Kabel rolluiken verlengen en wegwerken in de muur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:36
Ik ben bezig de kinderkamer te 'verbouwen' en één aspect is het fatsoeneren van de elektra. Op dit moment zijn het niet-geaarde stopcontacten op 1m60 hoogte ongeveer. Wij hebben ook rolluiken en de vorige bewoners hebben opbouwschakelaars gebruikt voor de rolluiken, ontzettend lelijk.

NU wil ik deze vervangen, inbouwen en er een shelley 2.5 bijplaatsen. Echter kan ik de kabel die naar buiten loopt, naar het rolluik, niet vervangen. Deze zit geklemd langs het kozijn.

Er loopt ongeveer 10cm draad naar de schakelaar en vanuit de schakelaar zit een stekker in het stopcontact. Nu wil ik de schakelaar er vanaf halen, de draden verlengen met een wago verbindingsklem en dit in de sleuf in de muur wegwerken.

Is het verstandig om deze wago-klemmen weg te werken in de muur of moet dat achter een (blinde) inbouwdoos? Die kan ik eventueel ook gebruiken om de shelley weg te werken. Ik ben alleen erg terughoudend om een gat te boren zo dicht bij nieuwe kozijnen :D (ja, slechte planning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
Is een stukje kabelgoot geen optie?
Zonder foto is het ook wat lastig adviseren trouwens.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Creëer je niet wat extra kabellengte door de schakelaar wat hoger te plaatsen? Wat uitkappen en opnieuw stucken en het is weer proper.
Als je toch een blinde inbouwdoos overweegt, plaats dan meteen een diepe inbouwdoos en stop de shelly er in achter een dubbele drukknop.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:30
In elk geval niet de wago verbindingsklemmen in de muur wegwerken. Hier wil je altijd weer bij kunnen. Ofwel in een inbouwdoos plaatsen.
Mogelijk kun je dit zoals @naftebakje voorstelt, combineren met bedieningsknoppen door geen blindplaat te plaatsen maar drukknoppen op de inbouwdoos.
Andere optie is misschien het plaatsen van een langere nieuwe kabel, en de oude kabel laten zitten waar deze geklemd zit (mits niet lelijk in het zicht).

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-09 19:30
Abom schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:20:
Ik ben bezig de kinderkamer te 'verbouwen' en één aspect is het fatsoeneren van de elektra. Op dit moment zijn het niet-geaarde stopcontacten op 1m60 hoogte ongeveer. Wij hebben ook rolluiken en de vorige bewoners hebben opbouwschakelaars gebruikt voor de rolluiken, ontzettend lelijk.

NU wil ik deze vervangen, inbouwen en er een shelley 2.5 bijplaatsen. Echter kan ik de kabel die naar buiten loopt, naar het rolluik, niet vervangen. Deze zit geklemd langs het kozijn.

Er loopt ongeveer 10cm draad naar de schakelaar en vanuit de schakelaar zit een stekker in het stopcontact. Nu wil ik de schakelaar er vanaf halen, de draden verlengen met een wago verbindingsklem en dit in de sleuf in de muur wegwerken.

Is het verstandig om deze wago-klemmen weg te werken in de muur of moet dat achter een (blinde) inbouwdoos? Die kan ik eventueel ook gebruiken om de shelley weg te werken. Ik ben alleen erg terughoudend om een gat te boren zo dicht bij nieuwe kozijnen :D (ja, slechte planning).
Sowiezo deze kabels oplassen in een inbouwdoos... Deze naast het raam plaatsen en dan een blindplaatje er op. Heb je ook gelijk ruimte om je shelly in weg te proppen. Kan je gelijk misschien de voeding hiervoor van een inbouw wcd af pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:36
Ik denk ook dat het beter is om het laspunt in een inbouwdoos te maken, maar ik weet nog niet of me dat lukt zonder de afwerkstrip van de kozijnen te vermijden (de strip op de foto wordt vervangen).

Foto om het iets duidelijker te maken. Rode pijl wijst naar de huidige opbouw rolluikschakelaar die weg gaat en de groene pijl wijst hoe ik de draad straks wil laten lopen (in de muur). De draden van het rolluik naar de schakelaar zijn uiteraard te kort om die lengte te overbruggen.

De stekker moet weg en in het gat dat je ziet zat de oude, niet-geaarde dubbele stopcontact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snQ8_SWFHu8Qiz260c5ceTHze0k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WUKwNsYo0hVSgFsZG5cPENOU.jpg?f=user_large
Pagina: 1