Aqaurium plaatsen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHommen
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-12-2023
Beste mensen,

Een vraagje,
Ik heb een paar maanden mijn eerste huis gekocht, dit is een 3de verdieping, nou wil ik graag een aquarium plaatsen die ik geërfd heb van mijn opa, met de volgende vraag.
Ik heb de persoon waarvan ik gekocht heb ( die de rest van de panden nog steeds beheerd en verbouwt ) geappt met de vraag als dit kon omdat het een houten vloer is, hij zegt: 'moet wel lukken, zet maar neer'. maar ik twijfel een beetje.
het aquarium is 100 bij 50 bij 60cm, 300 liter. met een kast er onder dus zon 350kg +/-.
hij heeft mij kunnen vertellen dat de vloer bestaat uit:
laminaat
32mm fermacell plaat
18mm geluidsisolerende plaat
18mm underlayment plaat
en er zijn extra balken geplaatst en meerdere verticale steunpilaren.

maar overal op internet staat dat een houten vloer maximaal 150kg/200kg per vierkante meter kan hebben, klopt dit ook met de samenstelling in mijn huis of zal dit wel moeten lukken?
ook snap ik de berekening van 150kg/m2 niet omdat ik een zeer volle kennis heb die dat wel aantikt, als ik naast hem sta in mijn kamer zakken wij er niet door heen ;)

ik hoor graag tips van een iets meer ervaren huiseigenaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:50
Dat is volledig afhankelijk van de constructie - maar normaal zou het moeten gaan...

ECHTER zou ik zeker eens het laten doorrekenen door een bouwkundige, want 350 kg is geen klein aquarium. Ikzelf had hetzelfde aquarium op een houten vloer gezet en daar zakte hij doorheen (mijn fout, ik stond in gelijke lijn met steunbalken, dus zakte er precies in, waarna hij "schuin" hing in de balken).
Aan andere kant zorgt laminaat + ondervloer ook voor extra krachtverdeling, dus ook dat mag weer meegenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-08 13:21

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Alleen een constructieberekening kan uitsluitsel geven.
Vergeet niet dat die standaardwaarde nogal een grote marge heeft en ook inhoudt dat dat op het midden van de vloer ook geldt en als je je aquarium bij de muur zet is de impact voor de vloer uiteraard een stuk lager.

Had je deze vraag ook gesteld als je een houten boekenkast had neergezet? Beetje zelfde formaat en ook gewicht :)

Ik voorzie geen probleem, die 200kg per m2 is wel gebaseerd op gewicht op de hele vloer en het is niet dat je de hele verdieping vol gaat zetten met aquaria.

Ik heb een soortgelijke vraag gesteld met een bevalbad waar een kuub water in ging :)
Uiteindelijk gewoon neergezet en natuurlijk zonder problemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Hann1BaL op 25-10-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:16
Sowieso als je er twijfels bij hebt kan je altijd een plateau onder het aquarium maken en deze haaks op de vloerbalken zetten. Dan kan je het gewicht verdelen over meerdere balken én zit je al snel onder die 200 kg/m2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
inderdaad proberen te verdelen over meerdere balken.

je kan ook nog een constructie maken waarbij (een deel van) het gewicht op de muur overgebracht wordt mocht je de vloer niet vertrouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
die 200kg per m2 is wel gebaseerd op gewicht op de hele vloer
nee, puren onzin dit, deze berekeningen worden gemaakt door te rekenen met het zwakste punt, wat gebeurt er met deze vloer als ik in de meest slechte omstandigheden en gewicht van x kilo per y m2 zet basically wat als de familie obesitas hier komt wonen

nou ben ik het wel eens met heel veel mensen hierboven die zeggen - ja maar een goede laminaat vloer is er letterlijk opgemaakt om gewicht zoveel mogelijk te sprijden en de underlayment eronder des te meer maar persoonhlijk zou ik niet heel graag een aquarium zomaar op een houten vloer zetten en al helemaal niet op van die meubels die je er normal gezien bij koopt want bij de meesten van dat soort kastjes leunt die 200 kilo dan niet op 1m2 maar eerder op 20cm2 mijn advies zou dan ook meegaan met de mensen die voorstellen om een deel van je gewicht op de muren te zeggen, met een paar stevige muurbeugels kun je makkelijk zo'n 100kilogram van je vloer houden en wordt je hele project ineens gewoon lekker binnen alle veiligheidsmarges. als een ander alternatief zou je mogelijk misschien ook een inlegbodem kunnen maken vul de bodem met een paar centimeter dik (gekleurd) schuim en kit daar een nieuwe glazenplaat op niemand zal snel zien dat er feitelijk een valste bodem onderlicht maar op die manier kun je ook al snel tientallen liters water (kilo's) van je gewicht aftrekken zonder dat het eruit ziet alsof je nodig eens je aquarium bij moet vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

tHommen schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:31:
het aquarium is 100 bij 50 bij 60cm, 300 liter. met een kast er onder dus zon 350kg +/-.
so ? je vergeet alleen wel zout/zoet water (externe/intern pomp etc etc) .. zeg 750kg dus eerder..
of doe je water zonder vissen en stenen ;)
en er zijn extra balken geplaatst en meerdere verticale steunpilaren.
een aquarium zet je meestal dicht bij de muur, niet midden v.d kamer
en elke laag zou in theorie haaks op de laag eronder moeten liggen ..

99,999% dat de balken van links naar rechts liggen en niet van voorkant/achterkant van het huis iets met overbruggings lengte ..

Als je haaks op de steunbalken zet met bv een 2 a 3m brede kast eronder (balken frame oid) dan verdeel je het gewicht

ik zou me niet te druk maken, je hebt gevraagd of dat kan .. mailtje bewaren en go zou ik zeggen .. al zou ik die onderkast misschien overwegen om een bredere basis oid te zetten just in case

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:52
350 kg gaat het wegen stel je...?

Nou stel je hebt een obees persoon die in de woning ook een (mini) scootmobiel gebruikt met accu pakketje. Moet je dan ook een constructie berekening laten doen?

Of als je een feestje hebt en je hebt 15 man (a 80 kg) over de vloer, en die verzamelen rond de TV?

Zwaar eikenhouten dressoir vol met porcelein en zilverwerk?

Goed, genoeg met die malle voorbeelden. Ik denk dat 350 kg continue belasting, statisch, waarschijnlijk bij een muur in de buurt, allemaal zo een vaart niet zal lopen.
Pagina: 1