Op basis daarvan kan ik verticaal zoeken naar dezelfde waarden en waar die overeenkomen moet ik de inhoud van de kolom "locatieleider" toegevoegd worden.

Mijn vraag:
Is VERT.ZOEKEN hier de goede functie voor? Het vergelijken van de inhoud een kolom in Excel 1 met een kolom in Excel 2 en dan in een nieuwe kolom info toevoegen?

De formule in woorden: Als inhoud van cel in Excel 1, kolom 1 overeenkomt met inhoud in cel in Excel 2 kolom 1 dan waarde van kolom 2 overnemen van Excel 2 kolom 2 naar Excel 1 kolom 2.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel uit Office 365, laatste versie.
Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nadenken over het proces wat ik kan uitvoeren, checken of ik in de goede richting zit te denken door de vraag hier te stellen.

Beste antwoord (via sypie op 25-10-2023 13:23)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:24

g0tanks

Moderator CSA
VERT.ZOEKEN is inderdaad de juiste functie, of nog beter X.ZOEKEN-functie - Microsoft Ondersteuning

Die functie is nieuwer en kan hetzelfde (en meer).

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:24

g0tanks

Moderator CSA
VERT.ZOEKEN is inderdaad de juiste functie, of nog beter X.ZOEKEN-functie - Microsoft Ondersteuning

Die functie is nieuwer en kan hetzelfde (en meer).

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Even terugkoppelen:
Het samenvoegen van een aantal kolommen:
=TEKST.COMBINEREN(" ";WAAR;E2;F2;G2) -> Cellen E2, F2 en G2 worden samengevoegd, alleen wanneer er iets in staat. Tussen de waarden komt een spatie.

Dan X.ZOEKEN (appeltje-eitje naar aanleiding van de link van @g0tanks).
=X.ZOEKEN(X2;Blad1!I:I;Blad1!H:H;" ";0;1) -> Cel X2 wordt gezocht in werkblad Blad 1, kolom I. Wanneer er een overeenkomst is dan moet de waarde uit kolom H van Blad 1 worden ingevuld. Wanneer er niks staat komt er een spatie. De 0 is voor de overeenkomstmodus, in dit geval een exacte overeenkomst. De 1 is voor de zoekmodus.

Beide formules moeten over de hele kolom worden doorgevoerd. De eerste cel met formule moet je doorslepen of dubbelklikken op de vulgreep zodat het rijnummer automatisch wordt opgehoogd.

Eigenlijk stelde het niet zoveel voor, ik had het ingewikkelder verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Aanvullend op mijn eerste vraag, waarvan X.ZOEKEN uitstekend werkt, heb ik een vervolgvraag om te kijken of dit mogelijk is.

Stel ik heb in één van de gevonden cellen een keuzelijst staan omdat daar keuzes te maken zijn. Kan dan ook die selectielijst meegenomen worden in de resultaten zodat die aangepast kan worden?

Voorbeeld:

De selectielijst omvat het volgende:
Werkblad 2:
Cel A1: Ja
Cel A2: Nee
Cel A3:

Kan ik dan in Werkblad 1 met X.ZOEKEN in, laten we zeggen 4 kolommen, in kolom 3 de selectielijst mee laten nemen en daar alsnog een individuele keuze maken? De keuzelijst zal niet in iedere rij komen, dit is afhankelijk van een ingegeven waarde in de eerste kolom

Met fotootje van een voorbeeld, dit gaat dan om de waarden die met de X.ZOEKEN functie zijn geretourneerd.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3Sb4Nv_To5yNx2wsf1eH70aidc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oZdUMN0x8jRCJm4OCKMqiOOm.png?f=user_large