Home Assistant leek met vragen...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:37
Hallo,

Zoals de titel al zegt ben ik een behoorlijke leek op het gebied van Home automation en wil graag wat meer info over dit product/aanschaf en of wat ik in gedachten heb mogelijk is.

Wat hebben we in huis wat ik graag wil gaan toevoegen of aanschaffen :

een Atlantis Explorer V4 WPB met hierbij de Cozytoch hub, ik vind dit een draak van het stukje software wat er bij zit, de temperatuur in het vat is niet te zien in de Hub, kan ik de WPB rechtstreeks bekijken/besturen vanuit Home Automation?

Klik aan klik uit ICS 2000 met hieraan gekoppeld meerdere slimme lampen o.a Ikea Tardefri, deze kunnen wel overgenomen worden door Home automation begreep ik kan de bijbehorende schakelaar ook worden overgenomen de ICS2000 kan dit namelijk niet?

Ook zit hierop 3 rolgordijnen met Motionblinds deze kunnen ook overgenomen worden en via een app op een bepaalde hoogte worden ingesteld?(eis van mijn vrouw....)

Tevens zit er een zonnescherm aangekoppeld met een SOMFY RTS motor die nu problemen geeft (als in Google assistent het commando geef sluit rolgordijen gaat het zonne scherm mee hoe ik het ook inricht (andere kamer buiten het huis ed). Dit gaat werken met Home automation?

Ik zou er ook graag een wind/regen en zonnemeter aan willen koppelen welke adviseren jullie?

Ik heb een Eufy deurbel met dual camera, kan ik de drukknop hier aan koppelen zodat het licht aangaat als de bel ingedrukt word? (ik moet daarvoor natuurlijk wel een schakelaar nog kopen)

Kan ik de ICS 2000 laten vervallen als bovenstaande gekoppeld word aan Home automation?

Verder heb ik een LG O LED deze kan ook gekoppeld worden?

Alles wat nu iin de Google assists gekoppeld is o,a 2 LG airco;s kunnen gekoppeld blijven met Assistent of moeten deze ook gekoppeld worden met Home automation?

Wil ook nog graag een P1 meter toevoegn aan mijn KWH meter, dit kan ook gekoppeld worden?

Wat is de beste setup om Home automation te draaien qua Raspberry Pi?

Veel vragen, ik weet het alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:59
Als de LG OLED (welk model gaat het om?!) functies heeft die bestuurbaar zijn middels het netwerk, dan kan dat prima. Maar ligt absoluut aan het model en functies.

Een P1 meter kan ook gekoppeld worden.

Als er veel naar een SD kaart geschreven wordt op de Pi (geen idee hierover), dan zal die snel stuk gaan. Andere optie is dan om een SSD te koppelen aan de Pi voor dit doeleinde.

Lijkt me dat de deurbel ook gekoppeld kan worden. Maar ik raadt je vooral aan om als eerste alle precieze hardware op te zoeken met model en modelnummers. Daar kan best verschil in zitten.

Daarnaast moet je kijken naar het protocol. Dacht dat KAKU op een bepaalde frequentie en protocol werkt, waarbij Tradfry en ook Hue weer op een andere.
Het kan allemaal wel gekoppeld worden, maar je moet zorgen dat je de aansturing ook hebt doormiddel van usb sticks en/of wifi.

Dit is even kort en plat gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
Wat is de beste setup om Home automation te draaien qua Raspberry Pi?
Niet. Gewoon niet doen. Je SD kaart gaat (snel) stuk en kun je opnieuw beginnen. Begin met een Intel NUC, thin client of een andere budget PC van Ali. Een Intel J4000 / N5000 is een hele goede start. En dan gewoon met een goede SSD en minimaal 8GB geheugen. Of koop Home Assistant Yellow / Green, dat is een all-in-one systeem voor Home Assistant.

Wat je het beste kunt doen is op de Integrations pagina kijken van Home Assistant. Daar staan alle merken en apparaten op die het out-of-the-box doen met Home Assistant. Maar dat zal je ook zelf even moeten uitzoeken. Je stelt nu ook enorm veel vragen, terwijl je ook gewoon ergens moet beginnen. Verwacht ook niet dat alles in één keer goed werkt. Dus begin gewoon ergens. Met één apparaat, met één automation, en bouw het vanaf daar uit. Anders zie je binnen de kortste keren door de bomen het bos niet meer.

