Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16:26
Ik zit met een dilemma hoe ik een vriend kan adviseren zonder "vertrouwelijke informatie" te delen. (Lang verhaal tussen mo-tags)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:45

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Kan je het scheiden, die twee werelden? Eigenlijk heeft hij zijn keus al diep gemaakt, maar durft het wellicht niet? Hoe dicht sta je nog bij hem?

Stel hem vragen wat hij zoekt, wat hij wil, waarom hij twijfelt. Voorkom dat je jezelf in zijn positie verplaatst ("Ik zou, als ik jou was....")

Afhankelijk hoe dicht hij bij je staat, help hem alles op een rijtje te zetten.. wat heb je hier? Wat heb je daar? Hoe zijn je collega's hier, hoe ziet jouw toekomst er hier uit, hoe ziet het er daar uit? En daarmee moet hij uiteindelijk alles op een rijtje kunnen zetten.

Wat hij ook kiest, het moet zijn keuze zijn. Als een vestiging sluit, komt er een sociaal plan. Wellicht kan hij in een andere functie blijven. Let op dat je later geen verwijten krijgt, en let op dat je niet je eigen positie in gevaar brengt.

Het voordeel voor jou is dat er geen keuze is gemaakt, en dat het over een tijdje pas plaats vindt.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:45
Ik weet niet of bij jullie de bedrijfsresultaten ook gedeeld worden intern of openbaar, maar als het bedrijf het financieel moeilijk heeft zou je dat argument wellicht kunnen gebruiken om hem over de streep te trekken, zonder te hoeven spreken over het sluiten van een vestiging.

Verder aanmoedigen door aan te geven dat verandering van werkgever heel goed en gezond kan zijn voor een nieuwe blik op zaken, geen ploegendienst meer, etc.

Uiteindelijk zal hij de knoop zelf door moeten hakken.

Zelf zou ik ook met mijn directeur bespreken of in dit specifieke geval geen openheid van zaken gegeven mag worden. In een bedrijf wat goed wil zijn voor zijn medewerkers zijn degenen die geraakt worden de eerste die geïnformeerd zouden moeten worden, en het klinkt redelijk definitief zoals je het zegt.

Desnoods met een geheimhoudingsverklaring of zo.

Hij zal jou (en het bedrijf) dankbaar zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
Dit is in ieder geval geen goede noch slechte keuze te maken. In ieder geval kunnen er voor zowel hem, als voor jou positieve al dan niet negatieve resultaten zijn.

Stel:
- je geeft enkel "clues" (het gras IS soms groener aan de andere kant), en hij wordt door deze lichte hint effectief overtuigd, is dit een win-win situatie

Stel:
- je pusht te hard, en hij heeft door dat het scheef loopt in A, en pakt zijn whatsapp en morgen staan er een stakingspost voor de deur. Als dat linkt naar jou, ben jij het haasje

Stel:
- je zegt niets, en je blijft jezelf eeuwig verwijten maken, dan sta jij nergens.

Dus ;-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Vraag hem eens waar zijn twijfels vandaan komen. Wellicht kan je die wegnemen zonder informatie te delen die je niet mag delen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:05
"Ondanks dat ze al ruim een jaar op <60% capaciteit draaien" Dit is gewoon een gekend feit binnen het hele bedrijf?
Dan
Als je zegt dat dit natuurlijk niet kan blijven duren en hij beter zelf op tijd kan uitstappen zeker nu hij al een aanbod heeft dan kan hij toch niet blijven twijfelen.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:34
Andere mensen advies geven is lastig. Ook met insider kennis is de toekomst niet goed te voorspellen.

Zo kan de werknemer op locatie A blijven, een ontslag premie opstrijken, en gelijk ergens anders werk vinden. Of hij kan meeverhuizen naar locatie B en nog vele jaren meewerken. Zijn overstap naar het andere bedrijf kan goed bevallen. Of hij kan na de overstap binnen een jaar weg zijn.

Hoeveel informatie je deelt is een balans tussen het risico voor jezelf en hoe graag je de ander wilt helpen. Die afweging kan je alleen zelf maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Delay op 24-10-2023 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Minitrooper schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:00:

Stel:
- je pusht te hard, en hij heeft door dat het scheef loopt in A, en pakt zijn whatsapp en morgen staan er een stakingspost voor de deur. Als dat linkt naar jou, ben jij het haasje
Is dat een realistisch scenario denk je? Denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:45

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Delay schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:54:

Hoeveel informatie je deelt is een balans tussen het risico voor jezelf en hoe graag je de ander wilt helpen. Die afweging kan je alleen zelf maken.
Daarom zou ik adviseren helemaal geen informatie te delen. Je begeeft je voordat je het weet, in een wespennest, en wordt je volledig ondervraagt en worden conclusies getrokken uit wat je wel, of niet zegt. En wat er ook gebeurd, jij bent dan opeens de klos.

[ Voor 5% gewijzigd door gorgi_19 op 24-10-2023 20:59 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
gorgi_19 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:58:
Kan je het scheiden, die twee werelden? Eigenlijk heeft hij zijn keus al diep gemaakt, maar durft het wellicht niet? Hoe dicht sta je nog bij hem?

Stel hem vragen wat hij zoekt, wat hij wil, waarom hij twijfelt. Voorkom dat je jezelf in zijn positie verplaatst ("Ik zou, als ik jou was....")

Afhankelijk hoe dicht hij bij je staat, help hem alles op een rijtje te zetten.. wat heb je hier? Wat heb je daar? Hoe zijn je collega's hier, hoe ziet jouw toekomst er hier uit, hoe ziet het er daar uit? En daarmee moet hij uiteindelijk alles op een rijtje kunnen zetten.

