Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars.J
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-02 10:19
Ik ben nieuw op het forum van tweakers dus als ik iets niet goed doe, hoor ik het graag :)

Mijn paar dagen oude GPU maakt een raar geluid hoort dit zo of moet ik hem terugsturen onder garantie
Dit is alleen te horen wanneer de GPU onder load is en in de audio is ook te horen dat het geluid stopt als ik de game pauzeer

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: AMD 3700X
GPU: ASUS Dual Radeon RX 6750 XT OC Edition
Nieuwste drivers
Denk dat de rest niet nodig is bij dit probleem

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik dacht dat het aan de fans lag omdat veel mensen gezegd hebben dat deze GPU last heeft van coilwhine maar ik heb in software de fans op 0% gezet maar nu doet hij het nog dus dat is het niet

Link naar een opname van het geluid
https://1drv.ms/u/s!AmocTeTrDj-lgYhugOMmD5rVCMtpgg

Beste antwoord (via Kars.J op 29-10-2023 12:09)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:10

Nemesizz

Untouchable

Kars.J schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:22:

Ik dacht dat het aan de fans lag omdat veel mensen gezegd hebben dat deze GPU last heeft van coilwhine maar ik heb in software de fans op 0% gezet maar nu doet hij het nog dus dat is het niet

Dan is het waarschijnlijk juist wel coilwhine ;)

Coilwhine word (over het algemeen) veroorzaakt door spoeltjes (in het Engels dus coils), dus niet door de ventilators (dan zouden het de lagers kunnen zijn , dat zou in het Engels dan weer bearings zijn).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Kars.J schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:22:

Dan is het waarschijnlijk juist wel coilwhine ;)

Coilwhine word (over het algemeen) veroorzaakt door spoeltjes (in het Engels dus coils), dus niet door de ventilators (dan zouden het de lagers kunnen zijn , dat zou in het Engels dan weer bearings zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars.J
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-02 10:19
Aha mijn fout dus ik dacht dat de coils van de motors van de fans daar mee bedoelt werden maar dan kan dat het inderdaad zijn ja en dan is het dus ook volkome normaal en kan het geen kwaad?
En valt er wat aan te doen?
En zou het bij een versie van bijvoorbeeld MSI ook minder kunnen zijn of is het dit type in het algemeen?

[ Voor 32% gewijzigd door Kars.J op 23-10-2023 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-04 23:41
Kars.J schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:15:
Aha mijn fout dus ik dacht dat de coils van de motors van de fans daar mee bedoelt werden maar dan kan dat het inderdaad zijn ja en dan is het dus ook volkome normaal en kan het geen kwaad?
En valt er wat aan te doen?
En zou het bij een versie van bijvoorbeeld MSI ook minder kunnen zijn of is het dit type in het algemeen?
Is over het algemeen normaal, tenzij het heel erg hard is. Valt weinig aan te doen, kan met de tijd soms vanzelf minder worden. Elke videokaart van elke fabrikant heeft hier in meer of mindere mate last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Het is inderdaad een beetje geluk (of pech) hebben in welke mate je last hebt/krijgt van coilwhine.

Soms is het ook een combinatie van componenten (gebruikte voeding bijvoorbeeld), sommige series (of van een bepaald merk) kunnen er meer last van hebben dan andere, maar het blijft dus een beetje geluk hebben.

Je kan bijvoorbeeld 10 kaarten van hetzelfde merk/type hebben, en dat er 5 coilwhine hebben en 5 niet, of 9 whine en 1 niet.

Goed schiet je niks mee op, zo kan het dus gaan. Soms zie je ook mensen kaart na kaart RMA sturen totdat ze er eentje hebben die geen/weinig coilwhine heeft maar... dat is ook veel gedoe (en weet ook niet of elke winkel dat accepteert, coilwhine is eigenlijk geen defect).

---
Wat soms kan helpen:

Framerate limiteren. Niet alle games hebben baat bij om op 200, 300 of 400FPS te lopen. Dan kun je bijvoorbeeld de framerate limiteren naar de snelheid van je scherm (60FPS voor 60Hz scherm om maar wat te noemen). Hoeft de kaart geen zinloze frames te renderen, minder belasting, en dan is vaak coilwhine ook weg.

Veel games hebben wel een optie van framerate (min, max, of target FPS, beetje afhankelijk van de game), eventueel kan Vsync ook, maar bij vsync krijg je wel last van inputlag wat nogal vervelend is.
Ik gebruik zelf vaak een framerate limiet ipv vsync.

---
Zelf heb ik het geluk dat ik de afgelopen jaren vrijwel geen coilwhine kaarten heb. Volgens mij eentje maar, maar dat is een low/midrange kaart die toch de hele tijd op z'n limiet loopt. Verder heb ik 'slechts' 60Hz schermen en limiteer m'n framerates daar ook naar en zijn eigenlijk al m'n kaarten coilwhine vrij.