wifi router gezocht met signaal sterkte optie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouchie
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-10-2023
Ik ben op zoek naar een nieuwe wifi router met app of web interface die de mogelijkheid heeft op de signaalsterkte aan te passen. (kids thuis; signaal zwak. thuiswerken; signaal sterk)
Ik weet dat asus een uitgebreide interface heeft maar zie niet direct iets over signaal sterkte.

Ik wil dus vooral snel kunnen wisselen tussen sterktes dan is een app denk ik het makkelijkste.

bedankt voor de tips!

Beste antwoord (via kouchie op 29-10-2023 10:35)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even aannemende dat je denkt dat hoeveelheid signaal vanuit het apparaat een (gezondheids) probleem zou zijn: bedenk dat WiFi dynamisch moduleert, packet-based is en tweerichtingsverkeer betreft, dus niet alleen AP naar client maar ook andersom.

Een WiFi- apparaat zendt niet continu maar alleen als het pakketjes te verzenden heeft. Verlaag zendsterkte en je verlaagt overdrachtssnelheid waardoor het voor dezelfde hoeveelheid data langer moet zenden. Netto is de hoeveelheid energie in de lucht niet lager, het wordt alleen over een groter deel van de tijd uitgesmeerd. Het is dus niet doelmatig als je dat wilt verlagen.

Verder daalt signaalsterkte in open lucht met kwadraat van de afstand. Dat betekent dat de signalen het signaal van een router ergens in een meterkast of in de hoek van een kamer veel zwakker bij een mens aankomen dan de signalen van een mobieltje in broekzak, tas of bij het oor. Als je je al druk maakt hierover is dat een veel relevantere plek om te focussen.

Tenslotte is WiFi een relatief laag vermogen standaard. Afhankelijk van kanaal mag met max 100mW, 200mW of bij hoge uitzondering 1W uitgezonden worden. Een 4G/5G telefoon doet standaard 1W en de standaard gaat tot 2W. En dan hebben we het nog niet over hoeveel er uit een doorsnee magnetronoven lekt in exact zelfde 2.4GHz band als WiFi tijdens gebruik...

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:03
Ik ken er geen waar dat eenvoudig kan
Kun je de achterliggende reden uitleggen? Misschien is er alternatief

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:18
Wat heb je zelf zoal gedaan om eea uit te zoeken? OpenWRT zou dat op zich moeten kunnen. Zelf wel ff eea in elkaar sleutelen om het gemakkelijk te maken, maar de optie zit erin en kan (volgens mij) per ssh worden in- en uitgeschakeld. Dus zelf ff een appje maken (gewoon een site met knoppen op je homeserver).

Of twee routers. Een voor je kiddos die afgeknepen is en eentje voor jezelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Via de (web)interface kan altijd, maar je zal vaak 10 keer moeten klikken voor je op de goede plek bent. Ben je handig met programmeren? Sommige merken hebben een API waarmee je dan zelf een eenvoudige interface in elkaar kan knutselen om de zendsterkte aan te passen.

Maar waarom.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59
En wat als de kinderen thuis zijn en je bent aan het thuiswerken.

Net even gekeken maar de app voor de Fritzbox heeft die instelling niet en dan kom je alsnog in de normale webinterface terecht.

[ Voor 50% gewijzigd door Kalentum op 23-10-2023 18:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:48
Een loden kist met kleine uitsparingen die je over je huidige router zet wanneer de kids thuis zijn en die je weg haalt wanneer je gaat thuiswerken 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:24
Zoek je niet gewoon een parental control functie? Dan kun je vaak per device limieten instellen etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Unifi AP's kun je de sterkte wel van instellen, in het algemeen is het slim deze zo zwak mogelijk te zetten, het is namelijk wel leuk als een AP je telefoon/laptop/whatever kan bereiken, maar andersom moet ook werken. Dat kost meer energie naarmate het AP verder weg is, of meer obstakels ondervindt.

Je kunt ook 2 AP's kopen en één bij de woonkamer en een bij de werkkamer installeren met zelfde ssid. Die laatste zou je zelfs kunnen inschakelen met de rest van je werkplek. Signaal van beide zwak zetten en laten.

Wat het thuis zijn van kinderen hier mee te maken heeft ontgaat me ten enen male.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53
kouchie schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:40:
Ik ben op zoek naar een nieuwe wifi router met app of web interface die de mogelijkheid heeft op de signaalsterkte aan te passen. (kids thuis; signaal zwak. thuiswerken; signaal sterk)
Ik weet dat asus een uitgebreide interface heeft maar zie niet direct iets over signaal sterkte.

Ik wil dus vooral snel kunnen wisselen tussen sterktes dan is een app denk ik het makkelijkste.

bedankt voor de tips!
wat wil je hier mee bereiken?

bandbreedte verdelen doe je niet door de signaal sterkte aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@kouchie beschrijf je probleem eens, zodat we kunnen meedenken aan de oplossing.

Wil je zorgen dat je kinderen geen goede wifi hebben?
OF
Heb je angst voor de straling van je AP naar je kinderen toe?
OF
Noem maar wat…

We willen hier vooral even weten wat we kunnen betekenen.

Edit: in de 2e vraag had ik het woord “ongefundeerd” staan, waar ik overigens volledig achter sta, want de discussie is vaker gevoerd maar er is geen enkel bewijs er voor, maar het leidt wat af van de vraag zelf, dus even weggehaald.

