Muur en aangrenzende vloer badkamer lijkt permanent vochtig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 11:44
De badkamer van mijn huis bevind zich op de begane grond in een aanbouw van omstreeks jaren 80. Wat mij opvalt (vooral in de winter) is dat de onderkant van de buitenmuur en de aangrenzende vloer bijna permanent vochtig aanvoelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjFi_GUIIPo0SQ1SMoK6MYAUOlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/td2VMcpRmTSNVazipC9lNZuW.jpg?f=fotoalbum_large

Let even niet op de afgedopte CV leidingen :+
Ik heb afgelopen week de radiator verwijderd en daar achter zat veel stof en schimmel.
Voor zover ik weet is de vloer niet geïsoleerd, het zijn stenen op een laagje beton, die waarschijnlijk direct op zand ligt. Wel is de spouw voorzien van Knauf Supafil.

Situatie buitenzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXo-gt57KuIkvHEaqpwKHbDBOiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvSjAoePNyTT0yzpCHz4GRHu.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het zijn dat de muur en vloer vocht absorbeert van de buitenwereld? Zit er een lek in de muur? Of vergis ik me en is het eventueel niet een probleem en simpelweg een overschot aan condensatie?

Ik zoek graag advies hierover; het plan is om op den duur de badkamer te renoveren, maar als er een lek of vochtprobleem is zou dat meer prioriteit hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is het nu al vochtig of als het kouder wordt? Bij dat laatste kan het ook van binnen komen (koudste muur)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Marzman schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:14:
Is het nu al vochtig of als het kouder wordt? Bij dat laatste kan het ook van binnen komen (koudste muur)
Het is nu al vochtig, sowieso eventjes na het douchen, maar het lijkt alsof er altijd vocht in de vloer en muren zit, zo'n 20-30cm van de hoek af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
HotFix schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:30:
[...]

Het is nu al vochtig, sowieso eventjes na het douchen, maar het lijkt alsof er altijd vocht in de vloer en muren zit, zo'n 20-30cm van de hoek af.
Het lijkt? Verkleurd? Voelt het nat aan? Heb je een meting gedaan?

https://www.smartdry.nl/b...m%20in%20de%20muur%20hebt.

Hoe loopt het water in de tuin af?

Wij hadden een vochtige muur bij de schuur en daardoor schimmel. Daar zijn toen aluminium platen of iets dergelijks de grond in gegaan tussen de tuin en de schuur wat het probleem heeft verholpen voor de schuur in combinatie met meer ventilatie (temperatuur verschil)

[ Voor 24% gewijzigd door President op 24-10-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Je vocht in de lucht condenseert op het koudste deel van je douche ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:11
Een overschot aan condenstatie zou het probleem kunnen zijn. Maar dat kun je testen door simpelweg een paar dagen niet te douchen. Dat is misschien niet praktisch, maar als het dan kurkdroog is weet je genoeg. Mocht het ook dan nat blijven dan moet het haast wel van buitenaf komen. Ligt er misschien een waterleiding of afvoer onder? Wellicht is die daar lek geraakt. Wij hebben bij ons een vergelijkbaar probleem gehad. Het regenwater werd afgevoerd naar het riool (niet handig, maar oke) en die buis was lek. Uiteindelijk liep dat water langzaam weg en werden bepaalde stukken natter dan normaal. Er zit ook een put in de buurt, wellicht zit daar iets niet helemaal lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-07 08:56
Naast condensatie zou ook de spouw het probleem kunnen zijn, misschien wat vervuiling onder in de spouw, of je gevel verf is niet dampopen en doordat je spouw nu geïsoleerd is, kan dit ook vochtproblemen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
President schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:39:
[...]

Het lijkt? Verkleurd? Voelt het nat aan? Heb je een meting gedaan?

https://www.smartdry.nl/b...m%20in%20de%20muur%20hebt.

Hoe loopt het water in de tuin af?

