Oxidatie printplaatje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joekat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-02-2024
Mijn vraag
Ik heb een printplaatje wat licht geoxideerd lijkt.
Iemand genoeg ervaring hiermee om te beoordelen of dit einde oefening is?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ben eerst al bezig geweest de batterij contacten te reinigen met azijn maar daar lag het dus niet aan. Plaatje heeft wat gewerkt op de koperen lijntjes. Schoongemaakt met alcohol en tandenborstel, later nog geprobeerd met wd40 maar nog geen resultaat. Ergens bereikt de stroom het lampje niet maar lastig te beoordelen waar het hem in zit.....iemand nog een tip?

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImOIKq6I_BOjnj6LM3WIw6r1Ams=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBCDxwxdPUUn4ofXHCm6w15j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERGE21nUgY6Wm1-VwUJ8njr9j54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PnYS5RYaGpEVdlv9GSjaDcY3.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:47

Kheos

FP ProMod
Joekat schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:13:
Ergens bereikt de stroom het lampje niet maar lastig te beoordelen waar het hem in zit.....iemand nog een tip?
Multimeter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:54

ByteDelight

Retro computing is alive!

Rechtsboven die gele condensator, lijkt een track beschadigd - losgerukt - van de print.
Die zal vml. gerepareerd moeten worden.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:30

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> MME :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:57

dragonhaertt

@_'.'

Wd40 is trouwens een slecht idee op elektronica.
IPA is een veilige keus voor reinigen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-09 02:28
Op de 1e foto is het rechter koperen baantje toch onderbroken? Daar even een brug overheen solderen met bijv een draadje?

Die linker ziet er overigens ook niet best uit, zou ik meteen ook even opknappen

[ Voor 25% gewijzigd door Woudtwe op 23-10-2023 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:12
Woudtwe schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:21:
Op de 1e foto is het rechter koperen baantje toch onderbroken? Daar even een brug overheen solderen met bijv een draadje?
dacht ik eerst ook, maar volgens mij ligt er gewoon nog een stukje 'groen' over het spoortje. Anders ben je idd snel klaar :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLe0tP3e5k4Hpoa5OkjZEXrvHxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RANWzlCqIVNXXAk3yKcl5FJu.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door breew op 23-10-2023 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Die sporen lijken mij niet geoxideerd maar verbrand. Om zekerheid te hebben of die spoor heel is zou ik het gewoon doormeten om zeker te zijn.

De print aan de bovenkant langs de rechter rand ook zo'n spoor. Zo te zien is die aan die kant gecoated dus kan die spoor niet oxideren. Daar heeft een grote stroom gelopen.

[ Voor 38% gewijzigd door memphis op 23-10-2023 23:57 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joekat
@ByteDelight Dank! Welke bedoel je? Die D1? Zie zo snel niet welke je bedoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joekat
@Kheos Ja, idd, toch eens aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joekat
@memphis das gek, geen idee hoe dat zou kunnen, dat lukt je niet met gewoon batterijen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Ik denk, ik houd het bij eenvoudige taal :)
C2, dat is een (gele) condensator.
Die track rechts daarvan lijkt kapuut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:32
Ik vind die U1, Q1 en D2 er niet fris uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joekat
ByteDelight schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:16:
Ik denk, ik houd het bij eenvoudige taal :)
C2, dat is een (gele) condensator.
Die track rechts daarvan lijkt kapuut.
Mja, denk dat ie aardig total loss is dan, ik begin ook steeds meer te zien 😔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joekat
Frappuccino schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:20:
Ik vind die U1, Q1 en D2 er niet fris uitzien.
In daglicht valt het wel mee gelukkig, moet toch even zo'n doormeter scoren denk ik, dan weet ik het maar zeker, dank iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 08:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KRAOsdrZlKtKGWUez8tml57gWQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YVaHNJouGQbZuWf4H4AAa24H.jpg?f=user_large

Dat spoortje oogt stuk, wat @ByteDelight zegt

Je zou kunnen kijken waar het spoortje van dat pootje van U1 naartoe zou moeten lopen. Dan solder je een extra draad vanaf dat pootje naar het doel/pootje waar het moet komen. Als het C2 is, kun je prima aan de zijkant van die condensator hem erbij solderen.

