[macOS] Macbook Air Retina 2020 start niet op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hi allen,

Ik heb hier een MacBook Air Retina 2020 13,3" i5qc 1,1ghz, 512gb, 8gb die niet meer wil door starten.
Tevens gaat de laptop niet aan zonder dat de power kabel is aangesloten.

Wanneer ik de laptop tracht te starten, komt een cirkel met een lijn erdoorheen, met daaronder de link support.apple.com/mac/startup. Hier te zien onder de kop "Circle with a line through it".

Ik ben zelf systeembeheerder en weet wel het één en ander over laptop probleemoplossing (doe het vrijwel dagelijks voor Windows apparaten), maar voordat ik de MaBook naar een reparateur breng om de accu en/of moederbord te laten vervangen, wil ik weten of ik niet iets over het hoofd heb gezien.

Stappen die ik heb ondernomen om het probleem op te lossen:
- Starten naar recovery -> dit werkt niet, er komt alsnog de cirkel met streep in beeld
- Starten met behulp van internet recovery -> dit werkt wel, maar recovery blijft eeuwig steken op '24 minuten resterend', heb de laptop meerdere keren +12 uur aan laten staan op die manier
- SMC, PRAM, NVRAM reset -> Geen verschil gemaakt

Mocht er iemand nog suggesties hebben of ideeën hebben over wat het kan zijn (ik vermoed zelf het moederbord en/of de accu), dan hoor ik dat graag :). Tips voor reparatie in de buurt van Amsterdam/Utrecht zijn ook welkom :). Data hoeft niet gered te worden gelukkig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 14:22

talin

ES-MA

als er toch zo weinig gebeurd, formateer eens een USB stick en probeer daarvan de boel aan de praat te krijgen.
begin eens hier: https://support.apple.com/nl-nl/HT201372

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
talin schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:27:
als er toch zo weinig gebeurd, formateer eens een USB stick en probeer daarvan de boel aan de praat te krijgen.
Thanks, ga ik mee aan de slag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
talin schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:27:
Helaas, ik mag wel de USB stick selecteren om van te starten, maar daarna begint de ventilator erg hard te draaien (doet 'ie ook bij internet recovery) en blijft het scherm zwart, uren lang
Nog andere tips toevallig? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:53
De ingebouwde diagnostics? https://support.apple.com/en-us/HT202731

Bij de uitleg op de pagina die je linkte staat trouwens 'repair your startup disk'. Als je alleen probeert opnieuw te installeren dan loop je misschien tegen hetzelfde disk probleem aan. Of heb je dat al gedaan?

[ Voor 61% gewijzigd door Archer_VC10 op 29-10-2023 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

Majesty schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:48:
[...]

Helaas, ik mag wel de USB stick selecteren om van te starten, maar daarna begint de ventilator erg hard te draaien (doet 'ie ook bij internet recovery) en blijft het scherm zwart, uren lang
Nog andere tips toevallig? :)
dat wat hierboven gezegd word.

je hebt wel beeld want je kan selectie maken dus je videokaart is ok.
heb je utility disk gebruikt en de schijf geformatteerd? en toen opgestart van stick?

lijkt erop dat de laptop niet naar schijf kan schrijven/z'n data niet kwijt kan.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Archer_VC10 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:00:
De ingebouwde diagnostics? https://support.apple.com/en-us/HT202731

Bij de uitleg op de pagina die je linkte staat trouwens 'repair your startup disk'. Als je alleen probeert opnieuw te installeren dan loop je misschien tegen hetzelfde disk probleem aan. Of heb je dat al gedaan?
Goede ja, die diagnostics. Daar komt het volgende uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcNkEWGvmrWv6_j_Ee0JVFrsAZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIJJ5roHY3FePH0k2bB6fIub.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was al duidelijk, dat de accu niet meer werkt. Het touchpad werkt overigens ook niet zo lekker, dat zal ook wel met de accu te maken hebben (uitgezet). Wanneer ik kies voor 'aan de slag' wil hij verder op gaan starten, maar dat lukt natuurlijk niet, kom ik weer bij hetzelfde scherm met rondje en streep erdoorheen uit.

Dat geldt dus ook als ik in recovery probeer te starten om bijv. schijf EHBO te openen: daar kom ik niet in.
talin schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:00:
[...]

dat wat hierboven gezegd word.

je hebt wel beeld want je kan selectie maken dus je videokaart is ok.
heb je utility disk gebruikt en de schijf geformatteerd? en toen opgestart van stick?

lijkt erop dat de laptop niet naar schijf kan schrijven/z'n data niet kwijt kan.
Thanks voor de tip! In disk utility kom ik niet eens helaas, recovery start niet op namelijk. Of is disk utility ook benaderbaar vanaf het scherm waar je aan geeft vanaf welk apparaat je wilt starten? Die zou ik dan over het hoofd gezien moeten hebben.

Bestaat er een kans dat wanneer ik de accu vervang, de andere problemen magischerwijs ook opgelost zijn? >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Majesty op 30-10-2023 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

Majesty schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:01:
[...]

Goede ja, die diagnostics. Daar komt het volgende uit:
[Afbeelding]

Dat was al duidelijk, dat de accu niet meer werkt. Het touchpad werkt overigens ook niet zo lekker, dat zal ook wel met de accu te maken hebben (uitgezet). Wanneer ik kies voor 'aan de slag' wil hij verder op gaan starten, maar dat lukt natuurlijk niet, kom ik weer bij hetzelfde scherm met rondje en streep erdoorheen uit.

