wil cm naar gewicht rekenen, meetbrief van een schip.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAnanas
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-10-2023
Mijn vraag
wil mijn meetbrief in excel zetten. als ik cm invoer dat de een gewicht uitkomt. deze gegevens heb ik op papier. ik weet niet welke functie en/of formule ik moet gebruiken hiervoor. daarnaast zou ik niet waarschijnlijk niet weten hoe ik dat zou moeten toepassen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
verticaal zoeken, maar weet niet of dit klopt want, zou niet weten hoe ik dat toepast.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:03

g0tanks

Moderator CSA
Welkom op Tweakers. :)

Ik heb geen idee wat een meetbrief is, maar schijnbaar iets met schepen? Als je het conceptueel kunt uitleggen denk ik dat je meer hulp zult krijgen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Heb je dan een omvorming van lengte naar gewicht ? (Ga niet eenheden en grootheden door elkaar halen)

Dan kan je gewoon delen door die factor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:29

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar. Het is handig om duidelijk te krijgen wat je wil.
Wil je alleen een lengte meten, en zijn breedte en hoogte vast? Of moet je alledrie meten?
Als je van een afstand naar een gewicht wil, klinkt het namelijk alsof je de dichtheid moet gebruiken (gewicht / volume).

Probeer eens uit te leggen welke gegevens je hebt, en wat voor getal je wil krijgen. Ik zie namelijk ook geen verband met je verticaal zoeken.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:50
Ik vermoed dat TS het heeft over het verschil in diepte (in cm) van het schip in beladen toestand t.o.v. in onbeladen toestand.

Ik gok dat hij dus op zijn "meetbrief" een tabel heeft met dieptes en de corresponderende massa van de lading. In Excel wil hij dan een omzetting kunnen doen van een diepte naar een massa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Je zal de meetbrief moeten overtypen in Excel.
1 kolom met de cm's inzinking en 1 kolom met de m³ waterverplaatsing.
Dan kan je vervolgens inderdaad met de functie verticaal zoeken een waterverplaatsing bij een inzinking matchen. (eventueel kan je ook interpoleren voor tussenliggende waarden)
Zoet water is ±1 ton/m³, zout water is ±1,025 ton/m³. Maar voor beide waarden hangt het er een beetje vanaf waar je op het water zit. Met een hydrometer kan je het nauwkeurig meten.

Meetbrieven zijn overigens meestal niet heel nauwkeurig voor zover ik er ervaring mee heb...
Het is in ieder geval gemeten met een gemiddelde diepgang. Afhankelijk van de vorm van het schip kan het deplacement bij trim en slagzij flink afwijken...

Voorbeeldje van de gegevens in een meetbrief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jGZ-rvXcwgQonrPSI-F2OS7lgI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tdhEmQHrxG9UTBWTTiZbGc7A.png?f=user_large

[ Voor 65% gewijzigd door Paling1 op 24-10-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:36
Heb je de formule?

Dan kunnen we dat wel omzetten naar een formule dat je in excel kan gebruiken.
Paling1 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:13:
Dan kan je vervolgens inderdaad met de functie verticaal zoeken een waterverplaatsing bij een inzinking matchen. (eventueel kan je ook interpoleren voor tussenliggende waarden)
Zoet water is ±1 ton/m³, zout water is ±1,025 ton/m³. Maar voor beide waarden hangt het er een beetje vanaf waar je op het water zit. Met een hydrometer kan je het nauwkeurig meten.

Meetbrieven zijn overigens meestal niet heel nauwkeurig voor zover ik er ervaring mee heb...
Het is in ieder geval gemeten met een gemiddelde diepgang. Afhankelijk van de vorm van het schip kan het deplacement bij trim en slagzij flink afwijken...

Voorbeeldje van de gegevens in een meetbrief:
[Afbeelding]
Heb je dat stukje afbeelding uit deze pdf gehaald?

[ Voor 85% gewijzigd door Duke of Savage op 24-10-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Duke of Savage schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:19:
Heb je de formule?

Dan kunnen we dat wel omzetten naar een formule dat je in excel kan gebruiken.