Wat hij ook kiest, het moet zijn keuze zijn. Als een vestiging sluit, komt er een sociaal plan. Wellicht kan hij in een andere functie blijven. Let op dat je later geen verwijten krijgt, en let op dat je niet je eigen positie in gevaar brengt.

Het voordeel voor jou is dat er geen keuze is gemaakt, en dat het over een tijdje pas plaats vindt.
Werk en prive kan ik goed scheiden. en tja wat dat betreft is het redelijk zwart wit. Verwijten van zijn kant verwacht ik niet, ben niet meer dan de uitvoerder :Y)

Het is een jeugdvriend en drink er regelmatig een biertje mee.

Sluiting duurt nog wat maanden, maar verwacht wel snel een aankondiging. Vandaag de finale cijfers moeten geven, en snel zal er ook vanuit supplychain/ict etc.etc. geacteerd moeten gaan worden.

Andere functies zijn er niet, alles verdwijnt naar elders (niet nl). Sowieso dan nog 4 maanden aanzegtermijn met overdracht en afsluiting. (volgens cao). Sociaal plan zal er zeker zijn, maar met 5 werkjaren geen grote pot om een topbaan voor te laten schieten.
KnoxNL schreef op dinsdag 24:
Ik weet niet of bij jullie de bedrijfsresultaten ook gedeeld worden intern of openbaar, maar als het bedrijf het financieel moeilijk heeft zou je dat argument wellicht kunnen gebruiken om hem over de streep te trekken, zonder te hoeven spreken over het sluiten van een vestiging.

Verder aanmoedigen door aan te geven dat verandering van werkgever heel goed en gezond kan zijn voor een nieuwe blik op zaken, geen ploegendienst meer, etc.

Uiteindelijk zal hij de knoop zelf door moeten hakken.

Zelf zou ik ook met mijn directeur bespreken of in dit specifieke geval geen openheid van zaken gegeven mag worden. In een bedrijf wat goed wil zijn voor zijn medewerkers zijn degenen die geraakt worden de eerste die geïnformeerd zouden moeten worden, en het klinkt redelijk definitief zoals je het zegt.

Desnoods met een geheimhoudingsverklaring of zo.

Hij zal jou (en het bedrijf) dankbaar zijn.
Ons moederbedrijf is beursgenoteerd, in die zin gewoon in te zien. Geen idee of ze op de werkvloer actief de groeps/vestigingsresultaten zien.. maar dat het financieel een dal is, zal voor niemand een verassing zijn.

Over het algemeen zijn de mensen die het betreft in dit soort situaties een van de laatste die het horen.
Eerst moet de toekomst/plan uitgewerkt zijn. (Btw ik denk dat veel mensen op de werkvloer slecht zouden slapen als ze ieder jaar alle mogelijke toekomst scenarios zouden krijgen)

Ondernemingsraad is vandaag geïnformeerd voor een advies. De schil van mensen die "vertrouwelijk" geïnformeerd worden omdat ze moeten gaan anticiperen op de nieuwe situatie zal komende dagen groeien, dus verwacht snel dat het uitlekt/actief gecommuniceerd gaat worden.
Vogels60 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:43:
"Ondanks dat ze al ruim een jaar op <60% capaciteit draaien" Dit is gewoon een gekend feit binnen het hele bedrijf?
Dan
Als je zegt dat dit natuurlijk niet kan blijven duren en hij beter zelf op tijd kan uitstappen zeker nu hij al een aanbod heeft dan kan hij toch niet blijven twijfelen.
Ik denk dat dit momenteel voor ongeveer de helft van de bedrijven in de (chemische) industrie het geval is. Op zich niet uitzonderlijk, maar wel dat het al een jaar duurt (europese hoge energieprijs die niet meer gaat dalen).
SmurfLink schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:36:
Vraag hem eens waar zijn twijfels vandaan komen. Wellicht kan je die wegnemen zonder informatie te delen die je niet mag delen.
Dat was ook een beetje hoe ik het aan wil vliegen.
Delay schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:54:
Andere mensen advies geven is lastig. Ook met insider kennis is de toekomst niet goed te voorspellen.

Zo kan de werknemer op locatie A blijven, een ontslag premie opstrijken, en gelijk ergens anders werk vinden. Of hij kan meeverhuizen naar locatie B en nog vele jaren meewerken. Zijn overstap naar het andere bedrijf kan goed bevallen. Of hij kan na de overstap binnen een jaar weg zijn.

Locatie B is geen optie, dat zit niet meer in europa. Ontslagpremie/sociaal plan is leuk, maar geen vetpot om een leuke baan te laten schieten.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
Help je vriend.

Acties:
  • +62 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:55
'Ik kan er verder niet veel over zeggen maar als ik jou was zou ik deze kans grijpen vriend'

Dan is dat toch genoeg informatie en zeg je verder niks.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Wat had je hem geadviseerd als je nog niet bekend was met deze opdracht? Ik vermoed -gezien de cijfers- hetzelfde. Doe zelf daarom alsof je nog niet bekend bent met de voorgenomen sluiting, maar stel wel aan de hand van de bekende cijfers dat de vestiging wel eens kan gaan sluiten gezien de capaciteit waarop deze draait.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:37
Dit lijkt me typisch iets wat je met de vertrouwenspersoon op je werk kan bespreken. Of met je manager, als je openheid van zaken wil geven.