Dat geldt dus ook als ik in recovery probeer te starten om bijv. schijf EHBO te openen: daar kom ik niet in.

[...]

Thanks voor de tip! In disk utility kom ik niet eens helaas, recovery start niet op namelijk. Of is disk utility ook benaderbaar vanaf het scherm waar je aan geeft vanaf welk apparaat je wilt starten? Die zou ik dan over het hoofd gezien moeten hebben.

Bestaat er een kans dat wanneer ik de accu vervang, de andere problemen magischerwijs ook opgelost zijn? >:)
ik lees dat het een MacBook Air Retina 2020 is dus 3 jaartjes oud, bel eens naar Apple in A'dam wat het kost dat ze onder fabrieksgarantie die batterij vervangen? en meteen dat ding schoon installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
talin schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:14:
[...]

ik lees dat het een MacBook Air Retina 2020 is dus 3 jaartjes oud, bel eens naar Apple in A'dam wat het kost dat ze onder fabrieksgarantie die batterij vervangen? en meteen dat ding schoon installeren.
Goede tip! Meteen gebeld: meneer gaf aan 170 - 200 euro voor het vervangen van de accu.
Als het bij dat bedrag blijft, is het te overzien. Maar vrees eigenlijk dat vervolgens ook nog het moederbord vervangen zou moeten worden. Enige manier om daar dan weer achter te komen is om een diagnose uit te laten voeren vermoed ik.
Ik zag dat ze bij Phonelab tegenwoordig gratis diagnoses uitvoeren op Macbooks (best bijzonder vind ik overigens), wellicht dat maar eens proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
Ik denk dat je dat bij Apple ook gewoon kan laten nakijken hoor. De diagnoses die ze in de winkel draaien zijn op zich niet heel veel anders dan wat je nu zelf hebt gedaan, maar ze geven je dan gelijk een idee van de reparatiekosten. Gewoon even een afspraak maken bij de Genius Bar.

Op zich is er een kans dat je met een nieuwe accu verder kan, maar je hebt nu al drie serieuze symptomen genoemd:
1. Accu is niet goed meer.
2. Disk needs to be repaired.
3. SMC probleem.

Er kan een relatie zijn, maar zoals je zelf al zegt, het kan ook een moederbord-probleem zijn. Maar daarvoor zou ik even met dat ding bij een Apple store binnenlopen. Ik denk zelf dat Apple daar meer in kan bieden dan Phonelab. Zou me niets verbazen als die gewoon dezelfde stappen draaien als wat je nu zelf hebt gedaan, maar misschien ben ik wat achterdochtig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Archer_VC10 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:02:
Ik denk dat je dat bij Apple ook gewoon kan laten nakijken hoor. De diagnoses die ze in de winkel draaien zijn op zich niet heel veel anders dan wat je nu zelf hebt gedaan, maar ze geven je dan gelijk een idee van de reparatiekosten. Gewoon even een afspraak maken bij de Genius Bar.

Op zich is er een kans dat je met een nieuwe accu verder kan, maar je hebt nu al drie serieuze symptomen genoemd:
1. Accu is niet goed meer.
2. Disk needs to be repaired.
3. SMC probleem.

Er kan een relatie zijn, maar zoals je zelf al zegt, het kan ook een moederbord-probleem zijn. Maar daarvoor zou ik even met dat ding bij een Apple store binnenlopen. Ik denk zelf dat Apple daar meer in kan bieden dan Phonelab. Zou me niets verbazen als die gewoon dezelfde stappen draaien als wat je nu zelf hebt gedaan, maar misschien ben ik wat achterdochtig ;)
Maar moet je dan niet meteen €69,- aan diagnose kosten afrekenen? 10 minuutjes fietsen die Apple Store, dus zal er eens langs gaan, zal hier rapporteren wat de bevindingen zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Nog nooit gehad. Ik heb er toch al een paar keer gezeten met een MacBook of iPhone, maar laat maar even horen hoe jouw ervaring is! Kijk wel even of je een afspraak moet boeken of dat dit als walk-in ook kan, dat weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Archer_VC10 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:11:
Nog nooit gehad. Ik heb er toch al een paar keer gezeten met een MacBook of iPhone, maar laat maar even horen hoe jouw ervaring is! Kijk wel even of je een afspraak moet boeken of dat dit als walk-in ook kan, dat weet ik zo niet.
Prima, ga ik doen! En zie er de hele dag al "Er zijn momenteel geen afspraken beschikbaar. Kom later terug voor de bijgewerkte beschikbaarheid." staan bij het plannen van een afspraak bij de Genius bar, voor het specifieke onderwerp. Dus loop wel gewoon even binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Je kan ze ook bellen: 020-5302200 als het om Amsterdam gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Archer_VC10 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:11:
Ik zou nog laten weten hoe mijn ervaring was: in principe top, medewerker was heel vriendelijk en behulpzaam. Echter kwamen we er halverwege de herstelprocedure achter dat er nog een iCloud account verbonden was aan de laptop. Het was door de medewerker in kwestie niet te zien om welk e-mailadres het ging. Hij kon hierdoor logischerwijs niet verder gaan met herstellen.

Gezien de laptop op mijn werk gebruikt werd, weet ik helaas ook niet welk iCloud account hier aan verbonden is. Hierdoor ligt de laptop nu stof te happen. Heb nog geen manier gevonden om erachter te komen welk e-mailadres eraan verbonden is, zodra dat wel gelukt is, kan ik 'm ontkoppelen en hopelijk laten herstellen.

Mocht er nog iemand tips hebben hoe ik daar achter kan komen, heel erg graag :).
Pagina: 1