Zelfbouw optimalisatie vs pre-built

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiemenS
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-05 07:50
Eerste forumpost, dus ik hoop dat dit topic hier niet faliekant verkeerd staat en heb door de guidelines gekeken, maar ik vind het moeilijk inschatten. De inspiratie komt van de Best Buy Guide Oktober 2023 performance PC en ik wilde hem afzetten tegen bijvoorbeeld een vergelijkbare pre-built van bijvoorbeeld System76.

De voornaamste vraag die bij me op kwam toen ik wat blogs van System76 zat te lezen is:

Hoe regel je een zelfbouw PC goed in?

Het is ongetwijfeld voor een deel marketingpraat, maar van System76 hebben ze het over CFD modellen om de koeling te simuleren en in te regelen zodat ze relatief stil maar performant blijven. Verbeteringen aan de behuizing om dat ook te bespoedigen, etc..

Als ik dan toch "hats-flats" wat onderdelen bestel met vergelijkbare specs zoals die van de Best Buy Guide, haal ik dan wel een vergelijkbare performance uit de onderdelen? Of zijn alle fan-curves en aanverwante instellingen out-of-the-box tegenwoordig al dik in orde?

Uiteraard vind ik een beetje tweaken zeker zo leuk, maar aangezien het voor mij een zakelijk apparaat is, moet er ook gewoon gewerkt worden.

Voor de volledigheid:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een relatief stil, allround desktop voor werk. Voornamelijk programmeren/compilen (Rust) en voor mijn hobbies wat fotobewerking en in mindere mate audio (DAW). Dat geschiedt bij voorkeur op twee 4k schermen, waar 60Hz op beiden voldoende zou zijn. Draai eigenlijk altijd "een" Debian based distro. Of dat nu Debian/Ubuntu/Pop!_OS is, maakt me niet al teveel uit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Alles tot aan ~3.000 is het overwegen waard.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Twee 4k schermen bij voorkeur aangesloten via DisplayPort.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn pre-built referentie was deze: https://system76.com/desktops/thelio-r3/configure met:
- 2 TB opslag (SSD)
- Ryzen 7 of 9 (7700X of 7900X)
- AMD Radeon RX 7600
- 64GB DDR5

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Met mijn huidige laptop en docking station combi heb ik te vaak problemen met de NVIDIA kaart en onboard-graphics die niet fatsoenlijk (samen)werken op Linux, dus het liefst één dedicated videokaart. Op dit moment dus een onredelijke voorkeur en alle ballen op "team Rood". Uiteraard wel vatbaar voor redelijke argumenten op het gebied van compilation times tijdens het programmeren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst vrij stil. Ik wil juist graag switchen van laptop+docking station naar een vaste desktop omdat mijn laptop wel eens "opstijgt" als er even flink gecompileerd moet worden.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Hopelijk kan ik wat leren over zelfbouw vs pre-built! Wat vragen die zo binnenschieten:

- Het tweaken lijkt me leuk, maar hoe regel je een zelfbouw PC goed in? En hoe verhoudt zich dat tot de "optimalisatie" (if any) die zo'n pre-built partij op de markt zet?
- Wat zijn goede, actuele pointers m.b.t. het inregelen?
- Ik las wat comments dat er in januari weer een nieuwe generatie onderdelen aankomt. Is het dus wijs om even te wachten met onderdelen kopen als het geen haast heeft?
- Zijn er do's en don'ts w.b. onderdelen voor zakelijke desktops en wat is jullie ervaring met garantie?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-07 20:09

Bouwer21000

Bigger number better

- Het tweaken lijkt me leuk, maar hoe regel je een zelfbouw PC goed in? En hoe verhoudt zich dat tot de "optimalisatie" (if any) die zo'n pre-built partij op de markt zet?
In mijn ervaring zijn de meeste pre-built bouwers meer bezig met marges dan met echt hoogwaardige pc's bouwen. Een goed uitgedachte prebuilt is al snel beter dan de meeste prebuilts, die vaak met goedkope stock-coolers en voedingen komen.

- Wat zijn goede, actuele pointers m.b.t. het inregelen?
Lees je goed in op de onderdelen en specifiek benchmarks voor de software die je gaat gebruiken om je performance te optimaliseren. Kijk voor koelers naar reviews en zet deze af tegen de prijs, Noctua-koelers zijn tegenwoordig bijvoorbeeld niet zo interessant meer omdat er gewoon veel competitie is met veel lagere prijzen, ook al hebben veel mensen nog altijd het idee dat ze qua kwaliteit nog altijd ver voorop lopen.