[...]

Heb je dat stukje afbeelding uit deze pdf gehaald?
Nope... Ander schip, niet van mij.
Zijn officiele documenten afgegeven door de scheepsmetingsdienst van ILenT. Dus qua lay-out verschillen ze niet heel veel (afhankelijk van ouderdom)

[ Voor 16% gewijzigd door Paling1 op 24-10-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

offtopic:
Inzinking: is dat gebruikelijk in de binnenvaart of is dat vlaams? De hydrostatische tabellen die ik ken geven alleen displacement per diepgang aan (en eventueel ton/cm. inzinking per diepgang)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Lustucru schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:24:
[...]

offtopic:
Inzinking: is dat gebruikelijk in de binnenvaart of is dat vlaams? De hydrostatische tabellen die ik ken geven alleen displacement per diepgang aan (en eventueel ton/cm. inzinking per diepgang)
In de scheepvaart is het een groot feest met woorden waar de gemiddelde NL'er of BE'er nog nooit van gehoord heeft. Helemaal feest als het in het Duits, Frans of Engels moet.
Maar inzinking is min of meer hetzelfde als diepgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

IIG: hydrostatische tabel overtikken en dan idd met vert.zoeken of beter x.zoeken(). Er zijn hier tig topics te vinden over vert.oeken(), dus daar moet je wel uitkomen.
Afhankelijk van de vorm van het schip kan het deplacement bij trim en slagzij flink afwijken...
Als je displacement verandert bij slagzij zou ik een reddingsvlotje te water laten. Je bent aan het zinken. :+

[ Voor 49% gewijzigd door Lustucru op 24-10-2023 16:36 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Ik denk dus dat TS een papieren meetbrief heeft en die wil omzetten in een Excel zodat hij via Excel de tonnage weet als hij de diepgang meet.

Of omgekeerd natuurlijk als hij het tonnage weet weet hoe diep hij zal steken.

Weet niet of die lijn lineair is denk het niet.

Dus je zal de formule moeten zien te achterhalen. Zodat je die met de ontbrekende waardes kan invullen.

Ja dus zoals hierboven met de juiste zoekwoorden voor Excel er bij.

[ Voor 8% gewijzigd door Barrycade op 24-10-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Barrycade schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:33:
[...]
Weet niet of die lijn lineair is denk het niet.

Dus je zal de formule moeten zien te achterhalen. Zodat je die met de ontbrekende waardes kan invullen.
[...]
Bij een vierkant ponton dat zonder trim en slagzij in het water ligt is het lineair. Bij vrijwel alle ander schepen is het dus niet lineair.
De waarden in de meetbrief gaan vanaf ongeveer de diepgang van het lege schip (wel met voorraden) tot de maximaal toegestane diepgang. Waarden worden elke cm gegeven.

Die formule is dus verticaal zoeken, daar staan genoeg voorbeelden van op internet.
Interpoleren zou ook nog kunnen, maar als je de waterverplaatsingen al per cm diepgang hebt heeft dat niet veel zin.

[ Voor 14% gewijzigd door Paling1 op 24-10-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Lustucru schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:26:
[...]

Als je displacement verandert bij slagzij zou ik een reddingsvlotje te water laten. Je bent aan het zinken. :+
Haha...
Maar het gaat hier om de aanvangssituatie. In de meetbrief wordt ervan uitgegaan dat het schip altijd met 0cm trim en 0° slagzij in het water ligt.
Dat is vrijwel nooit de reële situatie. De echte waarden voor de diepgang bij een bepaalde belading wijken dus af van de lijst in de meetbrief.
Lange schepen buigen ook serieus door, dat maakt het feestje alleen maar leuker... *O*

