Overstap gas > warmtepomp: Offertes & aandachtspunten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanhees
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-03-2024
Hallo,

In mijn wijk is momenteel een "actie" vanuit de gemeente voor de collectieve inkoop van warmtepompen. Aangezien mijn huis geschikt is voor een warmtepomp en mijn CV sterk verouderd is heb ik mij ingeschreven voor deze actie en inmiddels een offerte ontvangen. Omdat de collectieve korting niet bepaald hoog en via een groot bedrijf gaat met wisselende ervaring (Saman groep), heb ik ook nog offertes bij andere installateurs aangevraagd.
Voor mij is de onderstaande situatie van toepassing:

- Vrijstaand huis (2007), 200m2, zeer goed geïsoleerd (HR+++ glas), vloer, dak, muur isolatie enz
- Verwarming momenteel via vloerverwarming in keuken/woonkamer (~215m3) mbv Daalderop Combifort 38/80+ CV ketel (2006, vernieuwde binnenketel uit 2019). In mijn huis is tevens een ringleiding aanwezig met een buitenvoeler die ervoor zorgt dat ik kamers onafhankelijk van elkaar kan verwarmen (ringleiding wordt warmer naarmate buiten temp omlaag gaat via Cenvax themostaat). Ik heb ook nog een zonneboiler (vat staat naast mijn CV). Geen idee of die nog veel doet, maar die installatie is inmiddels wel technisch afgeschreven.
- Vloerverwarming is vrij traag; door wat voor reden dan ook wordt mijn systeem temp niet warmer dan ~28 graden. Monteurs hebben dit probleem vorig jaar niet echt op kunnen lossen ondanks het feit dat aanvoer leiding gloeiend heet is...Hij verwarmt dus ontzettend traag.
- Boven in alle kamers standaard radiatoren met thermostaat kraan. Die werken onafhankelijk van de beneden thermostaat en hebben we allemaal nog nooit aangehad sinds we hier wonen. Alleen de radiator in mijn kantoor gebruik om de boel comfortabel te houden tijdens werken.
- Daikin 5kw FTXM in de woonkamer/keuken. Afgelopen winter heb ik deze gebruikt om te verwarmen vanwege de hoge gasprijs. Dat ging uiteraard ten koste van comfort maar scheelde zo'n 600 kuub gas afgelopen winter. Mijn thuiskantoortje heb ik gewoon via CV warm gestookt (ringleiding laat dit toe).

Ons jaarlijkse energie gebruik is momenteel als volgt (zonder gebruik airco!):
- 1400m3 gas
- 2700 kWh
- 2900 kWh teruggeleverd

Vooralsnog was ik niet van plan om meer zonnepanelen te leggen. Daarnaast wil ook de huidige radiatoren in de slaapkamer behouden ondanks dat dit "standaard" radiatoren zijn. We gebruiken ze nauwelijks en eerst maar eens kijken hoe warm we het kunnen krijgen met lage temperatuur aanvoer.

- - - - - -

De eerste installateur (vanuit de collectieve inkoop) dacht aan de volgende oplossing:
- Daikin Altherma LT3 Bluevolution 6,0 kW warmtepomp, vloermodel incl. 230 l boiler
- Binnenunit in de CV ruimte (zonneboiler vat, oude CV e.d. worden afgevoerd), buitenunit op platte dak (overal platte daken dus ruimte genoeg)
- De buitentemperatuur gestuurde ringleiding via Cenvax willen ze "afkoppelen" - en verwarming dus aansturen via woonkamer thermostaat. Begane grond is dus leidinggevende temperatuur. Ik moet er dus rekening mee houden dat de slaapkamers alleen verwarmen als er warmtevraag beneden is. Hierdoor vervalt de pomp, klep e.d. bij de vloerverwarming verdeler waardoor het systeem een stuk simpeler is.
- Bij de offerte zitten de kosten voor kraanhuur, aansluiting e.d. allemaal inbegrepen, inclusief een nieuwe vloerverarming verdeler (750 euro) omdat de huidige mogelijk niet goed werkt. Dit is wellicht niet nodig als de pomp, klep e.d. vervallen.

Totaalprijs voor deze offerte, exclusief subsisdie is 15.500 euro (waarvan ~11.000 voor het systeem en 2.500 arbeid). Deel van de bijkomende kosten zoals kabels trekken kan ik waarschijnlijk nog in eigen beheer doen om prijs nog wat omlaag te halen.

De tweede installateur wil in principe dezelfde aanpak doen en ook de verwarmde ringleiding, themostaat, pomp en klep van vloerverwarming "verwijderen". Begane grond is dus leidinggevende temperatuur. Hij vind de verdeler er prima uitzien en verwacht dat vervanging niet nodig is.

Het systeem is echter compleet anders:
- Atag Energion warmtepomp ODM80 230V kW ( dit is volgens mij 8kW maar dat staat er in offerte niet bij)
- Binnen unit IDU-M, warmtepomp voorraadboiler 300 liter
Dit gaat om een Monoblock, volgens installateur zijn deze zijn wat zuiniger en efficiënter in gebruik. Hij gaat daarnaast uit vaneen 300 liter boiler. 200 liter zou ook kunnen maar dan plaatsen ze meestal de comapact uitvoering (dit is een kast met alle componenten ingebouwd) dan ben ik nog iets goedkoper uit.

