Vage Linux bak?!?!?!?!

Pagina: 1
Acties:

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik ben sinds 2 weken bezig met Linux en werk met Suse 7.2. Ik heb dit geinstalleerd op een Compaq deskpro en alles werkt (Apache, PHP4, MySQL, SSH ... enz). Ik werk met deze machine over een bedrijfsnetwerk door middel van een SSH Client. Vandaag ook bezig geweest met het intranet wat daar op draait. Het vervelende is alleen dat de computer 3 keer helemaal niet meer reageerde. Geen HTTPD, geen SSH.. nix noppes niente.. Als ik dan bij de computer zelf ben krijg ik hem onmogelijk weer tot leven behalve dmv het indrukken van de power knop! Ik heb al een paar redenen bedacht maar geen van alle lijken ze me erg waarschijnlijk.

- We editten de site met edit plus en slaan die direct op de Compaq deskpro op via het netwerk. Kan dit problemen opleveren?
- De computer beland in een soort van slaap stand...

Nah allemaal een beetje vaag bedacht! Hulp en suggesties van jullie graag, voor ik noodgedwongen weer over moet stappen op WIN2k... Ik weet dat het misschien niet slim is om linux na 2 weken ervaring al professioneel te willen gebruiken... Maar het moet toch geen probleem zijn om zo'n standaard installatie van Suse te laten draaien!!!

Systeem | Strava

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Lijkt me een NOS probleem.

Weliswaar HWS related... maar toch gemoved :)

Verwijderd

Je hebt het over slaapstand? Heb je al eens geprobeert om alle Power Management zooi eruit te gooien, meestal is dat niet zo interessant voor een server.

Het editen van bestanden via het netwerk mag niet echt een probleem zijn... doe ik ook altijd, het is immers een server en 't is niet de bedoeling dat ie "nondeterministische ondergangsverschijnselen" vertoont ;).

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:10
in bios al alle energy saving onzin uitgezet?
zelf al kernel gemaakt waar niets van die rommel inzit?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Brakkie
  • Niet online
Zoals gezegd 2 weken bezig met Linux. Alle componenten geinstalleerd die nodig zijn voor een webserver verder geen grafische interface. Zit er dan iets van een slaapstand in de kernel?!?

Nog 1 niet onbelangrijk detail is dat de server een uptime had van 7 dagen todat we er vandaag mee gingen werken. (dus het editten van files via het netwerk op de webserver. pleaze een oplossing. Ik wil zo graag met linux blijven werken!

Systeem | Strava

• 0siris
Op woensdag 05 september 2001 19:16 schreef brakkie het volgende:
Zoals gezegd 2 weken bezig met Linux. Alle componenten geinstalleerd die nodig zijn voor een webserver verder geen grafische interface. Zit er dan iets van een slaapstand in de kernel?!?
het KAN. Ik weet niet waar een Suse-kernel mee is uitgerust. Als het een standaard kernel is denk ik dat het er nog niet inzit.
Nog 1 niet onbelangrijk detail is dat de server een uptime had van 7 dagen todat we er vandaag mee gingen werken. (dus het editten van files via het netwerk op de webserver. pleaze een oplossing. Ik wil zo graag met linux blijven werken!
Zoals gezegd, kijk ook even goed in het bios.

• Brakkie
  • Niet online
Ok heb in de bios wel wat gevonden over power save enzo. maar nog steeds dezelfde troubles.

En is hier een verklaring voor????:
Nog 1 niet onbelangrijk detail is dat de server een uptime had van 7 dagen todat we er vandaag mee gingen werken. (dus het editten van files via het netwerk op de webserver.

Systeem | Strava

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
`ps ax |grep apmd`

Als daar wat uitkomt apmd afschieten.
(Mbv van de init-scripts in /etc)

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:46

Servowire

prutser:~#

rmmod apm

met papier mache kun je alles maken!!

• Brakkie
  • Niet online
Na wat leeswerk over APMD via google ben ik er achter dat het gaat om power management. Het kan dus zo zijn dat door deze module de pc onberikbaar wordt via een netwerk? En het is ook mogelijk dat het systeem daarvoor een week gedraaid heeft zonder problemen en dat het bij enige schrijf activiteit over het netwerk misgaat? Heeft iemand daar nog een verklaring voor.. (Ben nu ook al blij hoor.. Ik heb tenminste iets!) :) :)

ps ik kan alles morgen pas uit proberen. Dat ding staat namelijk op de zaak.