Of aan beide kanten van het spoor het groene soldermask er heel voorzichtig afkrabben met een scherp mesje, totdat je blank koper hebt. Dan daartussen een draadje solderen

[ Voor 46% gewijzigd door IceBlackz op 26-10-2023 07:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 08:25
breew schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:23:
[...]

dacht ik eerst ook, maar volgens mij ligt er gewoon nog een stukje 'groen' over het spoortje. Anders ben je idd snel klaar :)
[Afbeelding]
Dat stukje links van het groen lijkt hier ook koperloos te zijn, daar zou je ook een draadje moeten gaan solderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

En dat is helemaal geen reden om m total loss te verklaren ;)

Heb je een multimeter en soldeerbout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:44
Aan de onderkant van het printje lijken meerdere sporen van de pcb weggevreten, waterschade?

Toevallig heb ik gisteren iets soortgelijks gerepareerd (digitale weegschaal nat opgeborgen :( ).

Ik heb de groene coating van de spoortjes afgekrast en er een stukje dun, solide koperdraad op gesoldeerd. De draadjes heb ik door de vias (gaatjes) naar de andere kant van de print gebracht en daar waar mogelijk op de via vast gesoldeerd, en anders aan het eerste voorheen verbonden componentje gebracht.

Als ik het zo zie is dit een fietslampje? Ik zie aan de 'lege' pcb kant al 5 verdachte sporen/vias dus het is wel wat werk om dit te fixen. Als je het leuk vind moet je het zeker proberen, maar het gaat waarschijnlijk meer tijd kosten dan een nieuwe kopen ;)

Ik heb inmiddels dan ook 2 werkende weegschalen.

elleP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joekat
Dank voor de tips allemaal. Heb inmiddels een multimeter besteld. Het is idd een fietslampje met vochtschade. Heb ook een soldeerboutje en wel dingen gesoldeerd in het verleden maar nog nooit een printplaat. Wordt beetje pionieren, maar hij werkt nu niet dus erger wordt het niet 😁 Ik wil wel kijken of het lukt want dat ding valt in het fietsframe en nieuwe zijn niet meer te bestellen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Leuk! Ben blij te horen dat je de uitdaging aan wil gaan.
Hoop dat het lukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 07:31
Offtopic, maar wat is die rare donkerblauwe dildovormige component? Nooit gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Limhes schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:45:
Offtopic, maar wat is die rare donkerblauwe dildovormige component? Nooit gezien...
Omdat er een + bij staat moet je denken aan een elco of misschien wel een lithium condensator (soort mix van een lithium accu en een condensator)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:32
memphis schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:56:
[...]

Omdat er een + bij staat moet je denken aan een elco of misschien wel een lithium condensator (soort mix van een lithium accu en een condensator)
Ik denk een bewegings sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54

Sabbi

je denkt aan mij.

Dat soort SMD buttons kan heel slecht tegen water/oxidatie, dus ik zou daar eerst eens op testen.
Let op dat van de 4 pootjes de helft intern al gekoppeld zijn, als je wilt testen of hij werkt moet je de pootjes aan de kant waar ze uitkomen meten/kortsluiten. Dus in dit geval de twee aan de kant van 'SW'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joekat
Ben weer iets verder, met de multimeter kom ik (als ik hem goed gebruik) het hele circuit door lijkt het, behalve dat D1 ding. Als ik de naald ervoor zet dan krijg ik geen meting, zet ik hem erna dan wel. Dan is dat waarschijnlijk de boosdoener. Als dat zo is dan moet ik even uitzoeken wat het is en een nieuwe erop solderen denk ik....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujBHEFX7-7BakSNOSCjd-fJb7Ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjHz3WluAHxYjA2XSPaqTLOv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZx1184EXBOfl0h9zWYSXyrFfiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VnJHjf7kBL86FLBMBcP4ZZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Die diode is een ompoolbeveiliging. De eigenschap van een diode is ook dat die in 1 richting doormeet maar wel met een spanning.

Dus je meter op diodestand zetten en met je meetpennen in beide richtingen over de diode meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joekat
memphis schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:39:
Die diode is een ompoolbeveiliging. De eigenschap van een diode is ook dat die in 1 richting doormeet maar wel met een spanning.

Dus je meter op diodestand zetten en met je meetpennen in beide richtingen over de diode meten.
Ah ja, allemaal grotendeels nieuw dit voor mij 😬
Doidestand 2k geeft een .276 dus dat lijkt me prima dan. Mooie puzzel dit. Gekke is dat wanneer ik in die stand de pennen op de batterij contacten zet ik een 1.104 meting krijg, betekent dat dat die plaat prima is en het probleem ergens in de batterij contacten zit?

Bedankt voor jullie reacties en geduld! 👍
Pagina: 1