Mocht je bij het bedrijf willen blijven werken is het denk ik wel zaak om dit netjes te doen, en dus of niks vetrouwelijks te zeggen tegen je vriend of om toestemming te vragen bij je manager. Mocht je zelf ook al rond aan het kijken zijn vanwege de situatie van je bedrijf, dan zou ik het gewoon zeggen tegen je vriend en hem laten beloven dat hij het voor zich houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
No Hands schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:19:
'Ik kan er verder niet veel over zeggen maar als ik jou was zou ik deze kans grijpen vriend'

Dan is dat toch genoeg informatie en zeg je verder niks.
Dan zeg je toch al een heleboel...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:50
Bartske schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:48:
Dit lijkt me typisch iets wat je met de vertrouwenspersoon op je werk kan bespreken. Of met je manager, als je openheid van zaken wil geven. ...
@Scheurbuik Volgens mij kan je beter niet over die vriend vertellen met anderen (in het bedrijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
Krisp schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:42:
Wat had je hem geadviseerd als je nog niet bekend was met deze opdracht? Ik vermoed -gezien de cijfers- hetzelfde. Doe zelf daarom alsof je nog niet bekend bent met de voorgenomen sluiting, maar stel wel aan de hand van de bekende cijfers dat de vestiging wel eens kan gaan sluiten gezien de capaciteit waarop deze draait.
Ehm. De cijfers zijn voor mij geen doorslag hem iets te adviseren. De markt is altijd erg cyclisch. (in goede jaren printen ze geld), maar het is vooral de toekomst (of gebrek eraan) van de hoge energieprijs dat er nu de streep doorgaat.
Ik zou hem de ander baan adviseren omdat het een leuke baan is en hij dan gewoon 9-5 kan gaan werken. Dat is denk ik ook waar hij mee tobt. Van de ene kant wil hij graag de volcontinu uit, (gezondheid, steeds moeilijker), maar hij zal ook de voordelen van de continudienst vaarwel moeten zeggen (salaris, al is dat in dit geval minimaal, maar ook veel meer vrije tijd)
Bartske schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:48:
Dit lijkt me typisch iets wat je met de vertrouwenspersoon op je werk kan bespreken. Of met je manager, als je openheid van zaken wil geven.

Mocht je bij het bedrijf willen blijven werken is het denk ik wel zaak om dit netjes te doen, en dus of niks vetrouwelijks te zeggen tegen je vriend of om toestemming te vragen bij je manager. Mocht je zelf ook al rond aan het kijken zijn vanwege de situatie van je bedrijf, dan zou ik het gewoon zeggen tegen je vriend en hem laten beloven dat hij het voor zich houdt.
Het totale bedrijf maakt goede winst, maar vooral buiten europa. Ik ben zelf niet ongerust voor mijn baan (en zelf ook minder sectorgebonden).

En voor de rest heb ik nooit met de gedachte geleefd hem in te lichten. Dit is gewoon een deel van mijn baan, daar ben ik me van bewust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:37
Je hebt het voordeel dat alles wat mondeling wordt uitgesproken, niet op papier staat. En hoewel er dingen toch te herleiden zullen zijn, maakt dat nog geen bewijs.

Afhankelijk van hoe goed je je vriend vertrouwt dat hij zijn mond dicht houd, kan je hem meer of minder vertellen.
Wat je wel altijd kunt doen is nadrukkelijk hinten zonder de dingen expliciet uit te spreken (zie hiervoor ook het bovenstaande "ik kan er niet veel over zeggen, maar als ik jouw was zou ik dit aanbod aannemen"). Eventueel kan je nog hinten naar je positie en dat je meer informatie hebt dan hij dat heeft. Je zou het gesprek kunnen sturen naar een onderwerp en/of naar zijn situatie, vervolgens een stilte laten vallen op zijn zienswijze/vragen en dan nogmaals benadrukken dat hij die nieuwe baan moet aannemen. Als hij dan nog niet de signalen begrijpt, dan is dat pech hebben.

Alternatief kan je het ook intern bespreken. Het kan voor het bedrijf ook beter/goedkoper zijn om personeel via de natuurlijke manier te laten wegvloeien. Kost ze minder bij het ontslag & sociaal plan, en je vriend gaat zo toch weg met een beter gevoel over het bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:07

FreakNL

Well do ya punk?

Vogels60 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:43:
Dan
Dat.. De TS doet net of hij top-secret info heeft maar als het echt zo is dat het een "formaliteit" is dan gaat er snel genoeg geluld worden...

/edit
Later nuanceert de TS het ook zie ik. Daar wordt al over OR gesproken etc..
De schil van mensen die "vertrouwelijk" geïnformeerd worden omdat ze moeten gaan anticiperen op de nieuwe situatie zal komende dagen groeien, dus verwacht snel dat het uitlekt/actief gecommuniceerd gaat worden
Geloof mij, als het al bij zovelen mensen bekend is dan is het over een week bij iedereen bekend.

Ik zou niks hardop zeggen maar ik zou er wel zeer nadrukkelijk naar hinten....

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 25-10-2023 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 21:50
Inderdaad; de tamtam gaat sneller dan je denkt. Ben zelf in het verleden bij dit soort trajecten betrokken, en tegen de tijd dat je een NDA getekend hebt, weet bijna iedereen al wat aan de hand is. :+

Ik denk persoonlijk dat je je vriend al op de correcte manier benadert. Vooral niet je eigen ruiten ingooien en je advies beperken tot algemeen bekende feiten, en vooral ingaan op zijn keuze en overwegingen.

Operators worden vanwege vergrijzing nog voldoende gezocht, maar dagdienst functies zijn net wat schaarser. Lijkt me voor hem een kans die niet vaak gaat voorkomen?

[ Voor 15% gewijzigd door Flozem op 25-10-2023 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
FreakNL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 00:12:
[...]

Dat.. De TS doet net of hij top-secret info heeft maar als het echt zo is dat het een "formaliteit" is dan gaat er snel genoeg geluld worden...
Naja. Topsecret.. het is gewoon info die niet de organisatie in kan. En wat betreft financien. 50+% van de nederlandse (chemische) industrie verbrand momenteel geld, dat is bij cyclische industrie niet bijzonder. Wel de tijdsduur en de vooruitzichten van de markt. Deze vestiging is onder de streep niet eens verliesgevend (running costs), maar de vooruitzichting voor de markt is voor europa gewoon niet goed meer.
/edit
Later nuanceert de TS het ook zie ik. Daar wordt al over OR gesproken etc..

