UDR of Cloud Key Gen2 Plus + nieuwe AP?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:47
Hi allen,

Ik heb al jaren naar tevredenheid een Unifi setup draaien thuis. Hier hangt dus een USG + Cloud Key Gen1 + een AP-Lite (oud model, gok zo'n 6-7 jaar oud nu). Echter wil ik graag mijn access point upgraden naar eentje met WiFi 6 en zou ik ook graag een camera of twee in mijn huis ophangen ivm inbraakpogingen in de buurt.

Nu zijn mijn opties volgens mij de cloud key gen1 upgraden naar een cloud key gen2 plus (met eventueel een SSD ipv HDD erin) plus een losse WiFi 6 access point. Bijvoorbeeld de U6+.
Of ik ga voor de Unifi Dream Router, dan kan ik de USG, Cloud Key en eventueel mijn switch opruimen en ben ik gelijk klaar.

De limitaties van de UDR ben ik bekend mee, en zou voor mijn use-case gewoon moeten passen.

Welk pad raden jullie aan? Ik loop vast in de twijfel tussen deze twee keuzes. Het upgrade pad van de UDR valt tegen, maar het prijsverschil is flink (meegerekend dat ik mijn USG dan kan verkopen).

// TODO: Schrijf een signature

Beste antwoord (via guysp op 26-10-2023 11:00)

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:41
guysp schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:28:
[...]

Kost een hele hoop meer, en voor een stuk of twee camera's vind ik dat de moeite niet waard. Ik heb juist mijn NAS een tijd terug weg gedaan zodat ik minder van dit soort apparaten in huis heb. Consolideren heeft zo zijn nut.
Voor mij was de UDR geen optie, maar ik ben gegaan voor de UCK 2+. Voor nu in combinatie met de geleverde HDD en ik heb op dit moment 4x een G3 Flex camera van Ubiquiti. Ondanks ik begrijp dat sommigen zullen zeggen dat je voor een ander merk zou kunnen kiezen. Ik had dit vroeger op mijn Synology maar ben blij dat het nu gescheiden is. De UCK draait de controller en Protect en ik ben erg blij met de Protect applicatie (ook ten opzichte van Synology Surveillance, al was dat wat versies terug).

Ik kan geen advies geven over de UCK of de UDR, maar persoonlijk zou ik lekker bij UB blijven qua alles, dus ook qua camera's. Ik neem aan dat je de controller wil hebben draaien, dus als je dan kiest voor iets anders dan UB Protect kom je sowieso uit bij een extra apparaat met een ander ecosysteem.

Ik vind Protect al enorm stabiel op de UCK, dus ik zie geen meerwaarde in Synology Surveillance Station. En met 2 camera's kom je met de geleverde 1TB HDD al een heel eind.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 23:54
Ik zou persoonlijk voor een UDR gaan, gewoon omdat dat alles in één is en meer processing power heeft, zeker als je IPS/IDS wil doen. Eigenlijk is een USG3 maar een oud traag ding en zou Unifi eens met een waardige vervanger moeten komen (voor een redelijke prijs)

Wat zijn precies de limitaties van de UDR?
Voor de camera zou ik een ander merk kiezen :)

[ Voor 7% gewijzigd door SniperGuy op 25-10-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 20:21
Je kunt ook gewoon de gratis software versie voor Windows, Mac, Ubuntu, Androi of Ios gebruiken.
Zo'n controller hoeft echt niet continue te draaien en is alleen echt nodig als je een configuratie wilt wijzigen.

https://www.ui.com/download/releases/network-server

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guysp
SniperGuy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:41:
Ik zou persoonlijk voor een UDR gaan, gewoon omdat dat alles in één is en meer processing power heeft, zeker als je IPS/IDS wil doen. Eigenlijk is een USG3 maar een oud traag ding en zou Unifi eens met een waardige vervanger moeten komen (voor een redelijke prijs)

Wat zijn precies de limitaties van de UDR?
Voor de camera zou ik een ander merk kiezen :)
De UDR kan maximaal een throughput van ongeveer 700Mbps bereiken op WAN. Nu zal ik dat niet snel bereiken, hier zit ik nog op een vdsl lijn. En meer dan 500Mbps zal ik niet snel nemen als het beschikbaar komt. Daarnaast kan de UDR maar maximaal 4 HD camera's of 2 2K Camera's aan, de cloudkey kan er stukken meer aan. Niet dat ik verwacht meer dan 4 camera's op te hangen.

