Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Ik ben een tijdje voor mijzelf begonnen en het is tijd om te investeren in een werklaptop.
Mijn huidige laptop (macbook pro 15 uit 2018) werkt geen powerBi op en laat dat net een van mijn belangrijkste tools zijn.
Verder wil ik er af en toe prive op gamen om even stoom af te blazen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Het is een zakelijke laptop voor mijn onderneming.
Ik gebruik dit voor PowerBI + microsoft Office (powerpoint + excel).
Ik denk dat ik 32GB RAM hiervoor nodig heb.
Ook wil ik de laptop Prive gaan gebruiken om mee te gamen (CS2, Cities Skylines 2, WoW, diverse steam games) - dus liefst met dedicated videokaart die nog even door kan.
Windows want macbook kan geen PowerBI (huidige laptop).
Bij de klanten presenteer ik vaak vanaf de laptop en dus is het scherm belangrijk (goede kleuren en goed helder).

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

2000 EUR excl. btw.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

De laptop gaat veel mee (dagelijks) en zal op kantoor aangesloten worden op groot scherm (34inch widescreen) via USB-C of Displayport/HDMI. Scherm mag 14 of 16 inch zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Het is belangrijk dat de laptop er niet direct uitziet als een gaming laptop (dus zonder LEDS, rare graphics op de voor of achterkant, etc.).
Dus een strakke laptop zoals bijvoorbeeld Asus Zenbook Pro, of Samsung book3 Ultra.
Verder geen voorkeur voor merk oid behalve geen Apple.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen want ik ben al een tijd op zoek.
Ik kan nog even wachten op black friday/cyber monday deals maar als ik een paar op de radar heb kan ik die gaan volgen.

Beste antwoord (via Awaken1 op 25-12-2023 23:11)

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:32
Zelf enorm fan van de Lenovo Legion Slim 7, op de website van Lenovo kun je deze configureren en bellen voor een discount, erg strak

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:32
Zelf enorm fan van de Lenovo Legion Slim 7, op de website van Lenovo kun je deze configureren en bellen voor een discount, erg strak

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Waarom 32 GB geheugen? Ik ben met 16GB geheugen nog nooit tegen de grens aangelopen met PowerBI icm Office.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1

Awaken1

Topicstarter
loeberce schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:24:
Waarom 32 GB geheugen? Ik ben met 16GB geheugen nog nooit tegen de grens aangelopen met PowerBI icm Office.
Dit was een meer algemeen advies vanuit r/PowerBI community op reddit. Zelf ook niet tegen aan gelopen maar verwacht wel meer datasets en sources te gebruiken dan ik voorheen deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:35
Zojuist even gekeken naar , ik heb niet zoveel applicaties openstaan en daarbij een PowerBI bestand geopend van bijna 2 GB. Voor ik Power BI startte zat ik al op 18 GB geheugengebruik. Dat liep op naar bijna 30 GB.

Overige applicaties waren chrome (wel een rijtje tabbladen open)
Teams met videocall
Outlook
Onenote
Adobe Creative Cloud.

Met 16 GB zal je misschien ook uitkomen hoor, maar meer geheugen werkt vrij prettig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZif5Ds_39R1K6KSu_3js7rB3CU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jhczHcLASd3bPkLERjXfwzBt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galibier7
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 16:19
Dit zijn eigenlijk ook de eisen en wensen die ik heb voor een nieuwe laptop. Heeft iemand nog een goede suggestie?

OP, welke laptop is het geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:15
Deze Asus Vivobook lijkt me een interessante optie:
uitvoering: ASUS VivoBook 16X OLED K3605VV-MX118W

1 minpunt: De stroomvoorziening is vrij krap gekozen, waardoor de (i9) CPU en (RTX 4060) GPU niet gelijktijdige op vol vermogen kunnen draaien Maar dat lijkt me in deze usecase geen probleem, PowerBI zal meer CPU gebaseerd zijn, bij spellen zal de CPU niet echt hard te hoeven werken om de GPU bij te kunnen houden.

Verder een goed kleurbereik, hoge resolutie OLED scherm, 32 GB RAM, 1 TB SSD. En een net, zakelijk uiterlijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awaken1

Awaken1

Topicstarter
Galibier7 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:29:
Dit zijn eigenlijk ook de eisen en wensen die ik heb voor een nieuwe laptop. Heeft iemand nog een goede suggestie?

OP, welke laptop is het geworden?
Sorry een beetje laat maar het is een lenovo legion slim 7i geworden met 4070 videokaart. Hij kostte 2200 bij MeGekko dus was onder 2000 EUR exbtw. Ben er vooralsnog heel tevreden mee.

Vivobook die net genoemd is zou ook een goede optie zijn geweest.
het is heel moeilijk om laptops te kunnen voelen omdat vrijwel niemand die legion slim 7 had.
Uiteindelijk de 5 slim ergens kunnen vasthouden en die voelde prima aan.
Pagina: 1