Advies Zonnepanelen OOST-WEST of Zuid opstellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dataSlut
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:35
Momenteel heb ik 8 zonnepanelen (vanuit de bouw) maar door de komst van een full electric auto en 4 lucht-lucht warmtepompen zou ik graag meer energie opwekken met extra panelen :)

Naast mijn woning is een carport en garage, waar ik zonnepanelen op wil laten plaatsen. Maar gezien de verschillen in aanbieding zou ik graag jullie willen raadplegen voor advies.
Foto's
De daken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWmP6tfrUZhDRk9s4MlY0JMCcc0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zp7GXrTxHyesDJBTMq5CD9Zq.png?f=user_large

O-W opstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2OAuEViVJP36k1k5JMkTW0DCIk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JWU7laCi3zpU89R69TFdeHrC.png?f=user_large

Zuid opstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBdfI2vjWsjJQA9fBZc4sMRfS1c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iRWovuT3Xh4oMWD7viPqUNxB.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
  • Garage 21m2
  • Carport 26m2
Schaduw
Minimaal last van schaduw volgens mij.
Jaarverbruik
Ongeveer 5500kWh verbruik en 1000kWh terug levering.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 Fase, hoofdzekering van 40A
Budget en doel
Doel is zoveel mogelijk van mijn verbruik zelf opwekken. Qua prijs wil ik uitkomen rond € 1 per Wp.
Wie gaat het project uitvoeren
Nog niet bekend, als ik geen goede aanbiedingen krijg overweeg ik het ook zelf te plaatsen.
Bijhouden van data
Monitoring via app is wel prettig, verder geen bijzondere wensen of eisen.
Reeds verkregen offertes
De aanbiedingen liepen uit een, allen met volledige installatie en wifi:

Micro omvormers
10x Jinko 54HL4R-B 430W, Enphase IQ8M totaal 4300 Wp á €1,15 per Wp
11x Jinko 54HL4R-B 435W, Enphase IQ8 Plus totaal 4785 Wp á €1,17 per Wp

Power optimizers
11x Das Solar 430W, Solaredge SE4000 HD Wave + 11x S440 Power Optimizers totaal 4735Wp á €1,31 per Wp

String
12x Talesun 415Wp TP7F54M, Growatt 4600TL-XE totaal 4980 Wp á €1,17 1.08 per Wp.
11x Zonneplan 410Wp, Zonneplan One totaal 4510 Wp á €1,23 per Wp.
10x Jinko 54HL4R-V 440Wp, Solplanet ASW3680-S totaal 4400 Wp á €0,87 per Wp
Vragen
Vragen die ik (nu) heb zijn:
  • Heeft een Oost-West opstelling zin in mijn situatie?
  • Zou ik voor power optimizers/micro omvormers moeten gaan?

[ Voor 0% gewijzigd door dataSlut op 24-10-2023 16:50 . Reden: Update prijs ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-06 14:35
Ik zou gaan voor een string opstelling. voor de beste orrientatie zou ik berekeningen laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedego
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-06 22:33
Ik heb mijn panelen op mijn dak (Zuid, 8º hellend) in oost-west gezet zodat ik de opwek over de dag iets meer spreid. Dat ik in totaal een paar procent minder opwek neem ik voor lief. Mijn doel is vooral om iets eerder op de dag een opwek te hebben die ook echt gebruikt kan worden en in de avond ook langer nuttig is. Het is een beetje voorbereidend op afbouwen van salderen, maar ook vanuit duurzaam perspectief. Direct gebruiken wat ik opwek.

Dit is de opbrengstgrafiek van mijn opstelling (o/w) en een kennis (z). Ik denk niet dat het substantieel is, maar het geeft een lekker gevoeg :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fx0cYWM2LBdWkspsxWRrQBHCgAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YcXNETO2JbKJ574VimZeuSjx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:22
Mij lijkt het beter dat je extra panelen op je zadeldak legt. Op je garage/carport ga je minder opbrengst hebben wanneer je het harder nodig hebt, namelijk in de donkere maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
Oost west of zuid, het is maar net wat je eigen idee erbij is. Bij een zuid opstelling lever je rond het middaguur een enorme hoeveelheid stroom aan het net, en in de vroege ochtend en late middag heb je minder opbrengst. Met een oost west opstelling heb je dus het omgekeerde, maar dan uiteindelijk een iets minder hoge opbrengst. Ander voordeel van oost west, de onderconstructie is wat goedkoper.

Over de offertes, gewoon een string systeem, geen gedoe met die micro-omvormers of optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:55
Bij gelijk aantal panelen gewoon op zuid.

Bij oost west moet het aantal panelen minimaal 10% hoger zijn, eigenlijk meer omdat er een hogere prijs aan zal hangen.

Oost west levert in absolute zin namelijk iets minder op per paneel.

Welk legplan hoort er bij de Talesun? Het omvormer merk bij die optie is wel een onbekende.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 24-10-2023 20:02 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dataSlut
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
jedego schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:22:
Dit is de opbrengstgrafiek van mijn opstelling (o/w) en een kennis (z). Ik denk niet dat het substantieel is, maar het geeft een lekker gevoeg :-)
Precies, daarom lijkt me dat wel mooi. Mede omdat ik ook panelen heb die wel op zuid liggen zou ik dan over de hele dag heen zelf opwekken voor mijn eigen gebruik. Maar als het salderen nog even aan blijft heb ik natuurlijk liever hogere totaal (piek) opbrengst.. daarom twijfel ik.
KweNi schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:10:
Mij lijkt het beter dat je extra panelen op je zadeldak legt. Op je garage/carport ga je minder opbrengst hebben wanneer je het harder nodig hebt, namelijk in de donkere maanden.
Ik begrijp je advies. Voor mij is dat ook een esthetische afweging. Nu liggen er in-dak panelen op, als ik er bij leg dan wordt het aanzicht echt niet mooi. Ik zou dan liever op termijn alle panelen op het zadeldak vervangen en extra bij leggen.
Ronald schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:01:
Bij gelijk aantal panelen gewoon op zuid.

Bij oost west moet het aantal panelen minimaal 10% hoger zijn, eigenlijk meer omdat er een hogere prijs aan zal hangen.

Oost west levert in absolute zin namelijk iets minder op per paneel.

Welk legplan hoort er bij de Talesun? Het omvormer merk bij die optie is wel een onbekende.
Dit geeft wel duidelijk richting, zeker om dat op oost-west er zelfs minder panelen mogelijk zijn. Dankjewel!
Bij de Talesun hoort dit legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypHyKzwfsf_k5kgqpbtN6xs6t34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xFqRBigia31tDxeVXxpnlMe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht dat Growatt wel een bekende speler was? De Solplanet (bij de goedkoopste) had ik nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@dataSlut dan moet denk ik je doel 12 panelen zijn, oogt realistisch.

Ik bedoelde te vragen wat het legplan van de goedkoopste optie met de solplanet was.

Ik zou van de onbekende omvormer geen heikel punt maken, voor prijsverschil koop je een GoodWe of Growatt. Maar stel voor om er 12 van te maken liefst met bekendere omvormer

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dataSlut
@Ronald thanks, ik ga de goedkoopste leverancier eens bellen!

Het legplan daar was nu met 10 panelen, met de oost west opstelling zoals in de topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Overigens met 12x 440 zou ik toch willen adviseren om er een 3 fase 5kW voor in te zetten. Dat gaat over algemeen beter om met netcongestie

Pagina: 1