Situatie zit zo:
- partner heeft in 2015 huis gekocht voor zeg 250k, en hypotheekrenteaftrek over die 250k genoten t/m 2019
- vanaf 2019 is het huis verhuurd (en wij verhuisd naar het buitenland), en daarmee zijn woning en schuld naar box 3 gegaan
- bovenstaande heeft geleid tot fictieve verkoop, en daarmee start van eigenwoningreserve voor mijn partner
- tot op heden is huis nog steeds verhuurd (>4 jaar) dus eigenwoningreserve voor partner is vervallen
Wij willen nu samen (fiscaal partners) een eigen woning kopen.
Hoeveel recht (en voor welk bedrag) op HRA hebben mijn partner en ik?
Heb de belastingtelefoon gebeld, maar ook de 3e lijns hulp klonk niet zelfverzekerd.
Wat ik denk (maar correct me if I'm wrong):
- Partner heeft nog 26 jaar recht op HRA over 250k + eventueel 30 jaar over het meerdere
- Ik heb nog 30 jaar recht op HRA voor whatever mijn aandeel van de komende lening die we gaan hebben
Concreet:
- Stel we lenen 600k samen
- 300k partner, 300k ik.
- partner heeft HRA over 250k (26 jaar) en 50k (30 jaar)
- ik heb HRA over 300k (30 jaar)
Klopt bovenstaande gedachte?
- partner heeft in 2015 huis gekocht voor zeg 250k, en hypotheekrenteaftrek over die 250k genoten t/m 2019
- vanaf 2019 is het huis verhuurd (en wij verhuisd naar het buitenland), en daarmee zijn woning en schuld naar box 3 gegaan
- bovenstaande heeft geleid tot fictieve verkoop, en daarmee start van eigenwoningreserve voor mijn partner
- tot op heden is huis nog steeds verhuurd (>4 jaar) dus eigenwoningreserve voor partner is vervallen
Wij willen nu samen (fiscaal partners) een eigen woning kopen.
Hoeveel recht (en voor welk bedrag) op HRA hebben mijn partner en ik?
Heb de belastingtelefoon gebeld, maar ook de 3e lijns hulp klonk niet zelfverzekerd.
Wat ik denk (maar correct me if I'm wrong):
- Partner heeft nog 26 jaar recht op HRA over 250k + eventueel 30 jaar over het meerdere
- Ik heb nog 30 jaar recht op HRA voor whatever mijn aandeel van de komende lening die we gaan hebben
Concreet:
- Stel we lenen 600k samen
- 300k partner, 300k ik.
- partner heeft HRA over 250k (26 jaar) en 50k (30 jaar)
- ik heb HRA over 300k (30 jaar)
Klopt bovenstaande gedachte?