Stalen leiding tussen cv en verdeler vloerverwarming isolere

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-09 12:22
De cv staat op zolder en de verdeler van de vloerverwarming op de begane grond. Het water loopt via een stalen leiding waar ik makkelijk bij kan en ik merk dat de leiding warm wordt (uiteraard).

Dit lijkt me op warmteverlies. Aangezien ik toch een koof eromheen wil maken is het misschien verstandig om de leidingen te isoleren.

- Is het verstandig om de stalen leidingen tussen cv en vloerverwarming te isoleren
- Zou ik dan zowel de leiding van cv naar verdeler en verdeler naar cv isoleren, of alleen van cv naar verdeler?
- Kan ik voor de stalen leidingen gewoon buisisolatie van de bouwmarkt gebruiken?

Alvast bedankt. Zelf heb ik hier (nog) weinig verstand van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik zou beide leidingen gewoon isoleren en dan kun je inderdaad buisisolatie van de bouwmarkt gebruiken.
Het kan best verstandig zijn om het te isoleren als je er nu eenvoudig bij kunt, zeker als je er een koof omheen gaat bouwen.

Dit zijn de kosten niet en dit is wel het moment.

Het verlies is natuurlijk sterk afhankelijk van waar de leidingen doorheen lopen. Want het verlies gaat nu de ruimtes in die je misschien al probeert te verwarmen en dan is het netto verlies dus misschien niet zo groot.
Ik zou het dus gewoon even doen, zowel aanvoer als retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Het hoeft idd geen verlies te zijn zoals @Hann1BaL al aangeeft Als die leiding door je thuiskantoor loopt waar je nu met een elektrisch kacheltje verwarmt dan is de warmte uit je cv leiding geen verlies en is dus isoleren misschien niet de beste oplossing.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

No Hands schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:21:
Het hoeft idd geen verlies te zijn zoals @Hann1BaL al aangeeft Als die leiding door je thuiskantoor loopt waar je nu met een elektrisch kacheltje verwarmt dan is de warmte uit je cv leiding geen verlies en is dus isoleren misschien niet de beste oplossing.
Nou ja, ik denk nog steeds dat isoleren het beste is, omdat de TS er ook al een koof omheen wil zetten. En als de leidingen echt een ruimte verwarmen die je wilt verwarmen, dan wil je dat gewoon goed oplossen :)
Ik denk dat isoleren sowieso de beste oplossing is, ook als er nu gewenste bijverwarming is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Hann1BaL schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:23:
[...]

Nou ja, ik denk nog steeds dat isoleren het beste is, omdat de TS er ook al een koof omheen wil zetten. En als de leidingen echt een ruimte verwarmen die je wilt verwarmen, dan wil je dat gewoon goed oplossen :)
Ik denk dat isoleren sowieso de beste oplossing is, ook als er nu gewenste bijverwarming is
Die koof had ik even overheen gekeken ja, dan is nu isoleren de beste optie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-09 12:22
Bedankt voor de snelle antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Kwaad kan het zeker niet, maar heel veel nut zal het niet hebben (aangezien je nagenoeg altijd warmte afgeeft in te verwarmen ruimtes, dat is geen verlies).
Als je isoleert, kan je best tocht vermijden, dus als je bovenin een verticale koof een dotje PUR of glas/steenwol propt, dan stop je de tocht al grotendeels. Je kan er voor goed gevoel nog buisisolatie rond hangen, wat glas/steenwol kan echter beter geluid dempen en vult de koof beter op dus zou ik die aanraden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1