Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandiekos
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-01 19:30
Hallo.
Met installeren van onze Midea tower en buitenunit zijn er de nodige hobbels geweest.
Het liep kort gezegd niet allemaal van zelfsprekend.
In dien aard dat ik mijn twijfels heb over hoe de WP, buffervat en circulatiepomp zijn geinstalleerd.

De boel doet het, maar ik vraag me af of het allemaal op de meest efficiënte manier is geïnstalleerd.
We hebben een Midea 8 kw 3-in-1 tower staan op zolder.
Met een buffervat van 50 liter.
Geinstalleerd aan de bestaande vloerverwarmingsregelaar op zolder met flink aantal afzonderlijke groepen.
Met ook thermostaten per woon en slaapverblijf in de woning.
Schema's van warmtepomp-tips.nl en warmtepomp-weetjes.nl v.w.b. wijze van aansluiten van een buffervat heb ik aan de installateur laten zien, maar daar werd snel overheen gepraat.
Schema's voor een meest efficiënte opstelling voor een WP met buffervat en circulatiepomp.
Ik heb het idee dat onze opstelling op een ouderwetse wijze is geïnstalleerd, dat veel beter kan?

Zijn er die kennis hebben, aan wie ik eens wat foto's en vragen mag toesturen?
Voor een second opinion zeg maar.
Hieronder alvast 2 foto's.
Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandiekos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qv2slrMTh5sI86r1Laeqa2X4aIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYQVCzudFoCFAYUW69BCDHFE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8tEikFk_K2IjUmHil1tmT-LcD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DxokFw4V4inxlto7N5BAVNu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De buffer zelf zit goed geïnstalleerd (al kan de retour van het CV circuit IMHO beter op de retour van de warmtelomp in plaats van via de buffer, dat scheelt onnodige stromingen in de buffer zelf).

De vraag is vaak vooral, of dat er een buffer nodig is. Met een zoneregeling kom je daar vaak wel op uit, omdat de flow en dus afgiftecapaciteit flink kan variëren, en de buffer kan dat opvangen. Hoe dan ook gaat dat vaak wel ten koste van de efficiëntie.
Probeer onnodige vermenging en onnodig hoge aanvoertemperatuur te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:20
Ik kan op basis van de foto’s niet goed zien hoe het vat precies zit aangesloten. Maar als deze als open verdeler aangesloten is, dan is dat opzich prima. Niet het meest efficiënt maar dat is niet zo’n ramp.

Wat bij een wp vooral belangrijk is, is het inregelen. Een van die dingen is de stooklijn, mag ik vragen waarop je stooklijn staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandiekos
@kokpol
@_ferry_

Dankjulliewel voor de reacties.
De stooklijn?
De WP vwb de VV is nu ingesteld op 30 graden.
Er zijn zover ik weet geen precieze dingen ingesteld als ook geen stookschema's
Op de Enphase Metered zie ik dat de WP zo elk ruim uur voor een kwartiertje energie gebruikt.
Je hoort ook aan de leidingen binnenshuis dat er dan verwarmt wordt.
Dat per uur wat stoken, is toch geen pendelen?

Ik had ook gevraagd hoe de WP vooral zo efficiënt te laten werken op de zonne energie overdag.
De Midea als ook de Enphase zijn smartgrid (ready).
Er werd verteld de WP vooral lekker te laten werken zoals ie zelf zal ondernemen en er warmtevraag is.
Heb enkel zelf het legionalleprogramma voor het SWW tactisch in de vrijdagmiddag gepland.

Begrijp dus dat toch echt het buffervat beter geinstalleerd had kunnen worden ivm onnodige menging van afgekoeld water uit de VV dat mee het buffervat terug ingaat.

Mag toch verwachten dat zo een installatie van een serieus bedrag, op de meest efficiënte wijze wordt geinstalleerd?
Wat zal het dan schelen met aanslaan WP en stoken, mocht ik willen dat ze dat maar komen ombouwen?

Ons huis is een 2^1 van 2014 met op BG, inclusief geïsoleerde garage, en 1e verdieping voorzien van afzonderlijk te regelen VV.
Op zolder de VV verdeler met dus in de toenmalige CV hoek, nu de Midea WP arctic tower met 240 ltr boiler met naast de tower een 50 liter buffervat.
De Grundfos circulatiepomp draait eigenlijk al die tijd zolang de WP voor de VV aanstaat, te draaien op de hoogste constante druk curve, CP3.

Zodra de inverter aanslaat voor de SWW, gaat de circulatiepomp uit. Die staat dus denk ik echt geschakeld op de WP voor de VV.
Zodra de inverter werkt voor de VV zie je ook de wattage van de circulatiepomp fluctueren van standaard 9w tot wisselende hogere waardes.
Zonder werkende inverter blijft de circulatiepomp op 9w met de hoogste constante curve doorpompen.
Heb de afzonderlijke WP voor de VV een paar weken terug dan aangezet.
En na de winter zal ik 'm denk ik ook weer uitzetten.
Dit kan toch gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandiekos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEsSYZSsgeUg2tOmbVNyvvuzdm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aK6IWzgq7sBsmr2mP9feQ092.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandiekos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKHMdraB2fzDqlrzEaTBvQoZf44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujQiZRcrLbmJBh76YILXxxkw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandiekos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llSKPxBcZs83NvXdiEHaTqyra_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqfeHqFtXLNS2HdePVRUjPot.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandiekos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AStcO9C7CiIsSQ29U2EgNGqEUYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJni8GXQw8T3CEdxLZ4ipfrq.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1