[...]
Mijn ervaring is dat vooral wanneer de OR wordt ingelicht het snel rondgaat. Dan is er ook deels belang het te lekken. Maar ik ben ook betrokken geweest bij een overname, waarbij niemand buiten een schil het wisten tot het persbericht.
Dagelijks worden "onverwachte" overnames gedaan die op de beurs bv compleet onbekend zijn.
Geloof mij, als het al bij zovelen mensen bekend is dan is het over een week bij iedereen bekend.

Ik zou niks hardop zeggen maar ik zou er wel zeer nadrukkelijk naar hinten....
In dit geval denk ik dat het snel gaat, vooral omdat ook buiten de organisatie er mensen op moeten gaan.
Flozem schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:50:

Operators worden vanwege vergrijzing nog voldoende gezocht, maar dagdienst functies zijn net wat schaarser. Lijkt me voor hem een kans die niet vaak gaat voorkomen?
Klopt, maar vacatues drigen wel hard op.

Vergrijzing helpt een hoop, daarom hoor je op dit moment ook nog niet echt van megaontslagen. Ouderen vloeien af, en voor de rest wordt gehoopt op betere tijden. Salariskosten zijn maar een klein gedeelte van de totaalkosten in deze industrie. Ik kan je in de haven zo 10 bedrijven aanwijzen waar de helft van het personeel al minstens een jaar duimen aan het draaien is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:23
Mijn vrienden zijn mij waardevoller dan mijn werk. Dus wat heb je er voor over?

Ik zou het gewoon open met hem bespreken en uitleggen hoe de vork in de steel kan komen te zitten. Het is immers nog niet definitief.

Als het een vriend is, zal hij begrijpen dat hij deze informatie voor zichtzelf moet houden en er alleen zijn eigen voordeel mee moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:06
Dat hij twijfelt is vrij normaal, het is voor de meeste mensen heel erg spannend om iets achter te laten wat je kent en in principe tevreden over bent voor een kans die beter lijkt maar uiteraard heel anders kan uitpakken voor je.

Hou het simpel en benader het puur vanuit je rol als vriend... zeg hem dat het een goed aanbod is, een kans die de moeite waard is om te grijpen bij een werkgever met een goede reputatie en ook nog hetzelfde salaris maar betere werktijden. Veel plusjes, weinig minnetjes.

Dat het minder gaat met het bedrijf zal hij vast al weten/aanvoelen, dat kan je lichtjes aantippen en aansturen op beter je kansen pakken als ze er liggen. Maar hou je echt verre van inside information die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:06

Yucon

*broem*

Prikkel hem een beetje om ook over dit aspect na te denken, en laat hem zelf op het idee komen dat het financiaal niet zo lekker loopt en dat men dat vast niet zo zal laten voortduren.

[ Voor 16% gewijzigd door Yucon op 25-10-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
Ik zou hem gewoon voorleggen. Je kunt nu kiezen voor geen ploegendiensten meer voor hetzelfde loon. Een promotie in de toekomst kun je overal maken en is helemaal nog niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
FireAge schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:26:

Ik zou het gewoon open met hem bespreken en uitleggen hoe de vork in de steel kan komen te zitten. Het is immers nog niet definitief.

Als het een vriend is, zal hij begrijpen dat hij deze informatie voor zichtzelf moet houden en er alleen zijn eigen voordeel mee moet doen.
Zo werkt dat niet, en heeft weinig met vriendschap te maken. Vrienden van mij vertellen ook niet details wat er binnen hun werk gebeurd.

Ik heb ook een vriend bij financiele administratie, die heeft mij ook al heel wat geld gekost ;). Dan had ik mijn opties vorig jaar verkocht ipv dat ik er nog mee zit, maarja in de disclosure periode houden die hun kaken gewoon op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:47
Je geeft aan dat hij het lichamelijk al wat minder kan hebben. Daarnaast scheelt het financieel heel weinig voor hem, met voor hem betere uren.

Zou, zoals eerder aangegeven, gewoon uitvragen wat hem nu tegenhoudt. Bevestigen dat verandering eng is, maar dat het ook weer heel verfrissend kan zijn. Sturen op zijn situatie, niet op wat op de werkvloer mogelijk gebeurd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
BFmango schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:58:
[...]

Is dat een realistisch scenario denk je? Denk het niet.
Geen idee hoe dit in Nederland zit, maar ik heb zoiets van heel dichtbij meegemaakt waar de vakbonden in België ieder "conflict of interest" uitmelkt. En management sluit heel snel de rangen om te zien waar het lek zit. Ja, dan ben je het haasje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Scheurbuik schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:23:
[...]

Zo werkt dat niet, en heeft weinig met vriendschap te maken. Vrienden van mij vertellen ook niet details wat er binnen hun werk gebeurd.

Ik heb ook een vriend bij financiele administratie, die heeft mij ook al heel wat geld gekost ;). Dan had ik mijn opties vorig jaar verkocht ipv dat ik er nog mee zit, maarja in de disclosure periode houden die hun kaken gewoon op elkaar.
Die laatste vergelijking gaat wat scheef, want je begaat gewoon een strafbaar feit als je handelt met voorkennis. :)
Dat is hier niet aan de hand.

Je kunt wel hardop nadenken met de vriend over hoe het gaat met het bedrijf en dat je denkt dat het misschien wat slechter gaat en dat een mooi aanbod van een andere partij echt wel een beter idee lijkt, zonder de details te geven.

Is er eigenlijk wel duidelijkheid in het bedrijf wat er wel en niet met anderen gedeeld mag worden? Wat confidential is en wat niet? Als daar geen richtlijnen voor zijn, kun je ze ook niet overtreden.

