Welke refurbished laptop kiezen? hp of macbook

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riverside
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23-10-2023
Wat ga je met je laptop doen?
Werken. Belangrijk is dat hij snel is als ik veel webpagina’s open heb staan. Daarnaast ga ik ook nog foto’s en misschien video’s bewerken (amateur). Ik wil ook veel documenten kunnen opslaan. Webcam, fingerprint, etc. vind ik NIET belangrijk.

Wat is je budget?
Ivm de prijzen ben ik op zoek naar een refurbished laptop. Tot max 700 € ex btw

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja daarom wil ik een lichtgewicht laptop en niet al te groot. Ik zat zelf te denken aan een 13inch. Iets groter kan wel, kleiner liever niet. Het zou fijn zijn als de batterij minstens 8 uur meegaat, maar is geen must.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn oog viel op de HP Elitebook 1030 360X. Twijfel tussen G2 en G6. De 16GB versie. Ik heb alleen geen idee wat het verschil is tussen de 2, behalve dat de webcam van G6 volgens mij beter is (vind ik totaal niet belangrijk). Fijn vind ik wel dat ik hem kan omklappen.

Op Forums heb ik ook veel tevreden Macbook gebruikers voorbij zien komen. Ivm de prijs had ik de Macbook Air 2020 in gedachte. Nooit eerder een macbook gehad maar zou er voor open staan, ondanks verschil in besturingssysteem.

MIJN VRAGEN:
- Is er een verschil tussen elitebook G2 en G6?
Gaan ze lang mee? Welke zouden jullie kiezen/waarom?
- Of raden jullie een Macbook air 2020 aan? Wel groot prijsverschil met de G2.
- Of heeft iemand een alternatief ?

Alvast bedankt!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riverside
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23-10-2023
* Ik zal ook gebruikmaken van Microsoft Office (Excel, Word voornamelijk)
Misschien ook Adobe illustrator, maar daar ben ik nog niet over uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Voor dat budget zou ik een nieuwe laptop kopen met 2 jaar garantie en hij is nog veel sneller ook.

uitvoering: Lenovo IdeaPad Pro 5 14ARP8 (83AN000AMH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:27

Detmer

Professioneel prutser

Jazeker. De G2 heeft een 5e generatie processor en een G6 een 8e generatie processor. De G2 heeft dus geen officiële ondersteuning voor Windows 11 en de G6 wel. Plus een jaar of 4 verschil in leeftijd en een enorm verschil in snelheid.

Gaan ze lang mee? Welke zouden jullie kiezen/waarom?
Voor dit budget zou ik een nieuwe kopen. Genoeg leuke laptops voor dat budget en de tijd staat ook niet stil. Wel kunnen ze zeker lang mee gaan mits er een beetje voor gezorgd wordt.

- Of raden jullie een Macbook air 2020 aan? Wel groot prijsverschil met de G2.
Mac is echt wel even wennen. Verder kan ik er geen goed advies in geven omdat ik er geen ervaring mee heb. Het prijsverschil is eenvoudig te verklaren door het grote leeftijdsverschil + Apple is altijd wel wat duurder.

[ Voor 4% gewijzigd door Detmer op 23-10-2023 21:50 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Detmer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:49:
Jazeker. De G2 heeft een 5e generatie processor en een G6 een 8e generatie processor. De G2 heeft dus geen officiële ondersteuning voor Windows 11 en de G6 wel De G6 heeft TPM2.0 module en zou zonder omwegen/hacks Windows 11 geinstalleerd kunnen krijgen. Plus een jaar of 4 verschil in leeftijd en een enorm verschil in snelheid.
Fixed.

Overigens, de Intel 8xxx CPU in de G6 is sowieso handig als je (moderne) video's wil bewerken want het is de eerste CPU die native H265 kan decoden/offloaden en daarmee heb je echt een slok op een borrel meteen te pakken.

Overigens is de laptop gesuggereerd door @Ernemmer best een heel mooi ding; je moet alleen wennen aan de resolutie want aan de ene kant lekker veel oppervlakte qua pixels maar niet iedereen werkt op 100% scaling en het is ook wel een aanslag op de batterij als je zonder lader werkt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Het enige voordeel wat ik kan bedenken is dat sommige modellen van HP een tweede video kaart hebben.
Verder is het lood om oud ijzer of je nu Windows of Appel als besturigssyteem kiest de genoemde software is voor beide beschikbaar.

Offtopic:
Als je echt snel video wilt bewerken dan kan Linux een oplossing zijn omdat het besturingssystem lichter is dan van bovenste twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
hier wel wat ervaring met een macbook m1 ..

wat ik goed vind aan mac is dat eigenlijk heel veel dingen heel erg consistent werken en dat itt bijvoorbeeld iphones je op een mac prima nagenoeg alle software kunt draaien die je mar wilt gewoon het DMGbestand downloaden en hoepakee.

voor heel veel software zoals browsers en office en tal van andere software werkt een mac net zo goed als een windows bak, gamen is nogaltijd een stuk minder (maar daar lijkt wel een soort van schot in te zitten).

maar soms zijn er gewoon van die stukjes software die alleen maar voor windows zijn en dat is K*T aan de andere kant zijn er ook gewoon nog stukken software die juist alleen in het mac-ecosysteem leven veel van de beste todo-apps en note-taking apps zijn op mac ongevenaard tov wat je voor windows of android beschikbaar hebt maar daarin zit dan ook meteen je grootste nadeel.

een app als notabillity of notion werkt niet op windows en ondanks de vele suggesties en hints gaat dat er vermoedelijk ook niet komen. dus voor je het weet wil je naast je toch al duren laptop ook weer een veel duurdere telefoon. dan een horloge een ipad en binnen no-time zit je in een sleur met allerlij zaken die misschien toch nét niet werken zoals jij dat wilt.

ons is dat overkomen en nu is apple veer volledig verdwenen dat wil niet zeggen dat het slecht spul is verre van (mijn huidige laptop is lang zo goed niet als een macbook - maar ja dit scherm is een stuk leesbaarder en voor mij was dat een dealbreaker). en dat is misschien ook wel mijn laatste punt.

de enige macbook die ik ooit zou kunnen aanbevelen is de macbook air 13inc maar dan moet je dus wel van zulke mini-laptopjes houden de uitvoering met een groter scherm is meteen ook zoveel duurder dat je daar met gemak ook 2 windows laptopjes voor kunt kopen zeker weten zijn die minder goed, maar ze zijn ook zekerweten wel goed genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Riverside schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:32:
Daarnaast ga ik ook nog foto’s en misschien video’s bewerken (amateur).
Doe je dit al en ben je al aan bepaalde software hiervoor gewend? Als dat namelijk niet zo is, is het wellicht een extra reden om een Mac te overwegen omdat die standaard met iMovie komt en video's bewerken daarmee erg gemakkelijk is. Andere software (van bv. Adobe) is natuurlijk voor zowel Windows als Mac beschikbaar en DaVnce Resolve is voor persoonlijk gebruik gratis en beschikbaar op beide platforms.

Voordeel van een Macbook Air is verder de energiezuinigheid en performance per watt ten opzichte van de laatste generaties Intel-processoren. Maar ik ben bevooroordeeld als langdurig Mac-gebruiker. Apple is wel wat gierig met de standaard opslagcapaciteit, dus dat is iets om op te letten, vooral als je video's wilt bewerken.
Pagina: 1