Systeem | Strava

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Kijk ook eens in de logfiles of je daar iets boeiends ziet. In de logfiles wordt altijd gelogd met datum en tijd, dus je moet even terugzoeken naar de tijd dat het fout ging, en daar kijken of er iets vreemds was.
Alle logfiles staan in /var/log/. De boeiendsten zijn (in dit geval) messages, daemon.log en kern.log.

• Brakkie
  • Niet online
Ok, bedankt allemaal.... Mocht het nog niet gaan lukken dan horen jullie meer.... :)

Systeem | Strava

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 20:10
Even om duidelijkheid te scheppen:

- Je hebt geen grafische login
- Op de console staat dus een text-login
- Deze reageert pertinent niet op het toetsenbord als 'ie hangt. Ook niet op de Ctrl-Alt-Delete combo.

Als dit klopt lijkt me dat er iets mis is met de hardware of met power management.

Houd je nog wel beeld op de console (ook al kun je er misschien niks intikken)?

Log dan eens in als root en doe tail -f /var/log/messages en kijk of er iets staat rond de tijd dat hij begint te hangen.

• Brakkie
  • Niet online
Er verschijnt ook nix meer op het beeldscherm. Dus hij is helemaal dood.

Systeem | Strava

• Brakkie
  • Niet online
Hier een paar stukjes uit var/log/messages

Crash 1: Na 9:40 crashte hij. (is crashen het goede woord?? Ik weet het niet)
Sep 5 08:59:00 web /USR/SBIN/CRON[26013]: (root) CMD ( rm -f /var/spool/cron/lastrun/cron.hourly$
Sep 5 09:18:49 web sshd[26147]: Could not reverse map address 192.168.2.120.
Sep 5 09:19:01 web sshd[26147]: Accepted password for ROOT from ::ffff:192.168.2.120 port 1158
Sep 5 09:40:42 web -- MARK --
Sep 5 10:33:57 web syslogd 1.3-3: restart.
Sep 5 10:33:59 web usbmgr[212]: start 0.4.6
Sep 5 10:33:59 web usbmgr[214]: "hid" was loaded
Crash 2: Om 13:35 crashte hij.
Sep 5 10:35:25 web kernel: eth0: no IPv6 routers present
Sep 5 10:35:26 web kernel: eth0: no IPv6 routers present
Sep 5 10:55:09 web -- MARK --
Sep 5 10:59:00 web /USR/SBIN/CRON[481]: (root) CMD ( rm -f /var/spool/cron/lastrun/cron.hourly)
Sep 5 11:14:02 web sshd[528]: Could not reverse map address 192.168.2.120.
Sep 5 11:14:07 web sshd[528]: Accepted password for ROOT from ::ffff:192.168.2.120 port 1035
Sep 5 11:35:09 web -- MARK --
Sep 5 11:55:09 web -- MARK --
Sep 5 11:59:00 web /USR/SBIN/CRON[847]: (root) CMD ( rm -f /var/spool/cron/lastrun/cron.hourly)
Sep 5 12:15:09 web -- MARK --
Sep 5 12:35:09 web -- MARK --
Sep 5 12:55:09 web -- MARK --
Sep 5 12:59:00 web /USR/SBIN/CRON[1219]: (root) CMD ( rm -f /var/spool/cron/lastrun/cron.hourly)
Sep 5 13:15:09 web -- MARK --
Sep 5 13:35:09 web -- MARK --
Sep 5 14:22:04 web syslogd 1.3-3: restart.
Sep 5 14:22:06 web usbmgr[212]: start 0.4.6
Sep 5 14:22:06 web usbmgr[214]: "hid" was loaded
Sep 5 14:22:06 web usbmgr[214]: "mousedev" was loaded
Sep 5 14:22:06 web usbmgr[214]: "usb-uhci" was loaded
Crash 3: Op de laatste regel van 5 september crashte hij.
Sep 5 14:48:56 web -- MARK --
Sep 5 14:59:00 web /USR/SBIN/CRON[634]: (root) CMD ( rm -f /var/spool/cron/lastrun/cron.hourly)
Sep 5 15:28:56 web -- MARK --
Sep 5 15:48:00 web sshd[931]: Could not reverse map address 192.168.2.120.
Sep 5 15:48:06 web sshd[931]: Accepted password for ROOT from ::ffff:192.168.2.120 port 1075
Sep 5 15:59:00 web /USR/SBIN/CRON[980]: (root) CMD ( rm -f /var/spool/cron/lastrun/cron.hourly)
Sep 5 16:28:56 web -- MARK --
Sep 5 16:48:56 web -- MARK --
Sep 5 16:59:00 web /USR/SBIN/CRON[1370]: (root) CMD ( rm -f /var/spool/cron/lastrun/cron.hourly)
Sep 6 16:29:17 web syslogd 1.3-3: restart.
Sep 6 16:29:18 web usbmgr[211]: start 0.4.6
Sep 6 16:29:19 web usbmgr[213]: "hid" was loaded
Sep 6 16:29:19 web usbmgr[213]: "mousedev" was loaded
Sep 6 16:29:19 web usbmgr[213]: "usb-uhci" was loaded
Sep 6 16:29:19 web usbmgr[239]: mount /proc/bus/usb

