Vochtige bakstenen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:00
Ha iedereen, ik zit met een vreemde situatie (althans, in mijn ogen)...

Op de foto zie je dat de onderste paar rijen bakstenen van een buitenmuur nat zijn. Dit gebeurt na een matige tot harde regenbui. Dit is in de tuin, aan de andere kant van de deuren is een gelijke muur. Deze heeft iets meer zon, en is altijd vrijwel direct droog.

Een foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6f9uvGO_Jo41XnBPalyyDByFxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwnKQ85LZ4iApue8YnYsuanO.jpg?f=fotoalbum_large

De situatie is verder als volgt:
- Er zit aan deze kant een HWA, deze sluit NIET goed aan: het koppelstuk/ring op de foto sluit niet goed, waardoor langs het stukje buis er onder water sijpelt als het regent. Dit lijk niet veel, het meeste klettert door de buis, maar er vloeit dus wel degelijk water langs. Dit water verdwijnt dus de bodem in, en niet in de HWA-afvoer.
- Op het ventilatie roostertje verschijnt soms condens, wat zorgt voor dat natte plekje er voor (dat zijn de condens druppels vermoed ik die op de tegel vallen). De pijp achter het rooster gaat toont niet echtreem vochtig, zover ik kan kijken zie ik dat het OK lijkt. Ik vermoed dus dat het condens is wat door de pijp en het rooster naar boven komt.

Mijn vermoeden is dus dat bij een matige tot harde regenbui, of als het lang genoeg regent, dat beetje water wat lekt via de HWA-pijp en de grond in sijpelt, de bodem daar verzadigt en dat het vocht via de bakstenen omhoog trekt.

Nou is dit totaal niet mijn vakgebied, dus ik was benieuwd of jullie mijn vermoeden delen? ;-)

Alle reacties

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:54
Het zou kunnen. Het zou ook gewoon water kunnen zijn wat door je bakstenen naar beneden zakt. Muren zijn aan de onderkant nl altijd langer nat.

Heb je binnen ook vochtproblemen?

• mikkelnl
Appelpie3000 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:28:
Het zou kunnen. Het zou ook gewoon water kunnen zijn wat door je bakstenen naar beneden zakt. Muren zijn aan de onderkant nl altijd langer nat.

Heb je binnen ook vochtproblemen?
Nee binnen geen problemen.

Dit stukje muur is wel echt veeeeeel langer nat dan andere muren... het valt mij iig erg op hoe lang het nat blijft.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49
Als het water omhoog komt bij de aansluiting van de stalen buis op de PVC buis is mijn eerste indruk dat er verderop een verstopping zit.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:34
Waar zit je waterkering? Het is niet abnormaal dat de stenen onder je waterkering nat staan

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:40
Je hebt ook dat doordat de regendruppels op stenen splatten de spetters op de muur terecht komen.
Dit kan je verminderen met een strook beplanting of grind.

De regenpijp loopt waarschijnlijk over door een blokkade verderop in de pijp.
Anders gaat dat water echt niet omhoog.

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
nightgold schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 01:03:
Waar zit je waterkering? Het is niet abnormaal dat de stenen onder je waterkering nat staan
Aan de openstoot voegen te zien precies goed.

• mikkelnl
JukeboxBill schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:27:
Als het water omhoog komt bij de aansluiting van de stalen buis op de PVC buis is mijn eerste indruk dat er verderop een verstopping zit.
Het komt niet omhoog denk ik: op de foto waar de buis in die beugel zit gaat hij over in het laatste verticale stukje tot hij de grond in gaat in die grijze. Dat laatste stukje: daar zie ik water aan de buitenkant langs sijpelen als het regent. De aansluiting in die beugel is dus niet waterdicht. Hierdoor sijpelt een deel van het water OOK buiten langs dat laatste stukje pijp de grond in, in plaats van de HWA pijp.
nightgold schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 01:03:
Ik heb geen flauw idee 8)7 .....
daniel14 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:33:
[...]
Aan de openstoot voegen te zien precies goed.
..... Ik zie wel dat de stenen niet nooit nat zijn boven de stootvoegen... Kan je aan mij als leek toelichten wat je bedoelt met 'precies goed'?