- Ik las wat comments dat er in januari weer een nieuwe generatie onderdelen aankomt. Is het dus wijs om even te wachten met onderdelen kopen als het geen haast heeft?
Tja, er komt altijd wel een nieuwe generatie onderdelen aan. Zo lang het niet volgende week is, zou ik gewoon het beste van het moment kopen. Als ik naar de trends van de afgelopen jaren kijk zitten we momenteel in een prima periode om een pc te bouwen.

- Zijn er do's en don'ts w.b. onderdelen voor zakelijke desktops en wat is jullie ervaring met garantie?
Bij garantie vanuit de fabrikant moet je soms lang wachten op vervangende onderdelen. Bij een zakelijk apparaat is dat natuurlijk een risico, maar alternatieven met support-contracten zijn meestal vele malen duurder. Je zal dus zelf moeten troubleshooten als er problemen zijn, de meeste fabrikanten zullen op dat gebied weinig ondersteuning bieden, omdat je met zoveel unieke combinaties van componenten eigenlijk zelf verantwoordelijk bent om aan te tonen dat het aan dat specifieke component ligt wat zij gemaakt hebben.

Ik zou je aanraden om nog even een (publieke) wenslijst te maken en de RMA hier te delen. Qua onderdelen zou ik vooral naar de recente best buy guides kijken. Je hebt volgens mij al een prima start qua wat je nodig denkt te hebben.

Paar aanraders voor goed geprijsde onderdelen die aan je eisen zouden moeten voldoen om het lijstje wat aan te vullen:
2TB SSD: uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB (snel maar betaalbaar)
Moederbord: uitvoering: ASRock B650M Pro RS (goedkoop, maar met een prima VRM en alle aansluitingen die je waarschijnlijk nodig zal hebben)
RAM: uitvoering: G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040G32GX2-RS5K (Officieel een Intel XMP kitje, maar dat ondersteunt het moederbord ook)
Case: Kwestie van persoonlijke voorkeur zou ik zeggen, maar een uitvoering: be quiet! Pure Base 500 Zwart is betaalbaar en stil. Heeft geen fantastische airflow, maar gezien je niet gaan gamen zal je hitteproductie best meevallen.
CPU-koeler: Hangt een beetje van de CPU af. Een 7900X is redelijk heet, maar een Frost Spirit 140 kan dat wel aan. Je zou ook een AIO kunnen overwegen: uitvoering: DeepCool LS720 SE (goedkoper dan de niet-rgb variant)
Voeding: Een uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 650W zou het al prima doen voor je build.

EDIT: Nog even een lijstje gemaakt, als we toch bezig zijn :P

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900X Boxed€ 442,95€ 442,95
1MoederbordenASRock B650M Pro RS€ 150,30€ 150,30
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 7600 8GB GDDR6€ 279,-€ 279,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 71,07€ 71,07
1ProcessorkoelingThermalright Frost Spirit 140€ 41,90€ 41,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040G32GX2-RS5K€ 225,90€ 225,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 650W€ 106,66€ 106,66
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 90,90€ 90,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.408,77

[ Voor 25% gewijzigd door Bouwer21000 op 24-10-2023 14:59 ]

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiemenS
Wow! Super bedankt voor zoveel advies gelijk! Daar had ik niet op durven hopen. Bedankt!

Uiteraard gelijk vervolgvragen voor bepaalde keuzes! Vooral als ik het vergelijk met de Desktop Best Buy Guide van oktober (review: Desktop Best Buy Guide - Oktober 2023). Het grootste verschil met het 4k systeem uit dat artikel is uiteraard dat de videokaart in mijn specs een stuk minder krachtig kan. W.b. servicecontracten heb je gelijk en ben ik waarschijnlijk goedkoper uit om dan maar te kijken of de garantie/verzekering wonder boven wonder zou willen dekken.

Maargoed, gegeven alle tips en wat ik tot nu toe gelezen heb, kom ik tot een aangepast lijstje na deze overwegingen:

CPU
Ik ga gewoon voor de 7900X omdat er budget voor is en de beperkte GPU prima budgetruimte laat.

