Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Er is geen strikt maximum bedrag (kan >€5k), maar een goede prijs kwaliteit is wel belangrijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen eerder PC-bouw ervaring, dus dit is slechts een gok. Corrigeer gerust verkeerde assumpties.
Omwille van Stable Diffusion lijkt mij een grafische kaart van Nvidia aangewezen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Heb hier geen kennis van, maar betere prestaties (zonder risico op schade) lijkt mij altijd goed.
Wat verwacht je van ons?
Graag wil ik inzicht krijgen met welke dingen ik rekening mee moet houden. Momenteel is mijn kennis te beperkt om echt goede vragen te kunnen stellen. Wil graag een goede prijs kwaliteits beslissing maken. Waarschijnlijk maak ik de aankoop met black friday.
Heb ook nog niet echt nagedacht over monitors, dus suggesties daar zijn zeker welkom.
Heb 2 builds samengesteld, zijn deze ok? Zien jullie verbeteringen? Neem ik ergens iets tussenin? Wat heeft het meeste bang-for-buck in mijn geval?
Budget optie:
High-end optie:
- Stable Diffusion (SDXL) en andere AI toepassingen
- Power BI visualisaties
- Python en web development
- Makkelijk switchen tussen desktop en werklaptop, beide gebruikmakende van zelfde scherm, muis, ...
- Videobewerking: Zal screenrecordings maken en deze editen
- Fotobewerking: Photoship, Illustrator, ...
- Gamen: Civilization VI, Trackmania, OpenTTD, ... Hoge schermresolutie of FPS is niet zo belangrijk
Er is geen strikt maximum bedrag (kan >€5k), maar een goede prijs kwaliteit is wel belangrijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Rode Videomic II Go microfoon
- Logitech C920 PRO HD Webcam
- Simpele muis van HP
Geen eerder PC-bouw ervaring, dus dit is slechts een gok. Corrigeer gerust verkeerde assumpties.
- Belangrijk is dat ik makkelijk kan switchen tussen mijn desktop en mijn werklaptop, hiervoor leek een KVM switch mij handig.
- Zou ook leuk zijn mocht ik beneden in de zetel tot 4 controlers kunnen spelen op de tv, via de computer. De computer zou boven staan, dus een lange kabel lijkt me niet super handig, bestaan hier ook draadloze opties voor?
- Vind het ook handig als mijn desktop zowel op ethernet als wifi kan, dus ik vermoed dat mijn moederbord dit moet ondersteunen.
- Voldoende in en outputs zijn ook belangrijk, dus hier moet gelet worden bij de selectie van het moederbord en de case.
- De desktop dient stil te zijn, dus hierbij moet gelet worden op stille koeling en een goed geisoleerde case.
- De computer zal gebruikt worden voor AI toepassingen zoals Stable Diffusion, hiervoor gebruik je best een Nvidia grafische kaart met minsten 12GB VRAM. Ik dacht aan de RTX 4060 Ti 16GB als budget optie of de RTX 4080 of 4090 als duurdere alternatieven. Is dit het waard?
- De computer dient ook snel op te starten en programma's snel te openen, hiervoor een snelle SSD vereist.
- Ik wil minsten 2 schermen, misschien meer, dus dit moet ondersteund worden
Omwille van Stable Diffusion lijkt mij een grafische kaart van Nvidia aangewezen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Grootte en uiterlijk is totaal onbelangrijk
- Een stille computer is belangrijk en laag energieverbruik is mooi meegenomen
Heb hier geen kennis van, maar betere prestaties (zonder risico op schade) lijkt mij altijd goed.
Wat verwacht je van ons?
Graag wil ik inzicht krijgen met welke dingen ik rekening mee moet houden. Momenteel is mijn kennis te beperkt om echt goede vragen te kunnen stellen. Wil graag een goede prijs kwaliteits beslissing maken. Waarschijnlijk maak ik de aankoop met black friday.
Heb ook nog niet echt nagedacht over monitors, dus suggesties daar zijn zeker welkom.
Heb 2 builds samengesteld, zijn deze ok? Zien jullie verbeteringen? Neem ik ergens iets tussenin? Wat heeft het meeste bang-for-buck in mijn geval?
Budget optie:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Boxed | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Moederborden | ASUS Prime B550M-A WiFi II | € 119,- | € 119,- |
| 1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 4060 Ti 16GB TWIN X2 | € 486,- | € 486,- |
| 1 | Behuizingen | DeepCool CC560 Zwart | € 53,- | € 53,- |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700 | € 39,90 | € 39,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16 | € 67,89 | € 67,89 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Prime TX-650 | € 149,90 | € 149,90 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM620 2TB | € 77,90 | € 77,90 |
| Totaal | € 1.132,59 | |||
High-end optie:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i7-13700K Boxed | € 444,38 | € 444,38 |
| 1 | Moederborden | MSI PRO Z790-P WIFI | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 4090 X3 OC | € 1.798,39 | € 1.798,39 |
| 1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 89,- | € 89,- |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700 | € 39,90 | € 39,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J4048F24GX2-FX5 | € 138,90 | € 138,90 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus PX-850 | € 161,08 | € 161,08 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 870 QVO 4TB | € 177,90 | € 177,90 |
| Totaal | € 3.048,55 | |||
[ Voor 7% gewijzigd door schaakspeler op 23-10-2023 18:37 ]