Jij trekt, zoals je aangeeft, de conclusie dat er iets gaat gebeuren, omdat je bepaalde taken moet uitvoeren.
Kun je delen “we gaan alle machines verhuizen van je locatie naar een andere locatie in europa” Dat lijkt mij een behoorlijke hint.

[ Voor 20% gewijzigd door Hann1BaL op 25-10-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
ItMeAedri schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:35:
Je geeft aan dat hij het lichamelijk al wat minder kan hebben. Daarnaast scheelt het financieel heel weinig voor hem, met voor hem betere uren.

Zou, zoals eerder aangegeven, gewoon uitvragen wat hem nu tegenhoudt. Bevestigen dat verandering eng is, maar dat het ook weer heel verfrissend kan zijn. Sturen op zijn situatie, niet op wat op de werkvloer mogelijk gebeurd :+
Lichamelijk minder valt wel mee, maar nachtdiensten tikken gewoon aan. Op onze leeftijd :+ begint dat langzaam te tellen. Ploegendienst heeft ook heel veel voordelen, naast salaris werken ze effectief maar 30 uur per week, dus ook het aantal werkuren gaat omhoog. (Vaak de hoofdreden van operators op in de ploeg te blijven, niet alleen het salaris)

Hij moet dit inderdaad zien als iets volledig losstaand van de situatie op het werk. Die andere baan betreft ook geen klassieke operatorsbaan, ik denk dat het voor hem een uitgelezen kans is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scheurbuik schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

Lichamelijk minder valt wel mee, maar nachtdiensten tikken gewoon aan. Op onze leeftijd :+ begint dat langzaam te tellen. Ploegendienst heeft ook heel veel voordelen, naast salaris werken ze effectief maar 30 uur per week, dus ook het aantal werkuren gaat omhoog. (Vaak de hoofdreden van operators op in de ploeg te blijven, niet alleen het salaris)

Hij moet dit inderdaad zien als iets volledig losstaand van de situatie op het werk. Die andere baan betreft ook geen klassieke operatorsbaan, ik denk dat het voor hem een uitgelezen kans is.
Klaar, hoef je niks over je eigen situatie te verklappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:51

Honesty

kattenneus!

Wat je ook vertelt(je zegt altijd te veel) maar een vriend moet ook weten dat je soms iets of the record vertelt. Maar hij zegt het tegen zijn vrouw die toevallig een vriendin heeft waarbij de man ook op de fabriek werkt en de tamtam is zo gestart.
Als vriend(en hoe zelf zal reageren als mij iets off the record wordt vertelt) zal ik open met hem zijn maar die avond wat extra drinken en de bon bewaren zodat je het altijd kan gooien dat het een slip of the tong was omdat je te veel op had.

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Honesty schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:09:
Wat je ook vertelt(je zegt altijd te veel) maar een vriend moet ook weten dat je soms iets of the record vertelt. Maar hij zegt het tegen zijn vrouw die toevallig een vriendin heeft waarbij de man ook op de fabriek werkt en de tamtam is zo gestart.
Als vriend(en hoe zelf zal reageren als mij iets off the record wordt vertelt) zal ik open met hem zijn maar die avond wat extra drinken en de bon bewaren zodat je het altijd kan gooien dat het een slip of the tong was omdat je te veel op had.
Ik geloof dat je laatste tip niet de beste is, eerlijk gezegd een “slip of the tongue” door alcohol is geen excuus en/of verzachtende omstandigheid vergeleken een “slip of the tongue” zonder alcohol.
Dat bonnetje gaat je nergens mee helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 23:25
Heb je überhaupt geheimhoudingsplicht of is het uit fatsoen naar de organisatie?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Laatst online: 11-12-2024
Als jij zelf in de situatie van je vriend had gezeten, welke verwachtingen had je dan gehad van een vriend die in jouw huidige positie zou zitten? En wat had je dan prettig gevonden qua communicatie, waarbij je rekening zou houden met het feit dat de ander geen bedrijfsgeheimen zou kunnen/mogen delen?

Ik ga verder geen aannames voor je invullen, want je kunt hier zelf de beste inschatting van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:36
Zulk advies geven is natuurlijk altijd lastig. Je weet natuurlijk niet hoe het bedrijf waar hij gaat werken er voor staat. Krijgt hij daar een jaarcontract en wordt hij dan alsnog op straat gezet? Dan kan hij nu beter blijven zitten en op een transitietraject wachten. Wellicht kan hij gewoon in de andere fabriek aan de gang. Als je aangeeft dat hij die kans moet grijpen omdat jij meer weet dan hem, dan loop je alsnog het risico dat hij bij het andere bedrijf in een slechtere situatie terecht komt.

Ik zou hem niet een keuze opdringen, immers weet je zelf ook niet wat achteraf goed bleek te zijn voor hem. Je kunt dan beter iets zeggen dat het bedrijf nu financieel niet al te best draait (zal ook wel enigszins openbare info zijn), en hij dan zelf moet afwegen of blijven met kans op transitietraject (of ontslagvergoeding) hem beter lijkt dan nu ontslag nemen en daar niet meer voor in aanmerking te komen.

Dan heb je ook nog altijd het risico dat jouw bedrijf de vestiging toch niet sluit en er voor hem eigenlijk niks aan de hand was. Heb van m'n vriendin ook al meermaals gehoord de afgelopen jaren dat orders terugliepen, het erg rustig is. Dan komt er van het management uit het buitenland iemand langs, en gaan er direct de wildste verhalen rond. Elke twee/drie jaar zit ze dan weer in de stress, terwijl er niks gebeurd en alles gewoon doordraait. Wel is het bedrijfsonderdeel als drie keer verkocht, maar de fabriek blijft gewoon draaien.