Moederbord
Is er een specifieke rede waarom je voor een micro-ATX was gegaan?

Ik vond het bord zoals in de Oktober BBG wel chill, vooral omdat de ingebouwde WiFi nog wel eens van pas komt met een startup die nog wel eens wil verhuizen. Tevens lijkt ASUS ook wel de meeste linux systemen te bedienen, met Gigabyte kort daarachter. Aardig wat probes op het TUF boardje gespot:
https://linux-hardware.or...g-b650-plus-wifi-rev-1-xx

Videokaart
Ik zag dat je een Powercolor had gekozen en heb in het lijstje hieronder de Sapphire gezet. De iets meer bewezen "old faithful" supplier, meen ik. Wat is jouw mening hierover? Tomáto, tomàto?

Behuizing
De Fractal Design North past hier perfect in het interieur en net leuk voor het oog (het belhokje ziet er exact zo uit met de houten latjes). Als hij goed genoeg is voor de 4k BBG build, leek me dat ik hem ook zou moeten kunnen pullen.

Processorkoeling
Je gegeven koeling is nog niet helemaal geland in de pricewatch geloof ik, dus wat zou je zeggen van een be quiet Dark Rock Pro 5? Tikkie duurder, misschien overkill? Ik weet hier niet zo goed wat ik van de specs moet maken, maar de Pro 5 lijkt stiller te kunnen bij lage belasting dan zijn bequiet! broertjes (4 en Pro 4).

Geheugen
Check, prima setje lijkt me.

Voeding
Heb niks wezelijks aangepast, denk ik, dus dan lijkt me de voeding ook nog steeds adequaat.

SSD
Check, ook prima unit!

1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900X Boxed€ 448,99€ 448,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 201,64€ 201,64
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7600 8G€ 291,01€ 291,01
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 132,50€ 132,50
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 5€ 93,59€ 93,59
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 92,90€ 92,90
Totaal€ 1.593,19

Het tweaken op Linux
Buiten de fan RPMs aan CPU temps koppelen op mijn headless Raspberries met fan hats heb ik nog niet zoveel getweakt op Linux en vraag ik me nog steeds af in hoeverre het nodig gaat zijn.

As always op Linux is er een de-facto setje tools die de elementaire dingen doen, maar of en welke fans allemaal individueel op te pikken zijn met lm-sensors, fancontrol, hwcontrol en consorten is de grote verrassing. Althans, dat is wat ik zo snel kan vinden.

Het tweaken van de fans zou namelijk als eerste in me opkomen, aangezien de noise/performance ratio me het belangrijkst lijkt.

Wellicht een gevalletje van we zien het wel als we zover zijn. Als ik maar niet tegen een "driver bestaat niet" muur aanloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-07 20:09

Bouwer21000

Bigger number better

@TiemenS
CPU: lijkt me een goede keus

Moederbord: mATX vooral wegens de prijs. De extra PCIe slots zijn voor de meeste mensen niet interessant en er zijn voor goede prijzen mATX borden beschikbaar met genoeg aansluitingen voor de meeste builds. Voor die kleine meerprijs is de ATX die je hebt uitgezocht ook niet slecht verder, dus het kan best.

Videokaart: Verschilt inderdaad weinig tussen de versies. Soms hebben sommige versies slechte fans, wel de moeite waard om even na te zoeken voor ervaringen.

Behuizing: Fractal North is een unieke en hele mooie case, die looks vind je nergens anders :)

Koeling: De thermalright koelers zijn inderdaad bijna alleen maar verkrijgbaar via Amazon. Kwalitatief zou ik ze wel erg sterk aanraden. Als alternatief zou ik de uitvoering: Scythe Fuma 3 aanraden, de Dark Rock Pro 5 vind ik op de benchmarks af gaand niet bijzonder indrukwekkend, veel beter koelt hij volgens mij ook niet, kan helaas geen test vinden die ze allebei heeft.

Linux: Ben ik niet bijzonder bekend mee, maar op default settings zal de boel prima draaien verwacht ik. Nog even de fan curves tunen (kan ook in BIOS, volgens mij) en dan ben je er wel. Undervolten is misschien nog de moeite waard met de 7900X, dat weet ik niet precies.

