Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer_NL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-12-2023
Sinds kort glasvezel van KPN. Initieel hing mijn PC rechtstreeks aan het modem, maar omdat deze maar 4 UTP poorten heeft, ben ik overgestapt op een Netgear GS716Tv3 switch. Nu is deze switch dus de enige die direct aan het modem hangt. Mijn PC en alle andere devices hangen nu aan die switch.

Probleem is nu dat, sinds ik die switch ertussen heb zitten, mijn PC geen IPv6 verkeer meer doorkrijgt.

Zonder die switch ertussen, was mijn score op https://test-ipv6.com/ 10 van 10. Met die switch ertussen is de score 0/10.

Ik heb de switch geupdate naar de nieuwste software (6.3.1.47). Bovendien staat alles op de factory defaults behalve:
- IP verkrijgen via DHCP -> on
- en dit zijn de IPv6 instellingen van de switch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwOhCutWg-Xz0c7LYSKcFT30fh8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8yuNsg85uLjmKa6tPUyA0OyG.jpg?f=user_large

Iemand enig idee wat ik fout doe?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer_NL
Overigens ook al geprobeerd om het IPv6 adres van het modem in te vullen bij "IPv6 Gateway", maar dat lijkt geen verschil te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Krijg je pc nog wel een IPv6 adres? Dat moet die 2a02 reeks zijn, de rest is alleen intern. Matcht de prefix met je externe IPv6 adres van je modem?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
IPv6 instellingen van de switch zelf hebben niets te maken met of clients erachter nog IPv6 doen, die IPv6 instellingen zijn puur voor management van de switch en staan los van de primaire layer 2 functie van het ding.

@Hammer_NL Staat er iets van MLD snooping aan op de switch? Of zijn er andere settings om bijvoorbeeld “unknown multicast” te blokkeren? Dat soort functies willen wel eens de goede werking van IPv6 verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer_NL
nelizmastr schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:20:
Krijg je pc nog wel een IPv6 adres? Dat moet die 2a02 reeks zijn, de rest is alleen intern. Matcht de prefix met je externe IPv6 adres van je modem?
@nelizmastr Dat is inderdaad die 2a02, maar ze matchen niet helemaal. Alleen het eerste stuk, namelijk "2a02:a44c:816f:0:" is gelijk, daarna zijn ze verschillend.
ik222 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:59:
IPv6 instellingen van de switch zelf hebben niets te maken met of clients erachter nog IPv6 doen, die IPv6 instellingen zijn puur voor management van de switch en staan los van de primaire layer 2 functie van het ding.

@Hammer_NL Staat er iets van MLD snooping aan op de switch? Of zijn er andere settings om bijvoorbeeld “unknown multicast” te blokkeren? Dat soort functies willen wel eens de goede werking van IPv6 verstoren.
@ik222 MLD snooping en IGMP snooping lijkt overal uit te staan. "unknown multicast" kan ik helaas niet echt vinden :-(

[ Voor 12% gewijzigd door Hammer_NL op 25-10-2023 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:35
Maar dan héb je dus ipv6 gekregen op je machines. Kan je eens ping6 tweakers.net ( of Ping -6 tweakers.net ) uitvoeren?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer_NL
DiedX schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:03:
Maar dan héb je dus ipv6 gekregen op je machines. Kan je eens ping6 tweakers.net ( of Ping -6 tweakers.net ) uitvoeren?
@DiedX dat werkt niet, net zoals https://test-ipv6.com/ niet werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBIHFjsQx4VanzARY9-eVDaDovs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BjpF7MpNu16P5sfmTXpqnfAV.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:35
Dns wel. Wellicht een firewall?

Zijn er websites die ipv6 only werken? Ik vind het heel apart dat je wel een LG adres krijgt, maar dat het schijnbaar niet werkt.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 12:01

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Is het niet gewoon toeval? Wat als je jouw (test) pc aansluit op dezelfde poort als jouw switch nu zit (uplink poort) werkt het dan wel gelijk weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer_NL
@DiedX De switch bevat geen firewall. Ja, ipv6.google.com is IPv6 only. Deze kan ik dan ook niet bereiken (niet via browser, niet pingen), maar de DNS lookup doet 't weer wel.

@MasterL Zoals vermeld in de eerste post, werkt IPv6 op mijn PC gewoon prima wanneer ik de PC rechtstreeks in het modem plug. Het is dus blijkbaar die switch die het op de een of andere manier verprutst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 12:01

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Hammer_NL schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:24:
@DiedX De switch bevat geen firewall. Ja, ipv6.google.com is IPv6 only. Deze kan ik dan ook niet bereiken (niet via browser, niet pingen), maar de DNS lookup doet 't weer wel.

@MasterL Zoals vermeld in de eerste post, werkt IPv6 op mijn PC gewoon prima wanneer ik de PC rechtstreeks in het modem plug. Het is dus blijkbaar die switch die het op de een of andere manier verprutst.
Technisch gezien staat er dat het voordat je switch aansloot wel werkte, niet of het nu alnog werkt zonder de switch maargoed. De switch heeft niet toevallig iets van routing functies? Wellicht dat neighbor discovery (op de switch) wat roet in het eten gooit...
Jij zegt de switch bevat geen fw maar ik lees hier en daar dat de switch toch ACL opties heeft (geen idee of dit klopt ken het model niet). Anders zou je hier eens kunnen kijken:
Security > ACL > Advanced > IP ACL
of meer relevant
Security > ACL > Advanced > IPv6 ACL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer_NL
Het probleem is opgelost. Nu ik IPv6 prefix delegation in mijn modem heb aangezet, werkt IPv6 overal prima (dus ook achter de switch).

Allemaal dank voor het meedenken (y)
Pagina: 1