Wij hadden een vochtige muur bij de schuur en daardoor schimmel. Daar zijn toen aluminium platen of iets dergelijks de grond in gegaan tussen de tuin en de schuur wat het probleem heeft verholpen voor de schuur in combinatie met meer ventilatie (temperatuur verschil)
Het voelt nat aan en lijkt donkerder (alsof er vocht in zit). Het is natuurlijk leisteen, misschien dat dat meer vocht absorbeert dan bijvoorbeeld tegels, maar het voelt in de koude periode nat aan.

In de tuin is het op dit moment nog betegeld, er is alleen natuurlijke afvoer behalve de regenpijp van het platte dak naar de afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
HotFix schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:06:
[...]

Het voelt nat aan en lijkt donkerder (alsof er vocht in zit). Het is natuurlijk leisteen, misschien dat dat meer vocht absorbeert dan bijvoorbeeld tegels, maar het voelt in de koude periode nat aan.

In de tuin is het op dit moment nog betegeld, er is alleen natuurlijke afvoer behalve de regenpijp van het platte dak naar de afvoer.
Vergeet de put niet. Als er een put zit, dan zit er waarschijnlijk ook een bak onder met leidingen die lek kunnen zijn. Heb je er bijvoorbeeld meer last van als het regent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Zenomyscus schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:57:
Een overschot aan condenstatie zou het probleem kunnen zijn. Maar dat kun je testen door simpelweg een paar dagen niet te douchen. Dat is misschien niet praktisch, maar als het dan kurkdroog is weet je genoeg. Mocht het ook dan nat blijven dan moet het haast wel van buitenaf komen. Ligt er misschien een waterleiding of afvoer onder? Wellicht is die daar lek geraakt. Wij hebben bij ons een vergelijkbaar probleem gehad. Het regenwater werd afgevoerd naar het riool (niet handig, maar oke) en die buis was lek. Uiteindelijk liep dat water langzaam weg en werden bepaalde stukken natter dan normaal. Er zit ook een put in de buurt, wellicht zit daar iets niet helemaal lekker.
Dit zijn goede overwegingen en wellicht het antwoord. De vloer is en muur zijn ontzettend koud, o.a. vanwege het gebrek aan vloerisolatie. Dat het vocht in de lucht daarop condenseert kan een antwoord zijn, maar ik heb het vermoeden dat er ook veel vocht in de vloer en muur al zit waardoor het zo ontzettend koud is.

Zou het kunnen dat vocht zich door de muur en onder de grond transporteert en terecht komt in de de vloer en binnenmuur van de badkamer? Het is natuurlijk erg regenachtig geweest in NL, wat het probleem misschien versterkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
HotFix schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:09:
Voor zover ik weet is de vloer niet geïsoleerd, het zijn stenen op een laagje beton, die waarschijnlijk direct op zand ligt. Wel is de spouw voorzien van Knauf Supafil.
Zou het kunnen dat vocht zich door de muur en onder de grond transporteert en terecht komt in de de vloer en binnenmuur van de badkamer? Het is natuurlijk erg regenachtig geweest in NL, wat het probleem misschien versterkt.
Je hebt een behoorlijk dikke laag beton nodig om geen last te hebben van optrekkend grondwater. Uit een ander topic herinner ik me dat je voor kelders bijvoorbeeld minimaal 30cm beton nodig hebt. Ik denk dat je beton verder dik genoeg is, anders zou je ook op andere plekken last hebben. Maar je muur is wellicht een stuk dunner. Het punt waarop de buitenmuur op de betonnen vloer is gemetseld is dan een zwak punt. Daar heb je minder dan 30cm tussen de 'grond' en de binnenkant. Combineer dat met vocht dat neerslaat op een koude buitenmuur en dan naar beneden druipt en je hebt een gebied dat veel natter blijft. Het enige wat mij verbaast in dat scenario is dat de hoek zelf wel droog lijkt. Dan zou ik zeggen dat er op de plek waar het nu vochtig is meer water is dan in de hoek. Dat kan zijn omdat het daar kouder is en meer neerslaat (lijkt me sterk, die hoek lijkt me kouder. Of omdat er iets lek is. Sowieso ben ik wel benieuwd wat er gebeurd als je een paar dagen ergens anders doucht, bij voorkeur op regenachtige dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
Trouwens, als het wel condens blijkt te zijn zou de hoek nu ook natter moeten worden. Je hebt immers de radiator weggehaald en daar geen warmtebron meer. Ook het raam kan een boosdoener zijn. Die zijn vaak een stuk kouder en het water wat daar op neerslaat druipt rustig naar de grond. Is het onder het raam nog natter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Zenomyscus schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:16:
[...]

