Googe docs spreadsheet- Uit een lijst random een cel kiezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13Glenn23
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-10-2023
Ik heb een online (google.docs) spreadsheet. Ik zou graag uit een lijst met quotes die ik op een apart werkblad heb staan, iedere dag een random lijn kiezen om deze op mijn hoofdblad te laten zien.

Momenteel heb ik dit, maar dit geeft een error:

=Blad15!B(afronden(3+rand()*50))

Op deze manier kies ik uit de lijst op Blad15 tussen cel 4 en 50. Dat is de bedoeling.

Bonuspunten voor wanneer iemand de random functie kan vervangen door iets waardoor ik elke dag een nieuw item in volgorde van de lijst kan krijgen en wanneer de lijst is afgewerkt B54, hij weer opnieuw begint.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:56
Als eerste even het antwoord op je eerste vraag, waarom de functie niet werkt. Om dynamisch naar een cel te verwijzen moet je de functie "INDIRECT" gebruiken, dus (ik gebruik engelse taalinstellingen, zelf ff vertalen)
code:
1
=INDIRECT("Sheet1!B"&RANDBETWEEN(4,50))

En voor de bonuspunten:

Om op volgorde de lijst af te gaan per dag kan je het dagnummer in het jaar gebruiken
code:
1
=TODAY()-DATE(YEAR(TODAY()),1,1)+1

Dat geeft een getal van 1 tot en met 365. Je wilt echter niet van 1 tot 365, maar van 4 tot en met 50. Daarvoor gebruik je de MOD functie (restant na deling). Je lijst loopt van rij 4 tot en met 50, dat zijn dus 47 cellen. Dus
code:
1
=MOD(TODAY()-DATE(YEAR(TODAY()),1,1)+1,47)+4

geeft het rijnummer op basis van de dag

De gehele formule wordt dan
code:
1
=INDIRECT("Sheet1!B"&MOD(TODAY()-DATE(YEAR(TODAY()),1,1)+1,47)+4)

[ Voor 4% gewijzigd door dixet op 24-10-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13Glenn23
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-10-2023
Dank je wel!