In deze offerte zit geen dus geen nieuwe verdeler en is te leveren en te monteren voor de prijs van 13.530 euro.

- - - - -

Een derde offerte hoop ik ook nog te ontvangen, maar zoals te zien zitten er al aanzienlijke verschillen in de bovenstaande systemen.
Daarnaast dacht ook nog aan het volgende:
- De binnenunit in onze inpandige garage plaatsen, direct naast de verdeler van de vloerverwarming. Hierdoor zou de CV ruimte boven leeg blijven en is de installatie e.d. wellicht wat eenvoudiger.
- Hoe zit het met koelen? Ik weet dat de mogelijkheden beperkt zijn maar zou dat met beide oplossingen mogelijk zijn? En moet ik dan een nieuwe kunststof of RVS verdeler?
- Hoeveel geluid maken de binnenunits? Onze CV ruimte zit achter een deur in de slaapkamer, dus als die significant meer geluid maakt dan de huidige CV, dan kan dat voor ons hinderlijk zijn.

Mochten jullie nog tips/suggesties hebben, dan hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-07 10:50
Even een paar korte vragen / opmerkingen:

Is die tweede nu bedoeld als all-electric of hybride? Ik ken het ding niet, maar als ik snel google komen er vooral hybrides naar boven.

Voor all-electric zijn de prijzen niet slecht (vergeleken met de offertes die in de diverse WP-topics langskomen).

Wat voor verdeler heb je nu? Voor een warmtepomp is een pomploze het beste.

Ringleiding eruit lijkt me zeer verstandig, dat vreet energie. Je zult inderdaad moeten wennen aan het feit dat je het hele huis continu op temperatuur houdt. Zou met de isolatie die je hebt geen drama moeten zijn. Op verschillende plekken een verschillende temperatuur kan nog steeds gewoon, alleen snel even warm stoken niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:09

Aardedraadje

Met kabelschoen

Vloerverwarming is vrij traag; door wat voor reden dan ook wordt mijn systeem temp niet warmer dan ~28 graden. Monteurs hebben dit probleem vorig jaar niet echt op kunnen lossen ondanks het feit dat aanvoer leiding gloeiend heet is...Hij verwarmt dus ontzettend traag.
Traag opwarmen met vvw is normaal.

Gloeiend hete aanvoer klinkt als meng/open verdeler. Liefst wil je met een warmtepomp direct de aanvoer je vloer in (gesloten verdeler) zodat de WP ook echt op lage temperatuur kan werken. Klinkt als mogelijk het nodige aanpaswerk verdelers en misschien ook de leidingen daarheen. Hoe dik zijn nu de leidingen naar de verdelers?

Met een WP heb je zoals gezegd het liefst lage temperaturen, waar je dankzij hoog debiet nog steeds een hoog vermogen in je vloer stopt. Dat gaat niet/moeilijk/lawaaiierig met dunne leidingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Aardedraadje op 26-10-2023 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:34
Aardedraadje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:34:
[...]

Gloeiend hete aanvoer klinkt als meng/gesloten verdeler. Liefst wil je met een warmtepomp direct de aanvoer je vloer in (open verdeler) zodat de WP ook echt op lage temperatuur kan werken.
Je haalt hier de 2 termen door elkaar.

Een traditionele mengverdeler met pomp is een open verdeler. Open omdat retour in verbinding staat met aanvoer, geregeld met thermostaat.

De gesloten verdeler is wat beter geschikt is voor de WP.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:09

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ronald schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:16:
[...]

Een traditionele mengverdeler met pomp is een open verdeler. Open omdat retour in verbinding staat met aanvoer, geregeld met thermostaat.

Ja gelijk, excuus. 8)7 Heb het gefixed nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanhees
Anomi schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:38:
Even een paar korte vragen / opmerkingen:

Is die tweede nu bedoeld als all-electric of hybride? Ik ken het ding niet, maar als ik snel google komen er vooral hybrides naar boven.

Voor all-electric zijn de prijzen niet slecht (vergeleken met de offertes die in de diverse WP-topics langskomen).

Wat voor verdeler heb je nu? Voor een warmtepomp is een pomploze het beste.

Ringleiding eruit lijkt me zeer verstandig, dat vreet energie. Je zult inderdaad moeten wennen aan het feit dat je het hele huis continu op temperatuur houdt. Zou met de isolatie die je hebt geen drama moeten zijn. Op verschillende plekken een verschillende temperatuur kan nog steeds gewoon, alleen snel even warm stoken niet.
In beide gevallen gaat hem om een all-electric. Ik ben ook niet bekend met ATAG maar volgens mij gaat het om deze versie: https://warmtepompvergeli...ergion-m-compact-plus-7t/

Ik hoop dat met het verwijderen van de ringleiding e.d. en dus een simpel systeem die gestuurd wordt via kamer thermostaat het wat beter werkt. Maar hoe kan ik dit precies regelen -> "op verschillende plekken een verschillende temperatuur kan nog steeds gewoon,"
Bedoel je gewoon met behulp van de themostaatkranen van de radiatoren?