Voor zover ik weet is er redelijk wat open source software die gewoon die fan controller van het moederbord kan aanspreken, lijkt mij dat dat voor linux ook bestaat hoewel ik er geen ervaring mee heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Bouwer21000 op 25-10-2023 21:00 ]

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiemenS
OK! Wederom bedankt voor alle tips!

Tweaken enzo
Wat betreft de topicnaam en het tweaken betekent het waarschijnlijk dat ik prima toe kom met de BIOS settings plus wat laatste tweaks vanuit het OS/software.
De prebuilt optimalisatie w.b. airflow terwijl er ook bij System76 genoeg verschillende configuraties worden aangeboden voor dezelfde kast doet me vermoeden dat het wel mee zal vallen.

Moederbord: jeetje wat zijn er een hoop op het oog nauwelijks verschillende moederborden met de B650M chipset. Zelfs van dezelfde fabrikant! Ik was er nog even in gedoken en alleen ASRock brengt met de PRO RS, PG Lightning en PG Riptide al drie nagenoeg identieke bordjes uit. Het is flink zoeken voor je de verschillen in VRM specs, headers en andere connectiviteit kunt vinden, laat staan hoe het zit qua indeling/luchtstroom/kwaliteit ofzo. En wat dan echt beter is...

Het meest in het oog springende uit de tests van andere websites vind ik nog de boot-snelheid van de Gigabyte bordjes. Die kwamen veel sneller uit de startblokken. Alleen is dan het B650M bordje wat er het best uitkwam in andere tests, de Gigabyte B650M PRO AX, weer niet te vinden op de Nederlandse markt/Tweakers. Als ik puur op de Gigabyte bordjes zoek met de B650M, krijg ik dit lijstje: https://tweakers.net/pric...n/?keyword=gigabyte+b650m

Zo'n typisch gevalletje van "waar trek je de grens" en eigenlijk is het zakelijk gezien bijna goedkoper om de duurdere te pakken, omdat erover blijven twijfelen duurder is :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Wat System76 doet is deels marketing maar vooral omdat de PC die ze maken iets compacter is en zo gemaakt is dat ze die als systeem kunnen verschepen zonder dat de PC kapot gaat. Als je een zelfbouw PC neemt met een wat ruimere kast is het airflow verhaal minder kritisch.

In de readme van lm-sensors staat op github het volgende https://github.com/lm-sensors/lm-sensors:
"Most modern mainboards incorporate some form of hardware monitoring chips.
These chips read things like chip temperatures, fan rotation speeds and
voltage levels. There are quite a few different chips which can be used by
mainboard builders for approximately the same results."

Dat lijkt dus wel goed te zitten met de meeste moederborden.

Als je echt veel aan het compileren bent voor Rust voor werk is een 7950X het overwegen waard. De GPU lijkt me een goede keuze in combinatie met Linux en de beperkte grafische wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiemenS
Bedankt voor de toevoeging Guus! Dat klinkt inderdaad aannemelijk.

Wat betreft de 7950X vond ik de totale snelheidswinst versus de extra kosten marginaal, maar voor fatsoenlijke multi-threaded workloads zoals bij de meeste compilaties helpen de extra cores natuurlijk wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-07 13:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik ben wel benieuwxd wat de gedachtengang achter die gpu is, waarom een relatief zware videokaart als je niet gaat gamen ?

Verder maakt S76 prima systemen (iig de 1 die ik gezien heb) maar is dat cfd wat kolder. Normale cpu's houd je in practisch elke case wel koel met de juiste koeler en fans.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiemenS
System76 maakt leuke kasten inderdaad, maar dat importeren is vrij duur en hun geplande distributiecentrum in de EU laat nogal op zich wachten. Dat biedt me ook niet veel hoop qua support. Vandaar dat ik ook die claims w.b. optimalisatie op waarde wilde schatten.

Die GPU komt meer vanuit de gedachte van toekomstbestendigheid en dat ik er twee 4k schermen aan ga hangen. Als ik een keer een basic AI modelletje, 3D render, video edits, of wat dan ook moet draaien, zou ik het niet nice vinden om gelijk in de kou te staan. In een tijd waarin men zegt dat GPU's schandalig duur zijn, vind ik €300 nog niet extreem klinken. Zo zwaar is hij toch ook weer niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57411

TiemenS schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:24:
...