@Arunia KlikAanKlikUit is ook een merk en de ICS 2000 is weer een Zigbee gateway 8)7. Die hebben het er qua terminologie ook niet eenvoudiger op gemaakt hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:01

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Die ICS2000 krijg je niet gekoppeld , althans, toen ik er mee bezig was 2 jaar geleden niet. Je moet dus via RFlink alles aansturen. Wel heb ik de ICS2000 nog steeds ernaast om wat apparaten aan te sturen nog mocht ik gedoe hebben met home assistant.

Maar over het algemeen werkt het prima ja. Die RFlink stuurt 433mhz uit, maar jouw zonnescherm is net een andere frequentie. Dat gaat niet werken. Dat kun je wel weer oplossen middels Olisto Connect, maar da's wel ingewikkeld maar werkt wel uiteindelijk.

De Somfy's moet je weer via een ander appraat aansturen, tenzij je somfy hub hebt?

Al met al nog best wel wat onderzoektijd nodig hoor!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank je voor de antwoorden.

Idd best veel vragen het is ook niet allemaal eenvoudig om een keuze te maken.

Kan er op een NUC dan wel een stick aangesloten worden zodat de verschillen freq. wel gaan werken?

De somfy zit rechtstreeks gekoppeld aan de Klikaan klikuit ICS200 evenals de Motionblinds zonder hub.
Als dit via RF link (wat ben ik daarvoor weer extra nodig) gaat vind ik het ook prima als mijn vrouw maar de gordijen op een bepaalde hoogte kan instellen

De LG is een 48C16LA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:59
@alex3305 haha, dat inderdaad. Kaku was vroeger alleen het andere protocol voor zover.

@Activate nuc kan dat sowieso, maar andere frequenties en aansturing is een andere stick.
Zelf zou ik eerst een keuze maken welk protocol je wil gebruiken. Kan meerderen, maar beperk het voor jezelf.

Wij hebben zwave modules voor sturingen en hue voor de ledstrips.
Dus een Hue bridge en een zwave stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank je voor de antwoorden.

Ik zou dus een Zigbee antenne een RF link en Zwave antenne moeten hebben?

Hoe gaat het dan met de Somfy en de gewesnte licht/regen/eind sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
Activate schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:43:
Ik zou dus een Zigbee antenne een RF link en Zwave antenne moeten hebben?
Nee. In plaats van de ICS 2000 zal je een Zigbee dongle moeten hebben om deze aan te sturen. Een populaire Zigbee controller is de Sonoff Dongle P (Amazon). Maar nogmaals, ik zou je aanraden om met één ding te beginnen en stap voor stap op te bouwen. Want dit zijn best wel basic vragen die eenvoudig te Googlen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

Ik vraag me met dit soort topics altijd af, waarom open je hier een topic voor en bezoek je niet gewoon het centrale home assistant topic ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Activate
Blond die had ik niet gevonden @de Peer deze neem ik even door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Met een m5stack kmeter iso, kan je wel een temperatuur (thermocouple) in de bulb van de atlantic steken (denk ik)
https://docs.m5stack.com/en/unit/KMeterISO%20Unit

En dan aansluiten op een m5stack atom s3 lite

Als ik deze (afstandmeting) heb afgerond, zal ik er eens eentje programmeren in esphome met een thermocouple.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8V3-VLSPJzkR6CZaggnlHTcO_Qw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5fzy5QvVrgiEbNDRvn8W6ob.jpg?f=fotoalbum_tile

Verder hebben ze bij sossolutions kant en klare odroids met emmc met HA erop.
N2+ of ietsjes tragere (maar prima) C4
Anno 2023 niet meer prutsen met sd-kaartjes die crashen bij een stroomstoring.
Daar heb ik bij odroids (met emmc) nog geen problemen mee ondervonden (diverse stroomstoringen overleeft ook bij anderen)

Als p1 meter zou ik een Homewizard wifi p1 meter aanschaffen. Die hebben ook kWh meters om te integreren (en watermeters) in HA

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-10-2023 19:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1