[ Voor 22% gewijzigd door barbarbar op 25-10-2023 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:15
"Ik heb recent wat toekomstplannen doorgerekend, maar deze resultaten mag ik niet delen men bang is dat het een hoop stress zou veroorzaken voor de mensen op locatie A. Neem dit mee in je keuze voor de andere functie."

Eigenlijk komt het erop neer dat je die vriend moet kunnen vertrouwen dat hij snapt dat dit alleen voor hem bestemd is, omdat hij daarmee een andere keuze maakt. Mocht het alsnog uitlekken, dan kun je aangeven dat je hem enkel hebt aangemoedigd voor de andere functie te gaan, met oog op de eventuele kostenbesparing die er ook voor het bedrijf is. Ze hoeven immers één persoon minder uit te kopen. Zonder iets te lekken heb je nota bene in eigen tijd gehandeld in bedrijfsbelang. Ze zouden je je verdomme opslag moeten geven. :+

[ Voor 69% gewijzigd door scoobs op 25-10-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Scheurbuik schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:14:
Ondernemingsraad is vandaag geïnformeerd voor een advies. De schil van mensen die "vertrouwelijk" geïnformeerd worden omdat ze moeten gaan anticiperen op de nieuwe situatie zal komende dagen groeien, dus verwacht snel dat het uitlekt/actief gecommuniceerd gaat worden.
Als je ondernemingsraad al geinformeerd is, dan is het ook een kwestie van tijd (eerder dagen dan weken) voordat het voorgenomen besluit openbaar wordt, want anders kan de ondernemingsraad hun taak niet goed uitvoeren. Die moet namelijk met de achterban in conclaaf kunnen om een gedegen advies te vormen. Ik zou dus even checken wat de tijdlijn is waarin een en ander gecommuniceerd wodt (adviesaanvragen zijn in beginsel gewoon intern openbaar), zodat je collega met die info een besluit kan nemen op basis van alle info.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Laatst online: 16:50
@Scheurbuik Ik raad je aan de informatie niet te delen met je jeugdvriend.
Je mag het zeer waarschijnlijk niet. Als dat inderdaad zo is heb jij een echt probleem wanneer je het wel doet.
Je zadelt hem op met hetzelfde probleem als jij nu hebt. "met wie zal ik dit delen ?"
Je hebt geen zekerheid of hij achteraf bezien de juiste keuze heeft gemaakt.
Begin er niet over, en probeer vragen van hem te ontwijken of te negeren.
Baseer een eventueel advies op basis van gezondheid, werkdruk, leeftijd, niet op jouw specifieke kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:55

Dido

heforshe

scoobs schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:57:
"Ik heb recent wat toekomstplannen doorgerekend, maar deze resultaten mag ik niet delen men bang is dat het een hoop stress zou veroorzaken voor de mensen op locatie A. Neem dit mee in je keuze voor de andere functie."
Oftewel, ik mag dit eigenlijk niet zeggen, maar ik doe het toch.
Eigenlijk komt het erop neer dat je die vriend moet kunnen vertrouwen dat hij snapt dat dit alleen voor hem bestemd is, omdat hij daarmee een andere keuze maakt.
Dit is klassiek hoe dingen uitlekken, en die vriend kan echt wel beloven dat hij niets doorvertelt, maar 1 ondoordachte opmerking tijdens een exit-gesprek (of daarvoor, bij de koffieautomaat. Goh, Piet, je gaat weg? Ja, mooie aanbieding, en ik verwacht niet dat het hier nog lang goed blijft gaan) en de rapen zijn gaar.
Mocht het alsnog uitlekken, dan kun je aangeven dat je hem enkel hebt aangemoedigd voor de andere functie te gaan, met oog op de eventuele kostenbesparing die er ook voor het bedrijf is. Ze hoeven immers één persoon minder uit te kopen. Zonder iets te lekken heb je nota bene in eigen tijd gehandeld in bedrijfsbelang. Ze zouden je je verdomme opslag moeten geven. :+
Nee, als dit soort nieuws te vroeg uitlekt vertrekt iedereen die capabel is en dus makkelijk een nieuwe baan vindt. Wat overblijft is een afgeslankt kader van mensen die om verschillende redenen niet snel weg kunnen (bijvoorbeeld omdat ze niet de meest capabele werknemers zijn) en bij wie de motivatie per direct tot onder nul daalt. Met als gevolg dat de vestiging die gesloten gaat worden, een proces dat best geruime tijd kan duren, per direct veel minder productief wordt of zelfs (nog meer) verlies gaat draaien. Dat weegt echt niet op tegen die paar extra afkoopsommen die ze besparen, de kosten van een sociaal plan zitten eigenlijk altijd in de mensen die het onderste uit de kan halen omdat ze vanuit die baan uiteindelijk in de WW komen.

Ik heb dergelijke sterfhuisconmstructies meegemaakt, en ik begrijp heel goed waarom dit soort nieuws onder embargo blijft totdat alles in kannen en kruiken is.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Minitrooper schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:42:
[...]

Geen idee hoe dit in Nederland zit, maar ik heb zoiets van heel dichtbij meegemaakt waar de vakbonden in België ieder "conflict of interest" uitmelkt. En management sluit heel snel de rangen om te zien waar het lek zit. Ja, dan ben je het haasje.
In Nederland gebeuren zulke vreemde dingen helemaal niet. Gelukkig maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:15
Dido schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

[...]
Is een beetje zoals de oude "hoe voorkom ik dat ik wijn maak hiervan" pakketten. Die zeiden ook wat je vooral niet moest doen. Want ze wilden voorkomen dat je per ongeluk wijn maakte.
Dit is klassiek hoe dingen uitlekken, en die vriend kan echt wel beloven dat hij niets doorvertelt, maar 1 ondoordachte opmerking tijdens een exit-gesprek (of daarvoor, bij de koffieautomaat. Goh, Piet, je gaat weg? Ja, mooie aanbieding, en ik verwacht niet dat het hier nog lang goed blijft gaan) en de rapen zijn gaar.
Daarom dat ik ook aangeef dat hij zichzelf die vraag moet stellen en moet meenemen in de overweging. Ik ga hem niet het advies geven om het zijn vriend te zeggen. Net zoals hij niet mag bespreken wat er doorgerekend is, en dat die vriend gewoon een goede afweging moet maken. Het enige wat hij verteld heeft, is dat die vriend een goede afweging moet maken.

