gestandaardiseerde referenties / bronvermelding mogelijkheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zezura
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 23:25

Zezura

Human being

Topicstarter
Als tweaker die graag het nieuws leest en actief is in discussies zou het mij een goed idee lijken om bij gebruik van bronnen in nieuws artikelen maar zeker ook in de discussie en het forum een standaard bronvermelding systeem te integreren. Dan doel ik vooral op de technische mogelijkheid in de editor. Zo stimuleer je hopelijk gebruikers om argumenten goed te onderbouwen en misinformatie te voorkomen.

Misinformatie en de verspreiding ervan is een groot probleem in de huidige samenleving en ik hoop met het beschikbaar maken van een functie en het gebruik te stimuleren samen met het moderatie systeem dat dit de misinformatie en misleiding tegen kan gaan. Tweakers kan hierin maatschappelijk iets betekenen. :) Een wereld waarin goede bronvermelding wordt gebruikt is een weerbaardere samenleving.

Zelf ben ik voorstander van APA, al vraag ik me af of je in discussies APA format het doel niet voorbij schiet. vandaar dat ik pleit voor alleen een eenduidig systeem dat kan ook een APA-lite variant zijn.
Zelf heb ik bronvermelding erg leren waarderen, ik zie de meerwaarde erin. Ik pleit ervoor om het meer te gebruiken binnen de samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat stel je je voor dat laagdrempeliger is dan een ouderwetse link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zezura
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 23:25

Zezura

Human being

Topicstarter
Linkjes worden vooral vaak gebruikt wanneer het onderwerp erg duidelijk verwijst naar een plek.

een nieuws artikel over {persoon} die een tweet heeft geschreven over {onderwerp} verwijst vaak naar de tweet. via "een ouderwetse link". Dat is oke.

Echter wordt er minder vaak en minder duidelijk bronvermelding gebruikt in een artikel over de gebruikte bronnen om in het artikel tot een bepaalde conclusie te komen. Terwijl dit heel belangrijk is. Zo kan je als je twijfelt aan de conclusie of het onderwerp beter wil begrijpen de bronvermelding gebruiken om dat daadwerkelijk te doen.

Ook kan een standaard systeem duidelijker maken, wanneer je bijvoorbeeld de bron hebt geraadpleegd, dat kan erg belangrijk zijn voor de context toen het artikel/discussie geschreven is.