Welk merk zou je voor de camera's kiezen? Ik wil een lokale oplossing zonder cloud gedoe. En wil een beetje fatsoenlijke apps. Dat is wat Unifi Protect bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysp
Ben(V) schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:43:
Je kunt ook gewoon de gratis software versie voor Windows, Mac, Ubuntu, Androi of Ios gebruiken.
Zo'n controller hoeft echt niet continue te draaien en is alleen echt nodig als je een configuratie wilt wijzigen.

https://www.ui.com/download/releases/network-server
Zoals ik in mijn post al aangeef wil ik camera's ophangen, hiervoor moet je wel een controller hebben die Unifi protect ondersteund. Dit gaat niet met de netwerk server voor windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:31
Waarom overweeg je een SSD in de cloud key gen 2+ te zetten? Ik lees op tweakers eigenlijk alleen maar over mensen die upgraden naar een 5TB HDD.

Heb zelf een Cloud Key gen 2+ met twee G4 dome camera's. Daarmee kan ik zo'n 7,5 dagen aan camerafeed opslaan. Voor mijn usecase ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysp
Homer-Simpson schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:49:
Waarom overweeg je een SSD in de cloud key gen 2+ te zetten? Ik lees op tweakers eigenlijk alleen maar over mensen die upgraden naar een 5TB HDD.

Heb zelf een Cloud Key gen 2+ met twee G4 dome camera's. Daarmee kan ik zo'n 7,5 dagen aan camerafeed opslaan. Voor mijn usecase ruim voldoende.
In een reddit thread had ik gelezen dat dat de performance ten goede komt van het hele apparaat. Verder niet zo'n onderbouwde argumenten :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:31
guysp schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

In een reddit thread had ik gelezen dat dat de performance ten goede komt van het hele apparaat. Verder niet zo'n onderbouwde argumenten :9
Mogelijk helpt het. Enerzijds heb ik geen performance issues en anderzijds vraag ik me af of een SSD het beste product is voor het continu opslaan/overwriten.

Succes met je keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:00
guysp schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:46:
[...]
Welk merk zou je voor de camera's kiezen? Ik wil een lokale oplossing zonder cloud gedoe. En wil een beetje fatsoenlijke apps. Dat is wat Unifi Protect bied.
Qua gebruikerservaring vind ik Protect wel top. Het is heel makkelijk om opgenomen beelden te vinden en zones te markeren. En behoorlijk plug and play ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 23:54
guysp schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:46:
[...]

De UDR kan maximaal een throughput van ongeveer 700Mbps bereiken op WAN. Nu zal ik dat niet snel bereiken, hier zit ik nog op een vdsl lijn. En meer dan 500Mbps zal ik niet snel nemen als het beschikbaar komt. Daarnaast kan de UDR maar maximaal 4 HD camera's of 2 2K Camera's aan, de cloudkey kan er stukken meer aan. Niet dat ik verwacht meer dan 4 camera's op te hangen.

Ik zou persoonlijk goede POE IPcams kopen en een Synology gebruiken voor de opslag: stabiel, wel wat duurder als een kant en klare oplossing, maar wel maximale flexibiliteit _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guysp
SniperGuy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:50:
[...]

Ik zou persoonlijk goede POE IPcams kopen en een Synology gebruiken voor de opslag: stabiel, wel wat duurder als een kant en klare oplossing, maar wel maximale flexibiliteit _/-\o_
Kost een hele hoop meer, en voor een stuk of twee camera's vind ik dat de moeite niet waard. Ik heb juist mijn NAS een tijd terug weg gedaan zodat ik minder van dit soort apparaten in huis heb. Consolideren heeft zo zijn nut.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
guysp schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:28:
[...]