Systeem | Strava

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Ik denk dat je hetzelfde probleem hebt als ik.
Het probleem is dat de machine dus APM default aan heeft en er onder linux voor zover ik weet geen manier is om via APM aan de bak te vertellen dat 'ie daarmee op moet houden.
Op 'n normale PC kun je daarvoor het BIOS gebruiken, maar het Compaq-BIOS biedt zulke opties volgens mij niet.
Een oplossing die bij mij goed werkt is het installeren van 'n RC5-client, die zorgt voor regelmatige activiteit op de harde schijf en houdt de CPU bezig.
Sinds dat erop staat ben ik van m'n problemen af.
Misschien klinkt 't als 'n lapmiddeltje, maar ja het werkt goed en ik heb geen andere bak om als server neer te zetten.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Brakkie
  • Niet online
Op donderdag 06 september 2001 17:41 schreef Tony Vroon het volgende:
Ik denk dat je hetzelfde probleem hebt als ik.
Het probleem is dat de machine dus APM default aan heeft en er onder linux voor zover ik weet geen manier is om via APM aan de bak te vertellen dat 'ie daarmee op moet houden.
Op 'n normale PC kun je daarvoor het BIOS gebruiken, maar het Compaq-BIOS biedt zulke opties volgens mij niet.
Een oplossing die bij mij goed werkt is het installeren van 'n RC5-client, die zorgt voor regelmatige activiteit op de harde schijf en houdt de CPU bezig.
Sinds dat erop staat ben ik van m'n problemen af.
Misschien klinkt 't als 'n lapmiddeltje, maar ja het werkt goed en ik heb geen andere bak om als server neer te zetten.
Het is dus zo dat APM bij mij NIET geinstallleerd sttaat. Heb het net namelijk nagekeken. Op het moment dat de server er mee stopte waren we remote met de server bezig. Er was dus activiteit. Ook draaide de server al 7 dagen zonder problemen voordat we er remote op gingen werken. Op de dag waarop we op de server werkte stopte het ding er dus 3 keer mee. Van de tijdstippen waarop dit gebeurde staan dus hierboven gedeeltes uit /var/log/messages

Zijn er misschien nog andere logs waaruit veel te halen is??

Systeem | Strava

• Servowire

Servowire

Compile eens een nieuwe kernel zonder APM support

• Brakkie
  • Niet online
Is het NIEt geinstalleerd zijn van APM iets anders dan een kernel zonder APM support?? mmm ik weet het niet..

Is er niemand die iets uit die logs kan halen?!?!

Systeem | Strava

• Servowire

Servowire

• Brakkie
  • Niet online
Op donderdag 06 september 2001 18:28 schreef Servowire het volgende:
Zou ik best willen doen, ik kan het alleen niet... Ben behoorlijke newbie dus. En ik vroeg je of het niet geinstalleerd zijn van APM hetzelfde is als een kernel zonder APM support, zou ik dat alsjeblieft van je mogen weten :?

Systeem | Strava

• Brakkie
  • Niet online
Dit is het probleem denk ik!! [topic=156179/1/25] Hoe zorg ik alleen dat dit niet meer voorkomt!?!?

Systeem | Strava

• 0siris
Op donderdag 06 september 2001 18:49 schreef brakkie het volgende:
Dit is het probleem denk ik!! [topic=156179/1/25] Hoe zorg ik alleen dat dit niet meer voorkomt!?!?
crontabje dat elke x minuten 1 seconde random zooi naar /dev/null schrijft?

Pagina: 1