Koopadvies NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 08:16
Ik word niet gehindert door enige kennis over NAS. Nouja, ik weet wat het is. Ik zou graag advies willen hebben over wat ik het beste kan kopen. Waarvoor wil ik een NAS?
We hebben een netwerk met een paar (virtuele) Windows servers met een opslagcapaciteit van pakweg 6 TB. Daarvan moet uiteraard een backup worden gemaakt en dat gebeurt o.a. naar 'de cloud'. Daarnaast heb ik een oude Windows server die eveneens dienst doet om backups op te slaan. Dat ding is oud en wil ik vervangen. Kans is groot dat we eerdaags ook een deel van de data naar 'de cloud; verhuizen, dus daarmee wil ik alvast rekening houden.

Ik heb op de site van Synology gekeken en het koopadvies gevolgd. Dat levert de DS1522 en de DS1621 op. Voor de schijven kom ik op de WD Red Pro, 14 TB harde schijf. Idee is om 5 schijven te plaatsen. 2x RAID1 gecombineerd tot RAID10 en een 'hot spare'. Over die RAID10 zit ik te twijfelen - is natuurlijk superveilig, maar dan houd ik netto 'maar' 14 TB over.
En verder kwam ik niet - maar ik heb het vermoeden dat hier vast wel gebruikers zitten met ruime ervaring... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:20
Zelf heb ik een Synology NAS, wat eigenlijk perfect werkt.. Ik heb niet zoveel data maar wat ik doe (en een idee kan zijn): ik sla mijn data op op mijn NAS.. Mijn NAS is gekoppeld aan een cloud account voor externe backup. Voor ik het wegstuur encrypt mijn NAS het. Ik heb zelf twee schijven (raid-1) dus foutmarge van 1 schijf.

In principe werkt dit al jaren prima, en zodra 1 schijf stuk gaat vervang ik die direct. Gaan beide tegelijk stuk (of brandt alles af) dan heb ik nog een back-up in de cloud die ik (met mijn encryption key) kan terughalen. Persoonlijk vind ik dit een prima oplossing en een goede afweging tussen kosten, veiligheid en het voorkomen dat externen je bestanden kunnen uitlezen/analyseren (of dat ze uitlekken)..

Welke synology je moet pakken (als je dat merk wilt) is puur waar jij je fijn bij voelt maar ligt er ook aan hoeveel je wilt uitgeven.. Ik heb nu een 10 jaar een NAS en er zijn af en toe schijven overleden in die periode. Tot nu toe heeft dat niet tot problemen geleid..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Simon Weel schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:18:
Ik word niet gehindert door enige kennis over NAS. Nouja, ik weet wat het is. Ik zou graag advies willen hebben over wat ik het beste kan kopen. Waarvoor wil ik een NAS?
We hebben een netwerk met een paar (virtuele) Windows servers met een opslagcapaciteit van pakweg 6 TB. Daarvan moet uiteraard een backup worden gemaakt en dat gebeurt o.a. naar 'de cloud'. Daarnaast heb ik een oude Windows server die eveneens dienst doet om backups op te slaan. Dat ding is oud en wil ik vervangen. Kans is groot dat we eerdaags ook een deel van de data naar 'de cloud; verhuizen, dus daarmee wil ik alvast rekening houden.

Ik heb op de site van Synology gekeken en het koopadvies gevolgd. Dat levert de DS1522 en de DS1621 op. Voor de schijven kom ik op de WD Red Pro, 14 TB harde schijf. Idee is om 5 schijven te plaatsen. 2x RAID1 gecombineerd tot RAID10 en een 'hot spare'. Over die RAID10 zit ik te twijfelen - is natuurlijk superveilig, maar dan houd ik netto 'maar' 14 TB over.
En verder kwam ik niet - maar ik heb het vermoeden dat hier vast wel gebruikers zitten met ruime ervaring... ;)
Als je 14 TB schijven hebt in een Raid 10, dan heb je dus 28 TB netto, niet 14.

