Vochtmeter / bouwdroger kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-04 17:38
Mijn vraag
Beste Tweaker, kan iemand mij adviseren over een vochtmeter? Ik ga binnenkort verhuizen en bij de bouwtechnische keuren is er een verhoogde vocht percentage gemeten bij een aantal muren. Nu heb ik op internet gekeken en zag dat de vochtmeter die gebruikt is door de bouwtechnische keuren niet als betrouwbaar wordt bestempeld. Ik zoek dus een betaalbare betrouwbare vochtmeter en het liefst niet destructief wat inhoudt dat deze niet in de muur hoeft.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via ptribbyz op 24-10-2023 15:31)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:18
Ik heb deze in mei gekocht:
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o07_s00?ie=UTF8&psc=1
Werkt perfect bij mij.

Enkele jaren geleden had ik ook een gekocht met 2 pinnetjes op een afstand van elkaar (zoals het model hierboven), maar dit werkt niet bij mij. Ik heb de pinnetjes ook wel niet destructief in de muur geduwd, dus misschien vandaar :) Het model met een enkele bol vooraan is in ieder geval niet destructief en kijkt enkele centimeters diep in de muur. Bijvoorbeeld onze kurkdroge kelder met cementbezetting ziet hij wel als vochtig omdat het water aan de andere kant van de cementbezetting zit.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:49
Ik heb https://www.amazon.nl/gp/..._asin_title?ie=UTF8&psc=1 gekocht en kon het vochtpercentage in een muur prima over tijd zien dalen. Voor mij voldoende.

Het grootste deel van de tijd heb ik hem echter uitgeleend. Dat is ook de tip die ik heb als je voor een dure wilt gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 23-10-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:17
Rukapul schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:40:
Ik heb https://www.amazon.nl/gp/..._asin_title?ie=UTF8&psc=1 gekocht en kon het vochtpercentage in een muur prima over tijd zien dalen. Voor mij voldoende.

Het grootste deel van de tijd heb ik hem echter uitgeleend. Dat is ook de tip die ik heb als je voor een dure wilt gaan.
Dat is een destructieve die je in de muur moet prikken.

TS, welke was gebruikt en is niet betrouwbaar dan?
Op amazon staan er genoeg. Merken die bij mij bekend zijn hebben in ieder geval geen non destructieve meters.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:18
Werkt perfect bij mij.

Enkele jaren geleden had ik ook een gekocht met 2 pinnetjes op een afstand van elkaar (zoals het model hierboven), maar dit werkt niet bij mij. Ik heb de pinnetjes ook wel niet destructief in de muur geduwd, dus misschien vandaar :) Het model met een enkele bol vooraan is in ieder geval niet destructief en kijkt enkele centimeters diep in de muur. Bijvoorbeeld onze kurkdroge kelder met cementbezetting ziet hij wel als vochtig omdat het water aan de andere kant van de cementbezetting zit.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
Draakje5 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Dat is een destructieve die je in de muur moet prikken.

TS, welke was gebruikt en is niet betrouwbaar dan?
Op amazon staan er genoeg. Merken die bij mij bekend zijn hebben in ieder geval geen non destructieve meters.
Dit was de Basetech FM-10. Ik zat zelf te kijken naar Vochtindicator BM31, maar naar mailcontact met het bedrijf vertrouw ik dit ook niet helemaal. Ik vroeg bij elke indicatie de muur droog genoeg was om bijvoorbeeld te stuken, alleen hier hebben zij geen antwoord op. Daarnaast werkt die meter met digits ipv percentages.

Is een niet destructieve meter net zo betrouwbaar als een meter die wel destructief is?

Misschien heeft iemand alsnog een goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
Malantur schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:03:
Werkt perfect bij mij.

Ziet er best wel top uit :) kan je wat meer over je ervaringen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:17
De vraag wanneer een muur droog genoeg is om te stucen is ook meer iets voor een stukadoor denk ik dan een bedrijf dat meetapparatuur verkoopt. Ik zou me daar niet blind op staren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
Mijn vraag
Beste Tweaker,
Heeft iemand ervaring met bouwdrogers? Ik ga binnenkort verhuizen en tijdens de bouwtechnische keuring is er bij een aantal muren een verhoogd percentage vocht gemeten. Nu heb ik gehoord dat je met bouwdrogers de vocht in je muren van verminderen. Heeft iemand hier tips voor en ervaringen mee?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
Draakje5 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:11:
De vraag wanneer een muur droog genoeg is om te stucen is ook meer iets voor een stukadoor denk ik dan een bedrijf dat meetapparatuur verkoopt. Ik zou me daar niet blind op staren.
Ik had gehoopt dat zij mij konden vertellen als cijfer lager is dan X is het veilig genoeg om te stuken. Maar misschien is dat ook een utopie haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-04 22:15
Dat is vooral voor vocht na het stukken etc, hoe oud is de woning?

Een droger krijgt de muur waarschijnlijk wel droger, maar zodra je hem uitzet zal het waarschijnlijk gewoon terug komen. Waarom zijn ze vochtig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
Het huis komt uit de jaren 80. Het vocht komt vanuit de kruipruimte. In juni heb ik een aantal ventilatie roosters laten plaatsen en gelukkig ook want het bleek dat het potdicht zat na het isoleren van vloer in 2017.

Er zit momenteel behang op de muren en dit moet eraf om vervolgens de muur glad te stuken en schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:28

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik jouw andere topic samengevoegd met deze. Laten we hier op 1 plek het vochtprobleem oplossen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:54
Bouwdroger zal wel iets helpen maar om water te verdampen is warmte nodig. Dus je zal ook flink wat moeten verwarmen.
Verder is het ook een kwestie van tijd, want als de muren verzadigd zijn met water, dan duurt het nogal lang voordat alles er uit is.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:23
Ik heb deze in de kelder staan:

https://www.amazon.nl/TRO...&pd_rd_i=B00O26LEGC&psc=1

Al twee jaar dik tevreden over. Moet je alleen een losse hygrostaat bij kopen van hetzelfde merk (alleen even niet te vinden - ik zie wel één stekkerdoos model).

Hij verwarmt zelf de lucht om ook bij lagere temperaturen zijn werk te doen. Maar in de winter heb ik hem niet nodig ivm condensvocht dat bij ~10 graden nihil is.
Pagina: 1