Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:01
Ik hoop dat de vraag goed staat. Mijn vermoeden is dat er ergens iets is in de netwerkinstellingen dat toegang van de Android app DS Audio naar mijn Synology DiskStation 920+ tegenhoudt. Maar als het beter bij de Synology topics past, dan moet het verplaatst worden. Wellicht is het toch een instelling op de NAS...

Ik zit sinds een maandje achter een Nokia xs-2426g-b modem/router combinatie van Delta Internet. Ik had voorheen bij Ziggo hier geen probleem mee, maar ik weet niet of deze fout helemaal samenhangt met de wissel naar Delta, omdat het me nu pas opviel.

In het modem heb ik de poorten 5000 en 5001 doorgestuurd naar de Synology (op basis van https://kb.synology.com/n...used_by_Synology_services). Op de Synology is Quickconnect enabled. In de app maak ik connectie via de Quickconnect ID. Als ik in mijn LAN zit, dan maak ik dus een verbinding, zit ik op mobiel internet, dan blijft de app oneindig laden. DS File en Synology Photos werken wel extern, alleen de DS Audio niet. :?

Aangezien alle instellingen lijken te kloppen en ik op internet alleen maar instructies vind over de bovenstaande instellingen en niemand mijn probleem lijkt te hebben, wil ik hier vragen: wat kan ik allemaal testen om uit te vinden waar het probleem zit? Om in stap 2 het probleem eens op te lossen. _/-\o_

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:41

Reinier

\o/

Misschien moet UDP 1900 ook nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Kijk eens wat je externe IP adres is. Delta past CGNAT toe in sommige gevallen en dan krijg je geen echt extern IP (deze wordt gedeeld met andere klanten) en is port forwarding niet mogelijk.

Ga dus even naar watismijnip.nl. Zit het in deze range dan ben je het bokje.

100.64.0.0 tot 100.127.255.255

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 24-10-2023 19:11 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Op een website als dat zie je niet je eigen ip adres als je achter GC-NAT zit. En dat zal waarschijnlijk wel het probleem zijn. In het modem zelf kun je wel je eigen ip adres zien en die zal dan met 100. beginnen. GC-NAT kun je uit zetten via Mijn Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Dank voor het meedenken!
Reinier schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:02:
Misschien moet UDP 1900 ook nog?
Die had ik nog niet gezien, die is van Audio Station. Helaas verandert die forward-regel niets...
nelizmastr schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:11:
Kijk eens wat je externe IP adres is. Delta past CGNAT toe in sommige gevallen en dan krijg je geen echt extern IP (deze wordt gedeeld met andere klanten) en is port forwarding niet mogelijk.

Ga dus even naar watismijnip.nl. Zit het in deze range dan ben je het bokje.

100.64.0.0 tot 100.127.255.255
Zowel volgens watismijnip.nl als volgens de instellingen van modem/router heb ik een IP dat begint met 83., dus dat is het (helaas) ook niet.

Wat kan ik nog meer proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:28
Heb je firewalling aanstaan op je NAS? Je kan testen met een Allow rule voor DS Audio. Hier staan dan de poorten bij benoemd. Dan kan je aan de hand van die waardes ook je router nalopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Ook nog een belangrijk detail: je test dit van buiten je eigen netwerk neem ik aan?
Want binnen gaat sowieso niet werken, port forwards hebben geen vat op verkeer van binnenuit en als je rechtstreeks op je WAN IP of een (D)DNS record zou gaan dan heb je het probleem dat hairpin NAT niet werkt op provider routers dus dan moet je wat anders verzinnen (bijv. interne DNS server).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
CuBras schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:21:
Heb je firewalling aanstaan op je NAS? Je kan testen met een Allow rule voor DS Audio. Hier staan dan de poorten bij benoemd. Dan kan je aan de hand van die waardes ook je router nalopen.
De firewall staat helemaal uit.
Verder staan deze instellingen onder Security (standaard) op deze wijze ingesteld, maar daarvan heb ik geen idee wat het doet, dat gaat mijn leken-pet te boven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuT5hDbRhpBcVbBNvsGme3MHsK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oFJrzUmHgE2taXZClwUftx35.png?f=fotoalbum_large
nelizmastr schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:23:
Ook nog een belangrijk detail: je test dit van buiten je eigen netwerk neem ik aan?
Want binnen gaat sowieso niet werken, port forwards hebben geen vat op verkeer van binnenuit en als je rechtstreeks op je WAN IP of een (D)DNS record zou gaan dan heb je het probleem dat hairpin NAT niet werkt op provider routers dus dan moet je wat anders verzinnen (bijv. interne DNS server).
Ja! Want zit ik op de Wifi van mijn thuisnetwerk heb ik geen enkel probleem. Schakel ik naar mobiel internet dan ervaar ik het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
OK, ik ben weer een stukje verder in het Troubleshooten. Denk nu toch dat het aan Synology ligt.. Wat heb ik vastgesteld:
* Als ik inlog met het Quickconnect ID van mijn NAS dan kan ik inloggen als ik in mijn eigen LAN zit
* Als ik inlog met mijn hostname (nasnaam.synology.me) die doorlinkt naar mijn extern ip kan ik inloggen als ik op WAN zit.
Dat is alleen erg onhandig, want de bedoeling is natuurlijk dat je naadloos kunt inloggen op DS Audio ongeacht waar je bent.

Maar ja, weet ik nog niet waar ik iets moet veranderen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:31
doe een een scan vanaf internet op de door jou geforwarde poorten op bijvoorbeeld https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:26
Als je die poorten correct geforward hebt moet je vanaf het internet met een webbrouwser op de Nas kunnen komen als je WanIpAdres:5000 gebruikt.
Lukt dat niet dan werkt je forwrading niet en heeft het niets met Synology of Ds Audio te maken.

PS.
Het is nooit verstandig om je admin poorten zo maar te forwarden en die bloot te stellen aan internet aanvallen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
De poorten stonden correct open.

In de instellingen van de Synology (onder External Access > Router Configuration) vond ik ook nog een regel voor een poort voor Quickconnect. Deze poort stond in de router nog niet open, en dit heb ik alsnog gedaan. Deze regel gaat uit van een externe poort naar een (andere) lokale poort 6690 conform de instelling in Synology.
Nu kan ik in DS Audio wel inloggen met de Quickconnect, maar alleen met HTTPS uitgeschakeld. Ik kan nergens vinden of ik een andere poort moet gebruiken voor een beveiligde verbinding of dat ik ergens een certificaat voor moet aanvragen.
Ben(V) schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:57:
Het is nooit verstandig om je admin poorten zo maar te forwarden en die bloot te stellen aan internet aanvallen.
Even los van mijn concrete probleem nu met Quickconnect: hoe zou ik dan de externe toegang regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Patrick_6369 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:45:
* Als ik inlog met mijn hostname (nasnaam.synology.me) die doorlinkt naar mijn extern ip kan ik inloggen als ik op WAN zit.
En dit probleem ligt aan de Nokia, omdat die - voor zover ik kan vinden - geen NAT loopback ondersteunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:26
Schakel de Vpn server in je Nas in, forward de poort van de Vpn server, instaleer een Vpn client op je device en gebruikt de Vpn tunnel als je vanaf het internet komt.
Die Vpn tunnel zorgt ervoor dat je device veilig naar je lan connect.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1