Nieuwe WTW in heteluchtverwarming-geoptimaliseerd huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:42
We hebben een huis van 32 jaar oud met daarin een even oude WTW-installatie en een inmiddels ongebruikte heteluchtverwarming. Nu wil ik de WTW vervangen door een nieuwe en de heteluchtverwarmingsinstallatie er tussen uit halen. Maar dat is minder vanzelfsprekend dan het lijkt. Graag advies en ideeen.

Wat meer info
  • vrijstaand huis uit 1991, 875 m3, redelijk goed geisoleerd
  • vloerverwarming in de belangrijkste ruimtes (woonkamer, keuken, badkamer)
  • Een Brink Renovent REN-4P WTW installatie van max 225m3/u, uit 1991
  • Een ongebruikte Brink Furore gasgestookte heteluchtverwarming inclusief ventilator van 1900 m3/u (!), uit 1991, zit achter de WTW.
  • Overal in het huis zitten inblaasrooster (1 per slaapkamer, 5 in de woonkamer in totaal 19 stuks)
  • Afzuigventielen in de badkamer, keuken, kelder en 2x toileten en grote afzuigroosters in de woonkamer en 1e verdieping
Volgens mij zit het als volgt in elkaar (maar ik ben niet 100% zeker)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hr7jZtfAIwXrMypi6xa-a4l6JI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xiUInPyJGB8RHpVEGb4sPdX8.png?f=fotoalbum_large

Wat wil ik
  • De WTW vervangen door een nieuwe, zuinigere en rendabelere WTW
  • Liefst een enthalpiewisselaar omdat het in de winter erg droog is in huis
  • En de heteluchtverwarming mag er tussenuit.
De oplossing is simpel dacht ik
  • Nieuwe enthalpie WTW : Bijv. Zehnder ComfoAir Q450 ERV of Q600 ERV
  • Heteluchtverwarming ertussenuit.
  • Opnieuw inregelen en klaar.
Maar: ik sprak de installateur die het 30 jaar geleden mee heeft aangelegd en hij zegt dat ons huis met alle roosters niet geschikt is voor simpelweg vervangen van de WTW. Er zijn te veel rooster. En de ventilator van de hetelucht is veel krachtiger dan de ventilator in een WTW.

Het systeem is ingericht op de ventilator van de luchtverwarming van 1900 m3/u. Een WTW doet max 600m3/u dus dan moet ik kiezen. Bijv. alleen in de slaapkamers in te blazen stelde hij voor. De kanalen van beneden en boven zijn gescheiden en kan ik los van elkaar aansluiten; hier heb ik dus opties.

Na wat doorvragen gaf hij aan dat ik er ook nog een extra ventilator bij kan zetten om weer op de 1900 m3/u uit te komen. Los van de aanschafkosten gaat dat ook een paar honderd Watt verbruiken wat vele honderden euros per jaar kost aan energiekosten.

Ik weet nu niet goed wat nu verstandige opties zijn.
1. Nieuwe WTW, maar alleen beneden verdieping of alleen bovenverdieping aansluiten. Lijkt me slecht plan
2. Nieuwe WTW van 600 m3/u, op alle kanalen aansluiten en hopen dat het voldoende is
3. Nieuwe WTW met extra ventilator van 1900 m3/u zodat er overal voldoende verversing is. Lijkt mij overkill voor slechts WTW zonder verwarming.
4. Een heel lichte WTW (deze hoeft immers maar een paar afzuigventielen te WTW-en, grootste deel van de ventilatie gaat buiten de WTW om) en een wat kleinere boxventilator (onder de aanname dat voor luchtverversing minder m3/u nodig dan om een huis warm te stoken)
5. Starten met optie 2, en later als het echt moet alsnog een ventilator toevoegen.

Heeft iemand ervaring / advies met deze situatie?

Wat fototjes
WTW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgkjaJSfbfjKRYFHmHGRxkppJKw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HwIVHwMz9y7XxwX7II1B6OL1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sL6CLhan68ojMTojqV-0d2JUm24=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1747xuH8nQFvIULyXhiDZJGa.png?f=fotoalbum_tile

Heteluchtverwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAixdZDBnf2B0uNQu0U02VOJpMo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Vs4RuzX7mYpxtAhkaVj7ehlS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5FTWVp1Uihr58YhJ1Sv1RLIt8I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/o8AqyvAjovBG0B6kZ4Azk8CX.png?f=fotoalbum_tile

En wat aan en afvoer roosters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4yLUDBBcB73l9dmbJeBgbHgHio=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Zv4mWzP3alW2aDHehp2aI5gZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_QVmBFmUMHWlKSaidwP4006zRM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PsaN4n3VZK7XBlOQk78xIIlj.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door ocmer op 23-10-2023 21:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-06 23:35
Starten met optie 2 en als het niet voldoende is een zone-klep ertussen zetten?

