Voetlood vs. knelstrip

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Conroe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-06 08:13
Wij zijn bezig om offertes te verzamelen voor het vernieuwen van het bitumen dak van onze uitbouw. Reden is tweeledig:

1) het bitumen ziet er gewoon niet goed uit en aan het aantal kleine reparatie-strookjes te zien heeft de vorige eigenaar ook al het een en ander laten repareren.
2) 1 tot 2 keer per jaar hangen er een paar druppels aan het onderliggende balkenplafond, tot nu toe heb ik dit steeds op kunnen lossen door een aantal verdachte plekjes met kit aan te pakken. Het water komt naar binnen ongeveer 20 cm van de aansluiting met de gevel.

Nu zijn er 2 mogelijke oorzaken voor de lekkage, het is of het slechte bitumen of de aansluiting met de gevel.

Ik verdenk persoonlijk het bitumen. Waarom ? We wonen nu 6 jaar in dit huis en pas de laatste 18 maanden doet de lekkage zich voor. Als de gevel het probleem was, zo is mijn redenatie, hadden we dit eerder moeten merken. Er kan zich natuurlijk een uitzonderlijke situatie van hevige regenval en de verkeerde windrichting voor hebben gedaan, maar de kans dat dat pas na 5 jaar voor de eerste keer gebeurt lijkt me niet heel groot.

Een dakdekker heeft nu voorgesteld beide problemen tegelijkertijd aan te pakken door enerzijds nieuw bitumen te plakken en anderzijds het voeglood gedeeltelijk te vervangen door een knelstrip. Met name over de laatste oplossing weet ik maar weinig en ik kan niet beoordelen of dit een goede oplossing is.

Dit is de situatie ter plaatse. Beetje achtergrond: deze uitbouw is als laatste door de vorige bewoners geplaatst en moest qua hoogte op een al bestaande uitbouw aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLGtBB8zXVDmLXjQUkkcH_3j56g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TTnubiq821E80W2yUnuErz0B.jpg?f=user_large

Dit lijkt me te zijn zoals het moet. Voeglood is over voldoende hoogte ingeslepen en sluit verticaal aan op het horizontale dakschot. Hier wil de dakdekker ook verder niks aan doen.

Dan komt het gedeelte onder de vensterbank. Hier ligt het voeglood duidelijk lager, waarschijnlijk ingegeven door de vensterbank + het feit dat de al bestaande uitbouw natuurlijk leidend was voor de hoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfV3-YZ-Ls_4jI5jnuyfIPrhYOU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jn4SFDFwcCAgwfbdOyoqR883.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAdnjJixQIaJxbg0vkfcC4w7Zhk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JsGc4kGkIN6sgBxChuJLNUR4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ec72-FtfX0QxnoOKa9T0udPD1w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JCIDmgIcbPqUmYq4nf9rEdav.jpg?f=user_large

Volgens de dakdekker is er vocht achter het voeglood onder de vensterbank voelbaar. Dat lijkt me op zich mogelijk, bitumen en voeglood zijn immers niet waterdicht met elkaar verbonden en bij een bui blijft er water staan op het dak, ook in het gedeelte wat onder het voeglood zit.

De dakdekker stelt voor dit stuk lood af te snijden, een knelstrip te monteren en dan het bitumen tot die hoogte op te branden. Afwerking zal waarschijnlijk met een kitrand zijn.

Is dit een correcte oplossing ? Ik kan er weinig over terug vinden behalve dat voeglood in de meeste gevallen wordt aanbevolen.

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Kit? Ik zou het niet op mijn dak willen. Lekker voor je keukenblad en je douchecabine, niet op je dak.

Als het regent, staat je dak dan vol water? Loopt het wel snel genoeg weg zodat het niet te hoog komt te staan en het probleem veroorzaakt. Het lijkt me dat dat eerst moet worden bekeken, dan idd bitumen zo hoog mogelijk op branden en dan een nieuwe loodslab, mijn voorkeur zou zijn gewoon inslijpen en vastzetten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Een knelstrip heeft een kleine kitrand bovenop het profiel. Da's niet ideaal maar wel makkelijk te inspecteren en waar nodig, op termijn, te repareren. Als ik naar de foto's kijk en jouw beschrijving lees, is dit an sich een redelijk beheersbare oplossing. Zolang je maar periodiek de kitrand inspecteert. Alternatief is een grootscheepse verbouwing van jouw dak. Kan ook natuurlijk; als je de fondsen hebt liggen ;)

Ik kan niet kijken in jouw portemonnee dus uiteindelijk is het aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

No Hands schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:24:
Kit? Ik zou het niet op mijn dak willen. Lekker voor je keukenblad en je douchecabine, niet op je dak.

Als het regent, staat je dak dan vol water? Loopt het wel snel genoeg weg zodat het niet te hoog komt te staan en het probleem veroorzaakt. Het lijkt me dat dat eerst moet worden bekeken, dan idd bitumen zo hoog mogelijk op branden en dan een nieuwe loodslab, mijn voorkeur zou zijn gewoon inslijpen en vastzetten.
Dit is wel een goeie. Komt daar überhaupt water?

Verder zijn lekkages in bitumendaken altijd lastig. het kan goed ergens lekken, tussen de bitumenlagen 3 meter verder lopen en daar naar beneden komen. Slecht is slecht en dan kun je dat idd het beste vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Conroe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-06 08:13
Er staan altijd wel kleinere plasjes op het dak maar niets schokkend, in ieder geval niet hoog genoeg om langs de gevel achter het bitumen te kruipen.

En ook hier: dat hadden we dan waarschijnlijk al eerder gemerkt en de lekkage is iets van de laatste tijd. Denk daarom ook dat afwatering niet het probleem is.

Die kit is trouwens wel voor daken en geen siliconenkit voor in de badkamer of iets dergelijks. Het is ook maar een tijdelijk lapmiddel totdat het probleem bij de wortels aangepakt kan worden.

iRacing Profiel