Frame, hoeveel rachels & balken zolder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 21:12
Ik wil graag de zolder isoleren van binnenuit. Hiervoor heb ik als afwerking underlayment 18mm 244x122cm

(i)
Op één kamer wil ik het underlayment op de balken schroeven, met balken ertussen. Ik heb een foto toegevoegd van hoe ik het wil maken en wil jullie vragen of dit wel sterk genoeg is en of het niet kan gaan doorhangen bijv.

De afstand tussen de gordingen h.o.h is ongeveer 140cm. Balken ertussen zijn 5x5 en heb ik om de 60cm geplaatst. Ik kom aan de zijkant van de underlayement plaat uit met een iets bredere balk (5x7,5) zodat ik hier 2 platen op kan schroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRjBqGHxG_gvi-fUcpVMesrEmY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iE1Xfotrf96xehdYQSHynfG8.jpg?f=fotoalbum_large

(ii)
In de andere ruimte lijkt het mij makkelijker rachels op de gordingen te maken. Voordeel is dat ik de rachels dan ook iets kan uitvlakken als de gording scheef wegloopt. Maar hoe dit frame te maken en met welke maat rachels? Gordingen hebben dus h.o.h. afstand ongeveer 140cm

[ Voor 8% gewijzigd door jhveldhuis op 24-10-2023 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
ps het blijft zichtwerk die underlayement platen, dus schroef het liefst zo minimaal mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Hoe krijg je zo een plaat de trap op? 244x122?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 21:51
Underlayment voor een schuin dak is wel een beetje overkill, maar oké.
'Normaal' komt hier gewoon een gipsplaat (9 of 12 mm dik) op. plafondschroot (22x70mm) op 30 cm.

Underlayment in HSB wordt gezet op CLS/SLS 38x89 op 60 cm.

Als je plafondschroot wil gebruiken kun je eerst een lat langs de gording schroeven. Deze kun je iets buiten de gording laten uitsteken, of de plafondschroot dikte dieper leggen. Die vlak je dan al volledig uit. Daar schroef je de schroot dan weer op.

Edit:
Hier nog met afbeeldingen:
https://www.mijnkluswijzer.nl/schuin-dak-isoleren/

[ Voor 8% gewijzigd door BennieWolters op 24-10-2023 22:10 ]

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Idd overkill maar esthetische overweging het underlayement, blijven dus in zicht en geen afwerking nodig.

Twee vragen:

--> ik wil graag twee platen laten uitkomen op de balk, is dan de 38mm (dus +/- 2cm p/kant) wel genoeg om te schroeven met spaanplaatschroef 4*60mm? Of draai je daar de balk bijv. om zodat je 89mm hebt (zoals op mijn foto)?

Als je plafondschroot wil gebruiken kun je eerst een lat langs de gording schroeven. Deze kun je iets buiten de gording laten uitsteken, of de plafondschroot dikte dieper leggen. Die vlak je dan al volledig uit. Daar schroef je de schroot dan weer op.

--> door op de gording een rachel te schroeven kan je het idd meteen recht maken, mooi! Door daar weer om de 60cm rachels op te plaatsen heb je een mooi frame. Maar welke maat rachels zijn dan aan te bevelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhveldhuis
No Hands schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:35:
Hoe krijg je zo een plaat de trap op? 244x122?
Er zit daar op zolder een luik naar de garage beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Weet je zeker dat je de platen op een balk uit wil laten komen en niet gewoon versprongen tov elkaar zoals je dat ook met laminaat of gipsplaten doet? OSB met messing en groef en dan maakt dat niet uit en kan je gewoon 'doorstapelen'.

Ik zou zeker om de 30cm een rachel maken als je ze ophangt, voor wanden is om de 60cm prima, omdat alles dan op de grond staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 21:51
jhveldhuis schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:12:
Idd overkill maar esthetische overweging het underlayement, blijven dus in zicht en geen afwerking nodig.

Twee vragen:

--> ik wil graag twee platen laten uitkomen op de balk, is dan de 38mm (dus +/- 2cm p/kant) wel genoeg om te schroeven met spaanplaatschroef 4*60mm? Of draai je daar de balk bijv. om zodat je 89mm hebt (zoals op mijn foto)?
2 cm per kant is prima.
Maar als het puur voor het zicht is en je vindt hout mooi, dan kun je er ook nog eventueel 9 mm dikke plaat tegen aan schroeven. Dan heb je dus zat aan plafondschroot van 22 x 70 mm. Dat scheelt in de kosten.

--> door op de gording een rachel te schroeven kan je het idd meteen recht maken, mooi! Door daar weer om de 60cm rachels op te plaatsen heb je een mooi frame. Maar welke maat rachels zijn dan aan te bevelen?
22 x 70 is een normale plafdonschroot maat.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:47
jhveldhuis schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:06:
Ik wil graag de zolder isoleren van binnenuit. Hiervoor heb ik als afwerking underlayment 18mm 244x122cm
Vergeet je je 100% dampdichte afdichting aan de binnenzijde niet?

Die zie ik nog niet op je fotos, terwijl je wel al een soort rachelwerk gemaakt lijkt te hebben voor de afwerkingslaag.
Of komt die folie tegen je rachels aan? (welke je vervolgens met honderd schroeven gaat doorprikken met het vastschroeven van de beplating?)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je kan HoH 40cm maken en je platen liggend (verstek) ipv staand doen, zorg dat je ragelwerk goed HoH zit en gebruik niet te lange schroeven. let ook op dat je zo vlakmogelijk begint anders moet je veel bijstellen met je gipsplaat denk aan veel stucwerk

doe het in elk geval niet overhaast, let op dat je hout niet verstikt, of dubbele isolatie lagen en andere nasty zooi je kan beter nog 10 uur onderzoek doen/inlezen etc dan denken dat het wel goedkomt.. bv folie overlappend plaatsen

goeie folie en tape + kit gaat je veel schelen, het is wel prijzig maar wanneer je het laatste speeltje/gaatje dichtmaakt gaat je dat enorm in stookkosten besparen.

Mijn zolder heb ik ook geisoleerd, maar als ik het weer ga doen (ander huis) dan ga ik voor een piepschuim achtig materiaal met hoge R waarde (tong-groef en gips aan de binnenzijde.

Tja vanalles

Pagina: 1