[ Voor 30% gewijzigd door Hann1BaL op 23-10-2023 18:00 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even aannemende dat je denkt dat hoeveelheid signaal vanuit het apparaat een (gezondheids) probleem zou zijn: bedenk dat WiFi dynamisch moduleert, packet-based is en tweerichtingsverkeer betreft, dus niet alleen AP naar client maar ook andersom.

Een WiFi- apparaat zendt niet continu maar alleen als het pakketjes te verzenden heeft. Verlaag zendsterkte en je verlaagt overdrachtssnelheid waardoor het voor dezelfde hoeveelheid data langer moet zenden. Netto is de hoeveelheid energie in de lucht niet lager, het wordt alleen over een groter deel van de tijd uitgesmeerd. Het is dus niet doelmatig als je dat wilt verlagen.

Verder daalt signaalsterkte in open lucht met kwadraat van de afstand. Dat betekent dat de signalen het signaal van een router ergens in een meterkast of in de hoek van een kamer veel zwakker bij een mens aankomen dan de signalen van een mobieltje in broekzak, tas of bij het oor. Als je je al druk maakt hierover is dat een veel relevantere plek om te focussen.

Tenslotte is WiFi een relatief laag vermogen standaard. Afhankelijk van kanaal mag met max 100mW, 200mW of bij hoge uitzondering 1W uitgezonden worden. Een 4G/5G telefoon doet standaard 1W en de standaard gaat tot 2W. En dan hebben we het nog niet over hoeveel er uit een doorsnee magnetronoven lekt in exact zelfde 2.4GHz band als WiFi tijdens gebruik...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouchie
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-10-2023
Hey Hallo,

Wow, zoveel reacties en zoveel vragen had dik niet verwacht :))
actieve community ;)

de vraag waarom; ik wil mijn kinderen aan zo min mogelijk straling blootstellen al is die van wifi relatief laag. @Hann1Bal Er zijn nog teveel twijfels daarom dat in Frankrijk wifi in kinderdagverblijven en crèches verboden is.( mijn kinderen zijn dan wel geen kleuters meer, de jongste is 8. hersenen zijn toch nog in volle ontwikkeling)

misschien is overdreven maar alle beetjes samen....

En zoals @Dion_b zegt maakt het misschien geen verschil.

Toch vraag ik mij dan af waarom mijn (trage) powerline van Tp-Link drie opties aan signaal sterkte voorstelt. zal toch een reden hebben...... (of mss enkel commercieel)

Inderdaad in de webinterface 10 keer klikken is geen optie, programmeren dat is voor mij iets te veel uitzoekwerk...

ASUSWRT zie er zeer uitgebreid uit misschien dat het daarmee lukt (al is het helaas geen app), en met parental control kan ik misschien ineens Roblox- Minecraft-Fortnite verkeer blokkeren na een bepaald tijdstip.....want dat wordt een vervelende verslaving bij de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
kouchie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:36:
Toch vraag ik mij dan af waarom mijn (trage) powerline van Tp-Link drie opties aan signaal sterkte voorstelt. zal toch een reden hebben...... (of mss enkel commercieel)
Omdat die dingen elkaar ook kunnen storen. Met eentje in de open keuken bovenop de kast en eentje in de woonkamer achter de TV kan je die in de keuken wat zachter zetten zodat ze in het midden even hard zijn. Die achter de TV wordt namelijk gedempt doordat er allemaal dingen voor staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kouchie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:36:
[...].

Andere techniek, andere frequenties (2-80MHz ipv 2400-6500MHz voor WiFi), ander medium (stroomnet ipv lucht) en andere concrete risico's - Powerline broadcasts kunnen interfereren op legio andere toepassingen als die slecht afgeschermd zijn, zoals bijv kabelinternet. Wat dan ook biologisch effect zou zijn van straling specifiek rond de 2-7GHz, het zal voorzover niet alleen opwarmend (enige bewezen effect), het zal niet hetzelfde zijn als straling rond de 2-80MHz.

Als je je oprecht zorgen maakt moet je je echt wat meer verdiepen in de achterliggende natuurkunde (want waar de biologie nog enige onzekerheid heeft, is de natuurkunde van hoe welke signalen zich verspreiden 100% hard), Omdat A B doet in situatie X zegt uitermate weinig over wat C gaat doen in situatie Y.
Inderdaad in de webinterface 10 keer klikken is geen optie, programmeren dat is voor mij iets te veel uitzoekwerk...

ASUSWRT zie er zeer uitgebreid uit misschien dat het daarmee lukt (al is het helaas geen app), en met parental control kan ik misschien ineens Roblox- Minecraft-Fortnite verkeer blokkeren na een bepaald tijdstip.....want dat wordt een vervelende verslaving bij de kinderen.
In WRT kun je zeker zendsterkte aanpassen, dat is namelijk nuttig voor multi-AP installaties waar je overlap tussen APs moet beperken.

Mbt kinderen en wat ze doen - niets gaat boven gewoon goede afspraken. Technische hulpmiddelen nodigen vooral uit tot omzeilen. Afgelopen maandagochtend nog gezien: ik moest behoorlijk vroeg op voor zakenreis. Afspraak met jongste: alleen tot 12u gamen, s'middags niet. Om 6u licht aan in kinderkamer: hij was ondanks vakantie voor zonsopgang opgestaan om computertijd te maximaliseren :')

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1