En de genoemde Nassen hebben standaard alleen maar 1 GBit-poorten. Dus afhankelijk van gebruik komen daar nog een 10 Gbit netwerkkaart bij en/of cache ssd’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
Voor backup doeleinden, zou ik niet RAID10 kiezen, maar eerder de standaard Synology SHR, wat effectief neerkomt op RAID5. Eventueel aangevuld met een hot-spare.

Ik heb zelf een DS1621+ en heb in het PCIe slot een 10G Mellanox ConnectX-3 netwerkkaart geplaatst.
In jouw geval kan ik me voorstellen dat je wel graag 10G connectiviteit wilt hebben, maar dit resulteert mogelijk wel in wat andere infra aanpassingen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik ben het eigenlijk wel eens met wat hierboven staat, bij 4 shijven in raid 10 heb je niet een betere bescherming dan 3 schijven in raid 5 met 1 hotspare. wel is het zo dat je wat betreft system resources wat meer rekenkracht (cpu ram) nodig hebt terwijl je bij raid5/shr just wat meer I/O-bottleneck veroorzaakt.

zelf zou ik lekker voor SHR gaan als synology jouw ding is, dan kun je in principle gewoon af met een 4 bay nas (scheelt geld) of kun je de overgebleven slots nog extra inzetten voor alternatieve taken. in ieder geval scheelt het je een extra schijf in aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Met 28TB kun je dus maximaal 4 full backups maken. Is dat genoeg?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@sig69 dat lijkt me een ontzettend on-economische manier van backuppen.

TS geeft aan dat een aanzienlijk deel van de data uit virtual machines bestaat

ten eerste een VM immage hoef je niet elke dag te backuppen alleen de data die erop staat.
als je dus 2 kopiën van die data opslaat hoef je deze data verder niet op te nemen in je daily backups.

uitgaande van 20gb per installatie (os, software, geen data) met 10 servers ben je dus maximaal 0,5 tb aan opslag kwijt voor je images bovendien zou je nog eens een 3e opslag van een default image kunnen opslaan buiten je nas (gewoon een usb stick met daarop een install image met de nodige scripts om software te installeren en configureren.

voor je data zou ik een iets ander methode kiezen daar wil je namelijk niet steeds in elke image al je data moeten opslaan, dan zou ik dus kiezen voor incrimentele backups met bijvoorbeeld een schema van 7 dagen (of 5 (werk)dagen ). elk weekend maak je dan dus een image, en elke dag een incrimentele backup. bij +/- 10% changes (wat echt heel hoog is), kost je dat dus 0,5x je totale data opslag (minus de server images). per week ofwel 1x voor een data-retentie (aantal backups) van 10 (werk)dagen gebruik je dan effectief maar 3x je totale opslag, (misschien iets meer, waarschjijnlijker iets minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 08:16
Dank voor alle informatie!
Al doende komen de vragen bij mij vanzelf. Even uitgaande van de DS1621 - die heeft standaard 4 GB geheugen. Is dat voldoende? Of is dat op z'n Microsoft's 'je-kunt-het-starten-maar-lekker-werken-is-er-niet-bij'?
En heeft het zin om een M.2 module te plaatsen om als schijfcache te dienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
Simon Weel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:25:
Dank voor alle informatie!
Al doende komen de vragen bij mij vanzelf. Even uitgaande van de DS1621 - die heeft standaard 4 GB geheugen. Is dat voldoende? Of is dat op z'n Microsoft's 'je-kunt-het-starten-maar-lekker-werken-is-er-niet-bij'?
En heeft het zin om een M.2 module te plaatsen om als schijfcache te dienen?
Ik heb mijne uitgebreid met een 16GB module naar 20GB.

4GB kan prima genoeg zijn, als je geen containers gaat draaien en de NAS alleen voor backup doeleinden gebruikt.
Ligt dus aan je Use Case.

Ik heb ook 2x M2 geplaatste voor writecaching.
Dat kan je sowieso doen.
De M2s hoeven niet zo groot te zijn.
Zelf heb ik 2x512GB geplaatst en die zijn voor 20% in gebruik.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1