Ik ben de herfst begonnen met een onderdeel van mijn domotica, namelijk het smart maken van de bestaande hotelschakeling. Een eis voor mij (WAF) is dat de beweginsgestuurde lampen overruled kunnen worden met de reeds aanwezige knoppen.
Als ik naar de oplossing kijk, dan heb ik bedacht dat tussen de bestaande hotelschakeling en de zwarte schakeldraad de Shelly 1 plus geplaatst dient te worden. Maar aangezien de Shelly slim is, moet er wel altijd zowel de bruine als de blauwe op aangesloten worden.
Schematisch gezien is dit de nieuwe opzet:
/f/image/9EsCvwYQbT6wsoRAy83HT8ns.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb eerst onderzocht om de Shelly fysiek bij de 2e schakelaar in te bouwen (vandaar het schema), maar de bruine draad heeft daar geen overruimte, dus toen ben ik op het idee gekomen om de Shelly vlak bij de lamp in te bouwen.
Zoals jullie kunnen lezen heb ik weinig tot geen ervaring met electra, dus vandaar mijn vragen:
Als ik naar de oplossing kijk, dan heb ik bedacht dat tussen de bestaande hotelschakeling en de zwarte schakeldraad de Shelly 1 plus geplaatst dient te worden. Maar aangezien de Shelly slim is, moet er wel altijd zowel de bruine als de blauwe op aangesloten worden.
Schematisch gezien is dit de nieuwe opzet:
/f/image/9EsCvwYQbT6wsoRAy83HT8ns.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb eerst onderzocht om de Shelly fysiek bij de 2e schakelaar in te bouwen (vandaar het schema), maar de bruine draad heeft daar geen overruimte, dus toen ben ik op het idee gekomen om de Shelly vlak bij de lamp in te bouwen.
Zoals jullie kunnen lezen heb ik weinig tot geen ervaring met electra, dus vandaar mijn vragen:
- kan ik de Shelly inbouwen met alleen de zwarte schakeldraad als input ?
- en dan heb ik uiteraard ook nog bruin en blauw nodig omdat de Shelly permanent aanstuurbaar moet zijn ?
- ik heb begrepen dat ik niet eens een uitgaande schakeldraad nodig heb omdat ik het schakelsignaal van de Shelly in mijn hub (Homey) kan afvangen. Heeft iemand hier ervaring mee ?
- of ben ik echt heel verkeerd bezig omdat de lamp al slim is en kan het veel simpeler ? Mijn eis blijft wel dat de fysieke knoppen altijd gebruikt moet kunnen worden om de smart aan/uit te kunnen overrulen.