Het tweaken op Linux
Buiten de fan RPMs aan CPU temps koppelen op mijn headless Raspberries met fan hats heb ik nog niet zoveel getweakt op Linux en vraag ik me nog steeds af in hoeverre het nodig gaat zijn.

As always op Linux is er een de-facto setje tools die de elementaire dingen doen, maar of en welke fans allemaal individueel op te pikken zijn met lm-sensors, fancontrol, hwcontrol en consorten is de grote verrassing. Althans, dat is wat ik zo snel kan vinden.

Het tweaken van de fans zou namelijk als eerste in me opkomen, aangezien de noise/performance ratio me het belangrijkst lijkt.

Wellicht een gevalletje van we zien het wel als we zover zijn. Als ik maar niet tegen een "driver bestaat niet" muur aanloop.
Zelf gebruik ik het niet omdat de cpu + cpufans+ casefans regelbaar zijn via de bios en mijn rx6600 voor mijn smaak uit zichzelf al stil&zuinig genoeg is, maar voor team rood is er CoreCtrl. Met dit mooie stukje software kan men in linux de voltages en kloksnelheden van de cpu en video kaart naar harte lust tweaken, alsook de fan snelheden van de video kaart (iets dat in de bios niet kan).

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 31-10-2023 15:53 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Bouwer21000 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:43:
@TiemenS

Koeling: De thermalright koelers zijn inderdaad bijna alleen maar verkrijgbaar via Amazon. Kwalitatief zou ik ze wel erg sterk aanraden. Als alternatief zou ik de uitvoering: Scythe Fuma 3 aanraden, de Dark Rock Pro 5 vind ik op de benchmarks af gaand niet bijzonder indrukwekkend, veel beter koelt hij volgens mij ook niet, kan helaas geen test vinden die ze allebei heeft.
Om enig perspectief te plaatsen wat betreft koelers....De CPU koel houden doen ze allemaal niet. De Ryzen 7000 modellen en al helemaal de X modellen zijn heethoofden en clocken gewoon door tot ze 90~95 graden bereiken. Dat is niet erg en by-design zo maar wel iets wat handig is om van ter voren te weten voordat je investeert in een hele dikke koeler en een stille koele CPU verwacht. Stil kan dus wel maar de temperatuur van de CP'Us is gewoon hoog.

Enige verschil wat je dus krijgt is dat de CPU bij ene koeler *iets* hoger doorclocked tot het zijn max. temp bereikt dan bij de andere.
Als temperatuur/verbruik écht belangrijk is word een 7900 non-X een optie, volgens de Tweakers review lever je op stock settings 6% prestatie in maar de warmte(en verbruik) is significant lager.

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 57411

sapphire schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:41:
...
Als temperatuur/verbruik écht belangrijk is word een 7900 non-X een optie, volgens de Tweakers review lever je op stock settings 6% prestatie in maar de warmte(en verbruik) is significant lager.
Nu dat het maar een tientje scheelt, zou ik gewoon de x versie pakken en die in eco modus draaien.

De x versie kan namelijk in eco modus even koel draaien als de niet-x, de niet-x met pbo even rap als de x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiemenS
Hmmm, ik had een offerte aangevraagd bij Alternate en die begonnen gelijk over eventuele geheugen stabiliteit met 2x32GB en dat ze "Het is mogelijk dat wij het geheugen moeten terug clocken, om het systeem stabiel te laten werken.".

Stel, ik wil "AMD EXPO" gewoon zijn werk laten doen, wat als gevolg heeft dat ik sowieso een ander smaakje dan het eerder aangegeven Intel XMP kitje moet. Wat voor 2x32GB RAM kitje lijkt jullie dan het meest stabiel?

De website van AMD w.b. de processor geeft slechts summiere info:

Max Memory Speed

2x1RDDR5-5200
2x2RDDR5-5200
4x1RDDR5-3600
4x2RDDR5-3600

Waarbij de specs die je doorgaans van de RAM kitjes ziet totaal niet gaan over de "2x1R" kant van het verhaal.

Anyway, na wat zoekwerk kwam ik ook dit artikel tegen: https://www.tomshardware....-spot-for-ryzen-7000-cpus

Waar weer een hele nieuwe toegestane frequentie mee opduikt (6000) en dat je CPU het allemaal wel uitvogelt samen met wat EXPO allemaal bekokstoofd.