Zolang het niet expliciet illegaal is wat je doet, is het maar net wat je moreel belangrijker vind, en hoe bang je bent dat het uiteindelijk bij je terug komt. Wij verschillen daarin simpelweg van moreel kompas.

En om het morele dilemma wat minder te maken: kan hij voorstellen om later in die functie te starten? 1 a 2 maanden bijvoorbeeld? Dan kan die nog even rustig nadenken of die daadwerkelijk weg wilt - en het nieuws tegen die tijd bekend is. En misschien schraapt hij er nog wel een gouden handdruk uit.

[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 25-10-2023 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:26

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

"Nu gewoon doen, kerel! Vertrouw me, je wordt daar gelukkiger."

Hint genoeg lijkt me, als hij weet op welke positie jij zit.
Zijn aanbieding ligt al klaar, dus er is niets wat hem in de weg staat. Ook gaat er daardoor bij het bedrijf geen belletje rinkelen, zelfs al weten ze van jullie vriendschap. Het bedrijf weet het nu nog niet (en waarschijnlijk nooit), maar dat gaat er ook gelukkiger van worden dan wanneer ze een transitievergoeding moeten ophoesten. Je spreekt dus zowel in het voordeel van jouw vriend als van het bedrijf. De functie wordt intern toch wel opgevuld voor de periode, als ik lees over de status in de eerste post.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
FireAge schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:26:
Maar is het werk van je vriend je waardevoller dan je eigen werk? En als zijn vriend er ook zo overdenkt (dat werk van zijn vriend, TS dus, hem waardevoller is dan zijn werk, dan moet TS het dus weer niet delen.

Want daar gaat het onder de streep om: Om het risico dat de vriend later werkloos raak te verkleinen, je eigen risico dat je werkloos raakt te vergroten.

Oftewel ik zou hem gewoon algemeen je advies geven, en staat van het bedrijf er helemaal buiten laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
Hann1BaL schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:44:
[...]
Die laatste vergelijking gaat wat scheef, want je begaat gewoon een strafbaar feit als je handelt met voorkennis. :)
Dat is hier niet aan de hand.
Hij handelt niet, ik zou dat doen. En dat is hier exact hetzelfde. ik heb gewoon vertrouwelijkheid getekend voor mijn werk, wat strafbaar is om te delen. Je zou het zelfs als koersgevoelige informatie kunnen bestempelen. (Al is het een marginaal onderdeel). Civiel rechtelijk zou ik sowieso in theorie kunnen worden aangepakt. Allemaal hypothetisch.
chaoscontrol schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:15:
Heb je überhaupt geheimhoudingsplicht of is het uit fatsoen naar de organisatie?
Uiteraard heb ik een geheimhoudingsplicht. Niet explicitiet, maar hoort bij je functie. (Net als de secretaresse vaak heel veel meer weet en niet alles van weet rond kunnen bazuinen. Staat als standaard zin in je contract.
Sdreeg schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:46:
Als jij zelf in de situatie van je vriend had gezeten, welke verwachtingen had je dan gehad van een vriend die in jouw huidige positie zou zitten? En wat had je dan prettig gevonden qua communicatie, waarbij je rekening zou houden met het feit dat de ander geen bedrijfsgeheimen zou kunnen/mogen delen?

Ik ga verder geen aannames voor je invullen, want je kunt hier zelf de beste inschatting van maken.
Hij verwacht niet dat ik iets deel, zou ik ook nooit doen. En dat was ik ook niet van plan, neemt n8et weg dat ik hem een zetje de goede kant op wil geven.
Dido schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

[...]

[...]

Nee, als dit soort nieuws te vroeg uitlekt vertrekt iedereen die capabel is en dus makkelijk een nieuwe baan vindt. Wat overblijft is een afgeslankt kader van mensen die om verschillende redenen niet snel weg kunnen (bijvoorbeeld omdat ze niet de meest capabele werknemers zijn) en bij wie de motivatie per direct tot onder nul daalt. Met als gevolg dat de vestiging die gesloten gaat worden, een proces dat best geruime tijd kan duren, per direct veel minder productief wordt of zelfs (nog meer) verlies gaat draaien. Dat weegt echt niet op tegen die paar extra afkoopsommen die ze besparen, de kosten van een sociaal plan zitten eigenlijk altijd in de mensen die het onderste uit de kan halen omdat ze vanuit die baan uiteindelijk in de WW komen.

Ik heb dergelijke sterfhuisconmstructies meegemaakt, en ik begrijp heel goed waarom dit soort nieuws onder embargo blijft totdat alles in kannen en kruiken is.
Precies. Vooral belangrijk dar de business netjes wordt overgedragen/afloopt. Grote kans dat een bepaalde club zelfs extra krijgt om tot het eind de boel af te sluiten.

Sociaal plan is bedrijfs-breed, en is zeker voor mensen met veel dienstjaren zeker heel sociaal te noemen. (Tov wettelijke regelingen tegenwoordig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Scheurbuik schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Hij handelt niet, ik zou dat doen. En dat is hier exact hetzelfde. ik heb gewoon vertrouwelijkheid getekend voor mijn werk, wat strafbaar is om te delen. Je zou het zelfs als koersgevoelige informatie kunnen bestempelen. (Al is het een marginaal onderdeel). Civiel rechtelijk zou ik sowieso in theorie kunnen worden aangepakt. Allemaal hypothetisch.
Als jij informatie krijgt van iemand die in een blackout trade window zit vanwege kennis die impact hebben om de beurswaarde maar nog niet publiekelijk beschikbaar is en jij gaat handelen, dan is het een strafbaar feit van jou.

