Vloerverwarming met mengventiel

Pagina: 1
Acties:

• MartijnDutch
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-10 20:25
Hi,

Ik heb wat vragen over mijn vloerverwarming systeem. Situatie
* tradionele cv. Remeha calenta 2011. Nog maar twee radiatoren die eigenlijk overbodig zijn
* ingefreesde vloerverwarming met mengventiel op ca 30 graden
* nest thermostaat

Als ik de thermostaat aanzet, gaat de aanvoertemp cv (gemeten bij de vloerverwarming verdeler) omhoog. Uiteraard volgt dan de aanvoertemp naar de vloer ook. Nu zie ik (zie grafiek) dat de nest (of de ketel?) de cv temperatuur laat fluctueren. Waarom doet hij dat? Het retour water is echt nog niet warm (gebeurt ook als de twee radiatoren dicht staan). Als de gevraagde temp delta hoger is, wordt de aanvoer temp ook hoger. Zoals je mag verwachten van een slimme thermostaat. Echter, dit werkt maar heel beperkt door in de temp van de vloer door natuurlijk.

Nu de echte vraag: kan ik niet beter op de ketel Tmax op 50 zetten(40 tegen de tijd dat het beneden is) en de thermostaatkraan op de vloerverwarming helemaal open zetten? Dat mijn radiatoren dan niet heet worden is geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJagkZjMsSDjzeSbHLBoz7mPWt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGQv8fVgsQCglaOLB96tFStb.jpg?f=fotoalbum_large

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:47
Wat voor vloerverwarmingsverdeler heb je? Ik vermoed nl. een mengverdeler. Die mengt het retourwater uit je vloer met de aanvoer van de cv ketel en daar dus met zo'n 25 graden je vloer in.

Die pieken die je ziet zijn waarschijnlijk het pendelen van je ketel. Retourtemperatuur naar je ketel zie je hier dus ook niet in de grafiek.

Je thermostaatkraan van je helemaal open zetten is niet verstandig. Die is om je vloer te beschermen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-12 15:12
Je zegt dat de temperatuur bij de ketel aan 50° vertrekt, en maar 40° is als het bij de verdeler aankomt, dat is een heel groot verlies al zit er 10 meter buis tussen. Wellicht is het debiet erg beperkt (kan normaal zijn, door thermostaatknop verdeler die dichtloopt), zijn de buizen dik genoeg en staat het retourventiel van de verdeler voldoende open?

Op je grafiek zie ik wat pendelgedrag in de eerste stooksessies (aan een bepaalde aanvoertemperatuur stopt de ketel met stoken terwijl er nog warmtevraag is), de laatste stooksessie loopt wel netjes door, weliswaar op wat hogere temperatuur; de buitentemperatuur is lager dus wellicht vraagt de thermostaat wat hogere temperatuur waardoor de ketel door kan stoken. Dit lijkt me ook aan te geven dat de ketel de warmte niet kwijt kan (te laag debiet en/of te hoog vermogen).

Is het nu een goed idee om de aanvoertemperatuur te verlagen? Dan kan de ketel nog minder zijn warmte kwijt, en zal ie nog meer pendelen. Slecht idee dus.

Beter kan je de pompstand van de ketel verhogen (als dat geen stromingsgeluiden geeft), of het maximale vermogen van de ketel beperken (dan wordt het wel wat trager warm). En check eens de instellingen van je thermostaat, als je die op vloerverwarming of op trager kan zetten past ie ook zijn gedrag aan.

Een belangerijke opmerking: afhankelijk van de isolatie van je huis zit je nog in het tussenseizoen, waarbij weinig warmtevaag is en je veel sneller in het pendelen schiet; het hoeft dus niet perse een probleem te zijn. Als het wat kouder wordt zou je wel lange stooksessies moeten zien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoeveel m2 vloerverwarming is het? Waarschijnlijk kan de ketel zijn minimale vermogen er niet in kwijt en gaat deze daardoor pendelen.

• MartijnDutch
Het is 65 m2 vloerverwarming, dus best wel een aardige lap. Ik kom niet bij de instellingen voor de pompsnelheid (alles boven p8 kom ik niet bij?). Die hele variabele temperatuur die de thermostaat vraagt, dat is toch eigenlijk overbodig? Wat de vloer ingaat wordt sowieso beperkt door de thermostaat daar?

• MartijnDutch
Owja, als ik bij de cv de retour temp meet als ie in regelstop gaat, dat is niet warmer dan een graad of 28

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-12 15:12
Installateurcode is 0012.
Het nur van het regelen van aanvoertemperatuur, is dat je de snelheid van opwarmen beperkt als je maar een klein beetje moet opwarmen (zo wordt het geen 3 graden warmer als je 0,1 graad onder gewenste temperatuur zit); en volle bak kan opwarmen als het erg koud is (na wintervakantie bijvoorbeeld).

Die retourtemperatuur is niet vreemd, is normaal enkele graden boven gewenste temperatuur bij vloerverwarming. De ketel zal trouwens maximaal 20 graden toevoegen, dus zal aanvoertemperatuur beperkt zijn tot 48 graden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1