Het "kans op instabiliteit" zonder wetenschappelijke onderbouwing zint me maar niks als exact ingesteld persoon. Het moet gewoon goed werken.

Een lijstje met 64GB kits met AMD EXPO van Alternate:

categorie: Geheugen intern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:33

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een goede prebuilt is een eenhoorn dat nog gevonden moet worden.

Voorbeelden van hoe het niet moet, in een GN playlist: https://www.youtube.com/p...84QuM2HKzG7ipbIbE_R5EnCLM

Bij zakelijke support denk ik aan Dell next business day of zelfs binnen 4 uren een technieker en onderdelen kunnen sturen.
TiemenS schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:08:
Hmmm, ik had een offerte aangevraagd bij Alternate en die begonnen gelijk over eventuele geheugen stabiliteit met 2x32GB en dat ze "Het is mogelijk dat wij het geheugen moeten terug clocken, om het systeem stabiel te laten werken.".

Stel, ik wil "AMD EXPO" gewoon zijn werk laten doen, wat als gevolg heeft dat ik sowieso een ander smaakje dan het eerder aangegeven Intel XMP kitje moet. Wat voor 2x32GB RAM kitje lijkt jullie dan het meest stabiel?

De website van AMD w.b. de processor geeft slechts summiere info:

Max Memory Speed

2x1RDDR5-5200
2x2RDDR5-5200
4x1RDDR5-3600
4x2RDDR5-3600

Waarbij de specs die je doorgaans van de RAM kitjes ziet totaal niet gaan over de "2x1R" kant van het verhaal.

Anyway, na wat zoekwerk kwam ik ook dit artikel tegen: https://www.tomshardware....-spot-for-ryzen-7000-cpus

Waar weer een hele nieuwe toegestane frequentie mee opduikt (6000) en dat je CPU het allemaal wel uitvogelt samen met wat EXPO allemaal bekokstoofd.

Het "kans op instabiliteit" zonder wetenschappelijke onderbouwing zint me maar niks als exact ingesteld persoon. Het moet gewoon goed werken.

Een lijstje met 64GB kits met AMD EXPO van Alternate:

categorie: Geheugen intern
6000MT/s sweetspot is een lichte geheugen overclock dat een goede balans tussen performance, prijs, haalbaarheid,... is.

Als ze zeggen dat er teruggeklokt wordt, dan is het naar de 5200MT/s stock snelheid.
TiemenS schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:24:
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900X Boxed€ 448,99€ 448,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 201,64€ 201,64
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7600 8G€ 291,01€ 291,01
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 132,50€ 132,50
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 5€ 93,59€ 93,59
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 92,90€ 92,90
Totaal€ 1.593,19
In de QVL van je geheugen zie ik alleen Intel Moederborden vermeld: https://www.gskill.com/qv...-6000J3040G32GA2-RS5K-QVL

In de QVL van je moederbord zie ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XnipGzXIEUkDFFzalONhDPFmpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqeS6vVsNnx2uJw7WIuGky3Q.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.asus.com/moth...TUF-GAMING-B650-PLUS-WIFI

Dat is de goedkoopste non-Corsair 2x 32GB DDR5 6000 MT/s met AMD EXPO.
uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3238G32GX2-TZ5N 239 euro
https://www.gskill.com/sp...G32GX2-TZ5N-Specification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiemenS
Moederbord
Nog een reden naast de boot-times om de Gigabyte's eens te overwegen dan denk ik? Iets als:
uitvoering: Gigabyte B650M AORUS ELITE AX (rev 1.0)

Gigabyte specs B650M memsup

Geheugen
Van G.Skill zeggen ze dat zowat alles met AMD EXPO kan voor dat bordje:

G.Skill RAM Configurator Gigabyte B650M AORUS ELITE AX

Of is dat een gevalletje "wij van WC-eend adviseren WC-eend?"

• TiemenS
Kleine update om maar aan te geven dat alles zeker niet voor niets was: de desktop is besteld! Bedankt voor alle adviezen.

Heb hem besteld bij Alternate (incl. assemblage, zonder OS).

Minimale wijzigingen t.o.v. de onderdelenlijstjes vanwege beschikbaarheid en dergelijke.

USB met bootimage en externe SSD met backups staan al klaar.

Ben erg benieuwd naar de performance.
Zal gelijk ook eens kijken of CoreCtrl alles oppikt.
Pagina: 1