Vind het lastig, want gevoelsmatig is het echt alleen aan deze kant; aan de andere kant van de tuindeuren liggen dezelfde tegels enz, en daar is niks te zien (3 meter verderop).

Betreft trouwens een aanbouw die een jaar geleden geplaatst is, en het is me de afgelopen 12 maanden niet eerder opgevallen i.i.g.

[ Voor 7% gewijzigd door mikkelnl op 24-10-2023 08:46 ]

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
mikkelnl schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:44:
[...]

Het komt niet omhoog denk ik: op de foto waar de buis in die beugel zit gaat hij over in het laatste verticale stukje tot hij de grond in gaat in die grijze. Dat laatste stukje: daar zie ik water aan de buitenkant langs sijpelen als het regent. De aansluiting in die beugel is dus niet waterdicht. Hierdoor sijpelt een deel van het water OOK buiten langs dat laatste stukje pijp de grond in, in plaats van de HWA pijp.

[...]

Ik heb geen flauw idee 8)7 .....

[...]

..... Ik zie wel dat de stenen niet nooit nat zijn boven de stootvoegen... Kan je aan mij als leek toelichten wat je bedoelt met 'precies goed'?

Vind het lastig, want gevoelsmatig is het echt alleen aan deze kant; aan de andere kant van de tuindeuren liggen dezelfde tegels enz, en daar is niks te zien (3 meter verderop).

Betreft trouwens een aanbouw die een jaar geleden geplaatst is, en het is me de afgelopen 12 maanden niet eerder opgevallen i.i.g.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQZCmiHdeGWuw4OH8Yhh734IKuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yszOYIIYdibhRgdV43FAUyW8.jpg?f=fotoalbum_large

Even een plaatje erbij van het detail, de waterkering zocht ervoor dat water wat in de spouw komt via de openstootvoegen weer naar buiten kan. Het water wat je nu in de stenen hebt zit onder de waterkering en onder de openstootvoegen, dat betekend dus dat de waterkering goed zit.

Is deze gevel toevallig op de noordzijde? Dan kan het zijn dat het gewoon veel moeite heeft om weer te drogen. Op zich niks aan de hand.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:44
Ligt je straatwerk bij die andere muren (die wel snel drogen) ook tegen de gevel aan? Blijft er een plas water liggen rondom de regenpijp - en dus tegen de gevel?

Je geeft aan dat de regenpijp lekt: daardoor neem ik aan dat er op deze plaats bij de muur ook méér water tegen de muur aankomt én eventueel lang tegen de muur blijft liggen (omdat het tegelwerk strak tegen de muur ligt en daar plassen op komen te staan).

Wij hadden hetzelfde probleem in onze (weliswaar enkelsteens) schuur. Uiteindelijk opgelost door tussen de muur en de tegels 2 cm vrij te laten en te vullen met grind. Dan ligt er geen water tegen de muur en zakt het weg.

Ik zou eerst eens beginnen met je regenpijp waterdicht maken.

• mikkelnl
daniel14 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:56:
[...]

[Afbeelding]

Even een plaatje erbij van het detail, de waterkering zocht ervoor dat water wat in de spouw komt via de openstootvoegen weer naar buiten kan. Het water wat je nu in de stenen hebt zit onder de waterkering en onder de openstootvoegen, dat betekend dus dat de waterkering goed zit.