Dat is dus wel degelijk het grote verschil hier.

Maar je hebt getekend voor vertrouwelijkheid, die je niet schendt als je je vriend wijst op dingen die voor hem waarneembaar zijn in het bedrijf, zoals winstwaarschuwingen, bouwplannen elders in europa, maar ook dingen die intern gebeuren “hey, valt het je ook al op dat contracten niet verlengd worden? “.

Wees creatief, of houdt het bij het advies: die andere baan lijkt beter bij je te passen en is een hele goede kans.

Meer smaakjes zijn er volgens mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 01:17

Hakulaku

Meh

Moeilijk om advies te geven.

Zelf zou ik te raden gaan wat voor advies ik hem gegeven als ik die vertrouwelijke informatie niet had. Zoals je zelf al zei, is er een hoop op te maken uit de staat van een vestiging of bedrijf. Als een leidinggevende al reeds heeft aangegeven dat het slechter gaat, zou je daar altijd naar kunnen verwijzen.

Daarnaast zei je zelf al punten waarom je denkt dat het voor hem een goede stap is, zonder daarbij de gevoelige informatie prijs te geven. Ik denk dat je dan al een hele stap verder bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-09 09:38
Geef hem gewoon discreet een flinke douw de goede richting op. Volgens mij ben je bijdehand genoeg zodat dit je functie niet raakt.

Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:05
Halverwege de avond naar de wc gaan, voor je wegloopt dit topic open op je telefoon en tegen je vriend zeggen, kijk nou wat ik tegenkom op internet is ook nog een optie....

Zonder gein, wil je jouw baan riskeren voor zijn baan? En hoe groot is het risico dat het rond gaat zingen als hij het weet? Versus hoe hard wordt je vriendschap geraakt als hij het achteraf ontdekt. Dat zijn de te maken afwegingen die je zelf moet maken. En ja, het is soms volkomen k.. om hoger in de organisatie te zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr.robert
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-09 21:05
Kan je deze vriend vertrouwen? Zou je hem iets vertellen waarvan je beslist wil dat het geheim blijft? Hoe goed is de vriendschap?

Als het echt een goede vriend betreft, die je dus ook kan vertrouwen, zou ik zelf toch vertellen dat er mogelijk/waarschijnlijk grote veranderingen aankomen. Door die veranderingen is de andere baan een nog betere kans, die hij nu moet pakken. Ik zou niet verder in detail treden en eerlijk zeggen dat je niet meer kan vertellen dan dit.

Alleen jij kan dit inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:51
Ik zal het gewoon vertellen (datgene wat toelaatbaar is).

[ Voor 79% gewijzigd door Monkeydancer op 01-11-2023 12:14 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Monkeydancer schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:38:
Trek je niet te snel een conclusie? Bij een sluiting van een vestiging komt veel kijken;
  • Het kan zijn dat je vriend bijv. een ontslagvergoeding krijgt en een transitievergoeding
  • Hij kan ook overgeplaatst worden naar een ander locatie. Bedrijf hoopt dan dat hij zelf ontslag neemt of regeling treft. (Als degene veel jaren bij bedrijf werkt).
  • Hij gaat naar een andere werkgever toe.
Heb je het topic wel gelezen? Verplaatst naar buitenland en vriend werkt er 5 jaar dus vergoeding is 3x niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Monkeydancer schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:38:
Waar denk je dat heel dit topic om draait }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:53
Dit. Gewoon zeggen dat het slecht met het bedrijf/vestiging gaat. Het is je vriend, als het goed is kan hij daar ook wel zijn mond over houden tegenover anderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:50
Maar jouw vriend heeft waarschijnlijk ook goede collega's / vrienden / affaire op zijn werkplek, die hij ook graag wil beschermen voordat het bekend wordt.
En voordat je het weet gaat het nieuws het hele bedrijf rond, en ben jij de pineut.

Meer dan "ik zou die kans grijpen" en een duidelijke gezichtsuitdrukking zou ik niet geven.
Aan hem om dan de hint te snappen en hier naar te handelen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:34
Dit zou ik zeggen:

Ik kan niet alles met je delen wat op ons hoofdkantoor gebeurd maar mijn advies zou zijn: ga voor die andere baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:46
Er is waarschijnlijk genoeg publiek beschikbare info (zoals bv die 60% bezetting) die je kunt gebruiken in je argumentatie naar hem om echt wel voor die baan te gaan ("als ik jou was zou ik dit onmiddellijk doen, want zus en zo, dus morgen nog bellen!") zonder dat je je beroepsgeheim daarmee overtreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Limbeckx schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:18:
Dit zou ik zeggen:

Ik kan niet alles met je delen wat op ons hoofdkantoor gebeurd maar mijn advies zou zijn: ga voor die andere baan
Dit is ook hoe ik het zou doen, bij een goede vriend die ook z'n mond verder dicht kan houden. Ik zou het nog iets anders formuleren:

Ik kan niet alles met je delen wat op ons hoofdkantoor gebeurd maar met wat ik weet zou mijn advies zijn: ga voor die andere baan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
@Scheurbuik En, hoe is het afgelopen? Wat heb je je vriend geadviseerd?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Scheurbuik
Hij is voor de andere baan gegaan. :). Hij had de knoop al doorgehakt, dus ik heb hem geen zetje hoeven geven.

Voor de rest is de sluiting nog steeds niet gecommuniceerd of uitgelekt, dus wat dat betreft houdt de or het wonderbaarlijk stil.
Pagina: 1