[...]

Je hebt een behoorlijk dikke laag beton nodig om geen last te hebben van optrekkend grondwater. Uit een ander topic herinner ik me dat je voor kelders bijvoorbeeld minimaal 30cm beton nodig hebt. Ik denk dat je beton verder dik genoeg is, anders zou je ook op andere plekken last hebben. Maar je muur is wellicht een stuk dunner. Het punt waarop de buitenmuur op de betonnen vloer is gemetseld is dan een zwak punt. Daar heb je minder dan 30cm tussen de 'grond' en de binnenkant. Combineer dat met vocht dat neerslaat op een koude buitenmuur en dan naar beneden druipt en je hebt een gebied dat veel natter blijft. Het enige wat mij verbaast in dat scenario is dat de hoek zelf wel droog lijkt. Dan zou ik zeggen dat er op de plek waar het nu vochtig is meer water is dan in de hoek. Dat kan zijn omdat het daar kouder is en meer neerslaat (lijkt me sterk, die hoek lijkt me kouder. Of omdat er iets lek is. Sowieso ben ik wel benieuwd wat er gebeurd als je een paar dagen ergens anders doucht, bij voorkeur op regenachtige dagen.
Trouwens, als het wel condens blijkt te zijn zou de hoek nu ook natter moeten worden. Je hebt immers de radiator weggehaald en daar geen warmtebron meer. Ook het raam kan een boosdoener zijn. Die zijn vaak een stuk kouder en het water wat daar op neerslaat druipt rustig naar de grond. Is het onder het raam nog natter?
De hoek blijft het langste vochtig, zeker na een douche sessie. In plaats van de CV radiator hebben we een elektrische handdoekradiator opgehangen sinds gisteren.

Het raam heeft wel last van condensvorming, maar de vensterbankt wordt niet per se nat. De vloer lijkt het grootste probleem.

Een beetje samenvattend: het valt me nu extra op omdat we het koude seizoen in gaan, en omdat het zo regenachtig is geweest. Het water parelt tegen de muren aan en dat is waarschijnlijk condensatie, maar als de muren al nagenoeg verzadigd zijn met koude en vocht, dan is dat nu een extra groot probleem. In de zomer is dat simpelweg niet zo opvallend als nu.
Als de regen een rol speelt, verwacht ik dat dat komt doordat het door de muur/grond de badkamer intrekt. In dat geval, zou je daar tegen kunnen isoleren, bijvoorbeeld een stukje de buitenmuur uitgraven en daar een waterafstotend materiaal tegen aan plaatsen?
Mocht het een lekkage zijn, al dan niet van de riolering, hoe kan dat worden gediagnosticeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
HotFix schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:29:
Mocht het een lekkage zijn, al dan niet van de riolering, hoe kan dat worden gediagnosticeerd?
Op een wat drogere dag zou je minder last moeten hebben van vocht. Je zou dan de tuinslang een tijdje aan kunnen zetten in de put / de tuin naast de muur / de afvoer van het platte dak. Als het dan binnen natter wordt heb je denk ik een lekkage. Je moet het dan wel even flink nat laten worden. Blind gaan graven kan ook, maar dat lijkt me vooral veel werk. Wij hadden de mazzel dat we de boel toch al open moesten halen.
Pagina: 1