2 zones CO2 gestuurd + zone-klep?

Overdag/bij aanwezigheid gaat de meeste lucht naar de woonkamer.

Snachts de meeste lucht naar de slaapkamers?

Vind t een apart verhaal overigens, normaliter is het "probleem" te dunne/weinig buizen en daardoor hoge luchtsnelheid met geluid tot gevolg.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:46
Om een huis warm te krijgen heb je een grotere capaciteit (m3/uur) nodig dan voor verse lucht.

Misschien eerst eens een schema maken hoeveel inblaas je nodig zou hebben per ruimte op basis van het aantal mensen dat daar normaal gesproken is (zeg 30m3/h per persoon).
Dus slaapkamer voor 2 personen is 60m3/h. Woonkamer met 4(?) personen is 120m3/h etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik snap het probleem niet zo. Je gaat er niet mee verwarmen toch? Waarom zou je dan niet gewoon die kleinere luchtstroom door de roosters kunnen blazen? Welke specifieke gevolgproblemen zou je dan krijgen?

Het bouwbesluit geeft aan hoeveel lucht er in een bepaalde ruimte ververst moet worden. Dan maakt het toch niet uit hoe groot de roosters zijn waar de verse lucht uit komt, zolang hij de hoeveelheid nodige lucht maar aanvoert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:42
Aardedraadje schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:51:
Ik snap het probleem niet zo. Je gaat er niet mee verwarmen toch? Waarom zou je dan niet gewoon die kleinere luchtstroom door de roosters kunnen blazen? Welke specifieke gevolgproblemen zou je dan krijgen?

Het bouwbesluit geeft aan hoeveel lucht er in een bepaalde ruimte ververst moet worden. Dan maakt het toch niet uit hoe groot de roosters zijn waar de verse lucht uit komt, zolang hij de hoeveelheid nodige lucht maar aanvoert?
Dit zou ik zelf inderdaad ook verwachten. En dan zou een normale 600m3/u WTW ruim voldoende moeten zijn.

De installateur was echter overtuigd dat dat in ons huis niet zou gaan werken omdat het systeem daar niet voor bedoeld was, vanwege de kracht van de ventilator / de druk die geleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 16:36

Bravo

Second Best

Bij een 1900 m3/u ventilator worden er wel andere drukken in het ventilatiesysteem opgebouwd dan bij 600 m3/u. Misschien is de installateur bang dat er teveel weerstand in het systeem zit waardoor bepaalde kanalen niet/onvoldoende meedoen in de WTW bij 600 m3/u?
Dat zou je kunnen narekenen, volgens mij is er ergens op het internet een tooltje hiervoor.

Overigens volg ik dit onderwerp met belangstelling, sinds deze zomer ook eigenaar van een huis met heteluchtverwarming waar ik kijk naar andere opties.

[ Voor 17% gewijzigd door Bravo op 25-10-2023 17:49 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:46
Dat het ingeregeld moet gaan worden geloof ik best en dat zal waarschijnlijk nog wel wat aanpassingen vereisen. Maar 600m3 max, geeft veel minder druk dan 1800m3, dus ik zie het probleem daar nog steeds niet.
Misschien kan @ocmer na contact met de instalateur meer informatie geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:52
Vorige week zijn een aantal installateurs komen kijken voor een nieuwe installatie. Ik heb nu luchtverwarming, maar door een flinke verduurzaming twijfel ik nu om voor een lage temperatuur verwarming te gaan (en de luchtverwarming de deur uit te doen).

Alle installateurs adviseerden om toch nieuwe leidingen te plaatsen voor de luchtcirculatie. Het zijn grote buizen, veel haakse hoeken met best veel kieren. Dus dan snap ik wel dat er vrij veel druk nodig is.

Een andere reden is overigens dat de aanvoerroosters altijd laag zitten, en er juist hoog moet worden afgezogen omdat de vuile lucht stijgt. Is dat echt zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrynrzoveel
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-02 10:54
Beste ocmer, heel toevallig hebben wij exacte dezelfde installatie uit 1991: verwarmingsketel (Brink Furore B26 VR) en WTW (Brink Renovent III 4P).
Helaas hebben wij nu een storing en ben ik op zoek naar een luchttemparatuurvoeler, rood omcirkeld op de afbeelding.
Maar ik kan deze niet vinden en ik kan er ook geen artikelnummer of EAN van vinden.

Het zou heel toevallig zijn maar heb jij die ketel nog of onderdelen er van?
Daar heb ik dan uiteraard interesse in!

Graag hoor ik van je.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eBVDnQZxfYH2NTFVvFFKTbzBuY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o6NMVNwjCxu7cba9EIsDOe9W.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Harrynrzoveel op 03-01-2025 16:58 ]

Pagina: 1