We hebben een huis van 32 jaar oud met daarin een even oude WTW-installatie en een inmiddels ongebruikte heteluchtverwarming. Nu wil ik de WTW vervangen door een nieuwe en de heteluchtverwarmingsinstallatie er tussen uit halen. Maar dat is minder vanzelfsprekend dan het lijkt. Graag advies en ideeen.
Wat meer info
/f/image/xiUInPyJGB8RHpVEGb4sPdX8.png?f=fotoalbum_large)
Wat wil ik
Het systeem is ingericht op de ventilator van de luchtverwarming van 1900 m3/u. Een WTW doet max 600m3/u dus dan moet ik kiezen. Bijv. alleen in de slaapkamers in te blazen stelde hij voor. De kanalen van beneden en boven zijn gescheiden en kan ik los van elkaar aansluiten; hier heb ik dus opties.
Na wat doorvragen gaf hij aan dat ik er ook nog een extra ventilator bij kan zetten om weer op de 1900 m3/u uit te komen. Los van de aanschafkosten gaat dat ook een paar honderd Watt verbruiken wat vele honderden euros per jaar kost aan energiekosten.
Ik weet nu niet goed wat nu verstandige opties zijn.
1. Nieuwe WTW, maar alleen beneden verdieping of alleen bovenverdieping aansluiten. Lijkt me slecht plan
2. Nieuwe WTW van 600 m3/u, op alle kanalen aansluiten en hopen dat het voldoende is
3. Nieuwe WTW met extra ventilator van 1900 m3/u zodat er overal voldoende verversing is. Lijkt mij overkill voor slechts WTW zonder verwarming.
4. Een heel lichte WTW (deze hoeft immers maar een paar afzuigventielen te WTW-en, grootste deel van de ventilatie gaat buiten de WTW om) en een wat kleinere boxventilator (onder de aanname dat voor luchtverversing minder m3/u nodig dan om een huis warm te stoken)
5. Starten met optie 2, en later als het echt moet alsnog een ventilator toevoegen.
Heeft iemand ervaring / advies met deze situatie?
Wat fototjes
WTW
Heteluchtverwarming
En wat aan en afvoer roosters
Wat meer info
- vrijstaand huis uit 1991, 875 m3, redelijk goed geisoleerd
- vloerverwarming in de belangrijkste ruimtes (woonkamer, keuken, badkamer)
- Een Brink Renovent REN-4P WTW installatie van max 225m3/u, uit 1991
- Een ongebruikte Brink Furore gasgestookte heteluchtverwarming inclusief ventilator van 1900 m3/u (!), uit 1991, zit achter de WTW.
- Overal in het huis zitten inblaasrooster (1 per slaapkamer, 5 in de woonkamer in totaal 19 stuks)
- Afzuigventielen in de badkamer, keuken, kelder en 2x toileten en grote afzuigroosters in de woonkamer en 1e verdieping
/f/image/xiUInPyJGB8RHpVEGb4sPdX8.png?f=fotoalbum_large)
Wat wil ik
- De WTW vervangen door een nieuwe, zuinigere en rendabelere WTW
- Liefst een enthalpiewisselaar omdat het in de winter erg droog is in huis
- En de heteluchtverwarming mag er tussenuit.
- Nieuwe enthalpie WTW : Bijv. Zehnder ComfoAir Q450 ERV of Q600 ERV
- Heteluchtverwarming ertussenuit.
- Opnieuw inregelen en klaar.
Het systeem is ingericht op de ventilator van de luchtverwarming van 1900 m3/u. Een WTW doet max 600m3/u dus dan moet ik kiezen. Bijv. alleen in de slaapkamers in te blazen stelde hij voor. De kanalen van beneden en boven zijn gescheiden en kan ik los van elkaar aansluiten; hier heb ik dus opties.
Na wat doorvragen gaf hij aan dat ik er ook nog een extra ventilator bij kan zetten om weer op de 1900 m3/u uit te komen. Los van de aanschafkosten gaat dat ook een paar honderd Watt verbruiken wat vele honderden euros per jaar kost aan energiekosten.
Ik weet nu niet goed wat nu verstandige opties zijn.
1. Nieuwe WTW, maar alleen beneden verdieping of alleen bovenverdieping aansluiten. Lijkt me slecht plan
2. Nieuwe WTW van 600 m3/u, op alle kanalen aansluiten en hopen dat het voldoende is
3. Nieuwe WTW met extra ventilator van 1900 m3/u zodat er overal voldoende verversing is. Lijkt mij overkill voor slechts WTW zonder verwarming.
4. Een heel lichte WTW (deze hoeft immers maar een paar afzuigventielen te WTW-en, grootste deel van de ventilatie gaat buiten de WTW om) en een wat kleinere boxventilator (onder de aanname dat voor luchtverversing minder m3/u nodig dan om een huis warm te stoken)
5. Starten met optie 2, en later als het echt moet alsnog een ventilator toevoegen.
Heeft iemand ervaring / advies met deze situatie?
Wat fototjes
WTW
![]() | ![]() |
Heteluchtverwarming
![]() | ![]() |
En wat aan en afvoer roosters
![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door ocmer op 23-10-2023 21:20 ]