Onderstaand een foto van mijn huidige verdeler:
- Rechtsonder de aanvoerleidingen met de klep (witte kastje) die gestuurd wordt door mijn woonkamer thermostaat en de drukverschil regelaar (stuurt warm water retour als klep dicht is).
- Links zit the thermostaat knop en de pomp. Die knop is al een keer vervangen tijdens service maar of ik die nu op hoge of lage temp zet, er is geen verschil in het systeem zelf (blijft rond 25 graden). De pomp snelheid wijzigen heeft ook geen effect. Alle leidingen e.d. lopen ook gewoon goed door, dus geen idee waar het probleem zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnn7C8-ftP0ltUqLtJ2V3tTwSNc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H5eKWfgz1iVhUL4j00nzRkfo.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanhees
Aardedraadje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:34:
[...]

Gloeiend hete aanvoer klinkt als meng/open verdeler. Liefst wil je met een warmtepomp direct de aanvoer je vloer in (gesloten verdeler) zodat de WP ook echt op lage temperatuur kan werken. Klinkt als mogelijk het nodige aanpaswerk verdelers en misschien ook de leidingen daarheen. Hoe dik zijn nu de leidingen naar de verdelers?

Met een WP heb je zoals gezegd het liefst lage temperaturen, waar je dankzij hoog debiet nog steeds een hoog vermogen in je vloer stopt. Dat gaat niet/moeilijk/lawaaiierig met dunne leidingen.
Ja, ik begrijp dat traag verwarmen normaal is, maar het klopt niet dat met een warme aanvoer van >60-70 graden de temp in het systeem niet boven de 25 graden komt. Op een of andere manier mengt het warm water niet goed.

Bovenstaand in de vorige post een foto van mijn huidige verdeler:
- Rechtsonder de aanvoerleidingen met de klep (witte kastje) die gestuurd wordt door mijn woonkamer thermostaat en de drukverschil regelaar (stuurt warm water retour als klep dicht is).
- Links zit the thermostaat knop en de pomp. Die knop is al een keer vervangen tijdens service maar of ik die nu op hoge of lage temp zet, er is geen verschil in het systeem zelf (blijft rond 25 graden). De pomp snelheid wijzigen heeft ook geen effect. Alle leidingen e.d. lopen ook gewoon goed door, dus geen idee waar het probleem zit.
- Diameter van de aanvoer linksonder weet ik niet precies, maar volgens mij zijn dit standaard maten die voldoende "dik" zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanhees
Ronald schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:16:
[...]

Hoe kan ik een gesloten vs open systeem herkennen? Kan ik het huidige systeem gesloten maken door het volgende doen (zie bovenstaande foto):
1. Pomp links eruit
2. Klek rechts eruit, terugvoer/retour die direct onder de klek zit eruit
Dan zou de aanvoer in principe gewoon door het systeem gaan richting de afvoer. Of is het niet zo simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanhees
P.s. Mocht er nog iemand wat meer informatie kunnen geven die helpen bij keuze Daikin Altherma LT3 Bluevolution 6,0 kW warmtepomp, vloermodel incl. 230 l boiler ten opzichte van een Atag Energion warmtepomp ODM80 230V kW monobolk ( dit is volgens mij 8kW maar dat staat er in offerte niet bij) met binnen unit IDU-M, warmtepomp voorraadboiler 300 liter, dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Die verdeler is een open verdeler.

De aanvoerleidingen lijken 15mm. Dat is heel erg dun voor een warmtepomp. 22mm staal is een minimum.

Gesloten maken is aanvoer op rood, afvoer op blauw. Pomp helemaal weg. Wat met jouw verdeler mogelijk is wat betreft ombouw: geen idee.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanhees
Ronald schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:46:
Die verdeler is een open verdeler.

De aanvoerleidingen lijken 15mm. Dat is heel erg dun voor een warmtepomp. 22mm staal is een minimum.

Gesloten maken is aanvoer op rood, afvoer op blauw. Pomp helemaal weg. Wat met jouw verdeler mogelijk is wat betreft ombouw: geen idee.
Volgens mij begrijp ik het niet helemaal maar het lijkt toch nu op een gesloten verdeler als ik kijk na de systemen bij deze website? https://vloerverwarmingsh...oor-mijn-vloerverwarming/

De aanvoer (op foto rechtsonder zie je de ringleiding) is >60 graden (temp van die leiding is afhankelijk van buiten temp). Als de witte klep dicht is loopt het direct retour in de koude afvoer (zie ook ventiel/bypass rechtsonder). Als er warmtevraag is gaat het warme water via de klep links richting te thermostaat van het systeem (rechts) en daar vermengt het warme water met het water in het systeem (dat is toch de mengverdeler?). Het koude water gaat het retour via de 2de leiding van boven richting de ringleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Die website is fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanhees
Haha inderdaad, ik zie het tegenovergestelde op andere websites. Erg slordig...
Pagina: 1