Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Situatie zit zo:

- partner heeft in 2015 huis gekocht voor zeg 250k, en hypotheekrenteaftrek over die 250k genoten t/m 2019
- vanaf 2019 is het huis verhuurd (en wij verhuisd naar het buitenland), en daarmee zijn woning en schuld naar box 3 gegaan
- bovenstaande heeft geleid tot fictieve verkoop, en daarmee start van eigenwoningreserve voor mijn partner
- tot op heden is huis nog steeds verhuurd (>4 jaar) dus eigenwoningreserve voor partner is vervallen

Wij willen nu samen (fiscaal partners) een eigen woning kopen.
Hoeveel recht (en voor welk bedrag) op HRA hebben mijn partner en ik?

Heb de belastingtelefoon gebeld, maar ook de 3e lijns hulp klonk niet zelfverzekerd.

Wat ik denk (maar correct me if I'm wrong):
- Partner heeft nog 26 jaar recht op HRA over 250k + eventueel 30 jaar over het meerdere
- Ik heb nog 30 jaar recht op HRA voor whatever mijn aandeel van de komende lening die we gaan hebben

Concreet:
- Stel we lenen 600k samen
- 300k partner, 300k ik.

- partner heeft HRA over 250k (26 jaar) en 50k (30 jaar)
- ik heb HRA over 300k (30 jaar)

Klopt bovenstaande gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-07 04:18
Het deel van de hypotheek dat oorspronkelijk eigen woning is en verhuisd is door een bijzondere gebeurtenis die belastingdienst gelijk stelt aan verkoop zorgt ervoor dat in 2019 de 3 jaar termijn is gaan lopen, wat betekent dat er over deze 250k recht is op hypotheekrenteaftrek mits er minimaal 3 jaar uitgeschreven is uit de woning die van box 1 naar box 3 is verhuisd.
Inderdaad heb je voor het reeds eerder geleende bedrag recht op 30 jaar minus de termijn die al verstreken is( ik kan niet direct vinden voor hoelang indien de termijn is gepauzeerd, maar in ieder geval momenteel minimaal de resterende termijn na eerste aankoopdatum). Voor het deel waarmee de hypotheek hoger wordt(ofwel door verbouwing ofwel door aankoop duurdere woning) is deze weer opnieuw 30 jaar aftrekbaar als ook voor het deel wat voor het eerst geleend wordt door jouzelf.
Voor zover ik kan zien is het correct en ook als zodanig vermeld op de website van de belastingdienst, verder geen financieel of fiscaal advies natuurlijk gezien je deze keuze zelf fiscaal dient te maken.
Eventueel kan je nog aardig wat besparen op aankoopkosten indien je vaste banen hebt en je zelf de aanvraag regelt. Wellicht ten overvloeden, maar persoonlijk zou ik aansturen op minimaal 8 weken termijn voor ontbindende voorwaarden, zorg dat je de vaart erin hebt(direct calcasa desktop taxatierapport aanvragen bij acceptatie bod, indien ontoereikend direct taxateur langs sturen en zorgen dat alle papieren zoals werkgeversverklaring al klaarliggen)

[ Voor 6% gewijzigd door winiustyco op 24-10-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Voor dit soort gevallen wil je een hypotheekadviseur. Niet zo zeer omdat je het antwoord niet kunt vinden, maar omdat wanneer de Belastingdienst zich bedenkt, je de kosten van dat besluit (HRA die je moet terugbetalen) wilt kunnen verhalen op de adviseur.

HRA is een belastingtechnisch mijnenveld aan het worden, waarbij ook de Belastingdienst het niet altijd weet. Het blog van Jos Koets staat er vol mee. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:19
Een hypotheekadviseur is geen belastingadviseur. Succes met deze casus - ik zie in dezelfde situatie. Ik heb het berekend in een Excel sheet en ingevuld. Deze Excel bewaar ik voor als ik ooit vragen krijg. Let er op dat de BD jouw niet gaat controleren, die hoeven alleen een vraag te stellen en dan moet jij uitleggen waarom je HRA claimt. Bij de BD is het credo: wie terugvraagt/claimt - bewijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
ColeJ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:11:
Een hypotheekadviseur is geen belastingadviseur. Succes met deze casus - ik zie in dezelfde situatie. Ik heb het berekend in een Excel sheet en ingevuld. Deze Excel bewaar ik voor als ik ooit vragen krijg. Let er op dat de BD jouw niet gaat controleren, die hoeven alleen een vraag te stellen en dan moet jij uitleggen waarom je HRA claimt. Bij de BD is het credo: wie terugvraagt/claimt - bewijst.
@ColeJ Sorry voor mijn afwezigheid - er zijn erg veel dingen door elkaar gaan lopen maar we gaan hier nu mee verder.

De vraag die nu voor ligt is of het hypotheekdeel dat al 4 jaar aftrek heeft genoten (en daarna naar box 3 is verhuisd) nu wel in 30 jaar mag worden afgelost, maar slechts aftrek geniet voor 26 jaar.
Had jij je hier al in verdiept?

Dan is nog de vraag over welk bedrag dit gaat: de 300k originele som of het restant a 250k dat nog open stond na 4 jaar aflossen.