Is deze gevel toevallig op de noordzijde? Dan kan het zijn dat het gewoon veel moeite heeft om weer te drogen. Op zich niks aan de hand.
Dank je voor de info! De muur zit op Zuid-West... wel is het een hoek waar de minste zon direct op komt, en de terrastegels in die vierkante meter blijven het langste nat. Het is puur dat ik zie dat die HWA pijp dus niet goed sluit (gaat men nog vervangen) en ik zie die 3-4 rijen tegels nat zijn. Geen fijn gezicht en ik ben bang voor toekomstige gebreken (zeker nu het allemaal pas nieuw is)... Maar je uitleg over de open voegen klinkt al geruststellend ;-)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49
mikkelnl schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:44:
[...]

Die muurbeugel is dan kennelijk ook een buiskoppeling.
Hoe dan ook, je zal die lekkage eerst moeten verhelpen. Misschien ben je dan ook van die natte muur af.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• mikkelnl
Mr. Stom schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:34:
Ligt je straatwerk bij die andere muren (die wel snel drogen) ook tegen de gevel aan? Blijft er een plas water liggen rondom de regenpijp - en dus tegen de gevel?
Ja, hetzelfde... en watert goed af; geen plassen.
Je geeft aan dat de regenpijp lekt: daardoor neem ik aan dat er op deze plaats bij de muur ook méér water tegen de muur aankomt én eventueel lang tegen de muur blijft liggen (omdat het tegelwerk strak tegen de muur ligt en daar plassen op komen te staan).
Nee, geen plassen. De lekkage is een groot woord, en moeilijk uitleggen. 20-30cm boven de grond zie je de beugel. Hier gaat de lange pijp van boven over in een kort stukje pijp van 20-30cm, welke in die grijze buis gaat. Als het goed regent, vloeit water langs dat laatste stukje pijp van 20-30cm omdat die beugel niet de twee delen goed hecht. Langs dat laatste stukje pijp vloeit dus water, wat vervolgens daar het grind in verdwijnt. Het lijkt niet veel, maar mijn theorie is dat het genoeg is om onder de tegels dus alles zeiknat te houden, waardoor het vervolgens weer omhoog trekt in de bakstenen enz.
Ik zou eerst eens beginnen met je regenpijp waterdicht maken.
Yep, gaat sowieso gebeuren en ik hoop / denk dat het ook de oplossing zal zijn.

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-12 21:12
Ik zou ook eens goed kijken of je afvoer wel goed doorloopt.
Als je regenpijp goed in elkaar zit is er een +-5cm overlap tussen de 2 buizen, als het water gewoon naar beneden kan is er geen enkele reden dat het die 5cm omhoog gaat 'klimmen'.
Pas als je regenpijp vol met water staat zal de koppeling gaan lekken, maar dat is iets wat niet zou moeten gebeuren.

elleP

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:44
Euhm ik heb gehad dat er water in die koppeling omhoog kwam.
Toen ik er uiteindelijk heen liet kijken bleek dat de pijp in de grond ongeveer compleet verstopt zat.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:40
mikkelnl schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:45:

[...]

Yep, gaat sowieso gebeuren en ik hoop / denk dat het ook de oplossing zal zijn.
juist niet doen, als die hele regenpijp tot boven vol water komt te staan heb je meer gedoe.
als de regenpijp goed in elkaar zit gestoken moet het gewoon goed weglopen.

Mogelijk zit het deel in de grond verstopt met bladeren, dan gaat het water stuwen en loopt het uit de naden van de regenpijp.

Zou dan willen adviseren meteen een bladvanger in de regenpijp te plaatsen, zo voorkom je verstoppingen door blad in de toekomst.

https://easygarden-shop.n...bt1KBH7BQ3IRoCuaIQAvD_BwE

• superschotje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-04 15:18
Komt vaker voor. Pas spouwisolatie gedaan? Daar wordt het ook vaak erger van.
Doordat de steen niet meer kan drogen aan 2 kanten kan het soms erger worden. Sommigen die het niet zo fraai vinden zetten wel eens een stuk dak leer 50 cm in de grond langs de gevel om iets vochtbelasting vanaf de zijkant tegen te gaan. Ook kan impregneren van buitenaf ook altijd iets helpen.
Pagina: 1