Voor mij was de UDR geen optie, maar ik ben gegaan voor de UCK 2+. Voor nu in combinatie met de geleverde HDD en ik heb op dit moment 4x een G3 Flex camera van Ubiquiti. Ondanks ik begrijp dat sommigen zullen zeggen dat je voor een ander merk zou kunnen kiezen. Ik had dit vroeger op mijn Synology maar ben blij dat het nu gescheiden is. De UCK draait de controller en Protect en ik ben erg blij met de Protect applicatie (ook ten opzichte van Synology Surveillance, al was dat wat versies terug).

Ik kan geen advies geven over de UCK of de UDR, maar persoonlijk zou ik lekker bij UB blijven qua alles, dus ook qua camera's. Ik neem aan dat je de controller wil hebben draaien, dus als je dan kiest voor iets anders dan UB Protect kom je sowieso uit bij een extra apparaat met een ander ecosysteem.

Ik vind Protect al enorm stabiel op de UCK, dus ik zie geen meerwaarde in Synology Surveillance Station. En met 2 camera's kom je met de geleverde 1TB HDD al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysp
rscheper schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:31:
[...]

Denk dat dit wel een streepje voor geeft aan de UCK. Met de standaard 1TB kom ik al ver en hoef ik niet nog met SD-kaartjes en dergelijke te prutsen. Bedankt voor het delen van je ervaring.

Ik denk dat ik toch voor de UCK2+ ga en een nieuwe AP. Lijkt me meer toekomstgericht, en ik heb geruchten gelezen van een nieuwe USG die eraan komt, dus kan die ook mooi een upgrade krijgen tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
guysp schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:59:
[...]

Denk dat dit wel een streepje voor geeft aan de UCK. Met de standaard 1TB kom ik al ver en hoef ik niet nog met SD-kaartjes en dergelijke te prutsen. Bedankt voor het delen van je ervaring.

Ik denk dat ik toch voor de UCK2+ ga en een nieuwe AP. Lijkt me meer toekomstgericht, en ik heb geruchten gelezen van een nieuwe USG die eraan komt, dus kan die ook mooi een upgrade krijgen tzt.
Nog om het compleet te maken: ik heb dus 4 camera's plus een UB video deurbel. Deze nemen allen alleen op als er beweging is (plus een aantal seconden voor- en achteraf de beweging). Ik heb ingesteld dat de opnames na 7 dagen automatisch verwijderd worden, in theorie staat er dus een dag of 6 aan opnames op de UCK. Op dit moment heeft hij 198GB van de 942GB in gebruik. Dit is dus niet continue opnames, maar het geeft je wel een beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysp
rscheper schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:04:
[...]

Nog om het compleet te maken: ik heb dus 4 camera's plus een UB video deurbel. Deze nemen allen alleen op als er beweging is (plus een aantal seconden voor- en achteraf de beweging). Ik heb ingesteld dat de opnames na 7 dagen automatisch verwijderd worden, in theorie staat er dus een dag of 6 aan opnames op de UCK. Op dit moment heeft hij 198GB van de 942GB in gebruik. Dit is dus niet continue opnames, maar het geeft je wel een beeld.
Super bedankt voor de extra context, dan kan ik dus met twee camera's makkelijk een week of vier aan beweging beelden opslaan. Met een UDR moet je dus al snel een groot SD kaartje erin hangen om dit voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:00
guysp schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:07:
[...]
Super bedankt voor de extra context, dan kan ik dus met twee camera's makkelijk een week of vier aan beweging beelden opslaan. Met een UDR moet je dus al snel een groot SD kaartje erin hangen om dit voor elkaar te krijgen.
Reken ongeveer 1,5 TB voor 1x 2K camera 24/7 continu op hoogste resolutie + bitrate @30 fps voor 31 dagen.
Met een 4 TB hdd voor 2x 2K camera's zit op ongeveer 42 dagen 24/7.

[ Voor 8% gewijzigd door heiyu op 26-10-2023 11:25 ]

Pagina: 1