[ Voor 8% gewijzigd door Paling1 op 24-10-2023 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

offtopic:
'displacement' toch maar vervangen door 'diepgang'? Nou zijn we het weer eens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Lustucru schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:45:
offtopic:
'displacement' toch maar vervangen door 'diepgang'? Nou zijn we het weer eens. ;)
Ik had beter ton/cm kunnen tikken dan klopt het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:45

sus

is druk :+

Lustucru schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:45:
offtopic:
Deplacement is toch echt een begrip wat ik tijdens mijn MAROF opleiding gebruikt heb :) Het is de waterverplaatsing van het schip, niet de diepgang van een schip. e.e.a. zijn wel gerelateerd aan elkaar uiteraard. Deplacement (het gewicht van het verplaatste water) is echter afhankelijk van het soort water waar je in ligt met je schip. Zoet water, zout water. En igv zout water is dan ook nog afhankelijk *waar*. De Middellandse Zee is zouter. Aan de polen is die ook hoger dan aan de evenaar.
Paling1 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:39:
Lange schepen buigen ook serieus door, dat maakt het feestje alleen maar leuker... *O*
Jep:
YouTube: MOL Excellence - Bending of Underdeck Passage

[ Voor 18% gewijzigd door sus op 27-10-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

sus schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:40:
[...]
Deplacement is toch echt een begrip wat ik tijdens mijn MAROF opleiding gebruikt heb :) Het is de waterverplaatsing van het schip, niet de diepgang van een schip. e.e.a. zijn wel gerelateerd aan elkaar uiteraard.
offtopic:
uh, je mist het punt. :) Paling1 schreef eerder dat het deplacement veranderde bij andere trim en helling. Dat is -aan de grond lopen en kapseizen daargelaten- niet waar.
Deplacement (het gewicht van het verplaatste water) is echter afhankelijk van het soort water waar je in ligt met je schip. Zoet water, zout water.
offtopic:
Zo heb je dat echt niet geleerd bij je MAROF. :P Deplacement (in tonnen) blijft gelijk als je van zoet naar zout gaat. Het verplaatste volume (in m3) verandert, en dus je draft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:45

sus

is druk :+

Lustucru schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 00:14:
[...]

offtopic:
uh, je mist het punt. :) Paling1 schreef eerder dat het deplacement veranderde bij andere trim en helling. Dat is -aan de grond lopen en kapseizen daargelaten- niet waar.

[...]

offtopic:
Zo heb je dat echt niet geleerd bij je MAROF. :P Deplacement (in tonnen) blijft gelijk als je van zoet naar zout gaat. Het verplaatste volume (in m3) verandert, en dus je draft.
offtopic:
Het deplacement is “het gewicht van de vloeistof die weg wordt gedrukt”, verplaatst dus. En dat is wel degelijk afhankelijk van het soortelijk gewicht van het water. Ook het jaargetijde speelt een rol, want dat is weer van invloed op de hoeveelheid zout in het water aan de oppervlakte.

Je gebuikt het deplacement om van daaruit te berekenen hoe diep je komt te liggen en of je over je merklijn gaat die voor dat gebied en evt jaargetijde van toepassing is (zie ook het plimsollmerk).

Zou je in het uiterste noorden je schip vol laden en je vaart dan naar de Carib, dan zink je behoorlijk in. Het gewicht van het schip is niet veranderd. Het deplacement wel.

Dat je toch inzinkt komt omdat het schip een opwaartse kracht heeft die gelijk is aan het gewicht van het verplaatste water (het deplacement dus). Is je deplacement groter dan wat je aan opwaartse kracht hebt… dan borrel je af.

Andersom, laad je in de Caribben je schip tot maxinale diepgang en je vaart er mee naar het noorden, dan kom je steeds hoger in het water te liggen.

https://nl.m.wikibooks.or...psstabiliteit/Hoofdstuk_1

[ Voor 13% gewijzigd door sus op 28-10-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

offtopic:
het gaat te ver hier, maar diegene die dat Wikibook geschreven heeft moet zich doodschamen. Ik hoop maar niet dat het een docent is geweest aan je opleiding.

Wat je zelf schrijft: deplacement is het gewicht van het verplaatste water. Dat levert (Archimedes!) een opwaartse kracht die in een evenwichtssituatie gelijk is aan het gewicht van het schip. Als het soortelijk gewicht van het water verandert, verandert het verplaatste volume. Het gewicht verandert niet.

Pagina: 1